V úterý 1. října, přesně v den 100. narozenin Stanislava Víši, byla v ve
foyeru Kulturního centra otevřena výstava "Století Stanislava Víši". A bude
ke shlédnutí po celý měsíc říjen a věřím že neujde pozornosti českotřebovské
kulturní veřejnosti. Už proto, že Stanislav Víša byl Třebovák, a to
celou svou duší a svým perem či pastelem,svým životem. V souvislosti s
výstavou máme možnost publikovat některé materiály, které se zabývají
přínosem našeho předního výtvarníka pro město Česká Třebová a výtvarný
kumšt vůbec. Je 40 let od doby, kdy Víšovi skončil jeho nedlouhý život
a přesto se dočkal řady posmrtných výstav a co víc na výstavách je
nejen dostatek návštěvníků, ale také výtvarných prací, které je možné
vystavovat. A obvykle se ani do výstavních prostor nevejdou. Připomeňme si
nyní Stanislava Víšu jako člověka, Třebováka, výtvarníka, pedagoga na
textech a fotografiích, podívejme se i na dokumentaci předchozích výstav. A
nebyla to jen známá výstava v Kulturním centru v prosinci 2004 k umělcově
nedožité osmdesátce, ale i další výstava v městském muzeu v roce 2015.
-
Životní
pouť Stanislava Víši započala 1. října 1924 v České Třebové, uzavřela se
pak před dvaceti lety 19. prosince 1984. Na své putování měl tedy náš
výtvarník nedlouhých šedesát let. Protože podstatnou část svého tvůrčího
života strávil v rodném městě, nepřekvapí, že právě tady je dnes chovaná
většina jeho prací. Velkou kolekci značně rozmanitých artefaktů vlastní
nejbližší rodina, a tak - opět naštěstí pro nás – lze odtud umělecké
směřování našeho výtvarníka zpětně stopovat. Výtvarné vzdělání nabyl
Víša ve druhé polovině čtyřicátých let na Pedagogické fakultě Karlovy
univerzity v Praze. Z tohoto období se dochovaly jak olejomalby poměrně
konvenční, tak i téměř kubisticky pojaté obrázky českotřebovských zákoutí
(Kobylí důl) . Ze školních prací pak známe ještě květinová zátiší a
zajímavý pastelový Autoportrét. K žánru mají blízko Pražské střechy,
které s pozorným divákem sleduje i elegantní černá kočička, pro Víšu
později tak příznačná.
Léta padesátá přinášejí nadějnému výtvarníkovi pracovní povinnostmi
občanského povolání. V jeho tvorbě se posilují jisté tendence , které
prozrazují další Víšův umělecký vývoj. Vedle robustních květinových zátiší
bytelně stavěných energickými tahy štětce (Slunečnice) vznikají obrazy s
pokročilým stupněm stylizace a další oproštěností od detailu (Třebovské
zákoutí). Ke slovu se dostává i Víša – kreslíř, třeba když ilustruje – byť
poněkud prvoplánově – drobné mravoličné texty. V průběhu šedesátých let
vzniká řada osobitých krajin vyznačujících se plošností a markantním
zjednodušením tvarů. Takové rysy spatřujeme na pastelech Přívrat I a II.
Svrchovaně zajímavým kresebným dílkem z této dekády je Kuřačka. Formální
prostředky zde užité jsou pro našeho malíře spíše netypické, překvapivě
připomínají postkubistické kresby Pabla Picassa.
-
Léta sedmdesátá představují v
tvorbě sledovaného výtvarníka zcela mimořádně plodné období, což je patrně
podmíněno také získáním vlastního ateliéru . Malířské práce z této doby
reprezentují několik tvůrčích směrů, které Stanislav Víša pěstoval
takříkajíc vedle sebe. Zejména tu spatřujeme proud už identifikované
plošné a silně stylizované malby, které ale nikdy nepřekročí hranici věcné
čitelnosti výjevu. Významný je proud figurální a portrétní tvorby, tady se
často setkáme s lehkou tvarovou deformací i odvážným barevným souzvukem.
Figurální náměty představují teď pro Víšu i prostředek k výtvarnému
vyjádření hlubších, nadčasových hodnot, které zřejmě z pozice zralého
muže vnímal jako podstatné ( Adam a Eva , Milenci ). V téže době
nezůstávají ležet ladem ani Víšovy kreslířské schopnosti . Dává jim vyznít
v cyklu perokreseb Pohádky, v řadě vertikálních formátů s příznačně
víšovským motivem elegantní, tajuplné a hrdé kočky i jinde. Byť jejich
úroveň není zcela vyvážená, naprosto převažují takové, jejichž
nezpochybnitelnou uměleckou kvalitu vytváří užití osobitého formálního
slovníku.
Ta
část let osmdesátých, která byla Stanislavu Víšovi vyměřena, stává se sice
životním i tvůrčím epilogem, nikoliv ale obdobím nečinnosti. Výtvarná
produkce těchto posledních čtyř let se poněkud proměňuje. Už tak plošné a
objemu prosté kresby i malby dále ztrácejí na hmotnosti, vylehčují se,
produchovňují, řídnou. Častěji než dřív jsou objekty umístěné v prvním
plánu obrazu průhledné, takže se vizuálně prolínají s těmi v zadních
plánech. . Také tématická skladba jakoby zvážněla a prohloubila se. Malíře
teď výrazně oslovuje podzimní krajina, opakovaně se vrací k jemu blízkým
zákoutím rodného města a také k motivu ženy v jabloňovém sadu (Sad V).
-
Kudy a kam tedy vedla umělecká
cesta našeho výtvarníka? Odpověď vyplývá z předešlých odstavců. Začala
tradiční malbou a modernistickými pokusy, pokračovala zplošťováním a
zjednodušením tvaru až k vytvoření osobitého, sumarizujícího a
velkorysého stylu, aby se uzavřela jeho maximálním odhmotněním. Tato cesta
vřadila Stanislava Víšu mezi nejvýraznější českotřebovské osobnosti
dvacátého století. (Ludmila Kesselgruberová k výstavě v roce
2015)
-
Život
Stanislava Víši
-
Otec
Stanislava Víši byl zámečníkem a maminka v domácnosti. Po obecné škole
studoval na českotřebovském reálném gymnáziu, kde v roce 1944 úspěšně
maturoval. Potom byl totálně nasazen a po válce pokračoval ve studiu na
vysoké škole v Praze profesůru výtvarné výchovy. Jeho profesory byl Cyril
Bouda, M . Saleman a Karel Lidický. Prví zaměstnání naše v propagaci
podniku KOVO jako návrhář. Před základní vojenskou službou se oženil a po
vojně se vrátil se svou manželkou domů do České Třebové do textilní
továrny Perla, kde se stal vedoucím propagace.
-
Působil i veřejně, Již od studentských let např.
v českotřebovské loutkové scéně v Javorce, v padesátých letech je jho
výtvarný rukopis znát na podobě časopisu Hlas Osvětové besedy. Pak byl
vybrán do nově zřízené organizace ORGATEX také do funkce vedoucí
propagace, kde je na další náplni práce také činnost metodická.
-
Od roku 1964/65 přešel na GŘ bavlnářského a hedvábnického
průmyslu. Jako návrhář a grafik navrhl značky téměř všech textilních a
hedvábnických podnik. Mimo profesionální činnost stál i u zrodu
Českotřebovského kulturního zpravodaje, kde měl na starosti grafickou a
výtvarnou stránku. Výtvarné řešení všech materiálů a knihy k 700. výročí
města a jeho zásluhou je ve zdejší hale nádraží pěkná a charakteristická
výzdoba – sgrafita – s tématikou povolání našeho města dříve i nyní ,
která dobře slouží k propagaci našeho města i po desítkách let po Víšově
smrti.
-
V roce 1976 utrpěl vážný úraz při automobilové nehodě na
služební cestě, musel odejít od své práce propagačního výtvarníka do
částečného invalidního důchodu a působil pak v novém zaměstnání jako
pedagog výtvarného oboru LŠU Antonína Bennewitze v České Třebové, tehdy
ve velmi pionýrských podmínkách s minimem vybavení. Pracoval zde pak ož do
svého odchodu do důchodu 1. Října 19984, tedy plných sedm let. Přesto i
zde vychoval řadu výborných žáků, Dodnes se pedagogickým vedením
Stanislava Víši pyšní např. přední českotřebovský výtvarnice Pavla
Klimešová.
-
-
Na fotografiích: Jedním z přátel Stanislava Víši byl i spisovatel
Ladislav Fuchs, který jej často navštěvoval a který také zahajoval v
sedmdesátých letech Víšovu výstavu a Víšovo dílo detailně popsal, představil
a zhodnotil. Víšovo dílo také použil k propagaci své odporné anglické
publikace o přírodě, kultuře a krajinné ekologii (Zkušenoti pro 3.
tisíciletí) Prof. RNDr. Pavel Kovář, CSc, který také patřil mezi
přátele rodiny. Višovy práce byly pak naposledy představeny na výstavě Svět
Stanislava Víši v lednu roce 2015, uspořádané vlastně k
nedožitým devadesátinám, ale do roku 2014 se již výstava "nevešla".
Stanislav Víša se tak každých deset let dostává do povědomí
českotřebovské veřejnosti novou výstavou. A protože máme ty předchozí
výstavy zdokumentované, tak lze řící, že každá další výstava je v něčem
jiná. (Z nové výstavy připravujeme ještě video)
-
-
-
-
|