Smlouva o realizaci personální auditu

MěÚ Česká Třebová zveřejněna


Veřejná zakázka malého rozsahu „Personální audit MěÚ Česká Třebová“
Audit bude proveden v následujícím rozsahu:
Procesní analýza
Návrh optimalizace procesů na základě zmapování a popisu současného stavu, zohlednění potřeby racionalizace, zefektivnění.
Požadovaný výstup: písemné vypracování závěrečné zprávy, která bude obsahovat návrh konkrétních opatření v podobě popisu optimalizovaných procesů a činností včetně grafického znázornění průběhu jednotlivých procesů (procesní mapa).
Zpráva bude zahrnovat srovnání návrhu s popisem současného stavu včetně odůvodnění, proč je doporučována změna, pokud ze závěru vyplyne doporučení změny.
2.1.2 Analýza organizačního uspořádání (organizační struktury)
Požadovaný výstup: zpráva obsahující hodnocení funkčnosti organizační struktury, včetně návrhů na optimalizaci organizační struktury a návrhů na zefektivnění řízení.
2.1.3 Identifikace slabých míst a rizik
Požadovaný výstup: zpráva obsahující popis slabých míst a rizik v organizačním uspořádání, procesech a činnostech. Dále bude obsahovat třídění podle míry rizika, které dané slabé místo znamená. Doporučení, jak s daným slabým místem a rizikem pracovat.
2.1.4 Návrh doporučení, jak postupovat na základě zjištěných závěrů
Požadovaný výstup procesní: zpráva obsahující doporučení s vytýčením postupných kroků a návrhem reálných termínů pro provedení změn. Dále bude obsahovat u každého doporučení ekonomickou rozvahu, kolik dané doporučení ušetří nákladů, kolik bude stát jeho zavedení, jaká bude návratnost při zavedení daného doporučení a jaké jsou rizika při zavedení doporučení apod.
Požadovaný výstup personální: návrh na úpravu počtu pracovních míst - tam, kde jsou podle auditu zjištěny rozdíly s ohledem na výsledky analýz uvedených v předešlých bodech. Zpráva doporučující případnou změnu počtu pracovních míst se zdůvodněním vycházejícím nejlépe z benchmarkingu, ekonomických ukazatelů apod.
2.2 Výše uvedené bude dosaženo zejména následujícími činnostmi
a) analýzou jednotlivých pracovních pozic, která zahrne identifikace úzkých míst, návrhy a opatření na jejich eliminaci,
b) identifikací vykonávaných činností zaměstnanců MěÚ a jejich výstupů, včetně např. kategorizace na hlavní/podpůmé/ostatní činnosti, % vytížení nebo nevytížení pracovní pozice,
c) identifikací duplicitních, zbytných činností a jejich eliminací,
d) identifikací priorit a spokojenosti jednotlivých zaměstnanců a klientů úřadu,
e) interním (externím) benchmarkingem činností,
f) sestavením „Master schedule“ (nástroje pro určení potřebných kapacit lidských zdrojů),
g) rozdělením dovedností a kompetencí pracovních týmů v detailu na jednotlivé zaměstnance,
h) návrhem reorganizací činností/procesů v rámci organizační struktury a jejich případnou kumulací s cílem optimalizovat organizační strukturu,
i) návrhy změn činností/procesů, definováním akčních plánů změny (u dlouhodobých změn), posouzením úrovně připravenosti na změnu, definování dílčích kroků, termínů včetně odpovědností,
j) zavedením nástroje měření efektivity vykonávaných činností,
k) vyčíslením úspor a jejich využití v rámci organizační struktury (rozšíření služeb, posílení procesu), nebo jejich optimalizací (snížení stavu pracovníků), návrhem dalšího postupu a návazných procesů projektu (motivace zaměstnanců MěÚ, plnění akčních plánů).
2.3 Závěr auditu Závěrečná zpráva musí obsahovat minimálně následující:
a) jednotlivé výše uvedené dílčí výstupy,
b) shrnutí nejdůležitějších závěrů za jednotlivé oblasti,
c) doporučující závěry za jednotlivé oblasti,
d) návrh postupů vlastní implementace za jednotlivé oblasti. Zadavatel požaduje, aby vybraný uchazeč před předáním závěrečné zprávy provedl prezentaci této zprávy v sídle zadavatele. Zadavatel si vyhrazuje právo připomínkovat návrh závěrečné zprávy v souladu se zadávací dokumentací s tím, že vybraný uchazeč do závěrečné zprávy tyto připomínky uvede a zapracuje. Zadavatel požaduje, aby v závěrečném hodnocení byl u jednotlivých doporučovaných opatření uveden předpokládaný ekonomický dopad v důsledku realizace navrhovaných opatření vůči současnému stavu. Veškerá navrhovaná opatření ve vztahu předmětu veřejné zakázky musí být v souladu s platnými právními předpisy ČR. Závěrečná zpráva bude vypracována v písemné podobě i strojově čitelné elektronické podobě. 

Zhotovitel UnitX s.r.o. zast. Ing. Danielem Vlčkem, Bc. Martinem Havlíkem, jednateli Italská 2581/67, 120 00 Praha 2.
Termín zahájení plnění je stanoven nejdříve od února 2023 a termín ukončení plnění je stanoven nejpozději do 30.06.2023. Smlouva o dílo byla podepsána dne 3.3. 2023 a zveřejněna v registru smluv dne 9.3. 2023. Cena včetně DPH je 399300 Kč.

 
POZNÁMKA

V textu smlouvy se vyskytuje opakovaně "Benchmarking"  Vypátral jsem co to znamená

Protože opravdu slovo "benchmarking" neznám, žasnu a smekám nad zadavateli auditu, že se  v této branži orientují. Tak jsem pátral a našel následující vysvětlení na wikipedii. Snažil jsem se porovnávat práci na radnici  s uvedeným smyslem  benchkarkingu a tak nějak zjišťuji, že  uvedené zásady, byť znějí zajímavě, se pro práci úředníků  na radnici moc nehodí. (Přemýšlím např. nad dále uvedenou zásadou čínského generála...). Ale uvidíme, věřím, že se mi podaří propracovat k závěrečné zprávě.  Třeba se mýlím. Věda se dá udělat skoro ze všeho.  Možná stačila systematická kontrola práce na odborech MěÚ i z jeho vedení, konzultace na radnicích jiných pověřených úřadů a  vstřícný přístup. Procesy na úřadě jsou dynamické a postupně se měnící. Nicméně doufám, že výsledek něco přinese, byť se bude jednat pouze o doporučující závěry a změny na odborech městského úřadu budou stejně záležet na konkrétních lidech ve vedení města, kteří budou mít provedený audit plný cizích slov jako berličku pro svá rozhodnutí. 

 

Benchmarking

Benchmarking je nástroj strategického managementu, se kterým poprvé přišla firma Xerox Corporation na počátku 80. let 20. století. Jedná se o nepřetržitý a systematický proces porovnávání a měření produktů, procesů a metod vlastní organizace s těmi, kdo byli uznáni jako vhodní pro toto měření, za účelem definovat cíle zlepšování vlastních aktivit.

 

Hlavní zásady

zásada čínského generála Sun-c (cca 500 př. n. l.): Jestliže znáš svého nepřítele a znáš-li i sám sebe, nemusíš se bát o výsledek stovky bitev.

zásada: Buď nejlepším z nejlepších.

 

Postup benchmarkingu

Zjištění pozice společnosti na trhu, poznání činností firmy a zjištění slabin a předností společnosti. Spolu s těmito zjištěními se tyto vedení firmy a analytici snaží kvantifikovat. Zjištění pozice konkurence na trhu a také zjištění, jakými způsoby si zajišťuje svůj podíl na konkrétním trhu. Následuje zjištění slabin a předností konkurentů a jejich kvantifikace. Definice faktorů úspěchu, a to na základě zjištěných informací od vlastní společnosti, tak i od společností konkurujících na daném trhu. Navazuje i přebírání definovaných faktorů a zjištěných předností konkurence. Jedná se o napodobení či modifikace předností konkurence. Pokus o získání převahy nad konkurenty a využití znalostí a předností společnosti. Opakovat tyto kroky tak často, jak to bude možné a nutné.

 

Smysl benchmarkingu

Smyslem benchmarkingu je zjištění pozice vlastní společnosti na trhu a její zlepšení na základě srovnání s konkurencí a s důrazem na využití vlastních předností a potlačení vlastních nedostatků. Součástí zlepšení by mělo být i učení se od konkurenčních společností.

 

Druhy benchmarkingu

Konkurenční  - Soustředí se na produkt a jeho porovnání s přímými konkurenty. Uplatňuje se mezi firmami nabízejícími stejný či podobný produkt nebo službu. Jedná se o nejnáročnější druh benchmarkingu.

Funkcionální  Zaměřuje se na jednu nebo více funkci organizace.

Procesní (generický)  Zajímá se o konkrétní procesy organizací, které provozují podobnou činnost, avšak nemusí se jednat o konkurenty.

Zákaznický Srovnává poskytované služby organizací s požadavky zákazníků.

Taktický  Sleduje procesy v jednotlivých odvětvích.