-
Bez jakékoliv pozornosti přešlo jedno výročí na dobu převratné změny na
železnici, konkrétně s vlivem na Českou Třebovou. V únoru 1958, tedy
před 65 léty provedl jeden z prvních strojvedoucích s licencí pro
elektrické lokomotivy pan Karel Vaňous z Lokomotivního depa Česká
Třebová vůbec první jízdu s elektrickou lokomotivou. Byl tak prvním
strojvedoucím, který pro LD Česká Třebová zahájil novou etapu provozu
tohoto depa. Ten výkon byl postrk nákladnímu vlaku ze Zámrsku do Dlouhé
Třebové. Do té doby bylo depo v České Třebové až na několik motorových
vozů, hlavně depem s parním provozem.
-
Elektrifikace
hlavní trati z Prahy do České Třebové a do Olomouce byla na konci 50.let
minulého století převratná věc. Dnes bereme provoz elektrických
lokomotiv jako samozřejmost. Elektrifikace byla výzvou pro celé depo,
měla vliv nejen na strojvedoucí, ale na dílenské zaměstnance, všichni se
za pochodu museli učit nové postupy práce a dbát na bezpečnost. Nová
technika přinesla právě také nebezpečí úrazů elektrickým proudem při
nedodržení bezpečnostních předpisů, které se rovněž vyvíjely. První vlak
s elektrickými lokomotivami přijel do České Třebové 7.11.1957. Ale
elektrifikace nebyla zcela dokončena, měla mnoho technických i
stavebních problémů. V České Třebové prošlo z počátku prvních 9
strojvedoucích školením a zkouškami na elektrické lokomotivy. Ty první
přišly do České Třebové v průběhu roku 1958 a jednalo se o stroje E
499.0, které vyráběla továrna Škoda v Plzni, v té době se však jmenovala
poplatně tehdejší době: Závody Vladimíra Iljiče Lenina v Plzni (ZVIL).
Ani znak Škodových závodů, okřídlený šíp v kruhu nebyl na lokomotivách
té doby zachován, ZVIL měly svůj znak, ozubené kolo s rudou hvězdou.
- K 1.1.1959 bylo v LD Česká Třebová
evidováno celkem 17 lokomotiv řady E 499.0. Opomenuté výročí není
oslavou konkrétního strojvedoucího a jeho kolegů, kteří překonali
zaběhnuté stereotypy a měli odvahu přejít na novou techniku. Je to
hlavně připomenutí zahájení skutečného elektrického provozu přes Českou
Třebovou a příchodu prvních elektrických lokomotiv. Možná je dobré
připomenout, že lokomotivy řady E 499.0 depa Česká Třebová v různých
počtech kusů byly nasazovány na výkony depa plných 20 let. Poslední
lokomotiva E 499.0013 opustila Českou Třebovou v roce 1980. Její cesta
však byla poslední, vedla do kovošrotu. Její kolegyně měly více štěstí,
sloužily další roky pro ČSD, ČD i ŽSR a některé z nich existují dodnes.
- Na letošní rok připadá ještě jedno výročí
v rámci elektrického provozu na naší železnici. Je to 70.let od vyrobení
první lokomotivy řady E 499.0. V přípravě jsou oslavy, připomenutí
tohoto výročí a setkání lokomotiv této řady, které se do dnešních dnů
zachovaly, buď jako historická vozidla, ale i do dnes provozní u
několika dopravců, kteří tyto „babičky“ doposud provozují. K výročí se
připravuje také publikace, ve které bude i kapitola o nasazení lokomotiv
E 499.0 pod LD Česká Třebová.
-
Pavel Stejskal
- Obrázek jedné z lokomotiv E 499.0 v České
Třebové pod Herzánovým mostem, který byl snesen v roce 1960. Obrázek byl
na titulní straně časopisu Železničář.
|