-
Cyklomaraton letos jako Memoriál Zdeňka Dejdara
-
Od
vzniku závodu patřil k jeho pravidelným účastníkům, naposledy se
postavil na startovní čáru Českotřebovského cyklomaratonu v roce 2019.
- Zákeřná nemoc mu další starty na oblíbeném horském kole
nedovolila, životní cesta českotřebovského sportovce se uzavřela vloni
20. listopadu, v jeho nedožitých 42 letech. Letošní 14. ročník
cyklomaratonu se pojede jako memoriál Zdeňka Dejdara. Jedeme v neděli
25. června, na přípravu máte ještě čtyři týdny. Potrénujte a přijďte
tím nejlepším způsobem uctít památku místního bikera.
- Miloval
život, svoji rodinu, manželku Petru a dcery Báru s Terezou. Rád
sportoval, v posledních letech především na horském kole. V neděli 20.
listopadu Zdeněk Dejdar svůj nejtěžší závod prohrál, zákeřné nemoci
podlehl v pouhých 42 letech.
- Na
pravidelného účastníka Českotřebovského cyklomaratonu, který, ještě
když mu to zdraví dovolilo, chodil rád také na hokejové zápasy
Kohoutů, budeme s úctou vzpomínat.
-
Když se sjedou
zájemci o sdílená kola...
-
Když
se sjedou klienti sdílených kol v jednom místě, tak je stanoviště
přeplněno. Setkat se s tím můžeme pravidelně na několik místech ve
městě. Fotografie je pořízena dnes 31. května u parkoviště Billa,
respektive u zdejší prodejny Sázava, kde jsem napočítal 15 kol. Zřejmě
dobře posloužila studentům nedaleké průmyslovky. Podobně bývá velká
hromada kol u školy na Parníku nebo zase na dopravním terminálu u
nádraží. Pokusím se sledovat nějakou pravidelnost tohoto výskytu.
Rozmístění kol na stanoviště pak provádí smluvní pracovník firmy
NEXTBIKE večer, který se také stará o kontrolu a seřízení kol, nabíjení
zdrojů. Zkušenosti se stále nabírají. Jisté je že kola jsou
využívaná, je třeba porovnat přínosy a zápory. Je to ovšem něco, bez
čeho bychom se dokázali obejít. Jak by to ale bylo, kdyby se za provoz
muselo platit? Jinde nad koly
převažují atraktivnější koloběžky, které se však válejí všude, kde to je
možné a kazí dojem. Zaparkovaná kola dle předpisu by žádný
negativní dojem dělat neměla.
-
VÝSTAVA
LÉČIVEK A KAKTUSŮ
- Bude v Ekocentru
Podorlicko 12. - 17. června 2023
- Výstava bude otevřena
od 9,00 do 12,00 a od 13,00 do 17,00
- Během výstavy bude
zajištěn odborný výklad.
- Prodej kaktusů a semenáčků
zajištěn. Vstupné 20 Kč. Žáci 10 Kč
- Školy si mohu také na
adrese
hanka.grundova@gmail.com
či na tel +420 702292352 objednat dvouhodinový výukový program
„Léčivky kolem nás“. Pořádá Český svaz ochránců přírody
ZO
Podorlicko Česká Třebová
-
-
V České Třebové vycházel časopis
"Českotřebovský železničář"
-
- Odborářské časopisy měly šířit potřebné
nadšení pro budování lidově demokratického státu. V České Třebové
vznikly v padesátých letech dva měsíčníky. V roce 1950 vznikl závodní
časopis Tep kolejí", který vydávala závodní skupina ROH železniční
stanice a výtopny ČSD v České Třebové, redakci řídil Josef Sršeň. Tisklo
se v tiskárně U Horáků" v České Třebové a později po zrušení této
tiskárny pak v Ústí nad Orlicí. Druhý časopis zvaný "Hrot dopravy"
vydávalo od roku 1951 lokomotivní depo ČSD a vozební stanice Polička.
Redakci řídil Josef Samuel. Oba závodní časopisy vycházely jednou za
měsíc. Od roku 1956 pak již vycházel pro všechny českotřebovské
železniční služebny jediný časopis, který nesl název "Českotřebovský
železničář". Vedoucím redaktorem byl Josef Vích, vycházel dvakrát
měsíčně, vydávalo jej vedení závodu ČSD v České Třebové včetně Dílen pro
opravu vozidel a organizace KSČ, ČSM a ROH. Časopis měl dle svého určení
"přenášet dobré pracovní výsledky, zvláště novátorské a zlepšovatelské.
Na základě kritiky a sebekritiky pracovníků z pracovišť pak pomáhat
odstraňovat nedostatky, které jsou brzdou při plnění úkolů". Měl i však
další informační stránku v podobě příspěvků ze závodního klubu,
příspěvky z dramatického odboru, z knihovny a tělovýchovné jednoty
Lokomotiva, odborné články lékaře MUDr. O. Štěpánka a další.
Typografická úprava byla dílem výtvarníka Karla Tomše.
-
-
V kraji
roste zájem o obnovitelné zdroje energie
-
Aktuální situace z hlediska
připojování obnovitelných zdrojů energie do distribuční sítě
v Pardubickém kraji či plán investic do distribuční soustavy. To byla
hlavní témata jednání hejtmana Martina Netolického se zástupci
společnosti ČEZ Distribuce. Jen za první dva měsíce bylo na
distribučním území společnosti ČEZ Distribuce podáno stejné množství
žádostí o připojení obnovitelného zdroje energie do sítě jako za celý
rok 2021.
-
„V
posledních letech velmi dramaticky narůstá počet žádostí o připojení
obnovitelného zdroje energie do distribuční sítě na celém území České
republiky. Jedná se o důsledek jak nejistoty na energetickém trhu, tak
i nastaveného systému dotací, který umožňuje budování takzvaných
mikrozdrojů, tedy nejčastěji solárních panelů na rodinných domech.
V loňském roce tak společnost ČEZ Distribuce zpracovala o 300 procent
více žádostí a trend pokračuje i v letošním roce. Jen za první dva
měsíce letošního roku bylo přijato stejné množství žádostí jako za
celý rok 2021, v Pardubickém kraji jde o cca devět procent všech
žádostí. Většinou se jedná o takzvané mikrozdroje, což jsou ve valné
většině nově instalované střešní fotovoltaické elektrárny na rodinných
domech, veřejných budovách nebo firemních objektech,“ uvedl hejtman
Martin Netolický.
- Řeč byla také o stavbě větrných
elektráren, což je téma, které je v řadě míst kraje velmi aktuální.
„Osobně nepatřím mezi zastánce budování velkých větrných elektráren,
protože musíme brát v potaz krajinný ráz místa, do kterého se má tato
stavba umisťovat. Jak jsem měl možnost navnímat v rámci cest po
regionu, tak ani mezi občany není pro toto řešení přílišné nadšení,“
řekl hejtman Martin Netolický, který zástupce ČEZu seznámil také se
záměry Pardubického kraje v oblasti obnovitelných zdrojů energie.
Především se jedná o budování fotovoltaických elektráren na budovách
v majetku kraje, mezi které patří školy či nemocnice.
-
Vysoké Mýto se stalo
Historickým městem roku České republiky
-
Od
Pardubického kraje získá město Vysoké Mýto odměnu 100 tisíc korun za
vítězství v krajském kole soutěže Historické město roku, mezitím však
toto sídlo s největším čtvercovým náměstím v kraji získalo i
celorepublikový titul s odměnou jeden milion korun. Cenu převzal
v duchovním centru Pražská křižovatka starosta Vysokého Mýta František
Jiraský se svými kolegy, symbolický šek od Pardubického kraje převezme
na slavnostním vyhodnocení na podzim.
- Soutěž každoročně pořádá Sdružení
historických sídel Čech, Moravy a Slezska ve spolupráci
s Ministerstvem kultury a Ministerstvem pro místní rozvoj. Hodnotí se
v ní příprava a realizace Programu regenerace městských památkových
rezervací a památkových zón v jednom kalendářním roce.
„Vysoké Mýto vyhrálo krajské kolo už několikrát, za rok 2017 se
umístilo na děleném 2. a 3. místě v republice, a stále v regeneraci
památkové zóny pokračuje. Sdružují zde všechny dostupné prostředky,
včetně dotací od Pardubického kraje a daří se jim obnovovat nejen
památky ve vlastnictví města, ale přispívat i dalším vlastníkům
památkově chráněných objektů. Proto mám radost, že tentokrát vyhráli i
na celostátní úrovni. To se z našeho kraje podařilo v roce 1994
Svitavám, v roce 2000 Litomyšli a naposledy v roce 2013 Chrudimi,“
uvedl náměstek hejtmana pro kulturu a památkovou péči Roman Línek.
Celý
článek a fotografie najdete ZDE
-
-
Parkování u krajské nemocnice může
vyřešit parkovací dům
-
Hejtman Pardubického kraje
Martin Netolický jednal s pardubickým primátorem Janem
Nadrchalem
mimo jiné o problematice parkování u Pardubické nemocnice či o
dalším rozvoji pardubického letiště, které je společným podnikem
obou samospráv.
-
„Problematika
parkování v areálu Pardubické nemocnice a jeho nejbližším okolí je
tématem, o kterém hovoříme dlouhodobě. Prioritou z hlediska investic
je pro nás v tuto chvíli dokončení největší investice v dějinách
kraje, kterou je moderní pavilon centrálního urgentního příjmu.
Paralelně s tím však řešíme možnosti rozšíření parkovacích kapacit,
a to i s ohledem na zamýšlené zavedení residenčního parkování ze
strany města Pardubic,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Potřebnost dostatečných parkovacích ploch si uvědomuje také primátor
Jan Nadrchal. „Pardubická nemocnice, i když je v majetku kraje,
tak je svým způsobem také naše, protože slouží ve velké míře pro
občany Pardubic. Proto řešíme možnosti, jak vyjít kraji vstříc
v rámci parkovacích ploch v celé širší oblasti v okolí nemocnice. Ne
všichni pacienti či návštěvníci mohou či chtějí využít hromadnou
dopravu nebo službu senior taxi, kterou jako město dotujeme,“
sdělil Jan Nadrchal.
- Jednou z variant pro řešení parkování
je výstavba parkovacího domu. Jeho nákladnost a možný způsob
financování nyní kraj a nemocnice intenzivně řeší. „Na vybudování
parkovacího domu nelze získat žádné evropské či národní dotace,
proto bychom celou jeho výstavbu museli financovat z vlastních
zdrojů. Jednou z alternativ, které také prověřujeme, je spolupráce
se soukromým investorem na principu PPP projektu,“ sdělil
hejtman Netolický.
- Zástupci obou samospráv hovořili také o
dalším rozvoji pardubického letiště v souvislosti s nastupující
letní charterovou sezonou.
-
|