Mezinárodní setkání Bobin k výročí 70. let elektrických lokomotiv E 499.0 / 140   


Víkend 11. – 13. srpna 2023 patřil především oslavám výročí 70.let od zahájení výroby elektrických lokomotiv E 499.0. Mezinárodní setkání Bobin se uskutečnilo v Olomouci, která se stala centrem a s ní také přilehlé tratě do Přerova a Prostějova. Oslav se zúčastnilo několik tisíc zájemců, fotografů a fandů. Tyto lokomotivy byly prvními stroji, které zahajovaly elektrický provoz v Československu, ale i jejich neotřelý vzhled a také výdrž v provozu z nich udělaly legendy. Lokomotivy dostaly přezdívku „Bobiny“.
V pátek 11. srpna se na točně DKV Olomouc tak sešlo hned 9 lokomotiv této řady, zastoupeny byly i zachované lokomotivy ze Slovenska, tím se tyto oslavy staly i mezinárodními. Na paprscích depa zde svorně vedle sebe stály lokomotivy E 499.005, 047, 062, 085, 042, 001, 074, 079 a 099. Takto byly postaveny celé odpoledne, a ještě večer se uskutečnilo noční fotografování. Na sobotu 12. srpna připravili pořadatelé pro četné zájemce, fotografy a filmaře hned několik osobních vlaků do Přerova a Prostějova a také nákladní vlak. V depu Olomouc, tzv. motorové remíze, dnešní pobočce Železničního muzea v Lužné byly vystavené historické lokomotivy, včetně „Bobin“, které toho dne nebyly nasazovány na vlaky pro fotografy. Prodávaly se zde suvenýry, trička s námětem „Bobin“ a další propagační materiály.
V neděli 13.8. časně ráno byl z Olomouce vypraven zvláštní Expres do Popradu Tatry s doprovodným programem. Spolupořadatelem byl muzejní spolek Tatran z Liptovského Mikuláše, doprovod vlaku byl rovněž československý, ustrojený v uniformách z období ČSD. Souprava byla tvořena dnes již historickými rychlíkovými vozy, které se na vlacích vyskytovaly v 80. letech minulého století. Občerstvení, ale i snídaně, obědy i večeře pro cestující tohoto vlaku zajišťoval restaurační vůz ze stejného období. Retro vlak táhly lokomotivy E 499.062 a 85 a se svým úkolem si poradily se ctí. Hlavně pak lokomotiva E 499.085, v současnosti patřící DHV Lužná u Rakovníka a udržovaná v Olomouci, absolvovala vedení expresu jak do Popradu, tak i cestu zpět do Olomouce. Cestou do Popradu se pro fotografy uskutečnily fotozastávky s pózováním obou lokomotiv a souběžnou jízdou z Východné až do Popradu i s fotografováním na trati pod Štrbou s panoramatem Vysokých Tater.
Snad jediné, co se nepovedlo, bylo vydání knihy o těchto lokomotivních legendách. Kniha by měla vyjít později, což je škoda, protože mohla být tak větší část vydání distribuována již během oslav. Pro připravovanou knihu byla zpracována také kapitola o provozu těchto lokomotiv pod depem Česká Třebová. Součástí této kapitoly byly také zpracovány vzpomínky pana Miloslava Bednáře, jehož otec byl jedním z prvních strojvedoucích elektrické trakce v České Třebové .  Pavel Stejskal