-
Rozhodnutí
vedení Jihomoravského kraje o zastavení provozu na větší části trati č.
262 mezi Boskovicemi a Velkými Opatovicemi rezonuje delší čas na
sociálních sítích. Toto zastavení se nelíbí mnoha lidem, nejen fandům
železnice, ale také občanům, kteří v tomto kraji žijí. K zastavení
provozu již tak značně omezeným, došlo v sobotu 10.6.2023, kdy zde
vyjely poslední osobní vlaky. Motorové vozy byly opatřeny smutečními
věnci s černými stuhami a rozloučit se s posledními vlaky přišlo poměrně
dost lidí. Trať 262 z Chornic do Skalice nad Svitavou tak z větší části
osiří, vlaky tak budou jezdit jen mezi Skalicí nad Svitavou a
Boskovicemi, kde je frekvence cestujících mnoho násobně vyšší, jak na
zbytku trati.
- Historie úseku, nyní bez
osobní dopravy se začal psát v roce1908, kdy byla postavena místní trať
Skalice nad Svitavou – Velké Opatovice. Nicméně už v roce 1889 byla
v rámci otevření Moravské západní dráhy z Třebovice v Čechách do
Prostějova zahájen provoz mezi Chornicemi a Velkými Opatovicemi.
- Pro českotřebovské
strojvedoucí i vlakové čety byla tato trať rovněž tratí, kde v některých
obdobích provozu ČSD a ČD vozili některé vlaky, jeden čas patřila
Strojová stanice ve Skalici nad Svitavou pod DKV Česká Třebová. Snad
legendární zde byl osobní vlak, tzv. „Okružák“, který vyjížděl z České
Třebové přes Letovice, Skalici nad Svitavou, Chornice a Moravskou
Třebovou do České Třebové, na kterém právě jezdily motorové vozy z depa
Česká Třebová se strojvedoucími a vlakovou četou z České Třebové.
Soumrak osobního provozu nejen na samotné trati 262, ale i na části
současných tratí č. 017 a 306 nastal omezováním osobní dopravy,
rozvázáním přípojů a
přestupů
a následného přerušení provozu mezi Moravskou Třebovou, Chornicemi a
Velkými Opatovicemi a návazností spojů z Chornic do Dzbelu. Nastal odliv
cestujících a zbývající vlaky tak začaly jezdit více jak poloprázdné.
Další velkou nevýhodou této trati je její trasování. K většině zastávek
a nádražím je od středů obcí poměrně velká vzdálenost a současný člověk
odmítá většinou chodit ke vzdáleným zastávkám, když v obci jezdí
autobusy, které mají třeba hned několik zastávek. Bohužel obdobná
situace je na více místních tratích v České republice. Ani nákladní
doprava na trati č. 262 nepatří k těm silným. Dominantní je doprava
dříví z lesů v okolí, postihnutých kůrovcovou kalamitou a dopravou pro
šamotku ve Velkých Opatovicích, která je dnes největším přepravcům po
železnici. Další přepravci zanikli, nebo přešli na silnice. V minulém
roce však byla trať č. 262 využita jako odklonová kvůli výluce mezi
Svitavami a Skalicí nad Svitavou pro nákladní dopravu, kdy po této trati
v některých dnech projelo hned několik nákladních vlaků. Ale současnou
nákladní dopravu zde postihne rovněž redukce, manipulační vlaky zde
začnou jezdit pouze tři dny v týdnu.
- Pavel Stejskal
- Obrázky převzaté z facebooku,
foto: Lenka Zaoralová
|