Sdílená kola v České Třebové startují                                   


Začal duben a tedy dle uzavřené smlouvy i cyklistická sezóna pro sdílená kola. Ode dneška, tedy od neděle 2. dubna je najdete zatím na některých stanovištích. Informace  najdete na webové stránce https://www.nextbikeczech.com/mesto/ceska-trebova-2/

Zde najdete potřebné informace, z nichž ta nejdůležitější spočívá ve zjištění, kde všude si můžeme půjčit  kolo, nebo vrátit  kolo půjčené.  Právě to zjistíte z interaktivní mapy, kde není jen údaj o stanovišti, ale také o aktuálním počtu kol k zapůjčení. Najdete zde šedou barvou značená stanoviště, kde zatím kola k půjčení nebyla dána nebo možná zatím nejsou připravena. V době tvorby příspěvku  zatím šlo o  stanoviště v Bezděkově u zelené lávky, na Starém náměstí, u Billy, u městské polikliniky, u zimního stadionu, rotundy sv. Kateřiny  a na Křibu. Večer však byla i tato stanoviště obsazena,. zatím mimo Satré náměstí.

Největší počet kol na obsazených stanovištích jsme našli (a vyfotografovali)  na dopravním terminálu Jana Pernera u výtahu před nádražím a na sídlišti na Lhotce. Kola jsou ale také v Javorce, u Korada v Hubálkově ulici, v Borku, na Novém náměstí, na sídlišti Pod Jelenicí, na Pekláku, u prodejny LIDL, u parnické školy,na Lhotce u školy (nebo stacionáře) a u sportovišť Za Vodou. V České Třebové bude v provozu 50 kol pro bikesharing  Jsou s jinými koly nezaměnitelné. Jak se na nich jezdí nevím, ovšem některé na kolech používané nápisy se mi nelíbí, osobně bych nerad jezdil  na kole označeném velkým heslem neboj se naskoč apod.  Nevím, zda byla za ty nápisy poskytnuta nějaká sleva či výhoda, ale zdá se mi to dost zvláštní.

Na webu https://www.nextbikeczech.com/mesta/ se o České Třebové v přehledech také píše, patříme k těm, kteří službu zavedli.Takových je 25 - 28, v mapě jsou však stále i města, která se služby zřekla, např. Dvůr Králové nad Labem. V našem kraji zatím sdílená kola jezdí jen v Pardubicích, blízko pak v Rychnově nad Kněžnou nebo Olomouci  Řekněme rovnou že se jedná o službu městem dost draze zaplacenou. Firma přitom byla vybrána bez výběrového řízení a nastavila podmínky, na kterých rozhodně neprodělá. Máme sice slíbené nějaké (krajské) dotace, ale zatím nejsou, takže  uvidíme, třeba budeme překvapeni. Dotační titulky bude chtít využít kde kdo a elokace je omezená. Město si totiž muselo předplatit dopředu poskytnutou částku na 15 minut jízdy zdarma, i když nikdo neví kolik těch jízd bude,. Jde tedy o takový paušál zaplacený dopředu, který nám ovšem nikdo zpátky nevrátí.

Cyklistika v České Třebové nemá zatím moc velké využití jako v jiných městech na rovině a nemá ani také dostatek pro cyklisty vhodných tras.  Cyklisté, aby se dostali do některých cílů, musí využívat frekventované komunikace, kde se to kamiony jen hemží. To je nevýhoda. Všude to je s kopce a zase do kopce. Nemůže to tedy nahradit městskou dopravu a v zimě se kola nepůjčují. Věřím tedy, že odstartování sdílených kole pod garancí města bude současně znamenat některé úpravy cest tak, aby zde mohli legálně jezdit cyklisté, např. i v protisměru některých části jednosměrek. To podstatně zkrátí některé trasy. O to více pak budou kola využívána a o to méně budou pak lidé jezdit autem. Na některých úsecích jsou pak "natvrdo" značky "zákaz vjezdu", často nerespektované  a i sem by bylo výhodné legálně pustit cyklisty. Nejlepší bude takové nyní "zakázané průjezdy" natočit a připomínkovat, snad by to mohlo vést k úpravě. Zatím nemám zprávy, že by se nějaký oficiální orgán města tímto zabýval. Věřím, že se tak stane, bylo by to ku prospěchu všech cyklistů a jejich bezpečnosti ve městě.

Smysl by měla možnost půjčit kolo ve Třebové a vrátit v Ústí nad Orlicí, zařídit si věci, jít do školy nebo do práce a o kolo se pak již nestarat. Nebo obráceně Oušťáci by na sdílených kolech dojeli k nám. Jízda autobusem také není zadarmo a vede zde obstojná cyklostezka. Ústí zatím službu neobjednalo, škoda že vzájemná jednání  vedení měst toto téma  vynechala. Právě současné spuštění této služby by ji udělalo atraktivnější. A pokud má právě kraj řešit dotaci, tak by právě propojení dvou blízkých měst spojených cyklostezkou  mělo pro dotaci větší váhu.  Zatím to není, škoda. (mm)


K druhé fotografii:
Stojany u zelené lávky v Bezděkově jsou zatím prázdné. Jsou však umístěny tak, že po zaparkování sdílených kol budou překážet vjezdu na lávku. Lokalita není vybrána špatně, ale samotné umístění kol do stojanů bude dělat problémy.. 

MAPOVÉ PODKLADY