-
178 let od příjezdu prvního vlaku do České Třebové
-
Dne 20. srpna roku 1845 byla slavnostně otevřena Olomoucko-pražská
dráha. Uplynulo tak již 178 let, kdy do České Třebové dorazil
první vlak a zcela změnil život v tomto do té doby malém ospalém
městečku. První vlak byl oficiální, vezl honoraci z Vídně a po
cestě se k ní připojovali další honorace. Předvoj dělala
lokomotiva „Böhmen“ (Čechy), na které jel Ing. Jan Perner, který
kontroloval trať, zda je připravena pro slavnostní vlak.
Slavnostní vlak táhly dvě lokomotivy, pojmenované „Olmütz“
(Olomouc( a „Prag“ (Praha).
-
- V té době ještě neexistovala fotografie a tak se kreslíři
předháněli se zachycením atmosféry této převratné události. Zatím se nikde
neobjevila žádná dobová kresba přímo českotřebovského nádraží z onoho dne,
tak si alespoň na připojeném obrázku můžeme připomenout atmosféru z vítání
zahajovacího vlaku na zemské hranici Čech a Moravy nedaleko Žichlínku. Na
kolorované pohlednici vydané okolo roku 1900 ze Žichlínku je tento výjev
vpravo dole. Na horním snímku je nádraží Žichlínek, kde byla výtopna s
točnou pro přípřežní a postrkové stroje. Součástí budovy výtopny byla
vodárna a byty pro zaměstnance. Lokomotivy ze Žichlínku byly nasazovány na
přípřeže k rozvodí u Třebovice. Výtopna byla zbořena okolo roku 1930, kdy
byla modernizována trať z Krasíkova do Rudoltic. Z nádraží Žichlínek se
stala zastávka, nákladiště a bylo zde zřízeno hradlo. Dodnes je zde však
zachována původní výpravní budova z roku 1845.
-
- Nádraží Česká Třebová byla
společně se Zábřehem na Moravě vedeno jako nádraží 3.třídy. Vzhled tohoto
prvního nádraží je dostatečně znám z plánů Olomoucko-pražské dráhy. Málo
se však ví, jak vypadala výpravní budova s přilehlou odbavovací halou.
Jsou známy pouze půdorysné rozměry, plán budovy zatím archivy nevydaly.
Pro výstavu k výročí trati Brno-Česká Třebová byl vytvořen model v měřítku
1:220, který ukazuje možnou podobu této první výpravní budovy v České
Třebové. Samotná budova jako výpravní však v České Třebové dlouho
nesloužila a v roce 1850 byla postavena vedle ní směrem ku Praze budova
větší, během let postupně rozšiřována. Původní budova pak sloužila jako
byty pro zaměstnance dráhy a byl v ní také železniční konzum. Zbořena byla
při dalším rozšiřování nádraží v roce 1900.
Pavel Stejskal
|