Českotřebovský deník 141/2023 (19/5)
Pošta 01 se stěhovala do Klácelovy ulice před 30 lety 
Už je 5 roků jinde a dům čp. 7 stále nemá budoucnost

Do té doby jsme chodili na poštu (třeba i telefonovat) do opravdu nevyhovujících podmínek do domu čp 98 v Hýblově ulici naproti Sukově cukrárně. Když se sem do Klácelovy ulice pošta stěhovala, byly velké sliby. Zásobování mělo být pomocí rampy ze dvora, budova  čp. 7 měla projít rekonstrukcí a dostat novou fasádu. Pošta zde působila, byla i dobře využívaná, ale na sliby se zapomnělo. Místo realizace byla aplikována zdržovací taktika, která měla vést k tomu, aby se tento dům prodal, aby se o něho město nemuselo starat. Pouze to, že zde byla pošta, tomu bránilo. Před 5 lety se podařilo poštu umístit do fanšízy na Chmelnici v Diskontu. To poštu zachránilo, jinak jsme o ni při letošním celostátním rušení poboček určitě přišli. Za to je třeba družstvu Konzum poděkovat. 
Fotografie u článku byla pořízena v roce 2012....
Dům čp. 7 ovšem ještě zachráněn není.
Přes velkou snahu minulého vedení města, kdy byly připraveny dokonce dvě studie na využití se nové vedení k problému nehlásí a další úpravy domu jsou ve hvězdách, i když do přípravy změn byly vloženy nemalé peníze. Jde o městský majetek v centru a je nutné zajistit jeho řádné využití! Už jen to, že to je dlouhodobá ostuda (jediná v této ulici)  navíc v městském majetku je na pováženou! Město chce přece dbát na vzhled (a dobré využití) své městské památkové zóny!
K možnému využití: VI. patře jsou 3 byty k modernizaci a prostor do přístavby, úprava podkroví (na další 3 byty) by investici dost prodražila. V přízemí jde o nebytové prostory, zájem o ně měla městská policie, strádající v budově radnice. Úprava byla pro ni navržena. Nevím zda je či není rozvoj městské policie aktuální (jako např. v Ústí nad Orlicí, kde pro ni upravují prostory v Dělnické ulici), počet strážníků byl nyní snížen opět na 16. Ale v Klácelově ulici by si prostorově  i hygienicky hodně pomohla. Mohl by zde být ale třeba i sociální odbor MěÚ, který by uvolnil prostory v Habrmanově ulici, za které město platí TEZE nájem a snížil tak režii města. Odstěhováním by vznikly dva bezbariérové byty a  byly by jistě snadno obsazeny. 
Možnosti a úvahy jsou zřejmé z loňského videa ZDE
Přitom finanční prostředky na úpravu jsou, jde o prostředky získané z privatizace tzv. jezevčíku. Ačkoliv tyto peníze získané prodejem ztrácejí rychle na ceně díky vysoké inflaci a stavební práce jsou také rok od roku dražší, tak další pokračování na akci  "úprava čp. 7 Klácelova" se nekoná. Nové vedení města zmíněné finance ani do rozpočtu letošního roku ani nezařadilo a tato investice - slíbená vlastně již před 30 lety se letos konat nebude.  Vím, že stavbu je třeba nejdříve připravit, ale zjišťují, že nepokračuje ani příprava investičního záměru, jako by to byl "horký brambor" a nikdo si nevěděl rady co s ním.
A tak nevím. Pro mně osobně je rekonstrukce domu, kde byla stará pošta, daleko důležitější, než nová kontejnerová sestava u parkoviště na Pekláku, sloužící vlastně pro potřeby společnosti Eko Bi a jejím záměrům a jejímu podnikání. Další kontejnery u parkoviště na Pekláku považuji osobně  za nadstavbu, za "třešničku na dortu". A takové akce mohou klidně počkat. Snad mají být podpořeny dotací, ale dotaci je také  možné zajistit i na rekonstrukci opuštěného domu čp. 7 v Klácelově ulici. Domnívám se, že nové vedení města se musí hlásit ke všem problémům, které "zdědilo" a ne pouze přednostně řešit svoje priority. I s tím musela předchozí reprezentace bojovat. Muselo se upustit např. od řádně připravené dostavby expozice městského muzea pro velorexy (dokonce zde byla přislíbena i možnost pětimilionové dotace od Ministerstva pro místní rozvoj). Přestože se jednalo a stále jedná o naše "rodinné stříbro", tak bylo nutné si uvědomit, že cena hodně narůstala a byla to také nadstavba, kterou lze odložit. Město mělo jiné důležitější potřeby. Zdá se mi ale, že to nyní tomu tak není.
Právě se dokončuje rekonstrukce domu čp. 205 na Parníku, který byl také před 4 lety zcela zanedbaný a 4 zdejší byty byly deset prázdné a opuštěné! Všechno se podařilo změnit, dům je plně využitý a rozhodně nedělá v centru Parníka ostudu jako dříve. A také to dalo hodně přesvědčování a úsilí. Původně plánovanou opravu bylo třeba změnit na investici. Jsem rád, že se to povedlo dotáhnout do konce.  A podobně  bych si přál stejný úspěch pro dům čp. 7. Zvlášť když na přestavbu peníze máme.... (mm)

Festivalové léto na Orlickoústecku 

Bude hned několik významných akcí. Odstartuje to letohradský JamRock, v samotném Ústí nad Orlicí se uskuteční festival Město v pohybu. Příznivci dobré hudby si přijdou na své rovněž v červenci během 15. ročníku festivalu Orlická brána v Žamberku, kde vystoupí například David Koller nebo kapela J.A.R. Tahákem druhé poloviny prázdnin by zase měl být 24. ročník multižánrového festivalu Týden hudby ve Vysokém Mýtě. Tak informuje Orlický deník.  Je zřejmé, že Česká Třebová buď na Orlickoústecko nepatří a nebo redakce nemá žádné informace.  Vždyť Týden sportu bude již mít 25. ročník (a město to stojí přes 700 tisíc korun)  nebo se  zřejmě nejedná o žádnou významnou akci, byť jde velká část z této částky právě na hudební program na náměstí. A navíc máme další festival "Dozvuky léta", kde je důraz na kvalitu hudebního výběru daleko větší než na Týdnu sportu.

SEMINÁŘ O ŽELEZNICI BUDE MÍT V ČERVNU PŘESTÁVKU

Na květnovém semináři o železnici Pavel Stejskal seznámil  účastníky besedy o problematice železničního modelářství, jeho historickém vývoji a možnostech, které měli fandové železnice dříve a jaké mají nyní. Sám Pavel Stejskal  se modelářstvím zabýval a mimo modelu kolejišt také připravuje modely historických železničních staveb, např. i nádraží českotřebovského.  Je to široké téma, které umožňuje další pokračování a také exkurze, jak v rámci expozic muzea, tak i jinam. Velké  počítačem řízené kolejiště je zřízeno na střední škole technické a dopravní a tak věřím, že jeden z dalších  seminářů se v dohledné době uskuteční i zde, neboť komentovaná přednáška o jeho provozu by byla velmi zajímavá.  V měsíci červu se pro nepřítomnost Pavla Stejskala další červnový seminář o železnici neuskuteční. (mm)

KRIMINACHT V LITOMYŠLI POTŘETÍ

Přijměte srdečné pozvání na třetí ročník litomyšlské KRIMINACHT a setkejte se se současnými autory české detektivky. Cyklus čtení se uskuteční v pátek 2. června od 18.00 a Vy si můžete vybrat, zda navštívíte pouze jedno autorské čtení, nebo absolvujete všechna čtyři.
18.00 / Kavárna Dvorek / Jan Michl
19.30 / Bobo Café / Klára Aycox
21.00 / dvorek Městské policie Litomyšl / Naďa Horáková
22.30 / Radniční dvorek / Jiří Březina
Vstup na akci je zdarma.  Součástí Kriminacht je rovněž dopolední program pro děti s autorem dobrodružných románů Petrem Hugo Šlikem v Klášterních zahradách.

 

Čtvrtý díl oficiálního podcastu Pardubického kraje Zaostřeno na…

Hostem tohoto podcastu byl bývalý hokejový brankář, dvojnásobný mistr světa, bronzový medailista ze zimních olympijských her a dvojnásobný mistr extraligy Dušan Salfický. Odkaz na stažení nahrávky naleznete zde: https://we.tl/t-R7lihU63kL
Všechny dosud zveřejněné díly podcastu jsou Vám k dispozici zde: https://open.spotify.com/show/1K9SliDtsjwJUJZ3L8lQHe?si=3074dc261a7f47aa

TAK ZABEZPEČENÝ PŘECHOD POTŘEBUJE KAŽDÁ ŠKOLA

 

Chystá se opět závod družstev o Železného kohouta

Název závodu: O železného kohouta – kombinovaný závod čtyřčlenných družstev (běžec, cyklista, plavec, vodák)
Pořadatel: Organizační výbor Týden sportu, Eko Bi s.r.o. Česká Třebová a kolektiv Peklák Team
Termín závodu: 23.června 2023
Popis a organizace závodu :
Pozor čtěte pozorně z důvodu rekonstrukce ulice Kubelkova - podle vývoje prací možná změna propozic během průběhu posledních dní před startem závodu – děkujeme za pochopení …
Start závodu : Ski areálu Peklák Česká Třebová v 17:15 hodin
členové družstva se dostaví na svá místa startu do daných časů :
běžec a cyklista - nejpozději v 16.45 hodin - Ski areálu Peklák Česká Třebová (disciplína otevřena od 16:30)
plavec - nejpozději do 17:00 hodin - krytý plavecký bazén Česká Třebová (disciplína otevřena od 16:45)
vodák - nejpozději do 17:15 hodin - hráz přehrady Srnov v obci Rybník (disciplína otevřena od 17:00)

Výstavba dálnice ničí silnice v Rokytně

Kvůli dopravní situaci v Rokytně se sešel náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš se starostkou Petrou Vrbatovou. Společně probírali nejenom probíhající stavbu obchvatu obce a nutnou rekonstrukci silnice II/298, ale i chování řidičů, kteří ohrožují chodce.
V Rokytně momentálně realizujeme dvě významné investice, které je nutné dělat současně. První je výstavba obchvatu obce, tedy přeložka silnice II/298, která bude sloužit jako spojka s dálnicí D35 a komunikací I/35. Práce tam začaly v září 2022 a projekt za odhadovaných 207 milionů korun bez daně bychom měli dle smlouvy dokončit v létě 2024. Jedná se o čtyři kilometry silnice, na kterých se staví dva mosty a tři křižovatky. Je to velice důležitý projekt, obci to přinese odklon tranzitu mimo zástavbu, čímž se výrazně zklidní doprava. Pro řidiče to zase bude znamenat snazší a rychlejší napojení na D35 díky mimoúrovňové křižovatce,“ představuje stavbu obchvatu Rokytna náměstek Kortyš a přibližuje i druhý souběžný projekt, který momentálně komplikuje průjezdnost obcí: „Zároveň silničáři dělají na nutné rekonstrukci úseku silnice II/298 od napojení na obchvat po křižovatku na Chvojenec, který musí být logicky hotový zároveň se stavbou obchvatu. Zde se začalo letos v březnu a rekonstrukce by měla být hotová do konce listopadu letošního roku. Kromě výměny vrstev vozovky a obrub počítáme s vybudováním nové dešťové kanalizace. Práce budou stát 33 milionů korun bez daně. Na výstavbu obchvatu i rekonstrukci silnice máme zajištěné financování od Státního fondu dopravní infrastruktury. Obec souběžně staví chodníky a spolupodílí se 30 procenty z rozpočtu na stavbu nové dešťové kanalizace.“
Ve hře je dočasné snížení rychlosti, poničené silnice opraví kraj za přispění státu
Kvůli stavbě došlo k řadě uzavírek, které ovlivňují život obyvatel Rokytna. Navíc se přidávají problémy s řidiči odjinud. „Po místních a účelových komunikacích jezdí nejenom lidé, kteří u nás bydlí, ale i jiní. Někteří mají vystavené povolení od obce, další si jezdí, kudy se jim zachce. Komunikace v okolí jsou poškozené stavební technikou, proto jsem iniciovala jednání s náměstkem Kortyšem, abychom si řekli, co je možné se současným stavem dělat a zda nás Pardubický kraj podpoří. Chápeme, že stavba obchvatu i rekonstrukce přinesou dočasné komplikace, ale situace v některých úsecích začíná být nebezpečná a obec nemůže hradit opravy ze svého rozpočtu,“ uvedla starostka Rokytna Petra Vrbatová.
Možných řešení nastalé situace je hned několik. Kromě opravy poničených úseků, a to i za přispění státu, obec mimo jiné navrhuje dočasné snížení rychlosti kvůli obavám obyvatel o bezpečnost. Pardubický kraj přislíbil pomoc s realizací těchto opatření. „Chtěl bych nejprve poděkovat občanům Rokytna za jejich konstruktivní přístup, již několik let jsou při přípravách velice vstřícní a všichni, a oni nejvíc, se těšíme, až stavba konečně skončí. Silnici III/29819 na trase Dolní Ředice - Drahoš – Chvojenec je takzvanou návozovou trasou, tedy komunikací, kterou poškozuje technika kvůli výstavbě dálnice D35. Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) počítá se zahájením opravy ještě letos, stát by měla zhruba 72 milionů korun bez daně, které poskytne ŘSD, dalších 20 milionů uhradí Pardubický kraj. Stejně tak se s ŘSD snažíme vykomunikovat fakt, že řidiči si zkracují cestu i mimo oficiální objízdné trasy. Podle našeho názoru by se stát měl podílet také na opravách místních a účelových komunikací v Rokytně, kde kvůli výstavbě dálnice dochází k jejich poškozování. V tomto případě navrhnu kolegům z Rady Pardubického kraje, že bychom měli jako samospráva rovněž přispět. Takže připomínky občanů bereme vážně a snažíme se udělat, co je v našich silách. Co se úpravy rychlosti týče, to je věcí policie, pokud obec požádá o snížení rychlosti v některých úsecích, samozřejmě tuto žádost podpoříme a paní starostce Vrbatové děkuji za iniciativu,“ sdělil k návrhu možných opatření náměstek Kortyš.
Obec Rokytno podle posledních informací hodlá na základě schůzky podat žádost o snížení rychlosti na komunikacích, které nyní slouží jako objízdná trasa.


Novinka na tvrzi Bouda 2023

Pro všechny přítele vojenské historie bude jistě zajímavá informace o odhalení unikátního modelu dělostřelecké otočně a výsuvné věže na tvrzi Bouda, které se uskuteční v pátek 16. června od 10 hodin na tvrzi Bouda.

 

Připomeňme i "naši objížďku" II/315 vedenou přes Třebovou i přes Skuhrov

Nyní do konce června se opravuje další úsek silnice II/315. To způsobuje, že vlastně veškerá doprava z této silnice z Ústí na Lanškroun je vedena přes Českou Třebovou. Zde se to projevuje nadlimitním nárůstem dopravní frekvence  zejména ve špičkách, kde pravidelně v pracovních dnech vzniká stojící kolona od Nádražní ulice po světelnou křižovatku.   Za takové hustoty provozu je každé odbočení vlevo z hlavní ulice důvodem pro to, že provoz stojí.  Průtah silnice je na dopravu připraven, konec objížďky se již blíží, doufejme tedy ve zlepšení.
Druhým problémem je velký nárůst frekvence na zkratce III/31512 Česká Třebová - Skuhrov, která však oficiálně nebyla v rozhodnutí o objížďce vyhlášena, ale protože jde zkratku s menší frekvencí, tak se zde provoz zvýšil  Silnice sice prošla úpravou, ale v  lokalitě nad Skuhrovem u skuhrovské vodárny je bez úprav se stromořadím na krajnici, poškozenými krajnicemi, jde o místo nebezpečné a nutné k zařazení mezi opravy. Je to silnice krajská a tak věřím, že po ukončení objížďky úseku Skuhrov - Knapovec  bude zbytek peněz využit právě zde  na rozšíření a opravu poškozené objížďkové komunikace u Skuhrova.  Podobně přece při stavbě Podbranské ulice kraj zaplatil opravy na objížďce přes Bezděkov... Budeme se však muset o opravu přihlásit, nikdo nám nic dobrovolně neudělá.... (mm)


NEJTVRDŠÍ HASIČI OPĚT ZÁVODILI NA ANDRLÁKU

Hasičský záchranný sbor Pardubického kraje územní odbor Ústí nad Orlicí uspořádal pod záštitou hejtmana Pardubického kraje Martina Netolického soutěž v náročných disciplínách TFA. Po nucené čtyřleté přestávce se na Ohnivou rozhlednu na Andrlově chlumu sjeli největší borci z řad profesionálních hasičů z celé republiky. Soutěž probíhala dle platných pravidel pro soutěže v TFA a byla zařazena do Českého poháru v TFA.
Soutěžící startoval s kompletním zásahovým oděvem, nasazenou přilbou, zásahovými rukavicemi a izolačním dýchacím přístrojem bez masky. Na 1. úseku soutěžící běžel na stanovenou vzdálenost k přistavené přenosné stříkačce, k ní na výstupy připojil dvě hadicová vedení. Obě hadicová vedení musel rozvinout na 60 metrů. Následně musel smotal dvě hadice a uložit do boxu.
Následoval úsek číslo 2  kde závodním musel provést 80 úderů obouruční palicí v hammer boxu, dále běžel k tunelu, uchopil 20 kg závaží a pronesl ho tunelem, následně uchopil figurínu a přemístil určeným koridorem do stanovené vzdálenosti 30 m a zpět. Nakonec musel zdolat 3 m vysokou bariéru.
Na úseku č. 3 musel soutěžící postupně dopravil 4 ks žebříků spojených po 2 ks k lešení, o které je opřel, vystoupal po pevném žebříku do určeného nadzemního podlaží, pomocí lana vytáhl břemeno na plošinu lešení a sestoupil zpět. Běžel k hydrantovému nástavci a připojil k němu proudnici. V posledním úseku pak závodník pokračoval výstupem po schodech na plošinu rozhledny po 183 schodech, kde se nacházel cíl nejnáročnější soutěže.
Na start závodů se postavilo celkem 90 závodníků. Vítězem se stal Michal Brousil z HZS JČK (HZS Jihočeského kraje) s časem 04:35,87. Druhé místo obsadil Zdeněk Král z HZS PAK (HZS Pardubického kraje) s časem 04:37,52. Třetí příčku získal Pavel Kouřík z HZS PLK (HZS Plzeňského kraje) s časem 04:39,06. Nechyběli ani závodníci ze Slovenska a Polska.
Zdroj: www.ustinadorlici.cz

 

  • TOULÁNÍ KOLEM ORLICE - ZNOVUZROZENÝ POCHOD V TĚCHONÍNĚ
    Těchonínský spolek turistů společně s Obcí Těchonín zvou na tradiční znovuzrozený pochod Toulání kolem Orlice 2023 (26. ročník), který se v Těchoníně uskuteční v sobotu 3.6.2023. Pro malé i velké turisty jsou opět připraveny 4 trasy. Pro mladší účastníky je přichystána dětská trasa 3 km se soutěžemi a kvízem s tématem MIMONI – JÁ PADOUCH, pro zdatnější pak trasy 13, 23 a 40 km, které jdou zdolat pěšky i na kolech.
    Každý, kdo projde stanovenými kontrolami, obdrží pamětní diplom, tématický pohled a dřevěnou gravírovanou medaili. Pro děti jsou připraveny sladké odměny na stanovištích dětské trasy a v cíli k medaili a diplomu ještě malé překvapení. Na trasách bude zajištěno bohaté občerstvení – na startu a v cíli u hasičské zbrojnice, na Lesovně, Boudě, Suchém Vrchu a na trase 40 km i na Kašparově chatě na Adamu.
    KAŽDÝ OBDRŽÍ V CENĚ STARTOVNÉHO NA BOUDĚ SUŠENKU A MOŽNOST NÁPOJE
    Jako vždy, díky dobré spolupráci s partnery, je připravena volná vstupenka do Dělostřelecké tvrze Bouda (tentokrát se podíváte na jiný objekt tvrze Bouda) a na Suchém Vrchu se oproti volné vstupence dostanete zdarma na rozhlednu. V den pochodu se můžete za poloviční vstupné podívat i do ČETNICKÉ STANICE v Těchoníně. V cíli od 17 hodin zahraje živá kapela INV z Jablonného nad Orlicí.