-
Pardubický
kraj má ve správě nejenom přes 3000 kilometrů silnic II. a III. tříd,
ale také 834 větších i menších mostů na těchto komunikacích. V současné
době silničáři rekonstruují šest z nich, dalších sedm projektů je
v přípravě a začít se s nimi má letos a příští rok.
-
„Pravidelně
provádíme u všech mostů v našem majetku diagnostiku a na základě dat od
odborníků sestavujeme harmonogram prací. Prioritu mají vždy konstrukce v
horším stavu a frekventovaná místa. Momentálně se intenzivně věnujeme
šesti mostům. Jedná se o hodně probíraný projekt v Řečanech, kde se
osazuje mostní provizorium. Dále dělníci pracují na mostech v Chocni,
Křižanovicích, Chvaleticích, Kameničkách a Jaromeřicích. Na tyto
projekty vydáme přes 227 milionů korun bez daně. Dalších sedm
rekonstrukcí plánujeme zahájit letos a příští rok. Tam budou částky
ještě vyšší. Jen modernizace důležitých mostů v Řečanech a Pavla Wonky
v Pardubicích mají stát 160, respektive 142 milionů korun. Celkem se u
projektů v přípravě náklady odhadují na více než 350 milionů. Takže na
opravu třinácti mostů v letošním a příštím roce počítáme s necelými 600
miliony,“ popisuje současné plány kraje náměstek hejtmana pro
dopravu Michal Kortyš.
-
-
S opravami pomáhají evropské
fondy
- Vzhledem k tomu, že
v současné době neexistuje státní dotační titul zaměřený na podporu
rekonstrukce mostů, snaží se Pardubický kraj v maximální míře využívat
zdrojů z Evropské unie. „Z Integrovaného regionálního operačního
programu například od května opravujeme 35metrový most přes Tichou
Orlici v Chocni. Denně po něm jezdilo kolem devíti tisíc vozidel. Při
prohlídkách a znaleckých posouzeních se zjistilo, že existují závady na
spodní stavbě a nosné konstrukci, proto Pardubický kraj nechává objekt
celkově opravit. Dojde k obnově svršku, sanace spodní stavby a nosné
konstrukce. Opravený bude i přiléhající kruhový objezd. Práce mají být
hotové do konce letošního roku, předpokládané náklady činí 45 milionů
korun bez daně, dotace má pokrýt 16 milionů korun. A evropských financí
využíváme samozřejmě i u řady dalších dopravních staveb a chceme tak
činit i v budoucnu,“ uvedl radní pro evropské fondy Ladislav Valtr.
-
-
Vznikne nový dotační titul? Kraj
jedná s asociací, vládou i ministerstvy
- Podle hejtmana Martina
Netolického by s investicemi do silniční infrastruktury mohla pomoci
změna rozpočtového určení daní pro kraje. „Dlouhodobě upozorňujeme na
výrazné rozdíly v nastavení rozpočtového určení daní pro kraje.
Pardubický kraj je podfinancovaný a tyto peníze pak chybí například při
opravách silniční infrastruktury. Kvůli nespravedlivému nastavení
systému jsme za posledních dvacet let přišli přibližně o deset až
patnáct miliard korun. Tedy o tři plné roční rozpočty kraje. Tyto peníze
chybí na rekonstrukce silnic II. a III. tříd a mostů v našem majetku.
Pozitivní zprávou je, že i přes to se nám daří na opravy mostů v kraji
uvolňovat pravidelně finanční prostředky a téměř 700 mostních konstrukcí
je podle diagnostik v bezvadném až uspokojivém stavu. Opravy ostatních
mostů samozřejmě plánujeme a narovnání podmínek daňových příjmů by nám
s tím výrazně pomohlo a opravy urychlilo,“ vysvětluje hejtman Martin
Netolický.
-
- Kromě financí opravy mostů
komplikují i přeložky inženýrských sítí, majetkoprávní záležitosti,
získávání souhlasů vlastníků pozemků či věcná břemena. „Investice
v dopravě dominantě putují do oprav silnic, ale nesmíme opomínat ani
mosty. Proto jednám s kolegy z Asociace krajů, aby alespoň vznikl
dotační titul zaměřený na jejich opravy. Koneckonců, pokud bude opravená
silnice na obou březích řeky ale most ne, tak po ní stejně nikdo
neprojede,“ dodává náměstek Kortyš.
-
-
Největší projekty pro rok 2024
-
Oprava
Wonkova mostu v Pardubicích začne v příštím roce. To už by město
Pardubice mělo mít vyřešené mostní provizorium u dalšího důležitého
mostu – kapitána Bartoše. Nákladná oprava za 142 milionů bez daně bude
pravděpodobně rozdělená do dvou let. Spodní stavba mostu je ve
vyhovujícím stavu, tudíž není nutná demolice a výstavba nového, nicméně
je třeba vyměnit lana volného předpětí a provést přeložky inženýrských
sítí, které budou následně vraceny zpět do mostní konstrukce. Dále je
v plánu výměna dilatačních závěrů, obnova chodníků a krytových vrstev
vozovky.
- Kdy přesně začne v roce 2024
rekonstrukce mostu v Řečanech za odhadovaných 160 milionů bez daně,
zatím není zcela jasné. „Doposud jsme počítali s tím, že postavíme
most, který respektuje jak požadavky památkářů kvůli blízkosti hřebčína
v Kladrubech, který je v UNESCO, tak Ředitelství vodních cest na
splavnost. Na základě toho jsme požádali o pomoc s financováním. Pokud
ale zůstaneme na financování sami, budeme muset jít levnější cestou,“
sdělil náměstek Kortyš.
- Více informací o plánovaných
rekonstrukcích silnic a mostů v režii Pardubického kraje najdete na
https://doprava.pardubickykraj.cz.
-
-
Dřevo místo železa
- Pardubický kraj chce v
pilotním projektu vyzkoušet novinku při opravách mostů. Místo klasické
železobetonové konstrukce odborníci z českých vysokých škol a stavebních
firem přišli s nápadem využívat lepené lamelové dřevo v kombinaci s
betonem. Ověřená technologie, která se už desítky let využívá například
v Kanadě, Spojených státech či Skandinávii, má umožnit rychlejší
rekonstrukci mostu za využití ekologicky přívětivějších materiálů,
prodloužit jeho životnost a ušetřit náklady. V současné době má
Pardubický kraj vytipovaný jeden most pro případnou instalaci dřevěné
konstrukce a probíhají přípravy. TZ
|