V pondělí 29. května skončilo připomínkové řízení k vládnímu
konsolidačnímu balíčku. Pouze pět dní bylo na vyjádření připomínek k
velmi obsáhlé materii. Jako hejtmané jsme se minulý týden ve čtvrtek
sešli na noční mimořádné poradě, kde jsme projednali naše stanovisko k
navrhovaným změnám, které se týkají územních samospráv - obcí a krajů. A
shoda na závěrečném stanovisku byla až překvapivá. Přitom nechceme říkat
jen jednoduché NE k některým návrhům, ale předkládáme i vlastní řešení.
Vláda měla ve svém programovém prohlášení,
že pomůže v rámci volebního období narovnat stávající nespravedlivé
přerozdělení daní pro jednotlivé kraje zafixované neměnným procentem v
zákoně. Aktuální stav je takový, že se pouze prohlubují obrovské
rozdíly, které znamenají, že kraje, které měly hodně, mají ještě víc,
ostatní je zdaleka nedohání ani je dohnat nemohou. Příklady lze uvést
na srovnání velikostně obdobných krajů. Od roku 2005 se o této věci
diskutuje, bohužel bez výsledku. Dopady v regionu jsou evidentní. Třeba
Pardubický kraj má o čtvrtinu menší rozpočet než počtem obyvatel dokonce
menší Kraj Vysočina nebo o miliardu korun méně než Královéhradecký kraj.
I proto se domníváme, že by právě v této době, kdy se opět otevírá
debata ohledně daňových příjmů pro obce a kraje, mohl konsolidační
balíček (alespoň v něčem) pomoci řešit dlouhodobý systémový problém.
Zároveň chápeme, že nelze stát ve stávající situaci pouze s rukou
nataženou. I proto navrhujeme zrušení každoročního dotačního titulu
Státního fondu dopravní infrastruktury na opravy silnic 2. a 3. tříd a
částku odpovídající 6 miliardám z tohoto dotačního titulu ponechat v
daňových příjmech krajů. Tím bude na krajích, kolik peněz dají do
silniční sítě (vždycky je to víc, než získáváme z uvedeného dotačního
titulu). Pardubický kraj příkladně letos dává 530 milionů korun na
rekonstrukce silnic, k tomu dotace ze SFDI činí přibližně 350 milionů.
Pro úplnost dodávám, že to nejsou jediné peníze, které dáváme v roce
2023 do silniční sítě.
Vedle tohoto požadavku je pro nás důležité,
aby neztratila ani města a obce. I proto podporujeme požadavek Svazu
měst a obcí a Sdružení místních samospráv, aby daň z nemovitostí byla
nadále daní výlučnou, tedy jedinou skutečnou „místní daní" v České
republice. Ostatně takto byla od počátku koncipována a v legislativě
zakotvena, stejně jako ve většině zemí Evropy. Nemovitost je vázána k
zemi, půdě, tedy místu, kde stojí. I proto náklady na její napojení na
veřejnou infrastrukturu či veřejné služby jsou dominantně místní
záležitostí. A protože místní samosprávy - obce nesou největší náklady,
má být tato daň nadále výlučnou. Druhým argumentem je také to, že o její
výši rozhodují obecně závaznou vyhláškou obce. Možná přesněji řečeno o
kategorii v rámci sazeb, které předpokládá zákon.
Jsem rád, že se chápeme navzájem. Obce
rozumí nám i v popsaném problému s historicky nespravedlivým
přerozdělením prostředků určených pro kraje a chápou i to, že by nemělo
dojít k prohloubení problémů. Naopak kraje rozumí potřebám obcí a
nemohou je nechat napospas experimentům s daněmi, které u nás nemají ani
tradici, tudíž ani opodstatnění.
Věřím, že naše návrhy jsou konstruktivní.
Nechceme přece nic jiného než narovnat letitý problém, a to systémovým
způsobem, přitom nezasáhnout fungování obcí a krajů, které nezpůsobily
problémy s hospodařením státu. Kraje a obce vždy hospodařily velmi
uvážlivě. Je to i tím, že mají k občanům mnohem blíže než ministerstva,
jsou pod neustálou kontrolou, přitom řeší problémy, které se týkají
každého z nás. Jak jsem mluvil se zástupci většiny parlamentních stran,
garantují nám podporu. Uvidíme, zda jim vydrží i při projednávání
konsolidačního balíčku, ale hlavně při jeho schvalování.
Martin Netolický,
hejtman Pardubického kraje
|