Před časem se změnily prostory před současnou výpravní budovou vlakového
nádraží v České Třebové. Vznikl zde dopravní terminál, který usnadnil
přestup tisícům cestujících z autobusů na vlak, pod náměstím vzniklo
kapacitní parkoviště pro auta. Koncem letošního roku přesně 3. prosince
připomínáme 100 let od dokončení současné výpravní budovy Českých drah a
vzniku současného osobního nádraží.
Dne
3. prosince 1924 byla dokončena stavba již třetí výpravní budovy nádraží
Česká Třebová. Tato budova zde stojí dodnes, i když prošla také dílčími
úpravami a modernizacemi. Slavnostnímu otevření a předání budovy zástupcům
tehdejších Československých železnic (ČSD) předcházely čtyři roky rozsáhlých
zemních a stavebních prací. V roce 1920 bylo rozhodnuto o přestavbě
českotřebovského nádraží a první z velkých staveb se stalo vybudování
osobního nádraží s novou výpravní budovou a dalším zázemím. Nádraží Česká
Třebová přestalo už dávno vyhovovat podmínkám provozu a kolejiště, odbavení
cestujících i provozní zázemí se muselo zcela změnit. Ještě před schválením
vlastního projektu byly započaty zemní práce na rozšíření celého nádraží,
neboť ani délkou kolejí již staré dávno přestalo vyhovovat. Vlastní projekt
generální přestavby nádraží byl na Ministerstvu železnic schválen ve dnech
1. listopadu a 3. prosince 1920. Bylo nutno zahájit vyvlastňovací řízení,
zaměření celé nové stavby, jejíž první etapa byla od kilometru 244,9 po
kilometr 247,0. V první fázi stavby bylo kromě odtěžení přebytečné zeminy
nutno zajistit vybudování kanalizační sítě s napojením na městskou
kanalizační síť. Už tenkrát se počítalo s čističkou odpadních vod z nádraží.
Podle protokolu byla oficiálně stavba zahájena 24. ledna 1921. Celá stavba
byla rozdělena do několika etap a probíhala za plného provozu. Vedle
rozsáhlých terénních úprav musely ustoupit také některé stavby, např.
vodárna „Štábelka“, skladiště atd. Také původní plány se několikrát měnily
podle vzniklé situace. Výstavba vlastní budovy byla zahájena dne 26. září
1921 stavbou levého křídla. Stavba pravé části budovy byla zahájena 12.
července 1922 a poštovního úřadu 1. července 1923. Stavby rostly velmi
rychle a v roce 1924 byly zahájeny také stavby podchodu a zatím dvou
nástupišť. A tak mohlo již 3. prosince 1924 dojít ke slavnostnímu otevření
budovy, kterou známe dnes. Tohoto slavného aktu se zúčastnili hned dva
ministři, ministr železnic dr. Stříbrný a ministr pošt Franke. Autory
architektonického návrhu byli architekti Josef Tkalců a Miloš Fikr.
Otevřením budovy i nového osobního nádraží byla ukončena první etapa
přestavby nádraží.
V roce
1925 byly dokončené další dvě nástupiště, zbourána stará výpravní budova a
další objekty. To už byla výpravní budova zabydlená, zaměstnanci i cestující
si rychle zvykli na lepší pohodlí, služby i hezčí a modernější prostředí,
které nová budova poskytovala. Kromě služebních místností, prostor pro
cestující i restaurace, zde byly také na svoji dobu moderní a prostorné byty
pro zaměstnance. V průběhu let se budova vzhledově příliš nezměnila, větší
změny ve vzhledu přišly až koncem 50. let minulého století, kdy byla budova
zvýšena o jedno patro, kde přibyly kanceláře. Další změnou byla pak
přístavba k záchodům a výměna oken a dveří v roce 1995, kdy budova dostala
také novou omítku. Zato interiér budovy byl měněn mnohokrát. Měnily se
hlavně příčky, tak jak vzrůstala potřeba kanceláří, sociálních zařízení a
dalších služebních prostor. Stranou nezůstaly ani prostory pro cestující.
Také zde se několikrát měnily čekárny, pokladny a další prostory. Poslední
změny proběhly okolo roku 2004, kdy se přestavoval také podchod a 2.
nástupiště. Zanikla zde velká čekárna, kulturní středisko a tento prostor se
změnil v informační centrum ČD, cestovní kancelář Kalousek a zázemí pro
zaměstnance. Do vestibulu byly na východovém schodišti instalovány jezdící
schody. Informační centrum ČD, cestovní kancelář Kalousek už před časem
zanikly a prostory jsou dnes nevyužity jinak. Posunuly se také příčky
osobních pokladen směrem do vestibulu, čímž se zlepšily pracovní podmínky
zaměstnanců pokladen. Zcela se změnily kiosky na obou stranách východu
z nádraží. Za velký klad lze pokládat znovu otevření restaurace a prodejny
Point a jsou další občerstvovací možnosti.
Poslední změnu prožívala výpravní budova v v roce 2009. kdy si připomínala
85. narozeniny. Před nádražím vznikl dopravní terminál s podzemními garážemi
a přístupy z terminálu a garáží zasáhnou i vlastní budovu. Nyní se chystá
konečně komplexní modernizace českotřebovského uzlu. Ta teprve začne v
příštím roce a bude se skládat z velkého množství staveb realizovaných
postupně v celkovém objemu zcela nevídaném jistě 20 miliard korun. Konečnou
podobu budeme moci posoudit až koncem tohoto desetiletí. Modernizace celého
uzlu uzvýší bezpečnost a umožní rychlejší průjezd přes osobní nádraží
v České Třebové, změní se podchod pod kolejištěm a u Korada vznikne nová
lávka s bezbariérovým vstupem..
Podle Pavla Stejskala
Fotografie pravda již
historické:
|