První letní
provozní víkend na Pekláku
Dopolední déšť některé bikery z větších
dálek mohl odradit, míst pro parkování byl skutečně ještě dostatek.
Odpoledne se sjezdové tratě na Pekláku naplnily bikery a zejména se
dobře podařilo obsadit minicamp za parkovištěm. Víkend nekončí, je
prodloužený a tak mnozí slíbili nájezd až zítra v neděli. Fotografie
Petr Skopal:
Město zveřejnilo plochy zeleně s méně častým kosením a udržováním
O sektorovém sečení s mluvilo již v předchozích letech, bylo to
ovšem i předmětem kritiky a nebyla k tomu potřebná informovanost
veřejnosti. Málo často sečené trávníky ma jedné straně přináší pozitivní
vlivy, zejména lépe zadržují vodu, zachycují prach, zlepšují mikroklima
a jsou zdrojem potravy pro hmyz. Na druhé stran kvetoucí trávy a další
rostliny působí na alergiky a někdy jejich vzhlede není dost
reprezentativní, jak by si někteří návštěvníci parků přáli. Informaci k
této problematice poskytuje nyní město s tím, že byla vybrána zkušební
místa, na kterých bude sledován výskyt důležitých květnatých bylin a
celkový vývoj travního společenstva. Letos bude možné tyto plochy vidět
v Parku Československých legií a Javorce. Lokality jsou vyobrazeny na
přiložených mapkách.
Tradici
obnovit Majáles zkoušejí také v Ústí nad Orlicí
Pokudsů o obnovení Majálesu v Ústí byla celá řada, sám, si z doby
svého působení na ústecké zdravce pamatuji na snahu zapojit do takové
akce všechny ústeckoorlické střední školy. Byla to ale taková "nařízená
aktivita" a takovým se většinou nedaří. Sspousta lidí dojíždí, na
zdravce jsou praxe a také textilka = umprumka je založena spíše na
individuálním přístupu, bť by mohla přinést do programu slavnosti
zajímavé momenty. A tak to zůstává na gymnáziu. Dobře byl zvolený termín
pátek 5. května a hlavní dějiště oslav v nedalekém parku Kociánka.
Program byl plný zajímavých a různorodých aktivit pro studenty, pedagogy
i návštěvníky. Něco takového dokážeme u nás vyřešit přímo v areálu
českotřebovského gymnázia. Proběhla např. recitace studentské
poezie, která nabídla pestré spektrum básnických děl. Večer se pak v
parku uskutečnil koncert studentských kapel. Can't stop, Sour sugar a
Phillip Cumnot se postarali o skvělou atmosféru a diváci se bavili do
pozdních večerních hodin. Další majáles je dále v Lanškrouně, nejdelší
tradice je ale v České Třebové a Litomyšli.
Knihkupectví
KOSMAS PLNÉ ČARODĚJNIC
Na svůj svátek se čarodějnice v
knihkupectví Kosmas svědomitě připravovali již v předstihu v pátek 28.
dubna. Fotograf Martin Šebela je přistihl při mávání studentům v
majalesovém průvodu, kam by možná taky dobře zapadly. Asi ale musely
hlídat svůj obchod při Majálesu nikdy nevíš co se může
stát.... Však vyběhly jen tak v bačkorách...
ŘSD zahajuje stavbu dalšího úseku dálnice D35
Po otevření prvních dvou úseků dálnice D35 z Opatovic nad Labem přes
Časy až do Ostrova u Vysokého Mýta zahájilo dnes Ředitelství silnic a
dálnic budování dalšího úseku, a to z Janova do
Opatovce. Jedná se o
téměř 12 kilometrů dlouhý úsek, který by měl podle
ŘSD být otevřen
v roce 2025. Cena stavby podle uzavřené smlouvy činí přes 2,5 miliardy
korun bez daně.
„Vzhledem k postupu přípravných prací v tomto úseku mezi Janovem a
Opatovcem je jeho stavba zahájena dříve než v případě úseků navazujících
na zprovozněnou dálnici D35 tedy Ostrov – Vysoké Mýto, a to včetně
tunelu Homole, Vysoké Mýto – Džbánov, Džbánov – Litomyšl a Litomyšl –
Janov. V případě stavby tunelu Homole a úseku Vysoké Mýto – Džbánov je
předpoklad zahájení také v letošním roce, ostatní pak v roce příštím.
Pro nás je především důležité, že stavba dálnice pokračuje, i když ty
nejexponovanější úseky kolem Vysokého Mýta a Litomyšle teprve přijdou na
řadu,“ uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Michal Kortyš.
V souvislosti s výstavbou dálnice D35 připomněl hejtman Martin
Netolický také budování přivaděčů, na které stát kraji v roce 2017
garantoval částku 2,7 miliardy korun. „Podle posledních propočtů se nyní
i vzhledem k nárůstu cen stavebních prací a zpřesňování jednotlivých
projektů dostáváme na částku 5,5 miliardy korun, což rozhodně není možné
krýt z krajského rozpočtu. Navíc v momentě, kdy stavba dálničních
přivaděčů byla vždy úkolem státu. Tomu jsme chtěli v našem regionu se
stavbou pomoci, avšak potřebujeme nejen rozvolnit alokaci na jednotlivé
stavby, ale především navýšit celý objem finančních prostředků, protože
pokud bychom měli hradit všechny přivaděče z krajského rozpočtu, velmi
složitě bychom hledali prostředky na standardní opravy silnic II. a III.
tříd a na spolufinancování modernizací z evropských fondů. V tuto chvíli
i přes velmi nevýhodné nastavení rozpočtového určení daní investujeme do
silniční sítě v našem kraji rekordní prostředky, což je obzvláště nyní
na našich silnicích znát, byť jsou s tím dočasně spojené komplikace a
objízdné trasy,“ sdělil hejtman Martin Netolický.
Dálnici v Olomouckém kraji postaví soukromník. Řidič nic nepozná
Ten se v odpoledních hodinách zúčastnil setkání se starosty měst a
obcí z oblasti Svitavska a Litomyšlska, na kterém ředitel ŘSD Radek Mátl
a ministr dopravy Martin Kupka prezentovali aktuální stav příprav všech
úseků dálnice D35 na území Pardubického kraje včetně přesahu do
Olomouckého kraje. Řeč tak byla také o úsecích mezi Opatovcem, Starým
Městem a Mohelnicí, které chce stát budova jako PPP projekty tedy jako
partnerství soukromého a privátního sektoru (Private-public partnership).
„Součástí tohoto úseku, který by měl být budován jako PPP projekt je
také stavba nejdelšího dálničního tunelu v České republice, kterým bude
s délkou téměř čtyř kilometrů tunel Dětřichov. Pokud vše půjde podle
předpokladu státu, tak by se tento úsek měl začít stavět v průběhu roku
2025. Vybraný koncesionář by následně měl kromě úseku Opatovec –
Mohelnice provozovat a zajišťovat letní a zimní údržbu také na úsecích
Litomyšl – Janov a Janov Opatovec. Pro řidiče je důležité, že z hlediska
placení mýta nepozná, že se nachází na úseku, o který se nestará
Ředitelství silnic a dálnic,“ uvedl hejtman Martin Netolický. V rámci
jednání byla také řeč o problematice nedostatku stavebního materiálu,
konkrétně kameniva. Podle vyjádření ministra dopravy nebyl v České
republice od roku 1990 otevřen jediný lom a v případě staveb Ředitelství
silnic a dálnic a Správy železnic zbývá podle stávajících předpokladů
kamenivo při stávajícím objemu těžby na tři až čtyři stavební roky.
Nová silnice I/73 bude budována jako
čtyřpruh. Zrychlí propojení
Moravskotřebovska a Brněnska
Součástí debaty se starosty byla také informace ministra Kupky o
budování silnice I/73, která má spojit oblast Moravskotřebovska a
Jevíčska s brněnskou aglomerací s napojením na D35 u Starého Města u
Moravské Třebové. Jedná se mimo jiné o reakci na výstavbu polské dálnice
S8 v úseku Klodzko – Boboszów směřující na státní hranici na silnici
I/43 u Dolní Lipky. Nová komunikace I/73 by měla na pomezí
Jihomoravského a Pardubického kraje odlehčit silnici I/43 a pomoci
s lepším napojením Boskovic, Velkých Opatovic a Jevíčka, kde jsou dosud
jen krajské silnice II. třídy.
|