Kraj investuje do mostů,

v plánu jsou velké opravy za více než půl miliardy


Pardubický kraj má ve správě nejenom přes 3000 kilometrů silnic II. a III. tříd, ale také 834 větších i menších mostů na těchto komunikacích. V současné době silničáři rekonstruují šest z nich, dalších sedm projektů je v přípravě a začít se s nimi má letos a příští rok.
Pravidelně provádíme u všech mostů v našem majetku diagnostiku a na základě dat od odborníků sestavujeme harmonogram prací. Prioritu mají vždy konstrukce v horším stavu a frekventovaná místa. Momentálně se intenzivně věnujeme šesti mostům. Jedná se o hodně probíraný projekt v Řečanech, kde se osazuje mostní provizorium. Dále dělníci pracují na mostech v Chocni, Křižanovicích, Chvaleticích, Kameničkách a Jaromeřicích. Na tyto projekty vydáme přes 227 milionů korun bez daně. Dalších sedm rekonstrukcí plánujeme zahájit letos a příští rok. Tam budou částky ještě vyšší. Jen modernizace důležitých mostů v Řečanech a Pavla Wonky v Pardubicích mají stát 160, respektive 142 milionů korun. Celkem se u projektů v přípravě náklady odhadují na více než 350 milionů. Takže na opravu třinácti mostů v letošním a příštím roce počítáme s necelými 600 miliony,“ popisuje současné plány kraje náměstek hejtmana pro dopravu Michal Kortyš.
 
S opravami pomáhají evropské fondy
Vzhledem k tomu, že v současné době neexistuje státní dotační titul zaměřený na podporu rekonstrukce mostů, snaží se Pardubický kraj v maximální míře využívat zdrojů z Evropské unie. „Z Integrovaného regionálního operačního programu například od května opravujeme 35metrový most přes Tichou Orlici v Chocni. Denně po něm jezdilo kolem devíti tisíc vozidel. Při prohlídkách a znaleckých posouzeních se zjistilo, že existují závady na spodní stavbě a nosné konstrukci, proto Pardubický kraj nechává objekt celkově opravit. Dojde k obnově svršku, sanace spodní stavby a nosné konstrukce. Opravený bude i přiléhající kruhový objezd. Práce mají být hotové do konce letošního roku, předpokládané náklady činí 45 milionů korun bez daně, dotace má pokrýt 16 milionů korun. A evropských financí využíváme samozřejmě i u řady dalších dopravních staveb a chceme tak činit i v budoucnu,“ uvedl radní pro evropské fondy Ladislav Valtr.
 
Vznikne nový dotační titul? Kraj jedná s asociací, vládou i ministerstvy
Podle hejtmana Martina Netolického by s investicemi do silniční infrastruktury mohla pomoci změna rozpočtového určení daní pro kraje. „Dlouhodobě upozorňujeme na výrazné rozdíly v nastavení rozpočtového určení daní pro kraje. Pardubický kraj je podfinancovaný a tyto peníze pak chybí například při opravách silniční infrastruktury. Kvůli nespravedlivému nastavení systému jsme za posledních dvacet let přišli přibližně o deset až patnáct miliard korun. Tedy o tři plné roční rozpočty kraje. Tyto peníze chybí na rekonstrukce silnic II. a III. tříd a mostů v našem majetku. Pozitivní zprávou je, že i přes to se nám daří na opravy mostů v kraji uvolňovat pravidelně finanční prostředky a téměř 700 mostních konstrukcí je podle diagnostik v bezvadném až uspokojivém stavu. Opravy ostatních mostů samozřejmě plánujeme a narovnání podmínek daňových příjmů by nám s tím výrazně pomohlo a opravy urychlilo,“ vysvětluje hejtman Martin Netolický.
 
Kromě financí opravy mostů komplikují i přeložky inženýrských sítí, majetkoprávní záležitosti, získávání souhlasů vlastníků pozemků či věcná břemena. „Investice v dopravě dominantě putují do oprav silnic, ale nesmíme opomínat ani mosty. Proto jednám s kolegy z Asociace krajů, aby alespoň vznikl dotační titul zaměřený na jejich opravy. Koneckonců, pokud bude opravená silnice na obou březích řeky ale most ne, tak po ní stejně nikdo neprojede,“ dodává náměstek Kortyš.
 
Největší projekty pro rok 2024
Oprava Wonkova mostu v Pardubicích začne v příštím roce. To už by město Pardubice mělo mít vyřešené mostní provizorium u dalšího důležitého mostu – kapitána Bartoše. Nákladná oprava za 142 milionů bez daně bude pravděpodobně rozdělená do dvou let. Spodní stavba mostu je ve vyhovujícím stavu, tudíž není nutná demolice a výstavba nového, nicméně je třeba vyměnit lana volného předpětí a provést přeložky inženýrských sítí, které budou následně vraceny zpět do mostní konstrukce. Dále je v plánu výměna dilatačních závěrů, obnova chodníků a krytových vrstev vozovky.
Kdy přesně začne v roce 2024 rekonstrukce mostu v Řečanech za odhadovaných 160 milionů bez daně, zatím není zcela jasné. „Doposud jsme počítali s tím, že postavíme most, který respektuje jak požadavky památkářů kvůli blízkosti hřebčína v Kladrubech, který je v UNESCO, tak Ředitelství vodních cest na splavnost. Na základě toho jsme požádali o pomoc s financováním. Pokud ale zůstaneme na financování sami, budeme muset jít levnější cestou,“ sdělil náměstek Kortyš.
Více informací o plánovaných rekonstrukcích silnic a mostů v režii Pardubického kraje najdete na https://doprava.pardubickykraj.cz.
 
Dřevo místo železa

Pardubický kraj chce v pilotním projektu vyzkoušet novinku při opravách mostů. Místo klasické železobetonové konstrukce odborníci z českých vysokých škol a stavebních firem přišli s nápadem využívat lepené lamelové dřevo v kombinaci s betonem. Ověřená technologie, která se už desítky let využívá například v Kanadě, Spojených státech či Skandinávii, má umožnit rychlejší rekonstrukci mostu za využití ekologicky přívětivějších materiálů, prodloužit jeho životnost a ušetřit náklady. V současné době má Pardubický kraj vytipovaný jeden most pro případnou instalaci dřevěné konstrukce a probíhají přípravy.   TZ