Českotřebovský deník 78/2013 (18/3)  
Když ještě MIKA vyráběla ...

Mika, a.s. Česká Třebová si pronajala v roce 1992 volný nově dokončený objekt původně určený pro dílny praktického výcviku SOUŽ , při kterém měly být realizována ekonomicky smysluplná výuková i výrobní činnost. Díky tomu  celý záměr koncem osmdesátých let vznikal. Jenže železnice v té době vlastně propouštěla a nové učně nebylo třeba vychovávat, nábor vázl, měnily se učební i studijní obory a změnilo se také vedení Středního odborného učiliště železničního. Novým náčelníkem byl RNDr. Vlastimil Hýbl. Technické zaměření zůstalo, ale od železnice se škola odloučila, vznikla Střední integrovaná škola technická. - nejlepší možné řešení, které se podařilo.  Je dobré dnes připomenout, že se dnes tato škola zase zpátky k železnici z části navrací. Začátkem 90. let byla současně postavena další velká budova dílen. Tuto budovu  škola využívá dodnes a díky tomu nyní patří mezi úspěšné střední školy v regionu nasměrované na technický směr. Mnohokrát změnila název, sloučila se s železniční průmyslovkou a středním odborným učilištěm ČSVD. 
Pronajatý objekt pak využívala až do loňska společnost MIKA, výrobce vlasové a tělové kosmetiky KISS, později také (hlavně ve Sloupnici) dezinfekčních prostředků a  prostředků pro zemědělství. Z této doby se mi podařilo najít fotografie, které tehdejší výrobu popisují.Už je to historie, nicméně mohou posloužit ke zdokumentování. Také by bylo dobré shromáždit údaje a obrázky výrobků. Aby se to vědělo třeba ještě po letech. 
O celém projektu by alespoň z historického hlediska bylo dobře získat další informace, věřím, že  ing. Balhar pomůže. Není přece možné tak nějak "zabouchnout dveře" za firmou, která dodávala výrobky do části Evropy a která zaměstnávala ve Třebové během let dost zaměstnanců....
Dnes jsou prostory prázdné, připravuje projekt revitalizace a modernizace objektu tak, aby mohl posloužit pro nově se tvořící "Českotřebovský podnikatelský inkubátor". Bude se čekat na dotace, doufejme, že budou k dispozici co nejdříve. Snad by se již letos mělo začít, vlastní stavební úpravy a zařízení by mělo být otázkou roku příštího. Některé projekty  budoucího ČT PINK mohou zatím rozjíždět někde v nájmu, třeba v sousedních dílnách školy. Nakonec to tak už kdysi bylo. V době, kdy škola neměla ještě jasný program, prostory dílen pronajímala. A díky tomu zde mohla začít např. firma IMS Jiří Drašnar, která pak po 25 letech postavila na Semanínské ulici docela slušně velkou moderní fabriku.... (mm)  Fotografie ukázek výrobků....

FOTOGRAFIE PRO PAMĚTNÍKY  

K historii fotbalu patří osobnosti, zejména hráči, rozhodčí, funkcionáři. Fotografie prezentuje družstvo starších žáků TJ. Lokomotiva v roce 1962, kde byl vedoucím Zdeněk Vrba. Ten hrál průvodně za B tým, po úrazu  kolena (přetržená vazů) přešel do pozice funkcionáře a rozhodčího. Postupně se propracoval na nejvyšší posty - zase příště zítra .... (Z archivu Jiřího Páska)

Zasíťují další parcely pro rodinné domky na Dukle - u nás nic nebude....

Město Ústí nadf orlicí v letošním roce zahájí stavbu technické infrastruktury v lokalitě Nová Dukla, kde vznikne 23 zasíťovaných parcel pro individuální výstavbu rodinných domků a připravené parcely pro developerský projekt Investorem této akce je město Ústí nad Orlicí a společnost Tepvos, s.r.o.   Na to je v letošním rozpočtu města alokována částka ve výši deset milionů korun. Následovat bude výstavba komunikací, chodníků, domovních vjezdů a výsadba veřejné zeleně. Dokončení akce se předpokládá ve druhé polovině příštího roku.

Dovolím si poznámku a k ní obrázky, video: máme také co nabídnout!

Také v České Třebové jsme měli obdobný záměr, podpořený studií na výstavbu obytného souboru rodinných domků na městských pozemcích v lokalitě Křivolík vypracovala na základě objednávky minulého vedení města  Ing. arch. Lucie Kubínková. Vlastně zatím jen  první etapu - mohlo zde vzniknout 16 - 20 rodinných domků volných i řadových. Pozemky patří městu, sítě jsou v dosahu, dopravní řešení by současně umožnilo zlepšení obsluhy zdejší mateřské školy U koupaliště. Nastoupilo nové vedení města a zatím to vypadá, že tento záměr je odsouzen k zapomnění. Přitom stavebních parcel je nedostatek, mladí lidé z České Třebové odchází a raději staví jinde, třeba právě na Dukle v Ústí nad Orlicí nebo v Přívratu.  Počet obyvatel města stále klesá, stejně jako počet narozených dětí, populace stárne. A lidé se stěhují jinam nebo staví jinde. Zvláště ti mladí.  Zainvestování pozemků v Křivolíku by nemuselo nic stát. Peníze určené pro bydlení ve výši 21,5 milionu nové vedení ani nezapojilo do rozpočtu a přitom je inflace trvale zmenšuje. Prodejem zasíťovaných pozemků stavebníkům by se peníze investované do sítí rychle vrátily.  Jenže to vypadá, že to nemělo 3PK ve svém volebním programu a tak to je třeba zrušit nebo v nejlepším případě odložit. Podobně jako nařízení o rezidentním parkování, připraveném úsekovém měření rychlosti pod Křibem  nebo připravenou stavbu parkoviště pod hudební školou. Mrzí mne to. S tímto přístupem, kdy nové vedené nepokračuje v rozpracovaných záměrech předchůdců toho mnoho nedokážeme. Nejde přece o žádnou politiku, ale o to, aby se také naše město mohlo dobře rozvíjet. 
Obrázky ze studie Lucie Kubínkové. Přidávám také video, které  bylo k prosazení této studie natočeno loni v létě. Prostě proto, že to je potřeba. Přestaňme politikařit a dělejme pro naše město něco potřebného! Peníze na to máme, jen ta vůle chybí.  Prostě se nechce. A když se nechce, tak je to horší, než když to nejde. Pouze je třeba změnit územní plán: plochu určenou pro rekreaci změnit na plochu určenou k bydlení.... Ten návrh musí dát majitel, tedy město. Jde o městské pozemky. (mm)


Volejbalistky Sokola Česká Třebová hrály v sezóně naposledy doma
Soupeřem by Havlíčkův Brod a rozhodně  nepřijel odevzdaně prohrát. Českotřebovské sokolky se o tom přesvědčily především ve druhém zápase. Po prvním vítězství 3 : 1 se druhý zápas domácím už tak dobře nevydařil. a prohrály 0:3. Do tabulky tedy získaly pouze tři body. První dva týmy již soutěž dokončily.1. místo má zatím  v držení Sokol Šlapanice u Brna s 82 body, další pražský tým SVBC, který již soutěž dohrál a má 79 bodů, pro českotřebovský sokol se 70 body je tedy 3. místo jistotou.  Nic na tom nemůže změnit poslední dvojkolo příští víkend. Sokol Česká Třebová hraje v Praze v Podolí s týmem Bohemians. Bohemians je totiž na 4. místě se 61 body, na pátém místě jej stíhá tým Šelmy Brno s 60 body.  Bohemians tedy bude hrát s Českou Třebovou o udržení 4. místa v tabulce.


Divadelní přehlídka Orlická maska má 9. ročník 

V Ústí nad Orlicí se od čtvrtka do neděle koná již 9. ročník krajské postupové přehlídky amatérského činoherního a hudebního divadla ORLICKÁ MASKA. Pořadatelem oblíbené přehlídky je spolek Malá scéna Ústí nad Orlicí ve spolupráci s DS Vicena za finanční podpory Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a města Ústí nad Orlicí. 
Slavnostního zahájení se ujal starosta města Petr Hájek spolu se zástupci pořádajících spolků. 
Publiku se letos představí devět divadelních souborů především z východních Čech včetně domácího spolku Vicena. Představení se odehrají především v Malé scéně, ale i v Roškotově divadle. Zajímavá je účast dvou souborů z Lanškrouna. Z České Třebové se nikdo nepřihlásil. Přehlídka amatérského činoherního a hudebního divadla je koncipována jako krajská soutěžní přehlídka amatérských divadelních souborů dospělých, které ve své inscenační praxi reflektují zákonitosti divadla jako uměleckého druhu a určují adresu dospělého publika. Více informací a podrobný program naleznete ZDE: https://www.msuo.cz/akce/2023/03/orlicka-maska-2023
Závěr divadelní přehlídky je v neděli 19. března podvečer. 
Na přehlídce nechyběl ani Třebovák Alexandr Gregar
Silnice potřebují opravovat všude, také kolem Chrasti 

O plánovaných opravách silnic v okolí Chrasti jednal hejtman Pardubického kraje Martin Netolický se starostou města Vojtěchem Krňanským. Řeč tak byla o opravě silnice II/358 směrem na Podlažice či o silnici II/355 směrem na Hrochův Týnec. Starosta informoval hejtmana také o připravovaných oslavách 150 let od vzniku místního sdružení dobrovolných hasičů.
„Již před časem jsme se s vedením města domluvili, že poté, co bude vybudována kanalizace v místní částí Podlažice, tak s finančním příspěvkem města opravíme komunikaci II/358, která vede z Chrasti právě přes Podlažice a pokračuje dále na Skuteč. Předpokládané náklady na stavbu činí 10 milionů korun a oprava komunikace bude realizována v průběhu letošního roku,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Ten se starostou Krňanským hovořil také o stavu silnice II/355 z Chrasti směrem na Hrochův Týnec. Řeč byla také o spolupráci města se Správou a údržbou silnic Pardubického kraje či o přípravách na oslavy 150. výročí od založení sdružení dobrovolných hasičů. V té souvislosti chce město pro své hasiče nechat vyrobit slavnostní prapor, na který je možné požádat o dotaci v rámci struktury krajských dotačních programů.

 


Nová možnost pro ńevyužitou budovu železniční stanice Choceň

Část výpravní budovy v Chocni na Orlickoústecku by mohla od letoška sloužit jako zázemí muzea železničních modelů. Spolek Muzeum TT modelů jedná se Správou železnic o pronájmu prostor. Železniční TT modely jsou v měřítku 1:120, spolek jich má kolem dvou tisícovek.
"Projekt muzea není jen pouhá výstava sbírky, ale muzeum s příběhem. A má za úkol najít v mladých zájemce o techniku a železnici především. Svým způsobem napomoci k řešení letitého problému kádrů v oboru dopravy a dopravní techniky," uvedl předseda spolku Muzeum TT modelů Petr Novotný.
Spolek má v plánu muzeum postupně vybavovat. Měl by tam být velký sál se 40 výstavními skříněmi, kam lze umístit až 2000 modelů. V návrhu jsou vitríny, které s exponáty svisle pohybují nahoru a dolů, aby je mohli mít ve výšce očí dospělí i děti nebo návštěvníci na vozíku. Muzeum bude bezbariérové.
Expozice poskytne návštěvníkům informace o modelech a vývoji modelářské disciplíny velikosti TT. Spolek počítá s instalací modelové železnice, místo bude pro hlediště s monitorem na fotografie či videa, které dokumentují modelářské techniky. Součástí by měl být i dětský koutek.
TT modely, které se velikostně vejdou do dlaně, se začaly vyrábět v USA v roce 1946 a zhruba ve stejném období také v Evropě. V evropském prostředí se vyráběla velikost 1:120 hlavně ve východním bloku. Západní výrobci se věnovali výrobě velikostně jiných modelů. K jejich produkci se pak vrátili v 90. letech minulého století. Renomé u modelářů si tak TT vydobyla postupně.