Tatran expres s
Dvojičkou přes Českou Třebovou
Ve dnech 7. až 9. července letošního roku přilákala mnoho fandů
železnice ke kolejím zvláštní jízda historického vlaku Tatran expres
s lokomotivou E 479.1001 + 002, přezdívanou „Dvojička“. Vlak byl
vypraven ze Spišské Nové Vsi do Prahy a v pátek 7.7. tak projížděl také
Českou Třebovou.
V sobotu byl v Praze Masarykově nádraží program
s prohlídkou nejen „Dvojičky“, ale několika elektrických lokomotiv ČD Cargo v historizujících nátěrech. Odpoledne se pak vydala „Dvojička“ na
cestu s nákladním vlakem z Prahy do Berouna a zpět pro potěchu četných
fotografů. V neděli 9.7. se pak vlak Tatran expres vydal z Prahy na
zpáteční cestu do Spišské Nové Vsi, opět projížděl přes Českou Třebovou.
Elektrické lokomotivy řady E 479.1, přezdívané „Dvojičky“ byly
vyrobeny v počtu 100 kusů (tj 50 dvojic) v lokomotivce Škoda Plzeň
v letech 1980 – 82. Výkonné lokomotivy byly dodány z výroby do
"Rušňového
depa Spišská Nová Ves" s určením pro vozbu těžkých nákladních vlaků přes
štrbskou rampu pod Tatrami. Jejich vozební ramena byla od překladišť v Čierné
nad Tisou přes Košice, Žilinu až na Ostravsko, popřípadě do Hranic na
Moravě. V roce 1988 dostaly nové označení řadou 131. Dnes patří
lokomotivy společnosti ZSSK Cargo a jezdí s nákladními vlaky i do Polska
přes přechody Plaveč a Skalice. Před několika lety bylo několik
„Dvojiček“ pronajato dalším dopravcům, a tak se objevily na nákladních
vlacích i na dalších tratích v České republice. V příštím roce dojde
k přepnutí napájecích systémů ze stejnosměrného na střídavé napětí ve
stanici Žilina a dojde tak k nemožnosti zajíždění „Dvojiček“ na naše
území. Jízda retro Tatranu tak byla jedna z posledních možností spatřit
tyto lokomotivy na našich kolejích.
V České Třebové se tyto lokomotivy objevovaly právě v době, kdy je
vyráběla Škoda Plzeň a byly dopravovány do Spišské Nové Vsi. Jedna
z dopravovaných „Dvojiček“ během přepravy vykolejila u Krasíkova a byla
několik týdnů odstavená v depu Česká Třebová, než bylo rozhodnuto o její
opravě. „Dvojička“ E 479.1001 + 002 byla ve Spišské Nové Vsi uvedena do
původního stavu, v jakém vyjela z bran plzeňské Škodovky v roce 1980.
Svojí prezentací na našich kolejích se tak ukázala v plné nádheře a
ukázala, že i na Slovensku mají cit pro historii železnice.
Pavel Stejskal
|