Českotřebovský deník 184/2023 (1/7) 
Nové video Českotřebovského deníku:
Letní literární čtení Blanky Kostřicové: VZPOMÍNÁME

Vzpomínání na ty co s námi nejsou lze také realizovat na prahu léta. Blanka Kostřicová  zorganizovala literární čtení v Javorce již potřetí. Poprvé  to bylo vynuceno proticovidovými  zákazy, ale ohlasy byly kladné, tak se opakuje. Letos bylo věnováno vzpomínání na ty co s námi nejsou a jejichž příběhy nebo vzpomínky byly součástí knížek českotřebovské prozaičky.  Navíc si připomeneme  její rodiče, kteří letos na jaře měli oba devadesátileté jubileum. Na čtení v Javorce s Blankou Kostřicovou spolupracovala Mgr. Magdaléna Peterková a Bedřich Ducháček. Velkou část z předneseného textu můžete poslechnout na čtyřicetiminutovém videu   Českotřebovského deníku. Nemusíte to slyšet napoprvé celé najednou, můžete se k jednotlivým vzpomínkám vracet  třeba i opakovaně. Připomenete si tak mimo Vladimíra a Jany Kostřicové ještě MUDr. Rudolfa Pečínku, nebo Petra Orlicha.....
Literární čtení navazuje na loni dokončený životopisný dokument "Jít za hlasem svého srdce", který najdete ZDE

Rozloučení s deváťáky na ZŠ Habrmanova

Velkou událostí v závěru školního roku je na naší škole loučení s žáky 9. tříd. Každá třída si připraví program, jehož součástí je poděkování učitelům, kteří žáky v průběhu školní docházky vyučovali. Loučení je to dojemné pro všechny.
Všem našim deváťákům přejeme krásné prázdniny a šťastné vykročení do další etapy života. 
pedagogové ZŠ Habrmanova


Modernizace úseku Ústí - Brandýs dokončena - na koridor se vrací vlaky 

30. června skončila dva a půl roku trvající modernizace koridoru mezi Ústím nad Orlicí a Brandýsem nad Orlicí. Dnes se sem vrací poslední dálkové vlaky odkloněné přes Havlíčkův Brod. Kompletní obnova železniční infrastruktury odstranila propady rychlosti, zvýšila bezpečnost dopravy a především její plynulost.
Úsek, který prošel rekonstrukcí, měří téměř 10 kilometrů. Trať čekala na významnější opravu přes dvacet let. „Dlouho plánovanou modernizaci z poloviny devadesátých let minulého století zhatily povodně v roce 1997, které si pro rychlé obnovení provozu vyžádaly především nezbytné opravy poničených mostů. Na prahu nového tisíciletí se pak prověřovaly různé varianty, které by přinesly hlavně požadovanou rychlost 160 km/h. To ovšem znamenalo vzhledem k terénu v údolí Tiché Orlice pracovat s alternativami nové trati s tunely,“ přibližuje ministr dopravy Martin Kupka. Vysoké investiční náklady takové stavby vrátily do hry původní možnosti. Nevyhovující stav trati pak urychlil přípravu potřebné revitalizace. Zpracování kompletní dokumentace trvalo rekordně krátký čas, jeden rok, a práce mohly odstartovat na jaře 2021.
„Náročná modernizace cílila už od přípravy na odstranění propadů rychlosti, zajištění maximální plynulosti dopravy vytíženého koridorového úseku a zvýšení bezpečnosti provozu. Oblouky o malém poloměru nám bohužel nedovolují zvýšit maximální rychlost na více než 110 km/h při jízdě pod ETCS,“ vysvětluje generální ředitel Správy železnic Jiří Svoboda.
Stavba se dotkla železničního svršku včetně hloubkové sanace spodku pomocí technologie hutněných štěrkových pilířů. Komplexní rekonstrukcí prošlo trakční vedení, staré zabezpečovací zařízení nahradil nový elektronický autoblok. Výraznou modernizací prošly tři přejezdy a investice zahrnovala i stavbu protihlukových stěn o délce 392 metrů. „Zrušením zastávky Bezpráví a vybudováním nové odbočky jsme podstatně zvýšili propustnost trati, hlavně v případě mimořádností či výluk. Navíc regionální spoje dříve zastavující v Bezpráví už nebudou narušovat jízdu dalších vlaků. Stabilitu dopravy jsme od samotného začátku vnímali jako prioritu,“ doplňuje Jiří Svoboda.
„V rámci stavby jsme s ohledem na životní prostředí využili nejmodernější technologie. Na výměnu kolejí jsme nasadili speciální strojní sanační kolejovou linku. Finální práce jsme pak rozdělili na čtyři etapy a zvolili takové postupy, abychom zkrátili délku jednokolejného úseku a minimalizovali tím dopad na provoz vlaků,“ říká za zhotovitele generální ředitel Skupiny VINCI Construction CS Martin Borovka. M?opdernizace stálůa 4 mld Kč, op miliardu více než se odhadovalo.
Přímo na místě otevření reprezentoval Pardubický kraj náměstek hejtmana Michal Kortyš. „Cestující ocení jistě i modernizované budovy a zázemí, které je v Brandýse skutečně velice povedené. Jsem rád, že došlo ke zvýšení kvality pro veřejnost a již od zítra bude koridorem dle slov zástupců SŽ jezdit o sto vlaků více než dnes. Takže nám konečně tato dopravní tepna začne zase fungovat. Stavba byla technologicky náročná, všem zapojeným patří velký dík za profesionálně odvedenou práci i za to, že se zvládla zorganizovat náhradní doprava,“ uvedl náměstek.  Poslední vizualizace ukazuje na budoucí tunelovou variantu...(Zdroj TZ, Orlický deník)