|
|
Komentujeme: Cena vody se v České Třebové poprvé dostává nad
stovku za kubík
Česká Třebová pokračuje v pětiprocentním zdražování
vodného, stejné zvýšení ceny nás čekalo na přelomu let 2023/2024.
Odůvodnění postupu se vždy najde. Na přelomu let 2022/23 však
stoupla cena vody v České Třebové podstatně víc - o více než 14%!
Tehdy vyskočila cena z hodnoty 78,87 Kč o 12 korun 90,42 Kč! Kdyby to tak
mělo pokračovat dál, tak jsme dnes už mezi nejdražšími. V posledních dvou
letech tedy přichází (snad) jakési (pětiprocentní) zklidnění.
Co to znamená pro jednotlivce a co pro čtyřčlennou rodinu:
V roce 2021 byla průměrná spotřeba vody na 1 obyvatele 33m3 za tok.
Předpokládejme, že se mezitím podstatně nezměnila. Nyní stojí kubík
stovku a tak se to dobře počítá, za rok to pro jednotlivce znamená
průměrně 3300 Kč, za měsíc 275 korun. Pro čtyřčlennou rodinu 13 200 korun
ročně, 1100 Kč měsíčně. Loni byla cena nižší, na jednotlivce to vyšlo 3135
korun, tedy o 165 korun za rok méně. A tak to narůstá každý rok, někdy
podstatně více.
Může být pro nás útěchou, že v poplatcích za vodné a stočné
se jedná o prostředky, které zůstanou městské společnosti a že jsou pod
kontrolou naší radnice. Ta jistě nemá zájem na zbytečně vysokých
poplatcích pro občany. Nicméně v době, kdy inflace rychle postupuje, každé
zdražení bolí. Každoročně se utěšujeme tím, že jsou města, kde je
hůř a ještě k tomu se jedná o místa, kde je zásobování vodou v rukou
nadnárodních společností. Tomu jsme se naštěstí vyhnuli. Porovnávat se
můžeme ale s městy v okolí, v Ústí nad Orlicí mají vodu dražší,
v ceně mají náskok tak dva roky. Zatímco loni zdražili vodu skoro o 10%, tak letos k tomu přidávají jednom
dvě procenta. Bylo by také fér, kdy by Vodárenská společnost poukázala
také na ceny v nedaleké Litomyšli, které jsou naopak podstatně nižší
než u nás, snad proto. že v Litomyšli dotaci na rekonstrukci ČOV odmítli
pro nepřijatelné podmínky. Na takovém srovnání ale zřejmě nemá zájem.
Celý článek a více
srovnání najdete ZDE
-
V
neděli se chystá na českotřebovském a skutečském stadionu
charitativní akce "S plyšákem na hokej".
-
Zároveň se jako populární "Winter
clasic" odehraje zápas
Alohy Lanškroun s
HC Baroni Opočno na otevřeném stadionu v
Králíkách. Tento zápas se uskuteční v rámci 60.výročí hokeje
v Králíkách. Bude mít také charitativní charakter, i když
jiného druhu. Oblastní liga vás na tyto zápasy srdečně zve!
-
Měření rychlosti se na
průtahu Českou Třebovou ANO nebo NE?
-
V novém rozpočtu města na rok 2025 se počítá
s investicemi do semaforového systému na křižovatce na
Tyršově náměstí a také u parnické školy. Bude to nejen pro
bezpečnost dopravy, ale také pro zajištění co možná největší
plynulosti dopravy na tomto zatíženém tahu. Na tyto
investice bude požádáno o dotaci. Jenomže v oblasti
bezpečnosti dopravy by se toho ve městě mělo zajistit daleko
víc. Jde zejména o potřebu měření rychlostí projíždějících
vozidel z velké části velkých a těžkých nákladních souprav s
kontejnery. Zatímco v jiných městech a obcích je
měření rychlosti zavedeno, tak Česká Třebová zůstává pozadu.
První úsekové měření již bylo schváleno k realizaci na
Moravské ulici v roce 2022, byl vypracován projekt a také
vypsáno výběrové řízení na zhotovitele, ale současné vedení
města jej zrušilo. Cena cca 4 miliony byla považována za
nerozumně velkou a tak se od záměru ustoupilo.
-
K
článku na toto téma jsem dostal několik ohlasů většinou se
přiklání k potřebě zajistit bezpečnost pomocí měření
rychlosti. Je to dnes v mnoha městech v okolí a
osvědčilo se to, žádné město na tom neprodělalo. Navíc u nás
prochází frekventovaná komunikace I/14 středem města kolem
tří škol, nedovedu si představit že to necháme tak jak to
je. Kdybychom zavedli litomyšlské poměry, tak už to u
nás všechno dávno jinak. Váhání třebovské radnice je tedy
kontraproduktivní a nerozumím mu. Snad se něco ale
mění, právě dnes jsem se dozvěděl, že v souvislosti s
výměnou semaforů u parnické školy zde bude chytřejší systém,
který bude současně hlídat, pokud projíždí vozidlo na
červenou a navíc zde bude krátký, několik desítek metrů
dlouhý
úsek pod měřením rychlosti. Asi takový jako to je v
Ústí nad Orlicí u přechodu u Tepvosu. Právě
dnes byla v registru smluv publikována smlouva se
společností AŽD Praha na pořízení projektové dokumentace pro
realizaci této novinky, kterou parnická škola potřebuje. Z
ní potom bude odvozena cena za realizaci.
Pro
zajímavost v Ústí letos od ledna do října vybrali na
pokutách 4 miliony a byly zde tisíce přestupků. Pořizovací
cena by se měla dostat pod hodnotu 2,5 milionu korun
Bezpečnost provozu u parnické školy je skutečně potřeba
zajistit všemi prostředky.
-
Jsou i upozornění na to, že se řidiči
snaží vyhnout světelné křižovatce, která je oficiální
dopravní závadou a objíždí město třeba Podbranskou ulicí a
Nábřežím Míru, kde testují auta na rychlost, ovšem za
cenu že mohou způsobit sobě i netušícím chodcům spoustu
nepříjemností
-
Jde však o hlavní průtah a bujné kamiony
Kolik jich je vidíme při prvním sněžení, když stojí pěkně v
zástupu pod každým kopečkem a nemohou z místa. Když je
však sucho tak jedou jako čerti. Je
skutečností, že investice do systému měření je stále
levnější, klesá cena potřebných komponent a roste konkurence
mezi nabídkami, roste i počet variant, které lze využít.
Je třeba přesvědčit zdejší radním aby usilovali o
změnu. A protože město o zavedení úsekového měření nechce
ani slyšet, tak se chystá provedení nezávazné měření rychlosti na
některých vybraných úsecích Pomůže v orientaci, aby se
ukázalo, kolik procent vozidel nyní stanovenou rychlost
dodržuje a kolik nedodržuje. A teprve potom na základě
těchto dat ukázat výsledky všem nevěřícím Tomášům...
Jde přece o bezpečnost dopravy
.
(mm)
-
Stručně z města:
-
Kompenzace za negativní
vliv stavby skladové haly na budovu depozitáře muzea v Borku
odložena
-
Rada města původně vyjednala a schválila usnesení,
kde bude oceněný negativní vliv před dvěma lety vybudované
skladové haly v těsné blízkosti budovy depozitáře vyrovnán formou
finančního daru ve vypočtené výši
cca 291 tisíc korun. O co se
jedná? Po postavení haly se změnila požární bezpečnost
budovy, ve které je umístěn depozitář a pro odstranění problémů
musí město do budovy investovat - např. zazdít okna v přízemí
přiléhající ke skladové hale. Ostatní problémy (např. odvodnění)
byly vyřešeny při stavbě, ale všechno nikoliv. To mělo být řešeno
zmíněným finančním darem. Darovací smlouvu však zástupce
firmy odmítl podepsat, neboť to pro firmu znamená daňově nevýhodný
postup. Proto bylo příslušné usnesení rady města dodatečně zrušeno
a kompenzace bude řešena jinou cestou, která je daňově výhodnější. V letošním roce to ale nebude. Budova depozitáře se nyní upravuje,
jde zejména o přestavbu té části, která dříve sloužila nap. jako
záchytka. Po vystěhování nebyla pro muzejní účely dosud
přestavěna, na to přišla řada až nyní. Sbírky muzea musely být
proto dočasně z části přestěhovány do jiných prostor. Práci
provádí firma DS INTEX, která současně řeší i umíněné zazdění oken
v přízemí budovy. Na financování této práce se bude podílet firma Böhm plast technik.
-
Financování stavby sportovního areálu u ZŠ na Parníku
-
Jak Českotřebovský deník již uvedl, tak město česká
Třebová vypsalo zakázkové řízení na stavbu sportovního areálu u
základní koly na Parníku. Financování této investice
předpokládá z dotace a proto požaduje cv rámci pondělního jednání
ZM vyjádřit souhlas s předložením žádosti o dotaci na realizaci
této investiční akce. O dotaci bylo požádáno u Národní
sportovní agentury v rámci výzvy č. 20/2025 – Regiony 2025 –
investice nad 10 mil. Kč - technické zhodnocení, v programu č. 162
52 – Regionální sportovní infrastruktura 2020 – 2026, Jde o
souhlas se zajištěním zajištěním spolufinancování této investiční
akce, a to v min. výši 30 % z celkových prokazatelně vynaložených
nákladů akce. Nic podrobnějšího nebylo napsáno a tak se
vlastně neví, jak budou uhrazeny případné další nezpůsobilé
výdaje, na které se dotace nebude vztahovat a vlastně se ani neví
jaký bude postup města v případě, když žádnou dotaci nezískáme
(což se stalo právě u předchozí žádosti). Zde si můžeme vypomoci
tím, co je napsáno v na webu veřejné zakázky Česká Třebová. Zde si
město vyhrazuje právo realizovat případně jen první etapu praví,
tedy multifunkční sportovní plochu a atletický ovál. Ale o tom, že
by mělo město od zakázky odstoupit zde nic napsáno není....
-
Financování stavby nového pavilonu Domova pro seniory
-
Příprava stavby nového pavilonu Domova seniorů v
Bezděkově již postoupila do důležitého stádia, kdy je vybrán
dodavatel stavby a je známa také cena. Na základě výběrového
řízení byla zakázka přidělena společnosti PSG
Construction Otrokovice a to za nabídkovou cenu 234 346 tisíc
korun bez DPH t.t. s daní vlastně více než 285 milionů
korun. Připomeńme si limit 200 milionů, který byl dáván při zadání
projektování. Ten je tedy významně překročena to se jedná pouze o
stavební práce, dále bude třeba zajistit i vybavení. Celou tuto
anabázi jsme absolvovali proto, abychom byli úspěšní při získání
dotace z Národního plánu obnovy. Dotaci jsme získali a bude to asi
80 milionů korun. Všechno ostatní si musíme zaplatit ze svého a
protože tolik nemáme, tak si budeme muset půjčit a úvěr to nebude
vůbec malý. Ale prostě se nedá nic dělat. Stavba je hodně potřeba.
Při současném postupném útlumu stavebních prací jsme mohli možná
očekávat, že výběrové řízení přinese nějaké významné snížení ceny
pod hodnotu z projektu. U některých stavebních prací se takto daří
významně ušetřit. V tomto případě se tak nestalo a to zejména z
toho důvodu, že novou stavbu je třeba vybudovat v
neuvěřitelně krátkém časovém úseku cca jednoho roku. Navíc
tam jsou také nějaké stanovené podmínky např. spojené s
energetickou náročností stavby. To všechno stavbu významně
prodražuje a proto se stanovené hodnotě nedivme. K podobnému
výsledku došli ve výběrovém řízení také v Ústí nad Orlicí, kde
také budují velkou přístavbu Domova pro seniory. Lze říci, že
výsledky jejich výběrového řízení a toho našeho
českotřebovského jsou sobě odpovídající. V podstatě to znamená, že
z 80ti milionové dotace toto navýšení ceny za rychlost realizace nakonec hodně ukrajuje.
-
A tak se dostáváme k financování stavby. Jeho základem bude návrh usnesení pro pondělní jednání zastupitelstva
města: Zastupitelstvo města prohlašuje, že zajistí
financování projektu „Domov pro seniory Česká Třebová – budova C“
s předpokládanými celkovými investičními náklady ve výši
280.000.000 Kč včetně DPH z rozpočtu města pro rok 2025 a 2026.
Zdrojem financování celkových výdajů projektu (tj. vč.
nezpůsobilých výdajů) bude podpora z programu Národního plánu
obnovy Modernizace a rozvoj pobytových služeb sociální péče,
rozpočtové příjmy města a 4/8 investiční úvěrový rámec, který
město Česká Třebová sjedná ve výši do 250.000.000 Kč v r. 2025.
Bez velkého úvěru tedy nic nepostavíme. Ale nejme v tom sami -
podobně si sjednává nový úvěrový rámec sousední město Ústí nad
Orlicí. (mm)
-
Od 15. prosince budou nové
jízdní řády
-
Vše potřebné najdete na idos.cz, ale připomeňme si dobu, kdy
bylo účel mít při sobě sešitový nebo knižní jízdní řád.
Autobusové řády se nijak vlastně nemění, zajímají nás ty
vlakové. Tyto linkové jízdní řády jsou nyní k dispozici na
internetu na webové stránce Správy železnic. Odkazy na tratě,
které nás zajímají v našem okolí uvádím zejména poroto, že tam
jsou změny, které nebyly, zejména se jedná o to, že v Třebovici je třeba přesedat na vlak směr Moravská Třebová a
podobně další přesedání je nachystáno u některých
spojů i v Rudolticích, kde jezdí nyní přímě vlaky do Lanškouna některé
regionální spoje směr Zábřeh startují v Rudolticích.
Připomeňme si přitom dobu, kdy jezdily osobní vlaky Pardubice
- Česká Třebová - Přerov.
-
Přehled vlakových tabulkových jízdních řádů, které nás mohou
zajímat:
-
Přeložka silnice 311 směr
Nemomuky a Horní Čermnou nemá bez ochvatu města Lanškroun
význam
-
Příprava přeložky
silnice II/311 v Lanškrouně byla tématem jednání vedení
Pardubického kraje se starostou Lanškrouna Radimem Vetchým.
Přeložka silnice by mohla do budoucna navázat na státem
připravovaný obchvat města a propojit ho se silnicí II/311
ve směru na Nepomuky, Horní Čermnou a Jablonné nad Orlicí.
Zástupci kraje a města se shodují, že budování přeložky bez
obchvatu, jehož investorem by mělo být Ředitelství silnic a
dálnic ČR, nemá z dopravního hlediska přílišné opodstatnění
a bude se tedy vyčkávat na další postup státu.
-
„Ředitelství silnic a dálnic vypracovalo v roce 2021 na
obchvat Lanškrouna na silnici I/43 vyhledávací a technickou
studii. Následně byl zpracován záměr projektu, který v lednu
2023 schválila Centrální komise Ministerstva dopravy ČR. V
květnu letošního roku byla uzavřena smlouva na zadání
zpracování podkladů pro hodnocení EIA. Samotná výstavba je
pak podle ŘSD naplánována na roky 2030 – 2032, což nám dává
určitý prostor k jednáním jak se státem, tak s místní
samosprávou. Propojka takto připravovaného obchvatu a naší
krajské silnice II/311 by však poté určitě následovat měla,“
uvedl náměstek hejtmana pro oblast dopravy Ladislav Valtr.
-
Na základě tohoto postupu ŘSD prověřuje právě zájem
kraje na propojení obchvatu s přeložkou silnice II/311 ve
směru na Jablonné nad Orlicí za účelem koordinace a přípravy
obou staveb. „Koncept přeložky silnice II/311 spočívá v
navázání na obchvat Lanškrouna v rámci okružní křižovatky,
která ukončuje tuto stavbu a pokračování ve směru na Horní
Čermnou a Jablonné nad Orlicí. V rámci všech zvažovaných
variant trasování se nyní přikláníme k variantě, která si
vyžádá co nejméně majetkoprávních jednání se soukromými
vlastníky. Zároveň se však ze všech zvažovaných variant
jedná o nejdelší trasování v délce 1,5 kilometru,“
sdělil hejtman Martin Netolický.
-
Podle 1. náměstka hejtmana pro oblast investic Dušana
Salfického je nyní předčasné z pohledu kraje hovořit o
jakýchkoliv termínech. „S ohledem na to, že nemá význam
začít budovat přeložku bez obchvatu, budeme komunikovat s ŘSD
a sledovat jejich postup. Teprve po ujištění, že obchvat
bude usazen do konkrétních termínů stavby, můžeme řešit
další postup kraje,“ upřesnil Salfický. Jedním
z konkrétních kroků kraje bude podnět ke změně Zásad
územního rozvoje Pardubického kraje.
-
Obě stavby považuje vedení Lanškrouna za důležité z hlediska
uklidnění dopravy. „Pro nás je v tuto chvíli především
důležité, že jak stát, tak kraj s oběma stavbami počítají, i
když se jedná spíše o střednědobý horizont. Krajská propojka
by pomohla v tom, že bychom odklonili automobily jedoucí od
Čenkovic, které jsou turisticky exponovanou oblastí, a ty by
tak vůbec nemusely projíždět centrem města,“ sdělil
starosta Lanškrouna Radim Vetchý.
-
Pavel Štefka prohlédli
poslední z nemocnic v kraji ( v Litomyšli)
-
Návštěvou v Litomyšlské nemocnici zakončili předseda
představenstva a generální ředitel Tomáš Gottvald a
krajský náměstek pro zdravotnictví Pavel Štefka prohlídku
zařízení Nemocnice Pardubického kraje.
-
Ředitel léčebné péče Litomyšlské nemocnice Vít Heblt
seznámil pana náměstka Štefku s historií i výkonnostními
ukazateli nemocnice. Během prezentace plánu rozvoje a
plánovaných stavebních úprav a rekonstrukcí byla
akcentována zejména situace na centrálních operačních
sálech, které bude nutné zrekonstruovat. „Rekonstrukce
operačních sálů musí probíhat postupně, při zachování
výkonnosti a objemu operativy v nemocnici. Zvažujeme různá
řešení a rozdělení prací na několik fází. Do budoucna by
mělo být zrekonstruováno oční oddělení, na kterém vznikne
samostatný operační sál jen pro potřeby tohoto oddělení,
což usnadní rekonstrukci centrálních operačních sálů
sloužících pro všechny chirurgické obory,“ uvedl generální
ředitel NPK Tomáš Gottvald.
-
„Je nezbytné, aby rekonstrukce odpovídala nejen potřebám
zdravotnického zařízení, ale také požadavkům moderní
medicíny. Zajištění kvalitní péče pro pacienty je
prioritní, a proto podporujeme projekty, které vedou k
modernizaci a zlepšení služeb v nemocnicích,“ doplňuje
náměstek Pavel Štefka
-
Další diskuze
vedla k tématu optimálního využívání lůžkové kapacity,
např. v intenzivní péči, a k dlouhodobému záměru směřovat
všechny akutní obory v Litomyšlské nemocnici do jednoho
místa, a to monobloku. „Díky tomu by bylo možné lépe
organizovat práci personálu a přineslo by to i benefit pro
pacienty, kteří by se nemuseli pohybovat mezi jednotlivými
budovami v areálu venkovní cestou,“ doplnil generální
ředitel.
-
„Jsem rád, že je zde vidět snaha nemocnice maximálně
využít lůžkovou kapacitu a to v souladu s moderními
standardy a osvědčenými postupy v soudobé medicíně, hlavně
v oblastech intenzivní péče. Centralizace všech akutních
oborů do jednoho monobloku skutečně přináší řadu výhod.
Tím, že se specialisté a zdravotnický personál soustředí
na jednom místě, lze dosáhnout efektivnější komunikace a
spolupráce, což může vést k rychlejšímu a kvalitnějšímu
poskytování péče pacientům," uzavřel Štefka. Druhou část
setkání vyplnila prohlídka nemocnice, při které v budově
monobloku došlo na krátké zastávky na ortopedickém a
neurologickém oddělení.
-
Kulturní
akce v prosinci jdou jedna za druhou
-
-
Co je Toulavý deník ?
-
Je to součást Českotřebovského deníku - seriál obvykle krátkých
videí které rozšiřují záběr Českotřebovského deníku a vznikly na
cestách a vyjížďkách především po našem regionu. je to projekt
Libora Vašiny, který právě nyní v době nemoci nemůže natáčet, ale
může zpracovávat dříve natočené záběry ze svých letních cest.
Uvádíme některé z právě dokončených dílů, ale také videa
stejného žánru z dřívější doby. Ono nezaškodí, když se krátce
rozhlédneme také po našem okolí....
-
|