Článek napsaný před 10 lety
Zamyšlení nad vznikající průmyslovou zónou (psáno 2013)
|
Po
firmě Metrans vstoupí do českotřebovské průmyslové zóny další
investoři. První z nich Wakestone Development, s.r.o. již svůj záměr
oznámila a ještě letos zakoupí pro svoje potřeby potřebné pozemky v
místech, dříve přichystaných pro další rozvoj firmy Metrans. Ta
však souhlasila s jiným umístěním budoucího dispečerského
pracoviště ve volných prostorech železničního uzlu. Logistický
areál společnosti Wakestone Development na působení Metransu
navazuje. V Borku již také pracuje nové pracoviště Celního úřadu
jistě proto, že zde bude mít v místě práci. V oblasti vznikne také
depo České pošty na Semanínské ulici (bývalý areál SAS, a.s.). Jsou
i další záměry, které zatím nebyly veřejně vyhlášeny, jejich
příprava nepokročila tak daleko, aby noví investoři získali své
pozemky a představili své záměry. Velké investice se nedají
připravit ze dne na den.
Pokud budeme psát o
průmyslové zóně jen tímto způsobem, vypadá to téměř jako
bezproblémová záležitost: Investoři se perou o místa v naší zóně a
my si můžeme jen mnout ruce a čekat na budoucí pozitivní výsledky,
nová pracovní místa, růst koupěschopnosti a velké zvýšení počtu
obyvatel. Jenže ono vytvoření fungující průmyslové zóny nebude
realizováno "mávnutím kouzelného proutku" a přinese ještě mnoho
starostí. Nebude to dar městu zadarmo. Dosavadní
investice jdou do logistiky a přinášejí zatím jen minimum pracovních
míst a zabírají velké plochy. Zásadní bude získání nějakého výrobce.
Vím, že i z této oblasti zájemci existují a věřím, že u nás nakonec
zakotví.
Průmyslová zóna nyní obsahuje pouze pozemky bez komunikací a
inženýrských sítí. Zatímco přípojky elektrické energie, plynu
apod. budou součástí investičního záměru investora, tak investorem
komunikací v zóně bude město Česká Třebová. Jde např. o spojovací
komunikaci Semanínská - Borek a páteřní přístupovou komunikaci do
zóny z lokality U tunelů. Tyto komunikace budou stát velkou spoustu
peněz. Vím, že starosta podniká všechno pro to, aby, investici do
komunikací a hlavních sítí financovala agentura Czechinvest, ale
nevěřím, že budou uhrazeny ze 100%, na město tam mohou zbývat
nezanedbatelné podíly nebo dotace může přijít až se zpožděním a
mezitím budeme muset faktury platit sami. Připomeneme-li si
stávající zadluženost města, pak by to mohlo znamenat, že místo
obnovy komunikací a chodníků ve městě budeme budovat komunikace v
průmyslové zóně města, nebo na ně alespoň nezanedbatelně přispívat.
ZŠ praktická 2011
S
rozvojem zóny vzrůstá (a bude vzrůstat) také nákladní doprava,
zvláště díky budoucím logistickým areálům. Příkladem je současné
"překvapení" nad počtem nových 500 kamionů týdně, mířících na
Metrans. Poděkujme Pardubickému kraji, že s pomocí evropské
dotace vzal na svá bedra nejdůležitější část: generální rekonstrukci
silnice III/35847 od Korada za obec Semanín, která bude hlavní
sběrnou silnicí nové průmyslové zóny. Těžké bude ale požadovat, aby
byla od těžké nákladní dopravy osvobozena Semanínská ulice (tedy
místní komunikace) od ČEZu pro Národní dům a navazující komunikace
města. Jednak také prochází průmyslovou zónou na nádražím s řadou
podnikatelských subjektů a jde o jedinou komunikaci, kterou projedou
vozidla vyšší než 3,9 metru od Litomyšle do města a průmyslové zóny
(Právě vozy s kontejnery patří do této velikostní kategorie).
Bohužel vede kolem parku a vilové čtvrti Javorka a má několik
ostrých zatáček. Ne zas tak staří pamětníci si připomenou, že "za
sovětské éry" sloužila jako tanková trasa překladiště ČSD - kasárna
Borek. Díky tomu má Matyášova ulice tak vysokou vrstvu asfaltu a
kameniva jako žádná jiná místní komunikace města. Projíždějící
kamiony na cestě kolem Javorky však Třebováci rádi nevidí. Trasa má
přece alternativu - do průmyslové zóny od Litomyšle se totiž
dostaneme kratší přímou cestou po krajské silnici třetí třídy
III/35847 přes Pazuchu a Semanín, kde je třeba upravit prakticky
jediné místo mezi Pazuchou a osadou Suchá. Pro Českou Třebovou je
využívání této silnice významné, ne náhodou se uvažovalo s úpravou
této trasy pro dálniční přivaděč. Možná, že díky vybudované
průmyslové zóně Borek bude tato varianta nakonec vybudována, i když
se to Semanínu líbit jistě nebude.
|
Nyní konfrontace - jak to potom všechno bylo (2023)
Firma Wakestone Development se
v našem městě "uhnízdila" a dokonce se rozšířila pod názvem CFS Česká
Třebová, s.r.o., i když má stále pražskou adresu. S
dotací Pardubického kraje město vybudovalo příjezdovou komunikaci
pojmenovanou jako Průmyslová ulice. Proti původnímu plá město vybudovalo
jen to co muselo a další záměr na prodloužení komunikace do Borku
na ulici Topolovou a náměstí 17 listopadu vzdalo. Stálo by to
peníze a muselo by se jednat s vlastníky firem, které sídlí v Topolové
ulici. příležitost k tomu byla, např. firmy RYDO se odtud stěhovala do
města. Tím ulice Průmyslová ztratila na významu, protože se mohla
stát dopravní zkratkou mezi Borkem a Metransem nebo krajskou
komunikací směřující z města ven "do tunelů" nebo na Litomyšl a ulehčit
Semanínské ulici, kde je i bytová zóna. Bohužel pokračování této
komunikace již dnes není ani v územním plánu města. Škoda, nevyužitá
šance. To co se nepodařilo
z původního záměru je červeně přeškrtnuté... Město "ušetřilo",
aby vlastně prodělalo.
Výrobní firmy v lokalitě: Přesunula
se sem firma Bohm plast-technik z Bezděkova, má zde nové haly a
zaměstnává cca 250 pracovníků. Město firmě umožnilo postavit
skladovou halu v těsném sousedství depozitáře muzea. Pobočka celního
úřadu stále pracuje, díky Metransu a firmě CFS má dost práce a slouží
pro velký region. Svářečská škola nyní sídlí již ve vlastní budově,
kterou odkoupila od města. Vlastnictví budovy nebylo výhodné, znamenalo
starosti a problémy.
Základní
škola jako samostatná zanikla, prakticky všechny děti co sem chodily
musí nejdříve začít docházku do běžné základní školy. ZŠ praktická je
nyní to součást obdobné školy v Ústí nad Orlicí. V budově je také
zřízena odloučená třída mateřské školy Vinohrady, viz vedlejší
fotografie
V bývalé kotelně TEZY je "Nízkoprahové
centrum pro děti a mládeže", které pomáhá řešit problémy spojené se
zdejší odloučenou lokalitou. Okolí bytovek se proměňuje, vlastník velké
části zdejších bytů - forma Notable estate buduje ve spolupráci s městem
parkoviště a garáže, upravuje a kultivuje prostor.
Na Semanínské ulici zmizela firma Šmidl
(jak se dalo čekat, odkoupila před lety jen kamiony Korada,
skoupila konkurenci). Českou Třebovou pak rychle opustila (směr
Vysoké Mýto). Na této adrese bylo zřízeno Depo České pošty. Díky
tomu pošta opustila prostor u nádraží, kde je nyní tělocvična úspěšného DSC GYM Česká Třebová. Na spadnutí je využití sousedního prostoru,
na který se v roce 2009 vyvážela zemina ze stavby dopravního terminálu.
Tento pozemek byl prodán Správě železnic, který zde vybuduje stanici
pro svůj Požární útvar SŽ, v dosavadní lokalitě má stísněné prostory. Už
aby to bylo!
Pro
podporu podnikání město v Borku prodávalo "za hubičku" (t.j. za 150
Kč/metr čtvereční) pozemky zde podnikajícím firmám. Vzhled
lokality se příliš nevylepšuje a některé prodané pozemky jsou
dodnes nevyužity. Jako ukázku vidím např. plochu pozemku v čele náměstí 17.
listopadu, kde byla dříve důstojnická jídelna. Pozemek získala zdejší
prádelna, slíbila všechno a pozemek není dosud nijak ani upraven. má
přitom jistě daleko vyšší cenu.
Komunikace Semanínská za nádražím je
stále přetěžována těžkými vozidly pro Metrans, které mají parkoviště
a další služby na místě firmy Rozlivka. Rekonstrukce komunikace bude
těžký oříšek, je zatím stále oddalována. mezitím se velmi zhoršil stav
ulic ve městě. Čeká se na finanční spoluúčast společnosti Metrans,
která bude možná až v souvislosti s jejím dalším rozšiřováním,
podmíněným přeložkou jižní spojovací koleje. Pro těžká
a dlouhá vozidla je průjezd Semanínskou ulicí k Národnímu domu a
na Litomyšl zakázán.
V
oblasti za nádražím, byla zbourána cihelna (a panelárna), která
svému účelu hodně dlouho nesloužila. O pozemek se podělila společnost CZ LOKO a IMS Jiří Drašnar, která více než stomilionovou investicí
zajistila rozvoj firmy do dalších let, zlikvidovala i další budovy
bývalého Jevisportu, upravila a zkultivovala prostor.
Obě firmy čekají na dořešení rekonstrukce silnice, vybudování
chodníku.
Vzhledem k zákazu velkých vozidel je velmi zvláštní
vybudování prodejny stavebnin právě v těchto místech na bývalé zahradě
Národního domu. Zavřený Národní dům velké naděje na návrat kultury do
těchto míst však nedává. (mm)
|