-
Víkend
11. – 13. srpna 2023 patřil především oslavám výročí 70.let od zahájení
výroby elektrických lokomotiv E 499.0. Mezinárodní setkání Bobin se
uskutečnilo v Olomouci, která se stala centrem a s ní také přilehlé
tratě do Přerova a Prostějova. Oslav se zúčastnilo několik tisíc
zájemců, fotografů a fandů. Tyto lokomotivy byly prvními stroji, které
zahajovaly elektrický provoz v Československu, ale i jejich neotřelý
vzhled a také výdrž v provozu z nich udělaly legendy. Lokomotivy dostaly
přezdívku „Bobiny“.
- V pátek 11. srpna se na točně DKV Olomouc
tak sešlo hned 9 lokomotiv této řady, zastoupeny byly i zachované
lokomotivy ze Slovenska, tím se tyto oslavy staly i mezinárodními. Na
paprscích depa zde svorně vedle sebe stály lokomotivy E 499.005, 047,
062, 085, 042, 001, 074, 079 a 099. Takto byly postaveny celé odpoledne,
a ještě večer se uskutečnilo noční fotografování. Na sobotu 12. srpna
připravili pořadatelé pro četné zájemce, fotografy a filmaře hned
několik osobních vlaků do Přerova a Prostějova a také nákladní vlak.
V depu Olomouc, tzv. motorové remíze, dnešní pobočce Železničního muzea
v Lužné byly vystavené historické lokomotivy, včetně „Bobin“, které toho
dne nebyly nasazovány na vlaky pro fotografy. Prodávaly se zde suvenýry,
trička s námětem „Bobin“ a další propagační materiály.
- V neděli 13.8. časně ráno byl z Olomouce
vypraven zvláštní Expres do Popradu Tatry s doprovodným programem.
Spolupořadatelem byl muzejní spolek Tatran z Liptovského Mikuláše,
doprovod vlaku byl rovněž československý, ustrojený v uniformách
z období ČSD. Souprava byla tvořena dnes již historickými rychlíkovými
vozy, které se na vlacích vyskytovaly v 80. letech minulého století.
Občerstvení, ale i snídaně, obědy i večeře pro cestující tohoto vlaku
zajišťoval restaurační vůz ze stejného období. Retro vlak táhly
lokomotivy E 499.062 a 85 a se svým úkolem si poradily se ctí. Hlavně
pak lokomotiva E 499.085, v současnosti patřící DHV Lužná u Rakovníka a
udržovaná v Olomouci, absolvovala vedení expresu jak do Popradu, tak i
cestu zpět do Olomouce. Cestou do Popradu se pro fotografy uskutečnily
fotozastávky s pózováním obou lokomotiv a souběžnou jízdou z Východné až
do Popradu i s fotografováním na trati pod Štrbou s panoramatem Vysokých
Tater.
- Snad jediné, co se nepovedlo, bylo vydání
knihy o těchto lokomotivních legendách. Kniha by měla vyjít později, což
je škoda, protože mohla být tak větší část vydání distribuována již
během oslav. Pro připravovanou knihu byla zpracována také kapitola o
provozu těchto lokomotiv pod depem Česká Třebová. Součástí této kapitoly
byly také zpracovány vzpomínky pana Miloslava Bednáře, jehož otec byl
jedním z prvních strojvedoucích elektrické trakce v České Třebové .
Pavel Stejskal
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
-
|