-
-
Jde o zajímavý text, který stojí
za to převzít do Českotřebovského deníku. Před přečtením musím uvést, že
v návrhu se nikde neobjevuje slovo rozhledna, které používám, ale
požívají se slova výhled apod. Cílem je najít v okolí města
Litomyšl nějaký cíl pro vycházky. A těchto cílů v Litomyšli mnoho nemají
- právě na rozdíl od České Třebové. U nás můžeme být na možnosti, které
nám dává příroda kolem města právem pyšní. Když se zeptáte v Litomyšli
na jaké mají okolí, tak s hrdostí ukazují např. na Kozlov a tamní
rozhlednu....
- (Zdroj informace je na
webu města Litomyšl.)
-
Cílem
dlouhodobého projektu "Cíle cest" je nabídnout v okolí Litomyšle místa,
kam se lze procházkou či vyjížďkou na kole vydat za určitým bodem. V
tomto konkrétním případě šlo o to vybrat místo umožňující vnímat
historické panorama města Litomyšle, v souvislosti s „procházkovou“
trasou, nejlépe na slunném návrší. Autorem projektu je Atelier - r,
konkrétně architekti M. Pospíšil a M. Karlík (pocházející z Litomyšle).
-
Koncept
návrhu:
- -
uplatnit druhotně použitý prvek, který bude sloužit novému účelu, účelu,
pro který nebyl vyroben
- -
krajinná kompozice má být provedena z něčeho, co je symbolem současné
doby, symbolem globalizace, symbolem trhu
- - prvek
má být reverzibilní a má být citlivě vložen do krajiny (po jeho odebrání
bude mít dané místo svou dřívější podobu)
- - jako
autoři rekonstrukce hradního paláce hradu Helfštýn chtěli architekti
použít kov, nejlépe corten
-
Výsledkem je
prostorová kompozice sestávající ze dvou vzájemně propojených lodních
kontejnerů, z nichž vertikální kontejner je vyplněn vřetenovým
schodištěm a nabízí ze své nejvyšší úrovně výhled nejen na historické
centrum města. Téměř horizontální kontejner skýtá podobnou možnost
výhledu, avšak z nižší úrovně, tento typ vyhlídky je dostupný pro
všechny, pro které by stoupání po vřetenovém schodišti "na rozhlednu"
bylo příliš komplikované.
-
Odhadované
náklady na realizaci jsou 1 mil. Kč,
na realizaci plánuje město žádat o dotaci. Rozhledna by na místě
měla být umístěná "dočasně" na několik let na základě nájemní smlouvy se
soukromými vlastníky pozemku
-
Architektonická studie řeší vytvoření drobné stavby v krajině, která by
svou atraktivitou lákala lidi z města k procházce za hranici města
samotného a zároveň nabízela prostor k vyhlídce, aktivnímu odpočinku a
setkávání jak starousedlíků tak návštěvníků města. Pro realizaci tohoto
záměru jsme si vybrali místo na severním okraji zástavby Litomyšle na
vrstevnicové spojnici silnice na Ústí nad Orlicí s Kornicemi. Mezi
obyvateli Litomyšle je tato lokalita známa především jako "cesta na
Kornice" nebo "cesta
nad Rasovnou“, protože pod úbočím kopce stojí dům kdysi
obývaný litomyšlským rasem. Poloha cesty nad městem, malebné výhledy na
městské věže a věžičky a blízkost tajemného areálu židovského hřbitova
činí z lokality již dnes významnou výletní oblast. Je to dáno i
návazností na blízkou obytnou lokalitu Zaháje a Lán, které se neustále
rozvíjejí.
-
„Kornická
cesta“, jak ji místní nazývají, je zčásti historickou cestou z Litomyšle
do Kornic a zčásti novodobou zemědělskou spojnicí vybudovanou pro
obsluhu okolních luk a polí. Při výběru lokality jsme se snažili
zohlednit parametry výhledu na město, vzdálenosti od zástavby i
majetkoprávní aspekty. Vybrané místo nabízí výhled na panorama města s
majestátní hmotou zámku a úchvatnou kulisou severního průčelí
piaristického chrámu, za nímž se trochu v pozadí rýsuje věž proboštského
kostela. Na druhé straně výhledu vystupuje do popředí věž pedagogické
školy a na západním břehu Loučné věž gymnázia. Uprostřed panoramatu je
ve středu náměstí zřetelně viditelná zelená báň radnice. Protože
aktuálně řešíme návrh umístění infocentra v jejím parteru, zabýváme se
také možností zpřístupnění radniční věže veřejnosti. Spojení radnice s
vybraným místem nás přivedlo k myšlence vztyčení vyhlídkového bodu.
Došlo by tak k přímému vizuálnímu propojení navržené vyhlídky s radniční
věží. Výškový rozdíl mezi oběma objekty je 38,5m. Pata radniční věže a
tedy kóta náměstí je ve výšce 330,15 m n.m. Pata vyhlídky nad městem -
nového "cíle cest" je ve výšce 368,65 m.n.m. Provázanost obou vyhlídek
umocňuje i fakt, že pata vyhlídky nad městem je ve stejné výšce jako
vrchol báně radniční věže.
-
Cílem
našeho návrhu je vytvořit místo, kam se lidé rádi vypraví na procházku a
užijí si z nadhledu vyhlídku na město, ve kterém žijí. Koncepce stavby
je ovlivněna zadáním investora, jehož součástí byl také finanční limit.
Shodli jsme se na tom, že by stavba měla být ohleduplná k životnímu
prostředí a celkové řešení by mělo být reverzibilní, což znamená, že
není problém navrátit v budoucnu místu jeho dřívější podobu. Filozofií
našeho projektu je vytvořit dílo netradiční a zároveň odrážející
fenomény dnešní doby.
-
Jako významný akcent
dnešní doby vnímáme vlivy globalizace, která nám (za cenu ztráty
jedinečnosti) spoustu věcí zjednodušuje, dopravu, na niž spoléháme ve
většině odvětví lidské činnosti, ale také ekologii, kterou se snažíme
balancovat předchozí dva fenomény a s ekologiií související snahu o
hledání nových cest a šetrných alternativ. Jednu z těchto alternativ
vidíme ve využití již použitých věcí a prvků v novém kontextu. Symbolem
odrážejícím výše uvedené skutečnosti je pro nás lodní kontejner. Cestuje
po celém světě, po přístavech, kde žijí lidé různých národností, jazyků,
vyznání, převáží zboží, které všichni potřebujeme, využíváme a poté, co
doslouží, může být druhotně použit a stát se tak i naplněním ekologické
výzvy. Díky novému využití starých kontejnerů ušetříme přírodní suroviny
i energetické zdroje.
-
ARCHITEKTONICKÉ ŘEŠENÍ
- Výsledná architektonická
podoba návrhu spočívá v kompozici dvou lodních kontejnerů -
horizontálního a vertikálního, které jsou vzájemně propojeny v jeden
celek, bez sekundárních podpůrných konstrukcí. Jedná se o kontejnery
délky 45 stop a šířkou na dvě přepravní palety - tzv. PalletWide.
Horizontální kontejner je v mírném sklonu. Ten povoluje norma o
bezbariérovosti staveb, limitní sklon ramp je 1:16. Toto naklonění
umožní vyhlídku na město návštěvníkům s omezenou schopností pohybu,
nebo těm, kteří nemohou nebo nechtějí stoupat po schodech výše. Na
konci horizontálního kontejneru se dostáváme cca 1m nad úroveň
nástupního bodu cesty. Horizontální kontejner je v místě vstupu
seříznut rovnoběžně s okrajem cesty. Ve svislém kontejneru je
vestavěno ocelové schodiště, které vyvede návštěvníka až do výšky 12m
nad úroveň cesty. Na vyhlídkové plošině na vrchu kontejneru je
vybudována odpočinková lavice a také zvýšená úroveň vyhlídky směřující
k severu. Lodní kontejnery jsou vyrobeny z cortenu - korozivzdorné
oceli, do níž jsou při tavení přidávány legující prvky manganu, mědi,
křemíku niklu a dalších prvků. Toto složení umožňuje oceli vytvořit
zoxidovanou vrstvu na povrchu, která chrání vnitřní jádro materiálu
před další korozí i bez dalších povrchových úprav.
-
|