Článek na toto téma považuji za významný. Čekal jsem, že s textem na
toto téma vystoupí starosta města v listopadovém vydání Českotřebovského
zpravodaje a stručně z jeho pohledu zhodnotí první rok nové vlády. Co
všechno se řeší, kde vidí největší problémy, a na čem bude ještě potřeba
zapracovat, co bude dřív a na co budeme muset počkat, protože prostě
nejde všechno dělat najednou.
Místo toho
se veřejnost mohla po krátkém úvodu starosty "pokochat"
dvoustránkovou předvolební prezentací připraveného přehledu úspěchů a
rozpracovaných akcí pod názvem „PODAŘILO SE NÁM". Za peníze daňových
poplatníků si zde radniční koalice buduje svoje pí ár i s doručením všem
až domů! Takové texty (prezentace úspěchů) se skutečně před volbami
objevovaly, ale každá volební strana si je platila sama. Někdo měl malé
možnosti, jinde měli velké sponzorské zdroje – radši se ani neptat
jaké. Ale nešlo o peníze z městské pokladny! Úspěchy a sebechvála.
Je to ovšem znak toho, co si může dnes vedení města dovolit. Samozřejmě
se informovat má a občany to také zajímá. Ovšem provedení a la
listopadové městské periodikum se (nejen mně) nelíbí. A nejhorší je, že
to je dnes u nás ve městě vlastně normální a lidé se nad tím ani
nepozastavují.
Projděme si nyní uplynulý povolební rok a pozastavme se alespoň u
některých událostí nebo rozhodnutí.
Zrušení vyhlášeného nařízení
předchozí rady města o rezidentním parkování na Trávníku –
ukázka arogance sotva nově utvořené a problémů města neznalé rady města
a současně bojácnosti prosazovat také nepopulární věci. Důvody pro to
žádné nebyly. Zavedení rezidentního parkování je přitom
nevyhnutelné, bylo dobře připravené a prodiskutované. Nové vedení ale
chtělo vyjít vstříc hlasům vlivných osob, kteří nechtějí platit
parkovací poplatky (třeba právě za dvě či tři auta), když nemusí třeba
platit nic. Město nezchudne, že. Takže až vybudujeme nová další
parkoviště (na úkor všech ostatních obyvatel), tak snad. To, že jinde
občané platit musí a vlastně zbytečně vedení města nezajímá.
VŘ na připravené úsekové měření
v Moravské ulici zrušeno. Zase bojácnost? Prý moc drahý
špás. A tak radši peníze vynaložené na projekt a přípravu vyhodíme.
Bezpečnost u frekventované silnice I/14 vedení nezajímá, proto další
ústupek. Z vybraných pokut už mohlo být zaplaceno. (A ty kamiony zde
lítají opravdu rychle).
Rozpočet města byl již v prosinci
– je to na pochvalu? Bylo
to ovšem vlastně takové rozšířené rozpočtové provizórium, obsahovalo
mandatorní výdaje, financování provozu města, dluhovou službu
a vytvořilo velké rezervy bez jakéhokoliv konkrétního určení. K tomu
bylo nové usnesení o tom, že rada může vše téměř měnit. To je ovšem
běžné i v jiných městech. Tam se však jedná např. o upřesňování
některých rozpočtovaných částek a přeskupení výdajů v rámci kapitol. U
nás bylo deset rozpočtových změn během roku. V tom chaosu se pak nikdo
nevyzná. Vedení a radě města to velmi vyhovuje, transparentnost
nakládání s veřejnými prostředky není žádná. Co si myslet o tom, když
je v rozpočtu města šestnáctimilionová investice, odsouhlasená navíc i
minulým zastupitelstvem, zavedena až během roku a oceněna 100 tisíci
korunami? Jenže veřejnost to příliš nezajímá. Takové řešení jako u nás
nemají nikde. Ovšem je to prý krok dopředu. Podle mého názoru je to spíš
krok do neznáma, který nemusí vždy vyjít. Stačí podrobněji prozkoumat
Zákon 250 o rozpočtových pravidlech.
Nové složení
dozorčích rad městských společností. Zůstaly sice pětičlenné
dozorčí rady, ale nikoliv proto, aby každá z pěti volebních stran
v zastupitelstvu zde měla svého zástupce (jako to bylo v minulých
čtyřech letech). Opozici je potřeba omezit. Zato 3PK tak má dva členy
dozorčí rady. Proč? V městských společnostech jde o stamiliony, u
Vodárenské společnosti jde navíc zcela o mimorozpočtové finance! A
radniční koalice zde kontroluje sama sebe. Velmi výhodné. Ale rozhodně
to demokratické principy neprohlubuje. Je více symptomů tohoto rázu,
třeba nedávno přijatý jednací řád zastupitelstva přináší další zbytečná
omezení pro zastupitele i veřejnost. Ochrana před nevhodnými názory?
Nejhlasitější
cíl nového vedení města byl personální – tak hlasitý, aby ho každý viděl
a slyšel. Veřejnost tleská, úředníci města berou moc
peněz, je to třeba změnit. Stále
rostoucí náklady na veřejnou správu ovšem nezpochybňuji, pouze metodu,
jaká byla použita. Opět se potvrdila potřeba opatřit si pro své záměry
"berličku" v podobě personálního auditu a zřízení naprosto netypické a
ojedinělé "komise pro práci MěÚ a městské policie". Jaká bude
funkčnost nové organizovaného úřadu teprve uvidíme. (Zarážející je
ovšem ve veřejnosti rozšiřované tvrzení, že předchozí vedení města
zanechalo úřad v nepořádku a tak co jsme měli dělat….)
Propagace – vlastně
sebepropagace.
Další oblast, která se podstatně změnila je informovanost, kde to nové
vedení vzalo za úplně jiný konec. Dříve zvalo vedení na radnici
novináře, pořádalo tisková setkání předkládalo pro jejich práci
informace. Dnes radnice šíří informace sama prostřednictvím mediálního
asistenta. Je to v pořádku, již minulé vedení přišlo na to, že má-li
řešit problémy, nemůže se zabývat ještě aktuálním zpravodajstvím, i když
všechno ví nejlépe. Publikované články se však staly pí ar texty
o tom, co se řeší, co se podařilo.
Starosta navštíví městskou knihovnu (je tedy v podstatě v práci) – a už
to je událost do mediálního prostoru. Všude najdete „zodpovídá Jiří
Holý“ – samozřejmě ovšem pravý autor není znám. Chudák mediální
asistent. Některé problémovější oblasti však této medializaci unikají.
Podobně je zaměřeno i městem placené videovysílání a smluvní spolupráce
vysílání na OIKTV, zprostředkovaná ovšem pomocí dotace rady města pro
jinak nečinný spolek Orlická mediální skupina, který nemá vysílací
licenci. Prostě informační mašina musí fungovat…
Do transparentnosti veřejné
správy patří nedávná událost spojená s odstraněním komentáře na FB
stránkách města, který reagoval na problematiku změny
uspořádání městského úřadu. Proč o tom píši: Jak bylo zjištěno, tak
komentář skutečně neodstranil nikdo z radnice, ale zarážející je i to,
že odstranění vzniklo správcem FB z iniciativy jiného nezastupitele
3PK. Jde hlavně o reakce, se kterými to bylo spojeno. V podstatě vedly
k tomu, že problémový komentář měl napsat člen Koalice pro Českou
Třebovou, vyfotit a sám ho pak odstranil, aby mohl napadat vedení města!
Neuvěřitelná, odvážná konstrukce z detektivek. Proč? Také reakce pak
mířily na ty, kteří odstranění komentáře
na Českotřebovském deníku komentovali a žádná reakce se netýkala
podstaty komentovaného problému! Dost dobře také nelze souhlasit s tím,
že kritika směrem k vedení města hned znamená osočování. Prostě je třeba
počítat s tím, že ve vedení města je veřejnosti na očích a mohou být i
jiné názory. A právě reakce na popisovaný problém ukázaly, proč je lepší
se nepodepisovat. A s anonymitou facebookových stránek jsou problémy i
jinde.
Na
tomto místě se hodí také ukázat, že NIKDO z členů či zastupitelů
Koalice pro Českou Třebovou nemá ve své činnosti jako cíl napadat
vedení města a naopak spolupracují tam, kde se dá a kde je o to zájem.
Mohli bychom uvést řadu případů. Žijeme přece společně v jednom malém
městě, nebudeme si házet klacky pod nohy. Nemalé prostředky věnovali
členové Koalice také na sponzorskou podporu aktivit českotřebovských
spolků a projektů a nezaslouží si, aby byli spojováni s publikovanými
anonymními výstupy. I zde můžeme výčet sponzorské podpory uvést
konkrétně. Při předávání sponzorských darů se ale prostě nefotíme.
Koalice pro Českou Třebovou je podle počtu zastupitelů druhá nejsilnější
parta v zastupitelstvu a moc mrzí, že se především ze strany 3PK někdy
s ní jedná jako se zdrojem problémů a nepokoje. Svou opoziční úlohu
plníme jednak podáváním návrhů a podnětů, zejména prací v komisích i
výborech, ale snažíme se také upozorňovat na existující problémy města.
Jen tak se přece můžeme posunout dopředu.
Novinka z volebního programu 3PK
– zbytečné změny ve zřizovacích listinách příspěvkových organizací
města vedou k opakovanému vyhlašování výběrových řízení na ředitele
nejen ve školách ale i v ostatních příspěvkových
organizacích. Proč byl tento nástroj použit mohou vědět jen autoři
záměru. Jinde to nedělají. Hodnotit práci ředitelů příspěvkových
organizací lze i bez nově aplikované metody, lze nově jmenovat i
odvolávat. Jenže to nevytvoří takové pracovní napětí a nasazení, jako
pravidelné vyhlašování konkurzů. Přitom práce v muzeu, knihovně,
sociálních službách nebo v kulturním centru je (podobně jako ve školách)
třeba dělat s nějakou vizí, která by měla být společná pro vedení města
i danou organizaci a nelze ji měnit podle toho, kdo vyhrál volby.
Opakovaný vstup do destinační
společnosti Orlické hory a Podorlicko.
Opět jde o zastavení revolty minulého zastupitelstva, které si dovolilo
konstatovat, že mu spolupráce v uvedené destinační společnosti nic
nepřináší (kromě placení stotisícového příspěvku). Jenže tím se
Česká Třebová stala bílou vránou, jediné město na mapě východních
Čech nikam nepatřilo. A tak nastalo přesvědčování – vraťme se! Osobně
mně vadí, že nikdo nejednal se sousední destinační společností Pomezí
Čech a Moravy, kam patří města Litomyšl, Vysoké Mýto, Polička Svitavy a
Moravská Třebová, a kam bychom patřili daleko více logicky než k
Orlickým horám, zde jsme byli a zase budeme někde na ocase. Rozumím tomu
tak, že úkol vrátit se přišel shora, a tak
jsme vše zvážili a opět se vrátili. Přesvědčovat k tomu přijel
zastupitele lanškrounský starosta Vetchý.
Změna ve složení rady města,
přesněji ve složení radních za 3PK. Novým radním se stal
Martin Netolický. Jako člověk, který vlastně kandidátku 3PK vytvořil,
včetně všech základních kamenů volebního programu, měl zasedat logicky v
radě od počátku, i když by to znamenalo natáhnout den nad 24 hodin. I
tak musel každý, kdo sledoval jednání zastupitelstva konstatovat, že měl
v zastupitelském sboru výsadní postavení, zařazoval a zdůvodňoval a
komentoval tak důležité programové body jako nutnou reorganizaci úřadu
apod. Jako radní je nyní přímo členem širšího vedení, přijímá
odpovědnost. Ovšem za cenu toho, že nyní sedí na více židlích, čemuž se
právě dlouho bránil. Prostě proto, že své působení viděl především
v krajské politice. Změna v radě města je současně znamením, že něco
dosud dobře nefungovalo, že byly problémy, které záměna Terezy Hýblové
za Martina Netolického pomáhá vyřešit. I když to řečeno nebylo, tak se
této otázce nelze vyhnout. Odpověď na toto ale přesnou nemám.
Co se daří: Rozhodně spolupráce
s krajem, na tom byl přece volební program 3PK (tvořící dle
odhadu 95% programu radniční koalice) postaven. Krajský hejtman byl
tvůrcem volebního programu na míru, v předvolebním boji
se 3PK prezentovalo krajskými projekty. Díky tomu byly použity
dotace připravené nově na míru, např. pro přípravu prostor po staré
poště v objektu čp. 205 pro podporu podnikání, převzetí budovy MIKA pro
ČT PINK, dotace na energetické úspory na sportovištích umožní
rekonstrukci osvětlení na zimním stadionu, opět
podle nového krajského grantového programu. Nová dotace kraje byla
získána i pro sdílená kola. Je to pěkný projekt, který by se však bez
dotace neuchytil nebo nezaplatil. Krajská investice do rekonstrukce
Kubelkovy ulice se ovšem podstatně protáhla, byly stížnosti zde
bydlících rezidentů, kteří byli omezeni podstatně více, než se
předpokládalo. Důvody nejsou podstatné
a město s tím zřejmě moc dělat nemohlo. Čeká nás ještě rekonstrukce
sportoviště gymnázia – ukázalo se, že samotný převod pozemku na kraj
nebyl tak jednoduchý, stejně jako výběr zhotovitele. Ale v příštím roce
se to určitě rozjede naplno. Změny také čekají společenský sál na
Skalce (první zpráva o jeho přestavbě byla publikována před čtyřmi lety
v říjnu 2019). To se města jako takového ovšem příliš nedotkne, jde o
školské areály, i když tím město v obou případech získává další přidanou
hodnotu.V minulém období směřovaly krajské investice zejména do budovy
gymnázia a rekonstrukce ulice Podbranské včetně mostu.
Investice města. Z investic
města je třeba nevynechat statické zajištění Malé scény, které je řešeno
přístavbou šatny a kavárny s chodbovým koridorem do jevištního zázemí.
Bude to přínos, bylo to připraveno již v loňském roce. Zpoždění tu je
hlavně proto, že nebyla včas provedena přeložka plynovodu. Také úprava
vstupního prostoru ZŠ Habrmanova byla nachystána v loňském roce a
odložena na letní prázdniny, kdy je u škol klid a navíc byla dopracována
o druhou etapu. Prostor máme nyní moderní, bude zde konečně důstojný Den
veteránů 2023. Pokračuje se v rekonstrukcích na mateřských a základních
školách, velká akce byla především na
školičce na Parníku. Zde snad dojde k rekonstrukci sportovního
areálu, modleme se, aby to vyšlo, aby byla dotace přidělena.
Na Parníku šlo ještě o další etapu mnoho
let postupně realizovaného seriálu oprav sociálních zařízení
parnické školy. Další investicí vyla výměna kremační linky v krematoriu.
Je sice dokončena, ale ještě se řeší problémy s hlučností a chybějící
rozptylovou studií. Tyto problémy vedly sousedy k napsání protestní
petice.
Knihovna - největší
investice, která ovšem teprve začne. Ještě loni do konce
září 2022 byla dokončena projektová dokumentace a odeslána
žádost o dotaci (přesněji o dvě dotace). Byli jme úspěšní, bude se
stavět. Letos začalo bourání, bez toho nejde začít. Nebude to malý úkol,
máme na to dva roky 2024 a 2025. Je slušná dotace, ale i tak to ukrojí
z následujících městských rozpočtů nemalé částky.
Domov důchodců. Byla
zadána nová studie na novou budovu C, snad bude méně náročná než ta
první verze arch. Martina Hájka. Bude třeba pokračovat, připravit vůbec
ne lacinou projektovou dokumentaci a očekávat možnost dotace. Podobně
ovšem číhají v okolních městech. Opět to
bude náročné. Pokud se dotace dočkáme, bude to znamenat další
úvěr. Škoda, že se loni muselo měsíce čekat na rozhodnutí, zda bude
nebo nebude nutné přestavět budovu v Bezděkově na ukrajinskou ubytovnu.
Město vypracovalo a zaplatilo nyní již zbytečnou projektovou dokumentaci
a navíc ztratilo 4 měsíce pro přípravu nové studie budovy C.
Krytý bazén.
Stále to je objekt v majetku Eko Bi, ale počítá se s tím, že pro
rekonstrukci bude převeden na město, podobně jako ve Svitavách. První
fáze je projektová dokumentace, kterou zadalo město jako budoucí
vlastník… Kde na řádově stomilionovou rekonstrukce vezme finanční
prostředky je zatím ve hvězdách.
Opravy komunikací.
Je to stále jako v předchozích letech, ale zlepšení je přece jen
patrné. Aby bylo zlepšení zřetelnější, bude třeba investovat
desítky milionů. Rekonstrukce v centru čekají
na zahájení modernizace železničního uzlu, která by měla být
příští rok na spadnutí….
Které oblasti rozvoje byly
ignorovány, kde se nemůže nové vedení hnout z místa::
Pozemky a pro stavbu rodinných
domů, příležitost bydlet pro mladé – lidé odchází stavět jinam, počet
obyvatel a daňové přijmy klesají. Připravená studie pro
zástavbu RD v Křivolíku se dále nerozvíjí – přesto by zde vyrostly
tři desítky domků na 34 let nevyužívaných městských pozemcích
s velmi dobrý přístupem. Opět se projevuje bojácnost nového vedení
města: co kdyby zde opět chtěl někdo budovat za 100 milionů nesmyslné
koupaliště, které nelze zaplatit ani rozumně provozovat. Zde jsou 3 ha
nevyužitých pozemků a přitom na bydlení pozemky nemáme. Vlastně máme –
ale jen velmi omezeně. Náhradou má být několik parcel města a
soukromníků v oblasti u bývalého kravína v Rudoltičkách. Málo! Další
nabídka na 23 stavebních parcel v oblasti nad
Orlíkem od soukromých vlastníků má řadu
problémů, finančních i technických. Na
odkup lokality, která není pro výstavbu nijak připravena a je složitě
dopravně napojena je požadováno 36 milionů korun. Dalších aspoň jednou
tolik by stála infrastruktura a teprve potom by mohlo město pozemky
prodávat zájemcům. Návrh se zatím přehazuje jako horký brambor. Ale na
své nevyužité a přístupné pozemky v Křivolíku město nechce sáhnout! Zde
by se zástavba zaplatila prodejem pozemků bez vlivu na rozpočet města.
Nevyužití finančních prostředků
vázaných na bydlení.
Město má na účtu 21,5 milionu korun pro investiční bytové účely.
Prostředky byly získány prodejem tzv. Jezevčíku . Inflace peníze
znehodnocuje a město je nevyužívá, asi si neví rady. Chová se tedy jako
dobrý hospodář? Pro tento účel byla v loňském roce připravena studie na
úpravy nyní nevyužitého domu čp. 7 v Klácelově ulici v klidné části
centru města. Stále platí usnesení o tom, že bude využit pro bydlení,
že se nebude prodávat. Studie počítala v přízemí se služebnou pro
městskou policii. Je to připraveno, jsou peníze a vedení města nekoná a
ani se k tomuto problému nevyjadřuje. Městské policii snížili letos
počet strážníků, tak to nebude potřeba? Nebo se najednou staly podmínky
pro městskou policii ve stávajících prostorách dostatečné? (To v Ústí
letos přestavěli prostory pro MP v Dělnické ulici, tam se toho nebojí a
řeší to i za cenu nějaké petice ze sousední školky).
Sportoviště – zejména šatny pro
atletický a zimní stadion. Úsilí o realizaci trvá už šestým
rokem. Bez dotace to nepůjde. Cena investice zatím narůstá. Znovu se
ještě vrátím ke školnímu sportovišti na Parníku. Přes velkou snahu města
se může stát, že dotace nebude, ona totiž ve skutečnosti není pro
školské sportovní areály určena. V tom případě nic? Potřeba rekonstrukce
sportoviště by přece s odmítnutím dotace přece zůstala stejně velká!
Proto ta petice s 550 podpisy! Modleme se, aby to dopadlo. Je zakotvena
v zásobníku projektů, je připravena a tedy i v případě neúspěchu by měla
zůstat první na řadě! Přesně tak to řeší v Ústí nad Orlicí, kde podali u
Národní sportovní agentury konkurenční projekt. Také při srovnání s
dalším zatím odloženým záměrem na zhruba stejně drahou novou kontejnerovou
sestavu u parkoviště na Pekláku ná Parník jasnou přednost!
Závěr: uplynulý rok byl
vlastně teprve rozběhem do dalšího rozhodujícího období. Leccos je ovšem
již naznačeno, zejména pokud se týká stylu práce. Stávajícímu vedení
města není co závidět, problémů není málo a peněz nebude nikdy dostatek,
proto je důležité hledat správné priority. A dotace. Ovšem s tím, že
dotace na ne zcela potřebnou investici vede k vyhazování peněz.
Milan Mikolecký 3. listopadu
2023
|