Příloha Českotřebovského deníku   

                                                       100 let budovy českotřebovského nádraží 


Před časem se změnily prostory před současnou výpravní budovou vlakového nádraží v České Třebové. Vznikl zde dopravní terminál, který usnadnil přestup tisícům cestujících z autobusů na vlak, pod náměstím vzniklo kapacitní parkoviště pro auta. Koncem letošního roku přesně 3. prosince připomínáme 100 let od dokončení současné výpravní budovy Českých drah a vzniku současného osobního nádraží.
Dne 3. prosince 1924 byla dokončena stavba již třetí výpravní budovy nádraží Česká Třebová. Tato budova zde stojí dodnes, i když prošla také dílčími úpravami a modernizacemi. Slavnostnímu otevření a předání budovy zástupcům tehdejších Československých železnic (ČSD) předcházely čtyři roky rozsáhlých zemních a stavebních prací. V roce 1920 bylo rozhodnuto o přestavbě českotřebovského nádraží a první z velkých staveb se stalo vybudování osobního nádraží s novou výpravní budovou a dalším zázemím. Nádraží Česká Třebová přestalo už dávno vyhovovat podmínkám provozu a kolejiště, odbavení cestujících i provozní zázemí se muselo zcela změnit. Ještě před schválením vlastního projektu byly započaty zemní práce na rozšíření celého nádraží, neboť ani délkou kolejí již staré dávno přestalo vyhovovat. Vlastní projekt generální přestavby nádraží byl na Ministerstvu železnic schválen ve dnech 1. listopadu a 3. prosince 1920. Bylo nutno zahájit vyvlastňovací řízení, zaměření celé nové stavby, jejíž první etapa byla od kilometru 244,9 po kilometr 247,0. V první fázi stavby bylo kromě odtěžení přebytečné zeminy nutno zajistit vybudování kanalizační sítě s napojením na městskou kanalizační síť. Už tenkrát se počítalo s čističkou odpadních vod z nádraží. Podle protokolu byla oficiálně stavba zahájena 24. ledna 1921. Celá stavba byla rozdělena do několika etap a probíhala za plného provozu. Vedle rozsáhlých terénních úprav musely ustoupit také některé stavby, např. vodárna „Štábelka“, skladiště atd. Také původní plány se několikrát měnily podle vzniklé situace. Výstavba vlastní budovy byla zahájena dne 26. září 1921 stavbou levého křídla. Stavba pravé části budovy byla zahájena 12. července 1922 a poštovního úřadu 1. července 1923. Stavby rostly velmi rychle a v roce 1924 byly zahájeny také stavby podchodu a zatím dvou nástupišť. A tak mohlo již 3. prosince 1924 dojít ke slavnostnímu otevření budovy, kterou známe dnes. Tohoto slavného aktu se zúčastnili hned dva ministři, ministr železnic dr. Stříbrný a ministr pošt Franke. Autory architektonického návrhu byli architekti Josef Tkalců a Miloš Fikr. Otevřením budovy i nového osobního nádraží byla ukončena první etapa přestavby nádraží.
V roce 1925 byly dokončené další dvě nástupiště, zbourána stará výpravní budova a další objekty. To už byla výpravní budova zabydlená, zaměstnanci i cestující si rychle zvykli na lepší pohodlí, služby i hezčí a modernější prostředí, které nová budova poskytovala. Kromě služebních místností, prostor pro cestující i restaurace, zde byly také na svoji dobu moderní a prostorné byty pro zaměstnance. V průběhu let se budova vzhledově příliš nezměnila, větší změny ve vzhledu přišly až koncem 50. let minulého století, kdy byla budova zvýšena o jedno patro, kde přibyly kanceláře. Další změnou byla pak přístavba k záchodům a výměna oken a dveří v roce 1995, kdy budova dostala také novou omítku. Zato interiér budovy byl měněn mnohokrát. Měnily se hlavně příčky, tak jak vzrůstala potřeba kanceláří, sociálních zařízení a dalších služebních prostor. Stranou nezůstaly ani prostory pro cestující. Také zde se několikrát měnily čekárny, pokladny a další prostory. Poslední změny proběhly okolo roku 2004, kdy se přestavoval také podchod a 2. nástupiště. Zanikla zde velká čekárna, kulturní středisko a tento prostor se změnil v informační centrum ČD, cestovní kancelář Kalousek a zázemí pro zaměstnance. Do vestibulu byly na východovém schodišti instalovány jezdící schody. Informační centrum ČD, cestovní kancelář Kalousek už před časem zanikly a prostory jsou dnes nevyužity jinak. Posunuly se také příčky osobních pokladen směrem do vestibulu, čímž se zlepšily pracovní podmínky zaměstnanců pokladen. Zcela se změnily kiosky na obou stranách východu z nádraží. Za velký klad lze pokládat znovu otevření restaurace a prodejny Point a jsou další občerstvovací možnosti.
Poslední změnu prožívala výpravní budova v v roce 2009. kdy si připomínala  85. narozeniny. Před nádražím vznikl dopravní terminál s podzemními garážemi a přístupy z terminálu a garáží zasáhnou i vlastní budovu. Nyní se chystá konečně komplexní modernizace českotřebovského uzlu.  Ta teprve začne v příštím roce a bude se skládat z velkého množství staveb realizovaných postupně v celkovém objemu zcela nevídaném jistě 20 miliard korun. Konečnou podobu budeme moci posoudit až koncem tohoto desetiletí. Modernizace celého uzlu uzvýší bezpečnost a umožní rychlejší průjezd přes osobní nádraží v České Třebové, změní se podchod pod kolejištěm a u Korada vznikne nová lávka s bezbariérovým vstupem..
Podle Pavla Stejskala

 

Fotografie pravda již historické: