-
Rusalka byla v České
Třebové událostí před 15 lety v roce 2008
-
-
V této souvislosti snad je dobré uvést, že Dvořákova Rusalka byla
provedena v koncertním provedení také na závěr jubilejního
desátého ročníku
Bennewitzova festivalu v dubnu 2008 díky spolupráci s Národním
divadlem Praha (a výborem Smetanovy Litomyšle). Mezi sólisty byl jako
neopomenutelná osobnost Richard Novák v roli Vodníka.
Sbor "Květiny bílé po
cestě" z opery nastudoval českotřebovský pěvecký sbor Bendl. Uvedení opery se podařilo z iniciativy Doc. Františka Preislera a
Vojtěcha Stříteského.
-
Opera Antonína Dvořáka v
provedení Národního divadla v Praze. Událost, která se mimo Litomyšl v
okolí neopakuje!
-
- Právě Rusalka takto provedená udělala desátý ročník našeho hudebního
festivalu Antonína Bennewitze v roce 2008 vskutku zajímavým,
neopakovatelným. Kdyby se hrála v Lïtomyšli v rámci tamního operního
festivalu, byla by vyprodána do posledního místa, ačkoliv by byly ceny
vstupenek trojnásobné. Stejně tak je již nyní vyprodáno stejné
představení téhož orchestru s poněkud obměněnými sólisty na open air
představení v květnu v Rychnově nad Kněžnou. Vyprodáno sice nebylo, ale
ostuda to také nebyla. dvě stovky diváků velmi ocenilo výkony zpěváků i
orchestru a také našeho pěveckého sboru Bendl, který si velmi považuje,
že spolupracuje i s operou Národního divadla. Stalo se tak po nabídce
doc. Mgr. Františka Preislera, která byla uměleckým vedením opery ND
akceptována. Bendl byl při přípravě podroben samozřejmě přezkoušení,
které dopadlo ke spokojenosti všech. Třebováci viděli úplné tříhodinové
představení, zpěváci své role hráli, pouze nebyla divadelní scéna a
příslušné kostýmy. Ale o to možná byl hudební prožitek ještě větší.
Orchestr na jevišti byl ve středu všeho dění, posluchači měli hráče i
dirigenta pod kontrolou, mohli dobře sledovat precisní souhru a pro
zpěváky byl dostatečný prostor na to, aby vyjádřili své role nejen
pěvecky, ale také herecky. V centru dění byla krásná hudba Antonína
Dvořáka, zněly známé árie a písně, vysoce profesionální výkony sólistů a
také našeho pěveckého sboru. Ten bylo vidět jenom uprostřed druhého
jednání, kdy předstoupil do dobře provedeném antré před orchestr. Jinak
byl dle scénáře "za scénou" a s omezeným kontaktem s dirigentem.
Posluchači se ptali na osvětlení scény, které jim připadalo chudé. Jenže
na
přání orchestru nebylo možné používat žádné světelné efekty, šlo
především o kvalitní hudební prožitek. Přesto např. právě sboristé Bendla byli při jejich vystoupení před orchestrem velmi nerovnoměrně
osvětleni jak při "Květinách bílých na cestě", tak i při jejich "děkovačce"
po druhém jednání. Ta byla tak upřímná, že zmátla několik diváků, kteří
už mysleli, že je konec představení. (Sbormistr Josef Menšík si pak po
představení na velké děkovačce zapomněl přijít pro svoji květinu a tak
zbyla)...
- Úvodem
večera zazněl velmi emotivní úvodní projev uměleckého ředitele
Smetanovy Litomyšle Vojtěcha Stříteského, vzpomínka na předčasně
zesnulého dirigenta Františka Preislera a Rusalku. Rusalka byla
věnována zesnulému dirigentovi a to ne náhodou, ale naprosto po zásluze.
Naprosto po zásluze se tato vzpomínka uskutečnila také v České Třebové,
neboť František Preisler byl také Třebovákem, tak se k tomu doznal právě
před rokem, když mu starosta města právě na místě, kde stál Vojtěch Stříteský, předával Cenu města, také po zásluze. Už jen to, že
závěrečný koncert Bennewitzova festivalu uváděl Vojtěch Stříteský, šéf
daleko většího festivalu a také Pardubické
filharmonie, předznamenává,
že se po deseti ročnících dere náš festival na světlo světa. Svým
obsahem má na to, aby se stal navštěvovaným. To ovšem za předpokladu, že
bude trpělivě oslovovat média a také cestovní kanceláře, pořádat tiskové
konference a to ne ve Třebové, ale aspoň v Pardubicích nebo třeba i v
Praze. Snad by mu k cestě na výsluní mohla přispět i Litomyšl, třeba spoluuspořádáním některého z koncertů...
- Je třeba festival dostat na stránky novin a také odborného tisku.
Domnívám se, že to je možné realizovat právě teď, tedy den po skončení
našeho festivalu zveřejnit tiskové zprávy, rešerše a pozvat na ročník
další, připravit výstavní panel o našem festivalu alespoň n červen do
Litomyšle, a prodávat tam vstupenky, v předstihu do určitého termínu
třeba zlevněné... A rozhodně všude posílat plakáty. Protože Smetanova
Litomyšl není také jen pro místní, naopak, ti často nadávají, že se o
(předražené) lístky rozdělí cestovní kanceláře a pro domácí nezbude. A
to stejné platí ale i o nás, my jsme pro Litomyšl vlastně také místní,
dojedeme tam za 15 minut. V Praze by to bylo vlastně "za rohem"...
(Českotřebovský deník, duben 2008)
-
Druhá "bendlovská" Rusalka byla
v Rychnově nad Kněžnou
-
Toto
nastudování využil Bendl potom i podruhé na představení Rusalky dne 30.
května 2008 na zámku v Rychnově nad Kněžnou. To bylo jako součást
hudebního svátku s názvem "Mezinárodní hudební slavnosti Gabriely
Beňačkové, sólistky,
která poprvé představila Rusalku
na scéně
slavné Metropolitní opery v New Yorku v roce 1993.
Zde se jednalo o spolupráci s Filharmonií Hradec Králové a dirigentem
Davidem Švecem.
Sólisté: Gabriela Beňačková
(Rusalka), Miroslav Dvorský - bratr Petera Dvorského (Princ), Eva
Urbanová (Ježibaba, Cizí kněžna), Richard Novák (Vodník)... Bendl
se tedy objevil ve velmi dobré (mezinárodní) společnosti. Vystoupení
předcházela podvečerní zkouška, na které se ukázalo, že sbor Bendl
dovede s profesionály dobře spolupracovat. Členové Bendla
si velmi pochvalovali spolupráci s dirigentem Královéhradecké
filharmonie Davidem Švecem, který umožnil Bendlovcům,
aby si našli v prostoru vedle pódia akusticky nejvýhodnější místo pod
arkádami pro své vystoupení a ukázal velké pochopení pro volbu správného
tempa. Bendlovci
to proti vystoupení v České Třebové měli v prostoru zámeckého nádvoří
mnohem výhodnější, nemuseli trénovat např. složitý nástup spojený s
rozhazováním květin. Vystoupení s předními českými sólisty bylo pro
členy sboru Bendl
velkým zážitkem, získali další zkušenost a navázali nová přátelství.
-
- Večerní koncert, který byl
zahájen po 21. hodině byl vyprodaný, v hledišti byla tisícovka (!)
posluchačů se vzácnými hosty.
Hlavním organizátorem této hudební akce byl hrabě Jan Kolowrat
Krakowský. Je to jedna
ze zajímavých kapitol ze stoleté historie sboru Bendl. Píseň
Květiny bílé po cestě se pak stala na určitou dobu také součástí
repertoáru Bendla.
Při pátrání v historii našeho pěveckého sboru jsem zjistil, že tento
sbor z opery Rusalka byl součástí repertoáru Bendla
již v letech 1979 - 1981.
|