Sdílená kola v České Třebové               
Je už rozhodnuto, tedy budou. Budeme se  tedy setkávat s padesátkou kol na 15 stanovištích ve městě.  Nejde o elektrokola, ani o elektrokoloběžky.  Bude třeba šlapat, 15 minut zdarma, každá další půlhodina  bude stát 25 Kč, odečte se z kreditu, který musí zájemce o službu v aplikaci zřídit.

V pondělí 13/3 schválila rada města na základě výjimky  (tedy bez výběrového řízení) "dle článku XIII. odst. 1 Směrnice pro zadávání veřejných zakázek malého rozsahu městem Česká Třebová přímé zadání zakázky a uzavření Smlouvy o realizaci projektu sdílení jízdních kol ve městě Česká Třebová se společností nextbike Czech Republic s.r.o., se sídlem Libušina 526/101, 779 00 Olomouc, IČO: 073 89 108, v textu dle předloženého návrhu....." Hned ve stejný den byla publikována tisková zpráva, která je základní informace o tom, jak to tady v České Třebové se sdílenými koly vyřešíme.  Zprávu samozřejmě také publikuji, je to zajímavá novinka, která se nyní rozmáhá v mnoha městech. Dříve jen ve větších městech, nyní expanze firmy NEXT BIKE  směřuje  i do měst menších, kde je stupeň využití této služby nižší, ale zisky firmy musí přece růst  a někdo to zaplatí.
Ukazuje se že to budou především městské rozpočty měst, kde si tuto službu objednají. Rozvoj NEXT BIKE tedy předpokládá, že města budou chtít byznys firmy finančně podporovat. Jde však příspěvek občanům, aby mohli užívat tuto službu za výhodných podmínek. Jsou však i jiné rostoucí mandatorní výdaje ze kterých veřejnost nic nemá...
Upozorňuji na zveřejněný článku o rozvoji firmy NEXT BIKE, který byl připraven ve spolupráci se zakladateli,  majiteli a manažery této firmy a zveřejněny  nyní na webu FORBES.  Jde totiž o byznys a město bude provoz systému z velké části vlastně financovat. Čím více se bude využívat, tím více bude město platit. Tato skutečnost však především nebyla známa zastupitelům, kteří rozhodovali o zařazení této položky do rozpočtu. Byla řeč o dotaci, což ovšem to může být jen jednorázová záležitost. Provozní náklady systému (tedy vlastně všechny jízdy do 15 minut "ZDARMA" (kterých bývá  90%), totiž platí město ze svého....
Vyplývá to z nyní zveřejněného článku o rozvoji firmy NEXT BIKE, který najdete ZDE  
Jistou pojistkou je, že se má po 8 měsících znovu rozhodnout zda v této akci pokračovat. Jenže z projektu se ustupuje obtížně, bylo by to jako potvrzení špatného rozhodnutí.
Zkušenosti mohou být pozitivní i negativní, osobně mi však vadí, že při zařazení do rozpočtu města nebyla poskytnuta informace o tom, kolik bude město přispívat a na co. Byla řeč o 70% dotaci, nyní se to nějak mění.
Z celkové částky za sdílená kola vypočtené na 871000 Kč bude město žádat o dotaci  na Pardubickém kraji, kde je max. výše dotace 350 tisíc Kč a na Nadaci ČEZ energie (150 tis. Kč). Záleží na uzavřené smlouvě, která je však klasicky "v příloze". Měla by však být zveřejněna do 30 dnů v registru smluv. Není co tajit !

TISKOVÁ ZPRÁVA MĚSTA Z 13. 3. 2023

Na základě pondělního usnesení rady by na území města Česká Třebová mělo do konce dubna být v provozu celkem padesát kol na patnácti stanovištích. Bicykly bude moci využít každý občan i návštěvník města, který si za tímto účelem stáhne aplikaci Nextbike.
Kola Nextbike mají sedm převodových stupňů, jsou bytelná a jejich konstrukce zahrnuje přední košíček pro odložení menších příručních tašek. Stanoviště, kde bude možné na kolo nasednout a zároveň ho vrátit, budou rozmístěna na frekventovaných místech po celém městě. Jejich mapu po zavedení systému naleznete v mobilní aplikaci Nextbike, v mapovém portálu na webu města a v květnovém čísle Českotřebovského zpravodaje.
„Já osobně vnímám přínos sdílených kol hned ve třech sektorech, kterým se na radnici věnuji. Pohyb na kole je ekologický, prospěje zdraví našich občanů a zároveň by mohl ulehčit automobilové dopravě ve městě. Za důležité považuji také to, že projekt bude spolufinancován z programu Pardubického kraje. Město tak neponese náklady spojené s provozem systému samo,“ odůvodnila přistoupení města k systému Nextbike místostarostka Petra Válková, která společně s místostarostkou Zuzanou Nejedlou sdílená kola osobně vyzkoušela při nedávné návštěvě Olomouce. Sdílená kola jsou dnes stále častěji standardem nejenom ve velkých městech, ale také ve středně velkých sídlech, jako je Česká Třebová.
Při přihlášení do aplikace je nutné nahrát kredit alespoň v hodnotě 50 korun. Prvních patnáct minut jízdy bude vždy zdarma, pokud od předchozí jízdy uplynulo alespoň deset minut. Každá další započatá půl hodina je zpoplatněna částkou 25 korun. Po šesti hodinách se pak při přesažení limitu 300 korun kolo automaticky samo uzamkne.
„Využívání sdílených kol a jeho dopady budeme průběžně monitorovat a vyhodnocovat. Po osmi měsících se pak rozhodneme, zda v zapojení do systému pokračovat. Od kolegů v regionu vím, že naše město není jediné, které se chystá do projektu zapojit. Možná se nám tak časem podaří vybudovat místní propojenou síť obcí a měst, kde bude možné kola Nextbike užívat,“ shrnula v závěru svá očekávání od tohoto projektu místostarostka Petra Válková.

Sdílená kola a byznysová jízda.
Chceme sto měst v Česku, říkají zakladatelé Nextbike

Výtah z textu článku  (aby nebylo třeba číst dlouhý text článku)

Sdílená kola = bikesharing 

Díky firmě Nextbike je v Česku šest tisíc sdílených kol v pětadvaceti městech, přičemž to je teprve začátek. Růst hodlají ve všech oblastech, v obratu třeba pro letošek plánují vyskočit ze stávajících šedesáti milionů korun ročně ke stovce. Sto je pak cíl i v počtu měst a obcí.Tuzemská pobočka funguje jako autonomní firma, začala v roce 2018. V Česku tento byznys dlouho mlčel proto, že zde bývalý majitel Nextbike neudělal dobrou zkušenost a na zemi zanevřel. Někdejší hokejisté nového vlastníka přemluvili – a od té doby je to jízda. U nás nejblíž v Pardubicích, ve Dvoře Králové, ve Vrchlabí.  Zásadní je, aby měl občan možnost volby.“
Tím vším se trefují do všeobjímající vlny vyzdvihující udržitelnost či ESG kritéria, neboli kritéria udržitelného podnikání firem. Jejich byznys plán stojí na třech příjmech – prvních patnáct minut jízdy je vždy zdarma, což funguje díky příspěvkům měst a tvoří to přibližně šedesát procent jejich příjmů. Zbytek po zhruba dvaceti procentech dotvářejí platby koncových uživatelů a peníze od firem za reklamu či další formy spolupráce. „Jízd do patnácti minut je naprostá většina, podle lokality mezi 88 a 94 procenty,“ doplňuje Luňák. „Na to je ostatně bikesharing primárně určený. Proto vyvíjíme extrémní tlak na kvalitu. Bikesharing je ryze hezká věc, jediným negativem může být, když se někde válí kola. U nás je stanicový systém, v němž má každé kolo své místo. To je zásadní.“
Kdo jednou kolo nechá jinde, dostane upozornění, pak následují pokuty a v případě chronických porušovatelů pravidel zablokování účtu, neboť o takové klienty Nextbike nestojí a ani je nechtějí ve městech vidět. „Prioritou jsou pro nás samozřejmě zásadní dopravní uzly, ale nejsme jen na uživatelsky nejatraktivnějších místech. Podle propočtů se jim jedno kolo finančně vrátí do dvou let. Bikesharing je totiž prostý pohyb z bodu A do bodu B, ideálně pod patnáct minut. Odpadá totiž starost vytahovat kolo ze sklepa. Stačí seběhnout ze schodů k naší stanici, odemknu a jedu. A taky nemusím na schůzce trnout, jestli vyjdu ven a svoje drahé kolo ještě na chodníku najdu,“ dodává Rambousek. „Bikesharing zcela jistě může sehrát svoji roli a napomoci z hlediska transformace měst,“ věří Luňák. „Nejsme konkurencí pro veřejnou dopravu, spíš se snažíme být její prodlouženou rukou.
K firmám se hodlají přesunout ještě blíž, protože kvůli ESG reportům je pro každou velkou společnost zásadní myslet na všechny rozměry udržitelnosti. Představa masy zaměstnanců cestujících na sdílených kolech do ní zapadá výtečně. „Zatím se s námi spojují hlavně reklamou, jelikož se jim líbí hodnoty, které bikesharing přináší. Ale zajímá je i zaměstnanecká rovina, aktivně se snaží mít stanice před fabrikou nebo kancelářemi. I tohle bude růst dál,“ shodují se šéfové Nextbike. Kdo vidí Česko v tomto směru jako stále poněkud zaostalé, tomu Luňák nabízí optimistický pohled na věc. „Kamkoli přijdeme, je přístup vesměs pozitivní. Všechna města všech velikostí to zajímá a slyší na to,“ říká.  „Auta jsou potřeba a vždycky budou, ale na krásném náměstí o autoplech zakopávat nechcete, chcete tam mít zeleň a sednout si do stínu stromů. To radnice vnímají.

O zavedení bikesharingu mají pěkné video ve Dvoře Králové.  

Můžeme se na něho podívat. Zde už jasně na kolech uvádějí, že 15 minut jízdy zdarma je možné díky příspěvku města....
Odkaz na video najdete ZDE
 
Další test služeb společnosti NEXTBIKE na videu  ZDE

https://www.youtube.com/watch?v=lbWq58e_m_c&ab_channel=Slevomat