-
Úspěšná tenisová sezóna
družstev 2023
-
O
víkendu skončila mistrovská utkání smíšených družstev. Pro náš klub
skončila tato sezóna opravdu velmi dobře. Největším úspěchem
skončilo družstvo staršího žactva, které v nejvyšší soutěží skončilo
na 1. místě a bez jediné porážky si vybojovalo postup na MČR! Za
další úspěch je třeba počítat družstvo dorostu, kde jsme se obávali
o udržení v nejvyšší soutěži. Nakonec mladý a perspektivní tým
skončil na vynikajícím 4. místě a bezpečně se v nejvyšší soutěži
udržel!. Dalším nezanedbatelným úspěchem je udržení družstva
dospělých "A" v divizi! Je třeba zmínit i vítězství v Pardubické
krajské soutěži a postup družstva dospělých "B" do Pardubického
přeboru. Všechny tyto úspěchy jsou velmi důležité pro budoucí
působení našich perspektivních odchovanců staršího žactva a dorostu,
kteří patří mezi nejužší špičku východočeské oblasti (Pardubický a
Královéhradecký kraj). Všem hráčům, kapitánům družstev a rodičům
děkujeme za jejich odvedenou práci a reprezentaci klubu TK Česká
Třebová (web TK Česká
Třebová, foto nejúspěšnější tým TK )
-
Vláda se změnou schválila
novelu zákona o obcích.
- Institut
společenství obcí, létající úředník, pravidla distančního jednání
zastupitelstev či odměňování zastupitelů na základě objektivních
statistických dat. To i další novinky přináší novela tří zákonů o
obcích, krajích a hlavním městě Praze, která má samosprávám ulehčit
práci a pomoci fungovat efektivněji a hospodárněji.
- Vláda schválila novelu zákonů o obcích,
krajích a hl. městě Praze, kterou připravilo Ministerstvo vnitra na
základě praktických zkušeností a podnětů od představitelů místních
samospráv. „Novela
obcím a krajům pomůže efektivněji a hospodárněji fungovat. Nepřináší
žádné nové zatížení povinnostmi, naopak ulehčí a zjednoduší to, co
lidem v obcích a krajích komplikuje práci,“ zdůraznil
ministr vnitra Vít Rakušan.
- V oblasti meziobecní spolupráce zákon
přináší novinku v podobě institutu společenství obcí. Nejde o obdobu
již existujícího dobrovolného svazku obcí, který je zaměřen jen na
určité druhy činností. Společenství obcí umožní hlubší spolupráci
mezi obcemi v rámci správního obvodu obce s rozšířenou působností.
Členským obcím pomůže efektivněji plánovat různé aktivity a
realizovat rozvoj v řadě činností, například při plánování péče o
seniory, zajišťování školní i předškolní docházky, řešení odpadů či
dopravních služeb. Se snížením administrativy, zvýšením kvality a
rychlosti rozhodování či s úsporou nákladů pak obcím pomůže tzv.
létající úředník. Půjde o úředníka, kterého budou členské obce
společenství obcí sdílet především pro výkon státní správy. „Zejména
malé obce nemají potřebné odborníky na všechny činnosti, které
zajišťují. Tím, že je společně budou sdílet, ušetří čas i peníze a
zrychlí a zkvalitní rozhodování,“ doplnil Vít Rakušan.
- Novelizace všech tří zákonů rovněž
sjednocuje odměňování zastupitelů. Výše odměn volených zástupců
samospráv tak již nebude závislá na politické vůli vlády, ale na
objektivním statistickém údaji. Nově se budou odměny vypočítávat pro
každý kalendářní rok dle stanoveného vzorce vycházejícího z průměrné
hrubé měsíční nominální mzdy. Na základě zkušeností během covidové
epidemie novela mimo jiné nastavuje jasná zákonná pravidla pro
distanční účast zastupitelů a veřejnosti na jednáních zastupitelstva
obce. Půjde však pouze o doplněk a nikdo nebude zastupitelům ani
veřejnosti účast na dálku nařizovat.
- Novela upravuje i správu obce ve
„volebním mezidobí“. Díky tomu už tak například nemůže dojít
k situaci, která nedávno nastala v Praze, kde společně působil nový
primátor a stará rada. Nové vedení obce se funkcí ujme najednou, a
nikoli postupně. Zkušenosti z covidu i tornáda na Moravě ukázaly, že
starostové v mimořádných situacích nemají vždy efektivní nástroje,
které by jim umožnily rychle a operativně jednat. Proto v případech,
kdy je nutné okamžitě reagovat, dojde k posílení jejich pravomocí.
Například pro sjednání firem k odstranění následků živelních
událostí bude místo kolektivního orgánu mimořádně svěřeno do rukou
starosty.
- Návrh zákona počítá s tím, že všechny
tyto novinky začnou platit již od 1. ledna 2024.
-
Mikrobusy ve veřejné dopravě v
Pardubickém kraji
-
Veřejnou linkovou autobusovou
dopravu, kterou zajišťuje Pardubický kraj, doplní ve vybraných
lokalitách mikrobusy. Novinka má přinést rozšíření veřejné dopravy a
zkvalitnění služby pro cestující. Ti si nově budou moci dopravní
prostředek objednat přímo na místo a čas, který si sami vyberou.
Platit budou aplikací v mobilu. Pardubický kraj na zavedení novinky
pracuje s tuzemským start-upem CITYA.
- Spolupráce začne
v příštích týdnech analýzou dopravní situace v našem regionu, na
kterou naváže pilotní projekt. Na základě výsledků start-up definuje
konkrétní mikroregiony, kde lidem pomůže sdílená poptávková doprava, a
navrhne další zefektivnění veřejné dopravy v kraji.
-
Díky
analýze bude Pardubický kraj moci identifikovat slabá místa příměstské
hromadné dopravy, na které
CITYA
najde konkrétní řešení díky flexibilnímu přístupu
přizpůsobujícímu se poptávce. Start-up
dokáže na základě dat, dopravních modelů a simulací, dopravních
preferencí lidí i aktuální poptávky vypočítat nejefektivnější trasy
pro cestující s různými nástupy i výstupy. V rámci regionu cesta
mikrobusem zpravidla trvá s nástupem, cestou i výstupem do 15 minut a
stojí 40 Kč, Po pár kliknutí
v intuitivní aplikaci na cestujícího do pěti až deseti minut čeká
mikrobus tam, kde potřebuje. Občanům se tak například usnadní cesty
k lékaři či na úřad.
- „Máme velice pozitivní
zkušenost z Říčan, kde se ukázalo, že poptávková doprava může být
dobrým doplněním klasické autobusové regionální dopravy v místech, kde
standardní spoje jezdí méně vytížené nebo tam jsou nároky na přidání
dalších spojů, na kterých se ale dopravci nevyplatí jezdit velkým
autobusem. Proto jsme oslovili český start-up CITYA a jsem zvědavý na
výsledek analýzy. Chci dodat, že následný pilotní projekt se bude
týkat vybraných území a poptávková doprava v nich
bude
přidána do nabídky dopravní obslužnosti. Jinými slovy, mikrobusy budou
jezdit vedle klasických autobusů na vybraných linkách, nebudou je
zcela nahrazovat. Pro cestující to bude znamenat možnost objednat si
dopravu podle svých potřeb nad rámec současného stavu. Následně chceme
vyhodnotit zpětnou vazbu od cestujících a data poskytnutá
provozovatelem a rozhodneme se, jak dále pokračovat,“ popisuje
záměr Pardubického kraje Michal Kortyš, náměstek hejtmana pro dopravu.
-
Zastávka jen kousek od domu
- Pokud se novinka v praxi
osvědčí a veřejnost bude o službu stát, je Pardubický kraj připraven
vypsat dotační titul a ve spolupráci s místními samosprávami se
podílet na financování poptávkové dopravy i v budoucnu. „Na začátku
každé spolupráce s kraji a městy je analýza současné dopravní situace
a identifikace slabých míst. Díky datovým modelům a
simulacím dokážeme navrhnout a vytvořit řešení ušité přímo na míru
každému městu či regionu ještě před
spuštěním. Pracujeme mimo jiné se sociodemografickými i
dynamickými daty a dopravním chováním všech obyvatel. Našim
cílem je, aby se ve výsledku kdokoliv každý všední den za rozumný
peníz mohl rychle a pohodlně dostat tam, kam potřebuje, a nemusel si
sedat za volant. Obecně to funguje tak, že si
uživatel navolí výchozí bod a místo, kde chce vystoupit. Pracujeme
s takzvanými virtuálními zastávkami, kde může mikrobus bezpečně
zastavit,“ popisuje službu její ředitel Dominik Janík.
Virtuální zastávka by neměla být dále než sedmdesát metrů od domu.
- Služba CITYA nyní úspěšně
funguje v Říčanech u Prahy a v obcích okolo Říčan. Během období devíti
měsíců řidiči minivanů odvozili více než 8000 místních. Až 70 % těchto
jízd bylo skutečně sdílených. Auta vozila různé skupiny cestujících,
kteří na virtuálních zastávkách postupně nastupovali a vystupovali.
Kapacita vozů je šest osob a průměrná obsazenost byla více než 4
cestujících na jednu jízdu. Většinou s CITYA jezdí rodiče s dětmi,
nejen do Říčan ale i okolních obcí, kde není jiné spojení.
-
|