Passengera jede jako rozjetý vlak.


Za rok 2022 zvýšila tržby o 90 % a dokončila tucet digitalizačních projektů hromadné dopravy po celém světě
Česká technologická společnost Passengera i v minulém roce zrychlovala. Zvýšila tržby o 90 %, dokončila několik projektů a nasmlouvala projekty. Hodnota aktuálně podepsaných zakázek dosahuje 160 milionů korun a v dalších týdnech se rozšíří o další desítky milionů. Největším loňským projektem bylo zahájení instalace digitálních služeb pro největší projekt metra na světě, který vzniká v saúdskoarabském Rijádu. Zajímavou novinkou bylo spuštění revolučního vlaku Goldenpass Express ve švýcarských Alpách. Passengera byla aktivní i na tuzemském trhu, v minulém roce například rozšiřovala své služby v evropských Flixbusech a do dalších vlaků Českých drah. Passengera, která se zaměřuje mimo jiné na internetovou konektivitu ve veřejné dopravě a infotainment portály pro cestující, oznámila i řadu produktových novinek, mezi nimi podporu 5G a Wi-Fi 6. Společnost letos slaví osm let od svého založení.
Rok 2022 patřil po covidových letech mezi ty dramatičtější. Velké projekty v hromadné dopravě jsou obvykle dlouho plánované a mají obrovské momentum směrem vpřed, což nám pomohlo i přes nejistou ekonomickou situaci ve většině zemí úspěšně dokončovat zakázky i podepisovat nové projekty. Epizoda s litrem benzinu za 50 korun nám také tady v Česku připomněla, že hromadná doprava patří ke strategickým oblastem, které bychom neměli podceňovat. Passengera má v backlogu nasmlouvané zakázky v hodnotě přes 160 milionů korun a v následujících měsících plánujeme uzavřít smlouvy za další desítky milionů. Zpomalovat tak ani v dalším roce nehodláme,“ shrnuje minulý rok Jan Kolář, CEO Passengery.
 
Metro, vlaky, autobusy a nově i lodě. V Česku, Evropě i ve světě
Mezi projekty zahájené už na začátku roku patří největší komplex metra na světě, který pomalu roste v saúdskoarabském Rijádu. Připojení k internetu a další digitální služby od Passengery tam brzy bude používat téměř 8 milionů obyvatel hlavního města. Ve vlakové dopravě se mimo jiné podařilo digitální služby včetně internetové konektivity a palubního infotainment portálu rozšířit do dalších vozů Českých drah, začít pracovat na internetovém připojení pro chorvatský Combis a rozšiřovat služby na palubě vozů maďarského dopravce MÁV i polské drážní společnosti PKP.
„Připojení k internetu ve vlacích je v dnešní době považováno za standard. Náš nejaktivnější klient v evropském prostředí na jeden vlak vykazuje spotřebu na úrovni 3,5 TB stažených a 0,5 TB nahraných dat měsíčně. To jsou objemy, o kterých by se nám před pár lety ani nesnilo, a je jich možné dosahovat jen díky špičkovým technologiím a stále se zlepšující dostupnosti k rychlým mobilním datovým sítím. Dostupnost takového připojení otevírá možnosti pro další služby,“ dokresluje Kolář tempo inovací, které posunují digitalizaci v hromadné dopravě stále vpřed.
V průběhu roku dokončila Passengera pro evropský Flixbus instalaci 4G, někde i 5G připojení k internetu do 25 autobusů na dalších mezinárodních spojích do Francie, Německa a nově také Maďarska. Zahájen byl i projekt digitalizace vlaků pro polskou pobočku společnosti Arriva a dále Passengera úspěšně digitalizovala autobusy kamerunského dopravce AfriqueCon.
K nejzajímavějším počinům patří nově spuštěný Goldenpass Express ve švýcarských Alpách. Přes 150 let stará výzva v podobě odlišných rozchodů železničních tratí ve strmých horských údolích padla a cestující si mohou vychutnat ničím nerušený zážitek plný dechberoucích výhledů spolu s digitálním turistickým průvodcem od české Passengery. Dalším významným projektem je probíhající digitalizace luxusního katamaránu pro společnost Austal plujícího po ostrovech Francouzské Polynésie, kam Passengera dodává svůj infotainment, palubní Wi-Fi a připojení k internetu sloužící pro ostatní lodní systémy.
 
Nové funkce a lepší hardware díky spolupráci s Advantech a Intel
Passengera není jen softwarové řešení, vlakovým i autobusovým dopravcům dodává také hardware vyvíjený v přímé spolupráci s technologickými společnostmi Advantech a Intel. Vlaková gateway G7 a autobusová G5 jsou na míru šité požadavkům dopravců po moderních digitálních službách včetně pokročilých funkcí, jako je Multi-SIM s podporou bondingu či geofencingu, schopnost streamovat videoobsah z několika kanálů na obrazovky umístěné v dopravních prostředcích či poskytovat bezpečný hosting pro aplikace třetích stran na palubě.
„Multi-channel videostream, součást řešení pro správu obsahu na palubních obrazovkách, je jedním z nejdůležitějších, protože otevírá dopravcům možnosti lépe pracovat s obsahem na obrazovkách a udělat z nich nový zdroj příjmů. Rozšířili jsme také možnosti v našem Monitoring & Management Suite, aby dopravci mohli digitální služby na palubě spravovat v reálném čase. Poslední novinkou je inovovaný captive portál umožňující personalizovaně komunikovat s uživateli, kteří se na palubě připojují k internetu,“ dodává Kolář.
Pro rok 2023 Passengera plánuje mimo jiné vydání nové verze jejich gatewaye – zařízení, ze kterého digitální služby této české firmy fungují. Díky technickému partnerství s Intelem dokáže jedna gateway obsloužit celý vlak i se stovkami cestujících. Firma také pracuje na řešení pro autonomní dopravní prostředky, kde komunikační systémy hrají o stupeň důležitější roli. První plány na autonomní vozidla se začínají objevovat v mnoha státech, kde Passengera působí, ať už v evropských metropolích, na Blízkém východě nebo na amerických kontinentech.
 
Více o firmě Passengera
Passengera je česká technologická společnost založená v roce 2015, která vyvíjí a dodává komplexní digitální řešení pro vlaky, autobusy a ostatní prostředky veřejné dopravy po celém světě. Její centrální modulární platforma přináší do veřejné dopravy digitální zážitek skrze informační a zábavní palubní systém pro cestující (infotainment), zajišťuje internetovou konektivitu a monetizační nástroje pro dopravce. Passengera zároveň dokáže navrhnout a realizovat hardware pro chod celého ekosystému. Díky tomu její řešení patří ke globální špičce – služby Passengery najdete například v pendolinech Českých drah, na palubě evropského Flixbusu nebo v projektu nejmodernějšího metra světa, které roste v Rijádu.