-
Veřejná zakázka malého rozsahu
„Personální audit MěÚ Česká Třebová“
-
Audit bude proveden v následujícím rozsahu:
-
Procesní analýza
- Návrh optimalizace procesů na základě
zmapování a popisu současného stavu, zohlednění potřeby racionalizace,
zefektivnění.
- Požadovaný výstup: písemné vypracování
závěrečné zprávy, která bude obsahovat návrh konkrétních opatření v
podobě popisu optimalizovaných procesů a činností včetně grafického
znázornění průběhu jednotlivých procesů (procesní mapa).
- Zpráva bude zahrnovat srovnání návrhu s
popisem současného stavu včetně odůvodnění, proč je doporučována změna,
pokud ze závěru vyplyne doporučení změny.
-
2.1.2 Analýza
organizačního uspořádání (organizační struktury)
- Požadovaný výstup: zpráva obsahující
hodnocení funkčnosti organizační struktury, včetně návrhů na
optimalizaci organizační struktury a návrhů na zefektivnění řízení.
-
2.1.3
Identifikace slabých míst a rizik
- Požadovaný výstup: zpráva obsahující popis
slabých míst a rizik v organizačním uspořádání, procesech a činnostech.
Dále bude obsahovat třídění podle míry rizika, které dané slabé místo
znamená. Doporučení, jak s daným slabým místem a rizikem pracovat.
-
2.1.4 Návrh doporučení, jak postupovat na základě zjištěných závěrů
- Požadovaný výstup procesní: zpráva
obsahující doporučení s vytýčením postupných kroků a návrhem reálných
termínů pro provedení změn. Dále bude obsahovat u každého doporučení
ekonomickou rozvahu, kolik dané doporučení ušetří nákladů, kolik bude
stát jeho zavedení, jaká bude návratnost při zavedení daného doporučení
a jaké jsou rizika při zavedení doporučení apod.
- Požadovaný výstup personální: návrh na
úpravu počtu pracovních míst - tam, kde jsou podle auditu zjištěny
rozdíly s ohledem na výsledky analýz uvedených v předešlých bodech.
Zpráva doporučující případnou změnu počtu pracovních míst se zdůvodněním
vycházejícím nejlépe z benchmarkingu, ekonomických ukazatelů apod.
-
2.2 Výše uvedené bude dosaženo zejména následujícími činnostmi
- a) analýzou jednotlivých pracovních pozic,
která zahrne identifikace úzkých míst, návrhy a opatření na jejich
eliminaci,
- b) identifikací vykonávaných činností
zaměstnanců MěÚ a jejich výstupů, včetně např. kategorizace na hlavní/podpůmé/ostatní
činnosti, % vytížení nebo nevytížení pracovní pozice,
- c) identifikací duplicitních, zbytných
činností a jejich eliminací,
- d) identifikací priorit a spokojenosti
jednotlivých zaměstnanců a klientů úřadu,
- e) interním (externím) benchmarkingem
činností,
- f) sestavením „Master schedule“ (nástroje
pro určení potřebných kapacit lidských zdrojů),
- g) rozdělením dovedností a kompetencí
pracovních týmů v detailu na jednotlivé zaměstnance,
- h) návrhem reorganizací činností/procesů v
rámci organizační struktury a jejich případnou kumulací s cílem
optimalizovat organizační strukturu,
- i) návrhy změn činností/procesů,
definováním akčních plánů změny (u dlouhodobých změn), posouzením úrovně
připravenosti na změnu, definování dílčích kroků, termínů včetně
odpovědností,
- j) zavedením nástroje měření efektivity
vykonávaných činností,
- k) vyčíslením úspor a jejich využití v
rámci organizační struktury (rozšíření služeb, posílení procesu), nebo
jejich optimalizací (snížení stavu pracovníků), návrhem dalšího postupu
a návazných procesů projektu (motivace zaměstnanců MěÚ, plnění akčních
plánů).
- 2.3 Závěr auditu Závěrečná zpráva musí
obsahovat minimálně následující:
- a) jednotlivé výše uvedené dílčí výstupy,
- b) shrnutí nejdůležitějších závěrů za
jednotlivé oblasti,
- c) doporučující závěry za jednotlivé
oblasti,
- d) návrh postupů vlastní implementace za
jednotlivé oblasti. Zadavatel požaduje, aby vybraný uchazeč před
předáním závěrečné zprávy provedl prezentaci této zprávy v sídle
zadavatele. Zadavatel si vyhrazuje právo připomínkovat návrh závěrečné
zprávy v souladu se zadávací dokumentací s tím, že vybraný uchazeč do
závěrečné zprávy tyto připomínky uvede a zapracuje. Zadavatel požaduje,
aby v závěrečném hodnocení byl u jednotlivých doporučovaných opatření
uveden předpokládaný ekonomický dopad v důsledku realizace navrhovaných
opatření vůči současnému stavu. Veškerá navrhovaná opatření ve vztahu
předmětu veřejné zakázky musí být v souladu s platnými právními předpisy
ČR. Závěrečná zpráva bude vypracována v písemné podobě i strojově
čitelné elektronické podobě.
-
Zhotovitel UnitX s.r.o. zast. Ing. Danielem Vlčkem, Bc. Martinem
Havlíkem, jednateli Italská 2581/67, 120 00 Praha 2.
-
Termín zahájení plnění je stanoven nejdříve od února 2023 a termín
ukončení plnění je stanoven nejpozději do 30.06.2023. Smlouva o dílo
byla podepsána dne 3.3. 2023 a zveřejněna v registru smluv dne 9.3.
2023. Cena včetně DPH je 399300 Kč.
-
-
POZNÁMKA
-
V textu smlouvy se vyskytuje opakovaně "Benchmarking"
Vypátral jsem co to znamená
Protože
opravdu slovo "benchmarking"
neznám, žasnu a smekám nad zadavateli auditu, že se v této branži
orientují. Tak jsem pátral a našel následující vysvětlení na
wikipedii.
Snažil jsem se porovnávat práci na radnici s uvedeným smyslem
benchkarkingu
a tak nějak zjišťuji, že uvedené zásady, byť znějí zajímavě, se
pro práci úředníků na radnici moc nehodí. (Přemýšlím např. nad
dále uvedenou zásadou čínského generála...). Ale uvidíme, věřím, že se
mi podaří propracovat k závěrečné zprávě. Třeba se mýlím. Věda se
dá udělat skoro ze všeho. Možná stačila systematická kontrola
práce na odborech MěÚ
i z jeho vedení, konzultace na radnicích jiných pověřených úřadů a
vstřícný přístup. Procesy na úřadě jsou dynamické a postupně se měnící.
Nicméně doufám, že výsledek něco přinese, byť se bude jednat pouze o
doporučující závěry a změny na odborech městského úřadu budou stejně
záležet na konkrétních lidech ve vedení města, kteří budou mít provedený
audit plný cizích slov jako berličku pro svá rozhodnutí.
Benchmarking
Benchmarking je nástroj strategického
managementu, se kterým poprvé přišla firma Xerox Corporation
na počátku 80. let 20. století. Jedná se o nepřetržitý a systematický
proces porovnávání a měření produktů, procesů a metod vlastní organizace
s těmi, kdo byli uznáni jako vhodní pro toto měření, za účelem definovat
cíle zlepšování vlastních aktivit.
Hlavní
zásady
zásada čínského generála Sun-c (cca 500
př. n. l.): Jestliže znáš svého nepřítele a znáš-li i sám
sebe, nemusíš se bát o výsledek stovky bitev.
zásada: Buď nejlepším z nejlepších.
Postup
benchmarkingu
Zjištění pozice společnosti na trhu,
poznání činností firmy a zjištění slabin a předností společnosti. Spolu
s těmito zjištěními se tyto vedení firmy a analytici snaží
kvantifikovat. Zjištění pozice konkurence na
trhu a také zjištění, jakými způsoby si zajišťuje svůj podíl na
konkrétním trhu. Následuje zjištění slabin a předností konkurentů a
jejich kvantifikace. Definice faktorů úspěchu, a to na základě
zjištěných informací od vlastní společnosti, tak i od společností
konkurujících na daném trhu. Navazuje i přebírání definovaných faktorů a
zjištěných předností konkurence. Jedná se o napodobení či modifikace
předností konkurence. Pokus o získání převahy nad konkurenty a využití
znalostí a předností společnosti. Opakovat tyto kroky tak často, jak to
bude možné a nutné.
Smysl
benchmarkingu
Smyslem benchmarkingu je zjištění pozice vlastní
společnosti na trhu a její zlepšení na základě srovnání s konkurencí a s
důrazem na využití vlastních předností a potlačení vlastních nedostatků.
Součástí zlepšení by mělo být i učení se od konkurenčních společností.
Druhy
benchmarkingu
Konkurenční - Soustředí se na produkt a
jeho porovnání s přímými konkurenty. Uplatňuje se mezi firmami
nabízejícími stejný či podobný produkt nebo službu. Jedná se o
nejnáročnější druh benchmarkingu.
Funkcionální Zaměřuje se na jednu nebo
více funkci organizace.
Procesní (generický) Zajímá se o konkrétní
procesy organizací, které provozují podobnou činnost, avšak nemusí se
jednat o konkurenty.
Zákaznický Srovnává poskytované služby
organizací s požadavky zákazníků.
Taktický Sleduje procesy v jednotlivých
odvětvích.
-
|