|
|
Nové video Českotřebovského deníku: Podvečer na vánočním
Flerjarmarku
Video navozuje letošní předvánoční atmosféru v podmínkách
našeho města a je doplněno fotoreportáží, která popisuje
jaký je rozdíl mezi Flerjarmarkem hned po jeho otevření a v
době podvečerní. Vše najdete ve společném souboru společně s
video záběry z letošního a loňského roku. Díky tomu získáme
srovnání. Můžete porovnávat také posle svých zkušeností s
obdobnými akce v jiných městech, nakonec u nás i v
zahraničí. Foto Martin Šebela a Milan Mikolecký, video z
loňského roku natočil a sestříhal Libor Vašina. To bylo
dokonce se sněhovou pokrývkou, ne moc velkou, ale byla...
Další foto reportáž Martina Šebely z
Fler jarmarku s vysvětlením kdo je organizátorem a s odkazy
najdete ZDE
Proč Flerjarmark? Je to zajímavá
možnost, jak nakoupit sezónní zboží v sortimentu, který odpovídá
sezóně. Vánoce, Velikonoce atd. a navíc se seznámit se tradicemi a
řemesly, které stánkový prodej doprovázejí. Akce. která má svého
organizátora, pořádajícího obdobné akce v mnoha městech velkých i
menších. Vždyť i sami stánkaři mají potřebu prodávat na dobře
navštívených trzích a proto je pro ně organizátor Fler jarmarku
velmi dobrou možností jak se účastnit takové akce a to na místě kam
přijde hodně lidí. A tak Fler jarmark není jen záležitostí města
Česká Třebová, ale setkáme se s ním i jinde. V okolí např. 15.
prosince v Lanškrouně. ale také v Olomouci, Brně Medlánkách,
Přerově, Josefově nebo v Prostějově,... Všimněte si že moravské
destinace jsou v převaze. Existuje velký přehled zájemců o účast na
Flerjarmarcích a z nich je prováděn výběr. Důležité je přiznat,
že Zřízení Flerjarmarku na českotřebovském náměstí není zadarmo,
nebo že se na tom dokonce něco do městské kasičky vydělá. Není tomu
tak. Objednávka Fler jarmarku pro město "něco" stojí a kolik
přesně, se lze dozvědět např. z registru smluv. Město samo se tím
nepochlubí. Jinde je běžné, že za pronájem stánku nebo plochy pro
prodej se přece platí..... Výsledkem je zisk pořadatele. Tím, je v
tomto případě Fler - kreativní svět, společnosti vzniklé již v roce
2008 a od té doby se úspěšně rozvíjející, stejně jako její řídící
Fler tým,
Všude to tak nedělají. Někde se snaží si zorganizovat trh vlastními
silami. Pokud mají dobrého organizátora, tak na tom ještě dokonce
vydělají. Je to příklad vyhlášeného jarmarku v Přívratu. Ale Fler
jarmark láká, třeba i Oušťáci po úspěšném českotřebovském
Flerjarmarku pokukují. Flerjarmark je značkou jisté kvality, jsou
zde i ukázky řemesel a je logické, že je za ně třeba zaplatit. Pokud
bychom měli ale platit trhovcům za to, aby k nám přijeli i na další
trhy během roku, tak to asi není ta nejlepší cesta. To by se jistě
obchodníkům v kamenných obchodech ve městě nelíbilo. Chválím ovšem
obchodníky na Starém náměstí na podloubí, že také v neděli otevřeli
a pozvali zákazníky se ohřát, to byla ukázka dobré spolupráce.
Vyhlášen konkurz na místo ředitele Kulturního centra
Rada města Česká Třebová vyhlašuje konkurzní řízení na obsazení vedoucího pracovního místa
ředitelky/ředitele příspěvkové organizace města Česká Třebová
KULTURNÍ CENTRUM ČESKÁ TŘEBOVÁ se sídlem Nádražní 397, 560 02
Česká Třebová. Pracovní poměr: na dobu neurčitou založený
jmenováním. Místo výkonu práce: Kulturní centrum Česká Třebová
Platové podmínky: zařazení dle zákona č. 262/2006 Sb., zákoník
práce, ve znění pozdějších předpisů a nařízení vlády č.
341/2017 Sb., o platových poměrech zaměstnanců ve veřejných
službách a správě, ve znění pozdějších předpisů Předpokládaný
nástup: DOHODOU Přihlášky se podávají nejpozději do
15.03.2025. Požadavky na uchazeče a povinné přílohy k
přihlášce naleznete na úřední desce Městského úřadu Česká
Třebová nebo na telefonu 465 500 151
Měření rychlosti se na průtahu
Českou Třebovou nechystá
V novém rozpočtu města na rok 2025 se počítá
s investicemi do semaforového systému na křižovatce na
Tyršově náměstí a také u parnické školy. Bude to nejen pro
bezpečnost dopravy, ale také pro zajištění co možná největší
plynulosti dopravy na tomto zatíženém tahu. Na tyto
investice bude požádáno o dotaci. Jenomže v oblasti
bezpečnosti dopravy by se toho ve městě mělo zajistit daleko
víc. Jde zejména o potřebu měření rychlostí projíždějících
vozidel z velké části velkých a těžkých nákladních souprav s
kontejnery. Zatímco v jiných městech a obcích je
měření rychlosti zavedeno, tak Česká Třebová zůstává pozadu.
První úsekové měření již bylo schváleno k realizaci na
Moravské ulici v roce 2022, byl vypracován projekt a také
vypsáno výběrové řízení na zhotovitele, ale současné vedení
města jej zrušilo. Cena cca 4 miliony byla považována za
nerozumně velkou a tak se od záměru ustoupilo.
Jinde se do toho pustili a investované
prostředky se jim rychle vrátily. V Ústí nad Orlicí
instalovali bodové měření u přechodu pod Duklou a investice
se jim vrátila během necelého jednoho roku. Jistě k tomu
přispěli i pokuty vybrané od českotřebovských motoristů.
Počet přestupků se zde pak začal pomalu snižovat. A
tak začala další iniciativa měření rychlosti. Na průtahu
městem bylo instalováno další měření, tentokrát na velmi
krátkém úseku několika desítek metrů v okolí přechodu u
Tepvosu. I když je zde velké a zřetelné varování, tak i zde
byl dobrý (ekonomický) výsledek, cca 4 miliony korun za
necelý rok. Přitom náklady na pořízení měření nebyly
velké... Nyní se připravuje nové úsekové měření v
Sopotnici. Měřit se bude dlouhý úsek od začátku do konce
obce. Zajímavý je údaj o investici, kterou zajišťuje Obec
Sopotnice - rozhodně to je o dost méně než dva miliony
korun. Pokuty za překročení rychlosti bude
vybírat do své kasy město Ústí nad Orlicí, jako sídlo ORP,
ale v Sopotnici se budou cítit bezpečněji. Pořízení
měření měli ve svém volebním programu a tak chtějí záměr
dovést do konce. Udělali to chytře. Platit pokuty budou jen
ti, kteří projedou obcí rychleji, ale pro místní, kteří
jízdu v Sopotnici končí, měření nepostihne, neboť koncem
měřeného úseku neprojedou. Je zvláštní, že jim tato možnost
prošla.
Vraťme se k měření v České Třebové. Je
skutečností, že investice do systému měření je stále
levnější, klesá cena potřebných komponent a roste konkurence
mezi nabídkami, roste i počet variant, které lze využít.
Česká Třebová o to zřejmě nestojí. Dokonce i naše
městská policie změnila názor, zatímco dříve považovala
měření za potřebné, tak po změně vlády na radnici už
nikoliv. Nejlepší bude provést nezávazné měřené rychlosti
např.v Moravské ulici nebo na úseku klesání k "Primoně"
a zjistit, kolik procent vozidel stanovenou rychlost
dodržuje. A teprve potom na základě dat zjištěných např.
během některého vybraného dne ukázat výsledky.
Jde přece o bezpečnost dopravy.
(mm)
V Ústí nad Orlicí jednalo
zastupitelstvo města naposledy v roce 2024: Mají nového
zastupitele a radního Jiřího Jansu
Naposledy v letošním roce se
v pondělí 9. prosince v Kulturním domě sešlo zastupitelstvo
města. V úvodu složil slib Jiří Jansa, který se po rezignaci
Anety Novotné stal novým zastupitelem a radním. Následně byl
pověřen k oddávání občanských sňatků.
Zastupitelé se seznámili s
návrhem záměru prodeje nově odděleného pozemku, jehož součástí
je administrativní budova Perla 01. Vypracován byl znalecký
posudek a aktualizovány podmínky výběrové řízení. Následné
vyhlášení záměru prodeje je v kompetenci rady města. Schválen
byl každoroční příspěvek města Pardubickému kraji na zajištění
dopravní obslužnosti ve výši 423 192 Kč. Jde zejména o místní
části Knapovec, Horní a Dolní Houžovec, další jsou obsluhovány
MHD.
Zastupitelé rozhodli o poskytnutí
půl milionu korun jako humanitární pomoci obcím zasaženým
povodněmi. Finanční dary ve výši 250 tisíc korun budou předány
Nadaci Charty 77 | Konto Bariéry a Českému červenému kříži,
které peníze použijí ke stanovenému účelu. Schválena byla
dotace TJ Jiskra Hylváty na rekonstrukci kuželny, z rozpočtu
města bude v příštím roce v případě splnění podmínek
poskytnuto 30 % skutečných uznatelných nákladů, tedy maximálně
4,5 milionu korun. Dalším bodem bylo schválení smlouvy
s Komerční bankou na poskytnutí dlouhodobého úvěru městu ve
výši 140 milionů korun na financování investičních projektů v
letech 2025 – 2026. Důkladně zpracovaný podrobný program
jednání byl zveřejněn na webu města Ústí nad Orlicí
Od 15. prosince budou nové
jízdní řády
Vše potřebné najdete na idos.cz, ale připomeňme si dobu, kdy
bylo účel mít při sobě sešitový nebo knižní jízdní řád.
Autobusové řády se nijak vlastně nemění, zajímají nás ty
vlakové. Tyto linkové jízdní řády jsou nyní k dispozici na
internetu na webové stránce Správy železnic. Odkazy na tratě,
které nás zajímají v našem okolí uvádím zejména poroto, že tam
jsou změny, které nebyly, zejména se jedná o to, že v
Třebovici je třeba přesedat na vlak směr Moravská Třebová a
podobně další přesedání je nachystáno u některých
spojů i v Rudolticích, kde jezdí nyní přímě vlaky do Lanškouna některé
regionální spoje směr Zábřeh startují v Rudolticích.
Připomeňme si přitom dobu, kdy jezdily osobní vlaky Pardubice
- Česká Třebová - Přerov.
Přehled vlakových tabulkových jízdních řádů, které nás mohou
zajímat:
Baltic express do Wroclavi a k Baltskému moři
Nová linka Ex32 „Baltic express“ na trase Praha –
Wroclaw – Gdaňsk – Gdyně přináší od 15. 12. 2024 rekordně
rychlé a pohodlné cestování mezi Českem a Polskem.
Moderní vlakové soupravy s Wi-Fi, klimatizací, občerstvením
a komfortním sezením nabízí denně čtyři páry spojů, které
vás již za necelé 4 hodiny dovezou z Prahy třeba do centra
pulzující Wroclawi či za přibližně 8 a půl hodiny až do
přímořského Trojměstí. Expresní linka přináší také rychlé
spojení do atraktivních turistických cílů v okolí Králíků,
jako je oblast Králického Sněžníku či velmi oblíbená Dolní
Morava. Baltic express je tak ideální volbou jak pro
pracovní cesty do dynamicky se rozvíjejících polských
metropolí, tak pro dovolenou u stále oblíbenějšího Baltu či
pro jednodenní výlety do klidu horské přírody na
česko-polském pomezí.
Z Ostravy do
Varšavy sedmkrát denně. Z Prahy do Varšavy
jezdí tři přímé vlaky EuroCity denně, z Ostravska pak
dokonce sedm přímých vlaků denně. Třikrát denně se do polské
metropole dostanete i ve směru od Břeclavi a Přerova.
Pohodlné cestování vlaky EuroCity
Dálkové vlaky do Polska od 15. 12. 2024 (940 kB)
Noční spojení
Pro cestu z Prahy, Pardubic, Ostravy a dalších
měst do Varšavy nebo Krakova můžete využít i noční vlaky.
Příhraniční
spojení Spojení v příhraničí je zajištěno
osobními vlaky mezi Harrachovem a Szklarskou Porebou, do
Glucholaz, mezi Bohumínem a Chalupkami, mezi Českým Těšínem
a polským Cieszynem.
Kulturní
akce v prosinci jdou jedna za druhou
Co je Toulavý deník ?
Je to součást Českotřebovského deníku - seriál obvykle krátkých
videí které rozšiřují záběr Českotřebovského deníku a vznikly na
cestách a vyjížďkách především po našem regionu. je to projekt
Libora Vašiny, který právě nyní v době nemoci nemůže natáčet, ale
může zpracovávat dříve natočené záběry ze svých letních cest.
Uvádíme některé z právě dokončených dílů, ale také videa
stejného žánru z dřívější doby. Ono nezaškodí, když se krátce
rozhlédneme také po našem okolí....
|