- Prezident dne 5. 6. 2023 podepsal novelu zákona o zadávání
veřejných zakázek ve znění schváleném poslanci, kteří přehlasovali
návrhy senátorů. Úpravy navrhované Senátem tedy nebyly zohledněny a
nedojde tak k navýšení limitů pro veřejné zakázky malého rozsahu, ani k
úpravě důvodů vyloučení pro střet zájmů. Účinnosti novela zákona o
zadávání veřejných zakázek nabude 30. dnem po jejím
- vyhlášení ve Sbírce zákonů, přepokládáme tedy, že nastane v polovině
července.
-
-
Platné znění
zákona o zadávání veřejných zakázek s vyznačenými změnami naleznete zde.
-
Jaké změny v zákon nastanou :
-
- Upřesnění transpozice
zadávacích směrnic
- 19 – úprava ustanovení o předpokládané hodnotě veřejné zakázky
pravidelné povahy v případech, kdy je jednotková cena předmětu v průběhu
účetního období proměnlivá a zadavatel pořizuje plnění opakovaně podle
svých aktuálních potřeb. Evropskou komisí je České republice vytýkána
nesprávná transpozice. Dosavadním způsobem bude možné určovat
předpokládanou hodnotu jen u podlimitních veřejných zakázek a veřejných
zakázek malého rozsahu.
- 211 – upřesnění pravidla pro písemnou komunikaci v zadávacím řízení.
Výslovně je pro některé dokumenty vyžadována písemná forma. Ústní forma
je v obecné rovině připuštěna pouze v případě nepodstatných sdělení.
- 29 – zpřesnění transpozice výjimky pro investiční služby, aby bylo
zřejmé, že pokrývá všechny případy předpokládané ve směrnici a výjimky z
povinného postupu v zadávacím řízení pro veřejného zadavatele
poskytujícího poštovní služby.
- 122 – upřesnění transpozice u předkládání dokladů prokazujících
kvalifikaci vybraného dodavatele. Evropské právo vyžaduje, aby doklady,
které jsou předkládány, byly aktuální.
- 222 – sjednocení úpravy změn smluv, které vede k větší volnosti v
oblasti obrany nebo bezpečnosti.
- 4 – organizační složky státu jsou provozními jednotkami s funkční
samostatností při zadávání veřejných zakázek.
-
- Zpřesnění některých
institutů, vyjasnění pravidel a podpora srozumitelnosti textu
- 40, 41, 47, 48 zpřesnění právní úpravy propojených institutů
zadávací lhůty a jistoty. Nebude vyžadováno předložení originálu
bankovní záruky, protože s přechodem na elektronizaci zadávacího řízení
již není potřeba její originál z důvodu ochrany zadavatele vyžadovat.
Dochází ke zmírnění vylučování dodavatelů z důvodů neprokázání složení
jistoty. Nově bude na rozhodnutí zadavatele, zda k vyloučení přistoupí,
či nikoli.
- 53 – ve zjednodušeném podlimitním řízení musí být vyžadována
základní kvalifikace. Prokázání může být provedeno čestným prohlášením.
- 104 – výslovné umožnění, aby zadavatel požadoval jako podmínku
uzavření smlouvy uveřejňování dokumentů podle zákona o účetnictví.
- 129 – zpřehlednění úpravy zjednodušeného režimu pro některé služby
(např. sociální). Ve zjednodušeném režimu se umožní uzavření rámcové
dohody.
- 130 – 142 – změny právní úpravy pro rámcové dohody a dynamické
nákupní systémy.
- 163, 173 – u sektorových veřejných zakázek dochází ke zpřesnění
postupů v řízení a pravidel pro změny smluv.
- 176, 183 u koncesí dochází ke zpřesnění úpravy technických podmínek,
podmínek pro použití jednacího řízení bez uveřejnění a pravidel pro
změny smluv.
- 246 – zavedení oprávnění zadavatele bránit podání námitek proti
zadávací dokumentaci těsně před uplynutím lhůty pro podání nabídek, tedy
v době kdy již nemůže efektivně reagovat.
- 258 – nastavení postupů při vyřizování podnětů.
- Snížení administrativní zátěže
- 6 – zásada o odpovědném zadávání se uplatní, jen je-li to vhodné a u
veřejných zakázek malého rozsahu se nemusí uplatnit vůbec.
- 30 – posun v definici dotovaného zadavatele a podlimitních výjimek
pro neziskový sektor, mezinárodní rozvojovou spolupráci, zemědělskou
politiku a práci s dětmi a mládeží.
- 32 – u smíšených zakázek s neoddělitelnými částmi se zadávání řídí
hlavním předmětem veřejné zakázky.
- 122 – zadavatel dále nebude muset vyžadovat originály dokladů
prokazujících kvalifikaci před uzavřením smlouvy, a to zejména v
případě, pokud by to představovalo nadměrnou administrativní zátěž a
dříve poskytnuté dokumenty jsou stále aktuální.
- 262a, 272a – zadavatel bude oprávněn poskytnout Úřadu pro ochranu
hospodářské soutěže přístup k dokumentaci o zadávacím řízení
prostřednictvím certifikovaného elektronického nástroje (namísto
dosavadního zasílání jednotlivých dokumentů). Obdobně bude možné
posupovat v navazujícím soudním řízení správním.
- 272a až 272c – zefektivnění komunikace mezi ÚOHS a soudy.
-
- Rozšíření práv účastníků
zadávacího řízení
- 40 – zadavatel bude na žádost sdělovat informace o zadávací lhůtě.
- 105 – zadavatelem označené významné části veřejné zakázky k plnění
jen vybraným dodavatelem může plnit i člen jeho koncernu, který splní
základní způsobilost zejména trestní bezúhonnost.
- 109 – účastníci zadávacího řízení budou moci požadovat po zadavateli
poskytnutí údajů o konkurenčních cenách i v případě elektronických
nabídek.
-
- Pravidla pro veřejné
dražby se od roku 2025 sjednotí, Sněmovna souhlasila
- Sjednotit a zjednodušit pravidla pro konání veřejných dražeb s
ohledem na jejich převažující elektronickou formu má od roku 2025 zákon,
který dnes schválila Sněmovna. Norma počítá také se vznikem Centrální
evidence veřejných dražeb, což má zjednodušit proces povinného
zveřejnění dražebních dokumentů. Poslanci kvůli tomu na žádost ministra
pro místní rozvoj Ivana Bartoše (Piráti) přijali roční odklad účinnosti
zákona, aby byl mimo jiné čas na zprovoznění evidence.
- Bartoš spolu s poslankyní ANO Zuzanou Ožanovou také prosadil návrh
zvýšit o polovinu, tedy z 200.000 korun na 300.000 korun vyvolávací
cenu, kterou vláda navrhla pro veřejnou dražbu movitých věcí ve
zjednodušeném režimu. Podle poslankyně je důvodem nárůst cen věcí,
například ojetých automobilů, které jsou obvykle draženy na takzvaných
aukčních portálech.
-
|