Českotřebovský deník 59/2023 (27/2)  
Nové video Českotřebovského deníku:
Jaký je stav projektu "našeho" inkubátoru ČT PINK  ?

Ve čtvrtek 23. února se v České Třebové na Skalce uskutečnilo setkání, na kterém byla představena budoucí podoba českotřebovského podnikatelského inkubátoru. Ten vzniká pod patronátem krajského P – PINK v objektu, kde 30 let vyráběla loni zaniklá společnost MIKA. Prostory se nyní připravují na nové využití pro rozvoj podnikání. Na setkání pracovníci pardubického inkubátoru informovali o stavu a perspektivě projektu ČT PINK připravovaného v budově na Skalce a uvedli i příklady realizované jinde. Záměr byl jasně formulován, vytyčen cíl i časový program i způsob jak cíle dosáhnout. Vlastní projekt ČT - PINK a jeho financování stojí za to pozorně vyslechnout, proto jej zveřejňujeme odděleně jako samostatné video.  

FOTOGRAFIE PRO PAMĚTNÍKY 

Známá fotografie starého českotřebovského nádraží z roku 1903, tedy před 120 lety. Přesné umístění nádražní budovy můžeme odměřit podle budovy na druhé straně kolejiště v areálu CZ LOKO, která po opravě stále existuje.  Snímek byl pořízen z lávky, která byla později demontována a jedna z jejich částí dosud slouží jako lávka přes Tichou Orlici v Brandýse nad Orlicí poblíž vysázeného labyrintu. Stará budova nádraží již přestala dostačovat a  na její provoz byla řada stížností. Trvalo pak ještě dvacet let než ji nahradila současná budova nádraží postavená v letech  1923/24.

Valná hromada Spolku gymnázia bude ve středu 1. února

Předsednictvo Spolku Gymnázia Česká Třebová Vás zve na valnou hromadu,
která se bude konat ve středu 1. března 2023 v 16.30 hodin v učebně biologie v budově Gymnázia Česká Třebová.
Program:
zpráva o činnosti Spolku v roce 2022, zpráva o hospodaření Spolku za rok 2022, návrh plánu činnosti Spolku na rok 2023
návrh rozpočtu Spolku na rok 2023, volba předsednictva, diskuze, různé
Těšíme se na setkání se všemi příznivci gymnázia.
Daniela Fricová,  předsedkyně Spolku


ZPRÁVY Z REGIONU

Rekonstrukce litomyšlského zámku potrvá čtyři roky

Ve čtvrtek 16. února započala rekonstrukce litomyšlského zámku, která potrvá až do roku 2027. To s sebou nese mnohá opatření. „Po celý letošní rok bude uzavřena městská obrazárna a pravděpodobně i zámecké sklepení. Nebude přístupná francouzská část zámeckých zahrad (s výhledem na Piaristický chrám), do které je nutné zajistit volný vjezd pro nákladní automobily společnosti Gardenline. Ta má ve své kompetenci rekonstrukci zámku a práce pod jejím vedením pojedou v prodloužených směnách včetně víkendů,“ upřesňuje Michaela Severová, vedoucí odboru kultury a cestovního ruchu. Pro stavebníky bude rovněž vyhrazen prostor za zámkem nad bývalým amfiteátrem, čímž se zkomplikuje průchod ze Zahájské ulice na Jiráskovu přes zámecké zahrady. Bude nezbytné projít celým anglickým parkem a obejít zámek cestou za Kočárovnou kolem veřejných toalet přes horní a první nádvoří. Cesta tak bude o něco delší, i přesto ji však město nehodlá s ohledem na frekventované užívání obyvateli Litomyšle uzavírat. Pravděpodobně také přibyde oplocení kolem budovy zámku na prvním nádvoří a dojde k omezení parkování v horní části náměstí Václava Havla. V tuto chvíli není jasné, zda natrvalo nebo jen nárazově. Toto omezení se samozřejmě nejvíce dotkne svatebčanů, pověření pracovníci z řad městského úřadu jsou však připraveni svatebčanům pomoci v řešení této situace. Pro vozidla stavby bude vjezd do prostoru náměstí Václava Havla umožněn ze silnice II/358 z ulice Zámecká.

Rekonstrukce zámku se dotkne i festivalu Smetanova Litomyšl.

Konat se v letošním roce bude od 15. června do 2. července výjimečně v areálu zimního stadionu, který se na dobu konání Smetanovy Litomyšle stane festivalovou halou. Ani v této souvislosti se veřejnost bohužel nevyhne dopravním restrikcím. „Koncerty plánované do zámecké jízdárny a piaristického kostela v těchto objektech zůstávají, takže po dobu jejich konání bude omezen průjezd Jiráskovou ulicí. Na to je ale litomyšlská veřejnost už za ta léta konání festivalu zvyklá. Nově ale místo obvyklé uzavírky Zámecké ulice bude v průběhu večerních pořadů uzavřen průjezd kolem hřbitova,“ vysvětluje ředitel festivalu Jan Pikna. Do přilehlé Prokešovy ulice bude v průběhu festivalového dění umožněn vjezd rezidentům, jinak bude tato ulice k dispozici návštěvníkům festivalu jako parkoviště. Na parkoviště pod atletickým stadionem se bude zajíždět z ulice U Plovárny. Z důvodu nutnosti volného průjezdu pro kamiony s divadelní technikou bude po celou dobu konání Smetanovy Litomyšle vyznačen zákaz parkování podél budovy šaten městské plovárny. „Předpokládáme, že se na parkovištích vystřídají odpolední návštěvníci plovárny s těmi večerními, festivalovými hosty,“ uvažuje ředitel a současně se omlouvá: „I tak je ale třeba počítat s tím, že počet parkovacích míst se v dané lokalitě nakonec kvůli festivalu sníží a řidiči na několik večerů přijdou o oblíbenou zkratku kolem plovárny. Snad nám to odpustí.“.


Rekonstrukce druhého nadchodu přes průtah Litomyšle  začne ve středu

1. března započnou práce na rekonstrukci druhého nadchodu nad silnicí I/35 u Smetanova domu. Pro pěší bude lávka uzavřena pravděpodobně už od 2. března, postupně dojde k demontáži zábradlí, odstranění asfaltového povrchu a proběhnout i další přípravné práce pro následnou demolici mostovky. Ta je zamýšlena v termínu od 17. března do 19. března a v jejím průběhu dojde k plné uzavírce silnice I/35. Objízdné trasy pro vozidla nad 3,5 metru výšky povedou v obou směrech z důvodu neprůjezdnosti pod železničním viaduktem v ulici T. G. Masaryka přes Smetanovo náměstí. Pro vozidla do výšky 3,5 metru pak v obou směrech po ulici T. G. Masaryka. Pro další fáze rekonstrukce, která potrvá až do 31. října letošního roku, bude provoz na silnici I/35 v daném úseku zúžen na dva jízdní pruhy.

Pardubice dokončují autobusový terminál B 

Dostavba Terminálu B pro regionální a dálkové spoje v Pardubicích se pomalu blíží ke konci, první autobusy z něj mají vyjet ještě letos v červnu. Magistrát s krajem na společném jednání radních řešili koordinaci spuštění provozu a další nutné detaily spolupráce.
„Terminál B je určený pro regionální a dálkovou autobusovou dopravu a bude mít přímou vazbu na sousední Terminál A, který slouží pro účely městské hromadné dopravy, a hlavní železniční stanici. Celkem se v projektu počítá s vybudováním osmi odjezdových stanovišť a osmi míst pro odstavení autobusů, jako čekárna bude sloužit prostor nedalekého vlakového nádraží. Celkové náklady dosahují výše téměř 130 milionů korun, dotace z evropských a státních fondů činí zhruba 90 milionů korun,“ uvedl k projektu magistrátu Jan Hrabal, náměstek primátora pro dopravu a investiční výstavbu.
Dostavbou Terminálu B dojde k vytvoření uceleného přestupního uzlu kombinující železniční, autobusovou i městskou hromadnou dopravu v Pardubicích, což povede ke zvýšení dostupnosti a komfortu pro kombinovaný druh přepravy - pěší, cyklo, MHD, bus, železnice. Vznikne také funkční veřejný prostor se zelení, který nahradí starý a nevzhledný objekt stávajícího autobusového nádraží. Bonusem pro cestující bude také moderní infosystém upozorňující na odjezdy spojů.
Pardubický kraj se na projektu finančně spolupodílí, protože je objednatelem regionální dopravy. „Přispíváme částkou devět milionů korun a na společném radních jsme řešili hlavně koordinaci při využívání areálu. Aby byl zajištěn pro cestující plynulý přechod ze stávajícího autobusového nádraží na nový Terminál B, je nutné začít intenzivně spolupracovat na vyladění provozního řádu obou terminálů a jsem rád, že s magistrátem se na návrzích shodujeme,“ uvedl náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.  TZ

40 starostů  českých a polských obcí Euroregionu Glacensis

V pátek 24. února se v sálu Jana Kašpara na krajském úřadu sešli zástupci českých a polských obcí Euroregionu Glacensis. V Pardubicích na ně čekal den plný zajímavých akcí, kromě sdílení dobré praxe a přeshraniční spolupráce byla na programu například prohlídka historického centra či návštěva hokejového zápasu mezi Dynamem Pardubice a Kometou Brno.
„Exkurzi jsme pořádali v rámci Česko – polské spolupráce při Euroregionu Glacensis a cílili jsme především na starosty obcí z české i polské strany. Celkem jsme v Pardubicích přivítali 40 členů delegací, kterým jsme chtěli ukázat, co se v Pardubickém kraji nachází, a to nejenom z pohledu turistických atraktivit, které představili zástupci Destinační společnosti Východní Čechy, ale i průmyslového zaměření, dopravního spojení a spolupráce kraje se zahraničními regiony. Kolegové z oddělení regionálního rozvoje krajského úřadu přítomným představili aktuální česko-polské projekty, naše nové záměry i kraj jako instituci samotnou pro srovnání se strukturou polských samospráv. Setkání se podle ohlasů vydařilo a doufám, že naše tuzemské i přeshraniční partnery opět někdy přivítáme,“ zhodnotil akci radní pro turistický ruch Alexandr Krejčíř.  TZ