Českotřebovský deník 153/2023 (31/5)
Cyklomaraton letos jako Memoriál Zdeňka Dejdara

Od vzniku závodu patřil k jeho pravidelným účastníkům, naposledy se postavil na startovní čáru Českotřebovského cyklomaratonu v roce 2019.
Zákeřná nemoc mu další starty na oblíbeném horském kole nedovolila, životní cesta českotřebovského sportovce se uzavřela vloni 20. listopadu, v jeho nedožitých 42 letech. Letošní 14. ročník cyklomaratonu se pojede jako memoriál Zdeňka Dejdara. Jedeme v neděli 25. června, na přípravu máte ještě čtyři týdny. Potrénujte a přijďte tím nejlepším způsobem uctít památku místního bikera.
Miloval život, svoji rodinu, manželku Petru a dcery Báru s Terezou. Rád sportoval, v posledních letech především na horském kole. V neděli 20. listopadu Zdeněk Dejdar svůj nejtěžší závod prohrál, zákeřné nemoci podlehl v pouhých 42 letech.
Na pravidelného účastníka Českotřebovského cyklomaratonu, který, ještě když mu to zdraví dovolilo, chodil rád také na hokejové zápasy Kohoutů, budeme s úctou vzpomínat.

Když se sjedou zájemci o sdílená kola...

Když se sjedou klienti sdílených kol v jednom místě, tak je stanoviště přeplněno. Setkat se s tím můžeme pravidelně  na několik místech ve městě. Fotografie je pořízena dnes 31. května u parkoviště Billa, respektive u zdejší prodejny Sázava, kde jsem napočítal 15 kol. Zřejmě dobře posloužila studentům nedaleké průmyslovky. Podobně bývá velká hromada kol u školy na Parníku nebo zase na dopravním terminálu u nádraží. Pokusím se sledovat nějakou pravidelnost tohoto výskytu.  Rozmístění kol na stanoviště pak provádí smluvní pracovník firmy NEXTBIKE večer, který se také stará o kontrolu a seřízení kol, nabíjení zdrojů. Zkušenosti se stále  nabírají. Jisté je že kola jsou využívaná, je třeba porovnat přínosy a zápory. Je to ovšem něco, bez čeho bychom se dokázali obejít. Jak by to ale bylo, kdyby se za provoz muselo platit? Jinde nad koly převažují atraktivnější koloběžky, které se však válejí všude, kde to je možné a kazí dojem.  Zaparkovaná kola dle předpisu by žádný negativní dojem dělat neměla.

VÝSTAVA LÉČIVEK A KAKTUSŮ  

Bude v  Ekocentru Podorlicko 12. - 17. června 2023
Výstava bude otevřena  od 9,00 do 12,00 a od 13,00 do 17,00
Během výstavy bude zajištěn odborný výklad.
Prodej kaktusů a semenáčků zajištěn.  Vstupné 20 Kč. Žáci 10 Kč
Školy si mohu také na adrese hanka.grundova@gmail.com či na tel +420 702292352 objednat dvouhodinový výukový program „Léčivky kolem nás“.  Pořádá Český svaz ochránců přírody ZO Podorlicko Česká Třebová

 

V České Třebové vycházel časopis "Českotřebovský železničář"

Odborářské časopisy měly šířit potřebné nadšení pro budování lidově demokratického státu. V České Třebové vznikly v padesátých letech dva měsíčníky. V roce 1950 vznikl závodní časopis Tep kolejí", který vydávala závodní skupina ROH železniční stanice a výtopny ČSD v České Třebové, redakci řídil Josef Sršeň. Tisklo se v tiskárně U Horáků" v České Třebové a později po zrušení této tiskárny pak v Ústí nad Orlicí. Druhý časopis zvaný "Hrot dopravy" vydávalo od roku 1951 lokomotivní depo ČSD a vozební stanice Polička. Redakci řídil Josef Samuel. Oba závodní časopisy vycházely jednou za měsíc. Od roku 1956 pak již vycházel pro všechny českotřebovské železniční služebny jediný časopis, který nesl název "Českotřebovský železničář". Vedoucím redaktorem  byl Josef Vích, vycházel dvakrát měsíčně, vydávalo jej vedení závodu ČSD v České Třebové včetně Dílen pro opravu vozidel a organizace KSČ, ČSM a ROH. Časopis měl dle svého určení "přenášet dobré pracovní výsledky, zvláště novátorské a zlepšovatelské. Na základě kritiky a sebekritiky pracovníků z pracovišť pak pomáhat odstraňovat nedostatky, které jsou brzdou při plnění úkolů". Měl i však další informační stránku  v podobě příspěvků ze závodního klubu, příspěvky z dramatického odboru, z knihovny a tělovýchovné jednoty Lokomotiva, odborné články lékaře MUDr. O. Štěpánka a další. Typografická úprava byla dílem výtvarníka Karla Tomše.


V kraji roste zájem o obnovitelné zdroje energie

Aktuální situace z hlediska připojování obnovitelných zdrojů energie do distribuční sítě v Pardubickém kraji či plán investic do distribuční soustavy. To byla hlavní témata jednání hejtmana Martina Netolického se zástupci společnosti ČEZ Distribuce. Jen za první dva měsíce bylo na distribučním území společnosti ČEZ Distribuce podáno stejné množství žádostí o připojení obnovitelného zdroje energie do sítě jako za celý rok 2021.
„V posledních letech velmi dramaticky narůstá počet žádostí o připojení obnovitelného zdroje energie do distribuční sítě na celém území České republiky. Jedná se o důsledek jak nejistoty na energetickém trhu, tak i nastaveného systému dotací, který umožňuje budování takzvaných mikrozdrojů, tedy nejčastěji solárních panelů na rodinných domech. V loňském roce tak společnost ČEZ Distribuce zpracovala o 300 procent více žádostí a trend pokračuje i v letošním roce. Jen za první dva měsíce letošního roku bylo přijato stejné množství žádostí jako za celý rok 2021, v Pardubickém kraji jde o cca devět procent všech žádostí. Většinou se jedná o takzvané mikrozdroje, což jsou ve valné většině nově instalované střešní fotovoltaické elektrárny na rodinných domech, veřejných budovách nebo firemních objektech,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Řeč byla také o stavbě větrných elektráren, což je téma, které je v řadě míst kraje velmi aktuální. „Osobně nepatřím mezi zastánce budování velkých větrných elektráren, protože musíme brát v potaz krajinný ráz místa, do kterého se má tato stavba umisťovat. Jak jsem měl možnost navnímat v rámci cest po regionu, tak ani mezi občany není pro toto řešení přílišné nadšení,“ řekl hejtman Martin Netolický, který zástupce ČEZu seznámil také se záměry Pardubického kraje v oblasti obnovitelných zdrojů energie. Především se jedná o budování fotovoltaických elektráren na budovách v majetku kraje, mezi které patří školy či nemocnice.

Vysoké Mýto se stalo Historickým městem roku České republiky

Od Pardubického kraje získá město Vysoké Mýto odměnu 100 tisíc korun za vítězství v krajském kole soutěže Historické město roku, mezitím však toto sídlo s největším čtvercovým náměstím v kraji získalo i celorepublikový titul s odměnou jeden milion korun. Cenu převzal v duchovním centru Pražská křižovatka starosta Vysokého Mýta František Jiraský se svými kolegy, symbolický šek od Pardubického kraje převezme na slavnostním vyhodnocení na podzim.
Soutěž každoročně pořádá Sdružení historických sídel Čech, Moravy a Slezska ve spolupráci s Ministerstvem kultury a Ministerstvem pro místní rozvoj. Hodnotí se v ní příprava a realizace Programu regenerace městských památkových rezervací a památkových zón v jednom kalendářním roce. „Vysoké Mýto vyhrálo krajské kolo už několikrát, za rok 2017 se umístilo na děleném 2. a 3. místě v republice, a stále v regeneraci památkové zóny pokračuje.  Sdružují zde všechny dostupné prostředky, včetně dotací od Pardubického kraje a daří se jim obnovovat nejen památky ve vlastnictví města, ale přispívat i dalším vlastníkům památkově chráněných objektů. Proto mám radost, že tentokrát vyhráli i na celostátní úrovni. To se z našeho kraje podařilo v roce 1994 Svitavám, v roce 2000 Litomyšli a naposledy v roce 2013 Chrudimi,“ uvedl náměstek hejtmana pro kulturu a památkovou péči Roman Línek.  Celý článek a fotografie najdete ZDE


Parkování u krajské nemocnice může vyřešit parkovací dům

Hejtman Pardubického kraje Martin Netolický jednal s pardubickým primátorem Janem Nadrchalem mimo jiné o problematice parkování u Pardubické nemocnice či o dalším rozvoji pardubického letiště, které je společným podnikem obou samospráv.
„Problematika parkování v areálu Pardubické nemocnice a jeho nejbližším okolí je tématem, o kterém hovoříme dlouhodobě. Prioritou z hlediska investic je pro nás v tuto chvíli dokončení největší investice v dějinách kraje, kterou je moderní pavilon centrálního urgentního příjmu. Paralelně s tím však řešíme možnosti rozšíření parkovacích kapacit, a to i s ohledem na zamýšlené zavedení residenčního parkování ze strany města Pardubic,“ uvedl hejtman Martin Netolický. Potřebnost dostatečných parkovacích ploch si uvědomuje také primátor Jan Nadrchal. „Pardubická nemocnice, i když je v majetku kraje, tak je svým způsobem také naše, protože slouží ve velké míře pro občany Pardubic. Proto řešíme možnosti, jak vyjít kraji vstříc v rámci parkovacích ploch v celé širší oblasti v okolí nemocnice. Ne všichni pacienti či návštěvníci mohou či chtějí využít hromadnou dopravu nebo službu senior taxi, kterou jako město dotujeme,“ sdělil Jan Nadrchal.
Jednou z variant pro řešení parkování je výstavba parkovacího domu. Jeho nákladnost a možný způsob financování nyní kraj a nemocnice intenzivně řeší. „Na vybudování parkovacího domu nelze získat žádné evropské či národní dotace, proto bychom celou jeho výstavbu museli financovat z vlastních zdrojů. Jednou z alternativ, které také prověřujeme, je spolupráce se soukromým investorem na principu PPP projektu,“ sdělil hejtman Netolický.
Zástupci obou samospráv hovořili také o dalším rozvoji pardubického letiště v souvislosti s nastupující letní charterovou sezonou.