-
Nové video Českotřebovského
deníku:
-
Letní literární čtení Blanky
Kostřicové: VZPOMÍNÁME
-
- Vzpomínání na ty co s námi nejsou lze také
realizovat na prahu léta. Blanka Kostřicová zorganizovala
literární čtení v Javorce již potřetí. Poprvé to bylo vynuceno
proticovidovými zákazy, ale ohlasy byly kladné, tak se opakuje.
Letos bylo věnováno vzpomínání na ty co s námi nejsou a jejichž příběhy
nebo vzpomínky byly součástí knížek českotřebovské prozaičky.
Navíc si připomeneme její rodiče, kteří letos na jaře měli oba
devadesátileté jubileum. Na čtení v Javorce s Blankou Kostřicovou
spolupracovala Mgr. Magdaléna Peterková a Bedřich Ducháček. Velkou část
z předneseného textu můžete poslechnout na čtyřicetiminutovém videu
Českotřebovského deníku. Nemusíte to slyšet napoprvé celé najednou,
můžete se k jednotlivým vzpomínkám vracet třeba i opakovaně.
Připomenete si tak mimo Vladimíra a Jany Kostřicové ještě MUDr. Rudolfa
Pečínku, nebo Petra Orlicha.....
-
Literární čtení navazuje na loni
dokončený životopisný dokument "Jít za hlasem svého srdce", který
najdete ZDE
-
Rozloučení
s deváťáky na ZŠ Habrmanova
-
Velkou
událostí v závěru školního roku je na naší škole loučení s žáky 9. tříd.
Každá třída si připraví program, jehož součástí je poděkování učitelům,
kteří žáky v průběhu školní docházky vyučovali. Loučení je to dojemné
pro všechny.
- Všem našim deváťákům
přejeme krásné prázdniny a šťastné vykročení do další etapy života.
pedagogové ZŠ
Habrmanova
-
-
Modernizace úseku Ústí - Brandýs
dokončena - na koridor se vrací vlaky
-
30. června skončila
dva a půl roku trvající modernizace koridoru mezi Ústím nad Orlicí a
Brandýsem nad Orlicí. Dnes se sem vrací poslední dálkové vlaky odkloněné
přes Havlíčkův Brod. Kompletní obnova železniční infrastruktury
odstranila propady rychlosti, zvýšila bezpečnost dopravy a především
její plynulost.
-
Úsek,
který prošel rekonstrukcí, měří téměř 10 kilometrů. Trať čekala na
významnější opravu přes dvacet let. „Dlouho plánovanou modernizaci z
poloviny devadesátých let minulého století zhatily povodně v roce 1997,
které si pro rychlé obnovení provozu vyžádaly především nezbytné opravy
poničených mostů. Na prahu nového tisíciletí se pak prověřovaly různé
varianty, které by přinesly hlavně požadovanou rychlost 160 km/h. To
ovšem znamenalo vzhledem k terénu v údolí Tiché Orlice pracovat s
alternativami nové trati s tunely,“ přibližuje ministr dopravy Martin
Kupka. Vysoké investiční náklady takové stavby vrátily do hry původní
možnosti. Nevyhovující stav trati pak urychlil přípravu potřebné
revitalizace. Zpracování kompletní dokumentace trvalo rekordně krátký
čas, jeden rok, a práce mohly odstartovat na jaře 2021.
-
„Náročná modernizace
cílila už od přípravy na odstranění propadů rychlosti, zajištění
maximální plynulosti dopravy vytíženého koridorového úseku a zvýšení
bezpečnosti provozu. Oblouky o malém poloměru nám bohužel nedovolují
zvýšit maximální rychlost na více než 110 km/h při jízdě pod ETCS,“
vysvětluje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
-
Stavba
se dotkla železničního svršku včetně hloubkové sanace spodku pomocí
technologie hutněných štěrkových pilířů. Komplexní rekonstrukcí prošlo
trakční vedení, staré zabezpečovací zařízení nahradil nový elektronický
autoblok. Výraznou modernizací prošly tři přejezdy a investice
zahrnovala i stavbu protihlukových stěn o délce 392 metrů. „Zrušením
zastávky Bezpráví a vybudováním nové odbočky jsme podstatně zvýšili
propustnost trati, hlavně v případě mimořádností či výluk. Navíc
regionální spoje dříve zastavující v Bezpráví už nebudou narušovat jízdu
dalších vlaků. Stabilitu dopravy jsme od samotného začátku vnímali jako
prioritu,“ doplňuje Jiří Svoboda.
-
„V
rámci stavby jsme s ohledem na životní prostředí využili nejmodernější
technologie. Na výměnu kolejí jsme nasadili speciální strojní sanační
kolejovou linku. Finální práce jsme pak rozdělili na čtyři etapy a
zvolili takové postupy, abychom zkrátili délku jednokolejného úseku a
minimalizovali tím dopad na provoz vlaků,“ říká za zhotovitele generální
ředitel Skupiny VINCI Construction CS Martin Borovka. M?opdernizace
stálůa 4 mld Kč, op miliardu více než se odhadovalo.
-
Přímo na místě otevření reprezentoval
Pardubický kraj náměstek hejtmana Michal Kortyš. „Cestující ocení
jistě i modernizované budovy a zázemí, které je v Brandýse skutečně
velice povedené. Jsem rád, že došlo ke zvýšení kvality pro veřejnost a
již od zítra bude koridorem dle slov zástupců SŽ jezdit o sto vlaků
více než dnes. Takže nám konečně tato dopravní tepna začne zase
fungovat. Stavba byla technologicky náročná, všem zapojeným patří
velký dík za profesionálně odvedenou práci i za to, že se zvládla
zorganizovat náhradní doprava,“ uvedl náměstek. Poslední
vizualizace ukazuje na budoucí tunelovou variantu...(Zdroj TZ, Orlický
deník)
-
-
|