Českotřebovský deník 46/2023 (14/2)  
 ZÁPIS DĚTÍ DO 1.TŘÍDY v ZŠ Na rovině v České třebové 

Vážení rodiče budoucích prvňáčků, v Mateřské škole a Základní škole Na rovině v České Třebové
ZÁPIS DĚTÍ DO 1.TŘÍDY PRO ŠKOLNÍ ROK 2023/24
proběhne dne 19.4.2022 od 15:00 do 18:00 hodin v naší nové školní  budově Lhotka 98 v České Třebové.
Bližší informace k zápisu a kriteria pro přijetí naleznete na našich stránkách, www.zsnarovine.eu
Těšíme se na příjemná setkání s rodiči i budoucími prvňáčky!
Mgr. Renáta Hálová, ředitelka školy.  Kontaktní e-mail:   info@zsnarovine.eu,   tel.736 535 229.

Nejlepší sportovci okresu vyhlášeni v ústeckém Kulturním domě

V pondělí 13. února se uskutečnilo v pořadí 54. slavnostní vyhlášení ankety Nejúspěšnější sportovec okresu Ústí nad Orlicí, a to za rok 2022. Slavnostní večer proběhl v kulturním domě v Ústí nad Orlicí za účasti zástupců měst a obcí celého regionu, sportovců, sponzorů a dalších hostů.  Letos bylo vyhlašováno celek 9 kategorií. Jednalo se například o kolektiv z vesnických tělovýchovných jednot, kolektivy mládeže, žactva a dospělých až po jednotlivce v dospělých a veteránech. Ocenění se také dostalo na vynikajícího tenistu v kategorii žactva Matyáše Maršíka, nebo třeba na vynikající kuželkářku Hanu Widermannovou nebo Michala Vebra v kategorii dospělých.  Zde v této hlavní kategorii dospělých obhájil první místo z minulého roku Daniel Suchánek, kanoista SK kanoistiky Vysoké Mýto, který patří mezi absolutní světovou špičku ve své kategorii. V kategorii trenérů pak byla oceněna Jana Jiroušková, trenérka atletických nadějí. Ceny předávali představitelé měst okresu, mezi nimi také starosta České Třebové Zdeněk Řehák. Součástí slavnostního večera byl doprovodný taneční a hudební program.
(Zdroj: Orlicky.net)


Představení nových motorových jednotek PESA 

Náměstek hejtmana Michal Kortyš se v pátek 10. února společně se zástupci dalších krajů zúčastnil ve Velimi představení nové motorové jednotky společnosti PESA Bydgoszcz pro regionální dopravu. Nástupce dobře známého RegioSharku bude jezdit i v Pardubickém kraji, podle odhadů by se první cestující mohli novými vozy svézt ještě v letošním roce. Zavedení jednotek do provozu bude postupné, oficiální název soupravy výrobce společně s Českými drahami představí v březnu.
Pardubický kraj má objednaných sedm jednotek, které chceme nasadit na trase č. 238 v úseku Pardubice – Havlíčkův Brod. Jedná se o zakázku v hodnotě 665 milionů korun. Uvedení do provozu záleží na tom, kdy výrobce splní všechny povinnosti a jednotky projdou patřičnými zkouškami, které se budou provádět ve Zkušebním centru Výzkumného Ústavu Železničního ve Velimi. Bohužel došlo vinou covidu-19 a ruské agrese na Ukrajině ke zpoždění dodávek dílů. Podle odhadů by k získání potřebných povolení mohlo dojít na podzim letošního roku, pak vozy začneme postupně nasazovat na zmíněnou trať,“ uvedl k představení motorové jednotky PESA DMU 120 – řada 847 náměstek Kortyš.
Souprava určená pro České dráhy bude jezdit provozní rychlostí 120 kilometrů za hodinu, přičemž maximální konstrukční rychlost činí 160 kilometrů za hodinu. Jednotka nezávislé trakce je určena pro osobní regionální i meziregionální dopravu a má kapacitu 110 sedících cestujících v první i druhé třídě. Je částečně nízkopodlažní a určena pro přepravu kočárků a jízdních kol. Součástí výbavy je klimatizace, topení, univerzální vakuové WC, vnitřní i vnější LED osvětlení, infopanely, WiFi, kamerové systém a zařízení pro sčítání cestujících.
O pohon se starají dva 400 kW motory Rolls Royce Solutions splňující emisní limity EU 5. Lze je také provozovat na hydrogenačně upravený rostlinný olej (HVO), jeho užitím lze dle výrobce sníží emise skleníkových plynů o 70 až 90 procent. „Jelikož trať, na které chceme jednotky nasadit, není elektrifikovaná, rozhodli jsme se využít osvědčených motorů. Do budoucna samozřejmě zvažujeme pohon na vodík, ale nejprve chceme mít více zkušeností se zavedením této technologie v České republice. Ale i tento dieselový pohon splňuje všechny normy a využití HVO nabízí ještě další snížení ekologické zátěže z provozu,“ vysvětluje Kortyš.


Rušení nevyužívaných místních železničních tratí

V pátek 10. února se v Kutné Hoře také uskutečnilo jednání náměstků pro dopravu ze všech krajů České republiky. Jedním z probíraných témat bylo pozastavení provozu na nevyužívaných místních železničních trasách. „Správa železnic se tímto tématem intenzivně zabývá, protože podle odhadů může na každé trase na údržbě ušetřit až pět milionů korun, tyto finance by šlo použít na investice jinde. Odborná komise navrhuje řešit trasy, kde ročně projede méně než 12 dopravních vlaků nebo 300 souprav regionální dopravy za rok. K tématu se budou ještě vyjadřovat starostové, u kterých se dají očekávat pochopitelné námitky k tomuto kroku,“ dodal Michal Kortyš.

Na kruháč přestaví jednou křitovatku na R35 u Koclířova (Viz Orlický denik)

Opravy návozových tras k D35 budou po etapách

Pardubický kraj s Ředitelstvím silnic a dálnic aktuálně pracuje na systému, jakým způsobem se budou opravovat silnice, které sloužily jako oficiální návozové trasy při stavbě dálnice D35. Opravy budou probíhat v několika etapách.
V současné době probíhá rozdělení oprav do jednotlivých etap tak, aby nedošlo k příliš velkým komplikacím pro řidiče. Pardubický kraj a Ředitelství silnic a dálnic spolupracují také na investorské přípravě,“ uvedl náměstek hejtmana zodpovědný za dopravu Michal Kortyš. Před časem proběhlo koordinační jednání, na kterém byly opravy pracovně rozděleny do tří kategorií podle priority, nicméně tyto kategorie budou ještě upraveny podle požadavků Pardubického kraje.
Silnice projdou opravami dle míry poškození. Některé jsou navrženy na kompletní rekonstrukci, jinde se budou vyměňovat pouze krytové vrstvy vozovky, případně dojde k lokálním sanacím. Pro všechny úseky silnic, které se budou opravovat, jsou navržené objízdné trasy. Při jejich tvorbě se vycházelo nejen z jejich stavu, ale také ze současné intenzity dopravy. Opravovat se budou například úseky Dašice – Dolní Ředice na silnici III/32253, Dolní Ředice – Drahoš – Rokytno na silnici III/29819, III/29810 od Sezemic až po Bukovinu nad Labem nebo silnice III/28823 v úseku Hrachoviště – Borek. Opraveny budou také silnice v úsecích Dříteč – Újezd u Sezemic nebo Rokytno – Chvojenec – křížení s I/35.
V letošním roce budou realizovány některé úseky s ohledem na objízdné trasy, dopravní obslužnost a také připravenost všech potřebných povolení. Celková výše nákladů na opravy silnic, které poškodila těžká technika při stavbě dálnice D35, je v současné době odhadnuta na 613 milionů korun bez DPH. V letošním roce by mohlo být proinvestováno až 388 milionů korun bez DPH. „Dobrou zprávou je, že Správa a údržba silnic Pardubického kraje by na celkovou částku měla přispívat 28 procenty, zbylých 72 procent financuje Ředitelství silnic a dálnic. Některé opravy už proběhly nebo budou probíhat letos. Vzhledem k tomu, že poškozené silnice jsou koncentrovány na malém území, je nesmírně důležité opravovat postupně tak, aby nedocházelo k dopravním komplikacím a byla zachována dopravní obslužnost,“ dodal Kortyš.

Fotoreportáž z 53. Lidového plesu připravil Martin Šebela

Celou fotoreportáž najdete  v samostatném příspěvku ZDE

Fotografie pro pamětníky

Tentokrát představujeme dva snímky staré deset let. V roce 2013 právě přišla na řadu rekonstrukce Slovanské ulice, která nejvíce trpěla během přestavby dopravního terminálu.  Bylo zde tehdy autobusové nádraží a frekvence dopravy i pěších zde tedy podstatně změnila. A tak "za odměnu" dostali zdejší sousedé novou komunikaci a také nové chodníky. Tehdy se slibovalo, že rekonstrukce Slovanské ulice bude dále pokračovat až k hlavnímu tahu I/14, ale dosud k tomu nedošlo. Jistě i proto, že nebyl dosud vyjasněn osud budovy bývalé svářečské školy. Letos by mělo být v této věci rozhodnuto a pak jistě dojde i na úpravu okoli, tedy křižovatky Slovanské ulice a Ulice Pražského..