82 let od tragické
smrti
Antonína Plocka |
Dne 2. července 2023 jsme si připomněli 82 let od tragické smrti českotřebovského bombardovacího pilota, plukovníka i. m. Antonína Plocka. Narodil se přes 111 lety
Dne 2. května 1933 asi v 9:20 hod. se stal účastníkem nezaviněné letecké nehody na letišti v Nitře, při které utrpěl těžké popáleniny 2. stupně obličeje a rukou. Při cvičném leteckém souboji (střelba pozorovatele fotokulometem) ve výšce asi 1 000 m se srazili dva dvoumístné letouny Aero a došlo k explozi, která Antonína Plocka popálila. Pilotem prvního letounu Aero Ap-32.74 byl četař Gejza Mravec (Čadca) a pozorovatelem byl nadporučík Karel Čtvrtečka (Kostelec nad Ohří). Pilotem druhého letounu Aero APb-32.97 byl desátník Antonín Plocek (Česká Třebová) a pozorovatel četař Bohumil Jirout (Pardubice). Podle svědků katastrofy pilot Gejza Mravec udělal zatáčku doprava směrem k útočícímu letounu, místo nařízené zatáčky směrem od letounu. Ke srážce došlo přesto, že byl před letem prokazatelně poučen o směrech létání. Antonín Plocek a Bohumil Jirout se zachránili na padáku. Gejza Mravec zahynul v troskách letounu. Karel Čtvrtečka dokázal vyskočit, ale padák se mu neotevřel a na místě zemřel. Další nehodu měl Antonín Plocek 9. října 1933, kdy mu u letounu Aero A-32.65 při přeletu Karpat vysadil motor a musel nouzově přistát v lese. Po dlouhodobém léčení se stal leteckým kurýrem prezidenta Beneše, kdy mu doručoval poštu do jeho letního sídla v Luhačovicích. Od října 1935 byl převelen do Boky Kotorské v Jugoslávii, kde vlekl za letadlem vzdušné terče na střelnici našeho protiletadlového dělostřelectva. Zde sloužil pět měsíců a nalétal přes 600 hodin. Po návratu byl poslán do kurzu nočního létání, který dokončil 30. května 1937. V té době už měl nalétáno 1 340 hodin denního létání a 200 hodin nočního létání, celkem 3 500 letů. Po kurzu byl převelen do služby v Žilině. V té době byl účastníkem další letecké nehody u Bratislavy, při které si poranil nos. V roce 1939 pracoval jako úředník na Ministerstvu vnitra v Praze.
Tak jako mnozí jeho kamarádi, tak i on se rozhodl počátkem německé okupace pro ilegální odchod do zahraničí. Do zahraničního odboje odešel tzv. „Balkánskou cestou“, kterou mu zajistila odbojová skupina Karla Votroubka a vojenská odbojová skupina Obrana národa. Dne 5. března 1940 přijel do shromažďovacího tábora v jihofrancouzském Agde. Antonín Plocek setrval v táboře do 5. června 1940, kdy zde vykonával mimo jiné i funkci výkonného rotmistra letecké skupiny. Po kapitulaci Francie odešel 6. června 1940 s ostatními příslušníky letecké skupiny do francouzského přístavu Bordeaux. Zde se jim 18. června 1940 podařilo nalodit na polskou nákladní loď Robur 3, která v rámci lodního konvoje směřovala k britským břehům. Během plavby se německým ponorkám a minám podařilo potopit dvě lodě z tohoto konvoje. Do britského přístavu Falmouth dorazil konvoj 22. června 1940. Po nutné karanténě následoval přesun do Innsworth Lane při Gloucesteru, kde se v polovině července 1940 vytvořila tzv. „Bombardovací skupina“. Na letecké základně v Cosfordu byl Antonín Plocek 12. července 1940 přijat k Royal Air Force a zde také 25. července 1940 složil přísahu. Po čase nutném k seznámení se s novým prostředím a výukou anglického jazyka byl 29. srpna 1940 převelen na leteckou základnu v Hendone u Londýna. Zde se v rámci 24. perutě vytvořila výcviková letka pro čs. letce s nedostatečným výcvikem nebo s malým počtem nalétaných hodin na bombardérech Wellington. Po skončení kurzu 13. prosince 1940 byl převelen k čsl. 311. bombardovací peruti RAF v Honingtnu. Zde prováděl další zdokonalovací lety, které probíhaly až do března, kdy byl povýšen do hodnosti seržant. Dne 3. března 1941 byl jmenován operačním pilotem a byl zařazen k 311. bombardovací peruti v East Wrethame k operačnímu létání, kde hned první den zažil nálet Luftwaffe. V následujících měsících létal s různými osádkami pod dohledem zkušených pilotů na cíle nad Německem a okupovanou Evropou. Až 28. června 1941 byl jmenován 2. pilotem v osádce kapitána Helmy.
Prakticky po celou dobu druhé světové války se obě soupeřící strany na západní frontě potýkaly s problémem, jak bezpečně odlišit nepřátelská letadla od vlastních strojů. Siluety mnoha typů stíhaček i bombardérů si byly velmi podobné, což při snížené viditelnosti nebo za špatných klimatických podmínek mohlo vést ke katastrofě. Jsou evidovány desítky omylů, při nichž stroje RAF (Britského královského letectva), respektive nacistické Luftwaffe, poslaly k zemi své letouny. Zasažený Wellington se zřítil na pozemek Lower Park Farm, 3 km jihovýchodně od města Mere v hrabství Wiltshire. Celá posádka přitom uhořela. Trvalo tři dny, než se letecké inspekci podařilo pozitivně identifikovat některá těla, a inspektoři mohli 311. peruti poslat zprávu o havárii. Z náletu se nevrátili kapitán Sgt. Oldřich Helma, druhý pilot Antonín Plocek, navigátor a bombometčík P/O R. Richard Hapala, radiotelegrafista Sgt. Antonín Dolejší, přední střelec Sgt. Jaroslav Petrucha a zadní střelec Sgt. Jaroslav Lančík. Společný pohřeb se konal 7. července 1941 ve stanici RAF Old Sarum. Sgt. Antonín Plocek byl pohřben společně s navigátorem P/O Richardem Hapalou do společného hrobu číslo 6-123, Helma, Dolejš a Petrucha byli také pohřbeni společně do jednoho hrobu číslo 6-121 na hřbitově Devizes Road v Salisbury. Pouze Lančíkovo tělo bylo zpopelněno v krematoriu v Salisbury a pohřbeno v Southamptonu. Později byly hroby přemístěny na hřbitov Devizes Road v Salisbury [Číslo VH: GBR-01375].
Wellington Mk.IC R1516 (KX-U) jednotka převzala v březnu 1941. Jednalo se o stroj zakoupený ze sbírek zaměstnanců leteckého závodu Broughton firmy Vicker Armstrong Ltd. Na levé přední části trupu, pod pilotní kabinou, měl proto světle šedou barvou ozdobně namalovaný nápis „The broughton Wellington“ a jednoduchou kresbu postavičky šviháka v cylindru. Zničen byl při patnáctém bojovém nasazení. Rotmistr Antonín Plocek byl v roce 1947 povýšen in memoriam do hodnosti poručík letectva. Za své bojové zásluhy byl oceněn Čs. medailí zahraniční armády a britskou Star 1939–45 a Air Star. Informace o dalších vyznamenáních nejsou známé, ale jejich obdržení je velmi pravděpodobné. Antonín Plocek dosáhl hodnosti plukovník in memoriam. Vladimír Hampl ml. Facebook: Válečná historie České Třebové
|