-
Když ještě
MIKA vyráběla ...
-
Mika,
a.s. Česká Třebová si pronajala v roce 1992 volný nově dokončený objekt
původně určený pro dílny praktického výcviku SOUŽ , při kterém měly být
realizována ekonomicky smysluplná výuková i výrobní činnost. Díky tomu
celý záměr koncem osmdesátých let vznikal. Jenže železnice v té době
vlastně propouštěla a nové učně nebylo třeba vychovávat, nábor vázl,
měnily se učební i studijní obory a změnilo se také vedení Středního
odborného učiliště železničního. Novým náčelníkem byl RNDr. Vlastimil
Hýbl. Technické zaměření zůstalo, ale od železnice se škola odloučila,
vznikla Střední integrovaná škola technická. - nejlepší možné řešení,
které se podařilo. Je dobré dnes připomenout, že se dnes tato
škola zase zpátky k železnici z části navrací. Začátkem 90. let byla
současně postavena další velká budova dílen. Tuto budovu škola
využívá dodnes a díky tomu nyní patří mezi úspěšné střední školy v
regionu nasměrované na technický směr. Mnohokrát změnila název, sloučila
se s železniční průmyslovkou a středním odborným učilištěm
ČSVD.
- Pronajatý objekt pak využívala až do loňska
společnost MIKA, výrobce vlasové a tělové kosmetiky KISS, později také
(hlavně ve Sloupnici) dezinfekčních prostředků a prostředků pro
zemědělství. Z této doby se mi podařilo najít fotografie, které tehdejší
výrobu popisují.Už je to historie, nicméně mohou posloužit ke
zdokumentování. Také by bylo dobré shromáždit údaje a obrázky výrobků.
Aby se to vědělo třeba ještě po letech.
- O celém projektu by alespoň z historického
hlediska bylo dobře získat další informace, věřím, že ing. Balhar
pomůže. Není přece možné tak nějak "zabouchnout dveře" za firmou, která
dodávala výrobky do části Evropy a která zaměstnávala ve Třebové během
let dost zaměstnanců....
- Dnes jsou prostory prázdné, připravuje
projekt revitalizace a modernizace objektu tak, aby mohl posloužit pro
nově se tvořící "Českotřebovský podnikatelský inkubátor". Bude se čekat
na dotace, doufejme, že budou k dispozici co nejdříve. Snad by se již
letos mělo začít, vlastní stavební úpravy a zařízení by mělo být otázkou
roku příštího. Některé projekty budoucího ČT PINK mohou zatím
rozjíždět někde v nájmu, třeba v sousedních dílnách školy. Nakonec to
tak už kdysi bylo. V době, kdy škola neměla ještě jasný program,
prostory dílen pronajímala. A díky tomu zde mohla začít např. firma IMS
Jiří Drašnar, která pak po 25 letech postavila na Semanínské ulici
docela slušně velkou moderní fabriku.... (mm) Fotografie ukázek
výrobků....
-
-
FOTOGRAFIE PRO PAMĚTNÍKY
- K historii fotbalu patří osobnosti, zejména
hráči, rozhodčí, funkcionáři. Fotografie prezentuje družstvo starších
žáků TJ. Lokomotiva v roce 1962, kde byl vedoucím Zdeněk Vrba. Ten hrál
průvodně za B tým, po úrazu kolena (přetržená vazů) přešel do
pozice funkcionáře a rozhodčího. Postupně se propracoval na nejvyšší
posty - zase příště zítra .... (Z archivu Jiřího Páska)
-
-
Zasíťují další parcely pro
rodinné domky na Dukle - u nás nic nebude....
- Město Ústí
nadf
orlicí v letošním roce zahájí stavbu technické infrastruktury v
lokalitě Nová Dukla, kde vznikne 23 zasíťovaných parcel pro individuální
výstavbu rodinných domků a připravené parcely pro developerský projekt
Investorem této akce je město Ústí nad Orlicí a společnost
Tepvos,
s.r.o. Na to je v letošním rozpočtu města alokována částka ve výši
deset milionů korun. Následovat bude výstavba komunikací, chodníků,
domovních vjezdů a výsadba veřejné zeleně. Dokončení akce se předpokládá
ve druhé polovině příštího roku.
-
Dovolím si poznámku a k ní
obrázky, video: máme také co
nabídnout!
-
Také
v České Třebové jsme měli obdobný záměr, podpořený studií na výstavbu
obytného souboru rodinných domků na městských pozemcích v lokalitě
Křivolík vypracovala na základě objednávky minulého vedení města
Ing. arch. Lucie Kubínková. Vlastně zatím jen první etapu - mohlo
zde vzniknout 16 - 20 rodinných domků volných i řadových. Pozemky patří
městu, sítě jsou v dosahu, dopravní řešení by současně umožnilo zlepšení
obsluhy zdejší mateřské školy U koupaliště. Nastoupilo nové vedení města
a zatím to vypadá, že tento záměr je odsouzen k zapomnění. Přitom stavebních parcel je nedostatek, mladí lidé z České Třebové
odchází a raději staví jinde, třeba právě na Dukle v Ústí nad Orlicí
nebo v Přívratu. Počet obyvatel města stále klesá, stejně jako
počet narozených dětí, populace stárne. A lidé se stěhují jinam nebo
staví jinde. Zvláště ti mladí. Zainvestování pozemků v Křivolíku by nemuselo nic
stát.
Peníze
určené pro bydlení ve výši 21,5 milionu nové vedení ani nezapojilo do
rozpočtu a přitom je inflace trvale zmenšuje. Prodejem zasíťovaných
pozemků stavebníkům by se peníze investované do sítí rychle vrátily.
Jenže to vypadá, že to nemělo 3PK ve svém volebním programu a tak to je
třeba zrušit nebo v nejlepším případě odložit. Podobně jako nařízení o
rezidentním parkování, připraveném úsekovém měření rychlosti pod Křibem
nebo připravenou stavbu parkoviště pod hudební školou. Mrzí mne to. S
tímto přístupem, kdy nové vedené nepokračuje v rozpracovaných záměrech
předchůdců toho mnoho nedokážeme. Nejde přece o žádnou politiku, ale o
to, aby se také naše město mohlo dobře rozvíjet.
- Obrázky ze studie Lucie Kubínkové.
Přidávám také video, které bylo k prosazení této studie natočeno
loni v létě. Prostě proto, že to je potřeba. Přestaňme politikařit a
dělejme pro naše město něco potřebného! Peníze na to máme, jen ta vůle
chybí. Prostě se nechce. A když se nechce, tak je to horší, než
když to nejde. Pouze je třeba změnit územní plán: plochu určenou pro
rekreaci změnit na plochu určenou k bydlení.... Ten návrh musí dát
majitel, tedy město. Jde o městské pozemky. (mm)
-
-
Volejbalistky
Sokola Česká Třebová hrály v sezóně naposledy doma
- Soupeřem by Havlíčkův Brod a rozhodně nepřijel odevzdaně
prohrát. Českotřebovské sokolky se o tom přesvědčily především ve druhém
zápase. Po prvním vítězství 3 : 1 se druhý zápas domácím už tak dobře
nevydařil. a prohrály 0:3. Do tabulky tedy získaly pouze tři body. První
dva týmy již soutěž dokončily.1. místo má zatím v
držení Sokol Šlapanice u Brna s 82 body, další pražský tým SVBC, který již soutěž dohrál a má 79 bodů,
pro českotřebovský sokol se 70 body je tedy 3. místo jistotou. Nic
na tom nemůže změnit poslední dvojkolo příští víkend. Sokol Česká Třebová
hraje v Praze v Podolí s týmem Bohemians. Bohemians je totiž na 4. místě
se 61 body, na pátém místě jej stíhá tým Šelmy Brno s 60 body.
Bohemians tedy bude hrát s Českou Třebovou o udržení 4. místa v tabulce.
-
-
Divadelní přehlídka Orlická
maska má 9. ročník
-
V
Ústí nad Orlicí se od čtvrtka do neděle koná již 9. ročník krajské
postupové přehlídky amatérského činoherního a hudebního divadla
ORLICKÁ MASKA. Pořadatelem oblíbené přehlídky je spolek Malá scéna
Ústí nad Orlicí ve spolupráci s DS Vicena za finanční podpory
Ministerstva kultury ČR, Pardubického kraje a města Ústí nad
Orlicí.
- Slavnostního zahájení se ujal starosta města Petr Hájek spolu se
zástupci pořádajících spolků.
- Publiku se letos představí devět divadelních souborů především z
východních Čech včetně domácího spolku Vicena. Představení se
odehrají především v Malé scéně, ale i v Roškotově divadle. Zajímavá
je účast dvou souborů z Lanškrouna. Z České Třebové se nikdo
nepřihlásil. Přehlídka amatérského činoherního a hudebního divadla
je koncipována jako krajská soutěžní přehlídka amatérských
divadelních souborů dospělých, které ve své inscenační praxi
reflektují zákonitosti divadla jako uměleckého druhu a určují adresu
dospělého publika. Více informací a podrobný program naleznete ZDE: https://www.msuo.cz/akce/2023/03/orlicka-maska-2023
- Závěr divadelní přehlídky je v neděli 19. března podvečer.
- Na přehlídce nechyběl ani
Třebovák
Alexandr Gregar
-
Silnice potřebují opravovat
všude, také kolem Chrasti
-
O
plánovaných opravách silnic v okolí Chrasti jednal hejtman
Pardubického kraje Martin Netolický se starostou města Vojtěchem
Krňanským. Řeč tak byla o opravě silnice II/358 směrem na Podlažice či
o silnici II/355 směrem na Hrochův Týnec. Starosta informoval hejtmana
také o připravovaných oslavách 150 let od vzniku místního sdružení
dobrovolných hasičů.
- „Již před časem jsme se s vedením města domluvili, že poté, co
bude vybudována kanalizace v místní částí Podlažice, tak s finančním
příspěvkem města opravíme komunikaci II/358, která vede z Chrasti
právě přes Podlažice a pokračuje dále na Skuteč. Předpokládané náklady
na stavbu činí 10 milionů korun a oprava komunikace bude realizována
v průběhu letošního roku,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
- Ten se starostou Krňanským hovořil také o stavu silnice II/355
z Chrasti směrem na Hrochův Týnec. Řeč byla také o spolupráci města se
Správou a údržbou silnic Pardubického kraje či o přípravách na oslavy
150. výročí od založení sdružení dobrovolných hasičů. V té souvislosti
chce město pro své hasiče nechat vyrobit slavnostní prapor, na který
je možné požádat o dotaci v rámci struktury krajských dotačních
programů.
-
-
Nová možnost pro ńevyužitou
budovu železniční stanice Choceň
-
Část
výpravní budovy v Chocni na Orlickoústecku by mohla od letoška sloužit
jako zázemí muzea železničních modelů. Spolek Muzeum TT modelů jedná
se Správou železnic o pronájmu prostor. Železniční TT modely jsou
v měřítku 1:120, spolek jich má kolem dvou tisícovek.
- "Projekt muzea není jen pouhá výstava sbírky, ale muzeum
s příběhem. A má za úkol najít v mladých zájemce o techniku a
železnici především. Svým způsobem napomoci k řešení letitého problému
kádrů v oboru dopravy a dopravní techniky," uvedl předseda spolku
Muzeum TT modelů Petr Novotný.
- Spolek má v plánu muzeum postupně vybavovat. Měl by tam být velký
sál se 40 výstavními skříněmi, kam lze umístit až 2000 modelů.
V návrhu jsou vitríny, které s exponáty svisle pohybují nahoru a dolů,
aby je mohli mít ve výšce očí dospělí i děti nebo návštěvníci na
vozíku. Muzeum bude bezbariérové.
- Expozice poskytne návštěvníkům informace o modelech a vývoji
modelářské disciplíny velikosti TT. Spolek počítá s instalací modelové
železnice, místo bude pro hlediště s monitorem na fotografie či videa,
které dokumentují modelářské techniky. Součástí by měl být i dětský
koutek.
- TT modely, které se velikostně vejdou do dlaně, se začaly vyrábět
v USA v roce 1946 a zhruba ve stejném období také v Evropě.
V evropském prostředí se vyráběla velikost 1:120 hlavně ve východním
bloku. Západní výrobci se věnovali výrobě velikostně jiných modelů.
K jejich produkci se pak vrátili v 90. letech minulého století. Renomé
u modelářů si tak TT vydobyla postupně.
-
|