-
Na začátku dubna se tradičně oficiálně zahajuje stavební sezóna. Nejinak
tomu je i v případě dopravních staveb. Aktuálně silničáři v Pardubickém
kraji již pracují či začínají pracovat na opravách celkem 19 etap
komunikací II. a III. tříd. Pro letošní rok se nejedná o finální číslo.
Na zahájení stavby totiž podle schváleného harmonogramu čeká dalších 52
úseků silnic. Všechny důležité informace k nim najdete nově na webu
doprava.pardubickykraj.cz.
-
„V
současné době již probíhají či v nejbližší době začnou probíhat práce na
19 etapách silnic II. a III. tříd. Celkem se jedná o investice v
souhrnné výši téměř dvou miliard korun. Mezi nejvýznamnější stavby
v realizaci patří obchvat Dašic za téměř 400 milionů korun, který se má
dokončit v příštím roce. Dále pak modernizace silnice II/322 - obchvat
Kojic - za 232 milionů korun, která má být dokončena letos v dubnu.
Významné je i propojení silnice D35 a I/35 v úseku Rokytno – Býšť za 207
milionů, zde práce mají skončit příští rok v létě, či například
modernizace silnice II/312 Choceň – České Libchavy za 204 milionů
s termínem dokončení všech tří etap do roku 2024. Všechny částky jsou
bez daně,“ popisuje aktuální rozpracované stavby náměstek hejtmana
pro dopravu Michal Kortyš.
- První velkou silniční stavbou, kterou kraj
letos otevře, je již zmíněný obchvat Kojic. Téměř tři kilometry dlouhá
komunikace nahradí stávající průtah obcí II/322. Obchvat povede podél
železničního koridoru a za obcí se napojí na stávající silnici ve směru
na Chvaletice a její obchvat. Pohodlí pro řidiče zaručí rozšíření
vozovky na 9,5 metru. Uleví se také obci, kde se výrazně sníží provoz,
zvýší se bezpečnost a ubude hluk. Stavba obchvatu se o několik měsíců
protáhla kvůli opožděnému přeložení elektrického vedení a následnému
opožděnému bourání objektů určených k demolici. K ukončení stavby dojde
na konci dubna.
-
Co se letos ještě začne opravovat?
- Z aktuálně 19 realizovaných staveb celkem
čtyři začaly v letošním roce, jinak se jedná o projekty z minulých let.
Většina započatých modernizací má skončit ještě letos. Výčet
opravovaných silnic se již brzy výrazně rozroste. „Pro letošní rok
počítáme se zahájením ještě dalších 52 dopravních akcí za zhruba jednu
miliardu korun. Jsou tam investice od jednotek milionů na méně
vytížených silnicích III. tříd až po velké modernizace, například letos
chceme zahájit přeložku silnice II/322 Černá za Bory – Dašice za 390
milionů korun s termínem dokončení v roce 2025 či modernizaci komunikace
II/337 od Třemošnice po hranici kraje za 159 milionů. Práce mají začít
v srpnu a skončit za rok v říjnu. Celkem Pardubický kraj letos plánuje
zahájit opravy 71 úseků silnic za více než tři miliardy korun, všechny
uvedené částky jsou bez daně. Bude to znamenat samozřejmě dopravní
omezení, ale doufám, že to občané pochopí, protože bez uzavírek se
bohužel opravovat nedá. Děkujeme nejenom řidičům za trpělivost a budeme
se snažit opravené silnice co nejdříve zprovoznit,“ představuje
další záměry pro letošní rok náměstek Kortyš.
-
S financováním pomáhají evropské i národní programy
-
Kvůli
vysokým nárokům na rozpočet se Pardubický kraj snaží dlouhodobě využívat
dotačních programů určených k rozvoji silniční infastruktury. „Řada
projektů se realizuje například prostřednictvím Integrovaného
regionálního operačního programu, tedy z evropských dotací. Mezi
aktuálně realizované dopravní stavby s významným podílem evropských
fondů patří například modernizace silnic II/315 Hrádek – Ústí, II/343
Vršov – Seč, II/366 Pohledy – křižovatka s I/43 a obchvat Kojic na
silnici II/322. Před zahájením jsou stavby mostů v Chocni a
Chvaleticích. V rámci nového programového období brzy přibyde ještě
modernizace silnice II/337 Třemošnice – hranice kraje a mostu u Polanky.
Výše dotace se pohybuje dle jednotlivých výzev od 60 do 90 procent
uznatelných nákladů, jedná se tedy o velice významnou pomoc při
financování oprav silnic,“ upřesnil radní pro regionální rozvoj a
evropské fondy Ladislav Valtr s tím, že další projekty Pardubický kraj
připravuje díky příspěvku ze Státního fondu dopravní infrastruktury.
Poslanecká sněmovna pro rok 2023 alokovala skrze tento fond šest miliard
korun pro celou ČR, Pardubický kraj dostane 369 milionů korun. Z tohoto
zdroje se budou například financovat opravy mostu v Křižanovicích či
rekonstrukce průtahu Rokytna na silnici II/298.
-
Opravovat se budou také návozové trasy k dálnici D35
- Důležitou součástí plánů na opravy silnic
jsou i takzvané návozové trasy, tedy komunikace, po kterých jezdí těžká
nákladní auta a další technika nutná pro výstavbu dálnice D35.
Pardubický kraj letos dostane na neuznané trasy od Státního fondu
dopravní infrastruktury 100 milionů korun. Ze svých zdrojů bude
spolufinancovat ve výši 60 milionů uznané návozové trasy, které
realizuje ŘSD. Silnice se budou opravovat dle míry poškození. Některé
jsou navrženy na kompletní rekonstrukci, jinde se budou vyměňovat pouze
krytové vrstvy vozovky, případně dojde k lokálním sanacím. Pro všechny
úseky silnic, které se budou opravovat, jsou navržené objízdné trasy.
Při jejich tvorbě se vycházelo nejen z jejich stavu, ale také ze
současné intenzity dopravy. Opravovat se budou například úseky Dašice –
Dolní Ředice na silnici III/32253, Dolní Ředice – Drahoš – Rokytno na
silnici III/29819, III/29810 od Sezemic až po Bukovinu nad Labem nebo
silnice III/28823 v úseku Hrachoviště – Borek. Opraveny budou také
silnice v úsecích Dříteč – Újezd u Sezemic nebo Rokytno – Chvojenec –
křížení s I/35. Přesný harmonogram prací se řeší s ŘSD.
-
Aktuální i plánované opravy silnic snadno a rychle najdete na jednom
místě
- Pokud byste se rádi dozvěděli více
k jednotlivým stavbám v přípravě či realizaci, jejich ceny, termíny a
podrobné zprávy k největším projektům, stačí navštívit web
doprava.pardubickykraj.cz, kde funguje dopravní mapový portál.
V něm najdete všechny důležité informace, které samospráva průběžně
aktualizuje, i fotogalerii vybraných staveb. „Inspirovali jsme se
kolegy z ŘSD, kteří v praxi toto řešení úspěšně používají již několik
let. Na webu doprava.pardubickykraj.cz budeme zveřejňovat všechny naše
záměry na opravy silnic II. a III. tříd, současně pracujeme na
zveřejnění chystaných projektů k dalším druhům dopravy a přidáváme nové
filtry a funkce, aby občané vše snadno a rychle našli na jednom místě.
Podklady vycházejí z úřední desky, registru smluv i našich ověřených
podkladů. Doufám, že tuto službu budou občané využívat,“ dodal
Michal Kortyš. Součástí webu budou i odkazy na další stránky, které
souvisí s dopravou v Pardubickém kraji. Uvedené informace a projekty si
můžete filtrovat dle tříd komunikací, let či stádia realizace.
- Částky uvedené na webu u jednotlivých
staveb jsou celkové předpokládané náklady dle uzavřených smluv. Po
ukončení projektů budou výsledné částky aktualizovány podle skutečných
nákladů na stavbu. Jelikož k realizaci některých staveb dochází
v průběhu několika let, je jejich financování rozloženo do více
rozpočtů. Takže například suma všech celkových nákladů aktuálních staveb
v realizaci dosahuje téměř dvou miliard korun bez daně. Vzhledem k tomu,
že některé z nich však začaly již v minulém roce, je čerpání z letošního
krajského rozpočtu ve skutečnosti nižší – na opravy silnic totiž
Pardubický kraj v letošním roce plánuje vydat 1,5 miliardy korun bez
daně.
-
Objízdné trasy a informace k uzavírkám
- Rekonstrukce a modernizace silnic s sebou
vždy přinášejí nutné komplikace v dopravě. Všechny schválené objízdné
trasy a informace k uzavírkám najdete vždy na webu dopravniinfo.cz,
kde jsou zveřejněné podklady z pravidelně aktualizované databáze. Na
webu si můžete uzavírky filtrovat podle silnic i území.
|