- Dne 31. března jsme
obdrželi od generálního ředitele České pošty písemnou informaci o
zrušení celkem 17 poštovních poboček v Pardubickém kraji od 1.
července letošního roku. Toto zcela zásadní rozhodnutí pro život
v našich městech bylo učiněno od stolu a informaci jsme obdrželi bez
jakékoliv předchozí komunikace a bez detailní argumentace
k jednotlivým pobočkám. V rámci stanoveného seznamu nebyla jakkoliv
zohledněna specifika jednotlivých měst, stav poboček, předchozí
investice, spádovost, bezbariérovost či počet parkovacích míst.
- Proto jsme bezprostředně
po tomto oznámení považovali za nutné setkat se společně s pověřenými
zástupci České pošty, aby nám vysvětlili to, co mělo být z našeho
pohledu jednoznačně komunikováno dříve. Není možné jen na mapě
narýsovat kružnici, ale musíme se bavit vždy o podmínkách konkrétního
města, konkrétní pobočky. Tato argumentace nám bohužel nebyla
přesvědčivě objasněna ani na osobním jednání a stále tak zůstává řada
nezodpovězených otázek a pochybností.
- Jakožto volení zástupci
našich občanů musíme udělat maximum proto, abychom zajistili, že se
poštovní služba výrazně nevzdálí od občanů tak, jak je nyní
navrhováno. Pokud bude docházet k uzavírání poboček České pošty, je
nutné garantovat, že na zbývajících pobočkách bude adekvátně rozšířen
počet otevřených přepážek nebo rozšířena provozní doba tak, aby
nedocházelo k dalšímu snižování komfortu pro klienty, ale také pro
samotné zaměstnance, na které by tak byla kladena daleko větší zátěž a
tlak bez adekvátního finančního ohodnocení. Ačkoliv jsou tyto přísliby
zástupci České pošty dávány, máme důvodné pochybnosti, že tomu tak
v reálném provozu bude.
- Z výše uvedených důvodů
proto považujeme za nezbytné, aby České pošta přehodnotila stávající
strategii a přistupovala k jednotlivým lokalitám nikoliv plošně, ale
vždy s přihlédnutím k místním podmínkám a po detailní debatě se
starosty dotčených obcí. Naším společným zájmem a cílem musí být
zachování kvalitní a dostupné služby pro naše občany. Proto
s navrženým rušením 17 poboček v Pardubickém kraji a způsobem jejich
výběru nesouhlasíme a navrhujeme, aby byl proces transformace a rušení
poboček odsunut na termín nejdříve od 1. ledna 2024. Zároveň žádáme,
aby v se průběhu měsíce dubna uskutečnila osobní setkání zástupců
České pošty s vedením konkrétních měst za účasti vedoucích pracovníků
jednotlivých poboček, na kterých by měl být jasně definován režim
fungování poboček od 1. července, a to včetně rozsahu otevírací doby,
počtu otevřených přepážek a vytížení jednotlivých pracovníků tak, aby
bylo možné předat tyto informace našim občanům, kteří si zaslouží znát
odpovědi na své dotazy. Závěrem vyzýváme Vládu České republiky, aby se
k situaci České pošty postavila čelem a zajistila neomezení služeb pro
všechny naše občany.
-
Martin Netolický,
hejtman Pardubického kraje
-
Zdeněk Řehák, starosta
České Třebové
-
Miroslav Krčil,
starosta Hlinska
-
František Pilný,
starosta Chrudimi
-
David Šimek, starosta
Svitav
-
Petr Hájek, starosta
Ústí nad Orlicí
-
Pardubice čtvrtek 6. dubna
2023.