-
Snad každý v České Třebové, Dlouhé Třebové a okolí stejně jako tisíce
cestujících denně přepravovaných po železnici zná tento most. Most,
kterému se ale většinou přezdívá „Estakáda“. Most a blízké okolí přitahuje
i četné fotografy a filmaře železnice, kteří sem přijíždějí nejen ze všech
koutů České republiky, ale i ze zahraničí.
-
V červenci letošního roku je to již 20 let, kdy byl po estakádě zahájen
provoz, konkrétně 23. července v pozdních odpoledních hodinách a to po
2.traťové koleji.
-
Most překlenuje údolí s několika potůčky, které pramení v nedalekých
kopcích. Stavba mostu a narovnání trati byla zahájena na jaře 2002. Práce
probíhaly v náročném terénu, protože údolí, nad kterým se budoval nový
most, je bahnité a pro pilíře bylo nutno vyvrtat otvory do několika
metrové hloubky na pevné podloží. Konstrukce mostu je ocelová a na pilíře
byla postupně nasouvána. Původní trať, která zde tvořila dva prudké
protilehlé oblouky se tak narovnala. Oba oblouky zde potrápily nejednoho
strojvedoucího a třeba takový rozjezd z Dlouhé Třebové ze 7. koleje s
nákladním vlakem na hranici normy byla opravdu chuťovka. Nejednou musel
vlak zacouvat zpět do stanice, napískovat kolej i přes výhybky a zkusit to
znovu (znám z vlastní zkušenosti). Opěrné zdi hned na počátku prvního
oblouku se marně neříkalo "Hladová zeď" a byla němým svědkem nejednoho
uváznutí i zkušenými strojvedoucími. Stavba mostu probíhala zdárně a 22.
července 2003 proběhla zatěžkávací zkouška a o den později byl po druhé
traťové koleji zahájen provoz. Stavba však pokračovala dále, bylo nutno
upravit okolí stavby, zprovoznit i 1. traťovou kolej. Estakáda tak slouží
bez větších problémů svému účelu již 20.let a celé okolí po původní stavbě
zapadlo do okolní krajiny a dnes je již málo památek po původní trati.
Pavel Stejskal
|
|