-
Vše potřebné najdete na idos.cz, ale připomeňme si dobu, kdy bylo účel mít
při sobě sešitový nebo knižní jízdní řád. Autobusové řády se nijak
vlastně nemění, zajímají nás ty vlakové. Tyto linkové jízdní řády jsou
nyní k dispozici na internetu na webové stránce Správy železnic. Odkazy na
tratě, které nás zajímají v našem okolí uvádím zejména poroto, že tam jsou
změny, které nebyly, zejména se jedná o to, že v Třebovici je třeba
přesedat na vlak směr Moravská Třebová a podobně další
přesedání je nachystáno u některých spojů i v Rudolticích, kde jezdí nyní
přímě vlaky do Lanškouna některé regionální spoje směr Zábřeh startují v
Rudolticích. Připomeňme si přitom dobu, kdy jezdily osobní vlaky Pardubice
- Česká Třebová - Přerov.
-
Přehled vlakových tabulkových jízdních řádů, které nás mohou zajímat:
Instalace ETCS do některých vozidel bude
zpožděná. Náhradní autobusová oprava je podle kraje nepřijatelná
Od 1. ledna 2025 bude na koridorových tratích zaveden
výhradní provoz pod zabezpečovacím zařízením ETCS. Bohužel se však ukazuje,
že ne všechna vozidla, která mají na těchto tratích zajišťovat regionální
dopravu, jsou na nový režim provozu připravena. Primárně se problematika
dotýká vozidel, která mají být provozována v úsecích České Třebová –
Lanškroun a Česká Třebová – Zábřeh na Moravě. Hejtman Martin Netolický a
náměstek pro dopravu Ladislav Valtr proto na toto téma v pátek jednali se
zástupci Českých drah, které pro kraj zajišťují většinu regionální
železniční dopravy.
„Byl jsem informován o problémech s legalizací
nasazení systému ETCS do vozidel řady 841 RegioSpider
od 1. ledna, kdy je na koridorových tratích zaveden výhradní provoz pod
tímto jednotným evropským zabezpečovacím systémem. V našem případě se jedná
primárně o úseky Česká Třebová –
Lanškroun a Česká Třebová – Zábřeh na Moravě. České dráhy podle slov jejich
zástupců dělají maximum proto, aby byl dopad na cestující pokud možno
minimální, a to i například přesunem jiných jednotek do depa v České
Třebové. Jedná se například o vozidla řady 844 z Pardubic, která ETCS mají,
ale v rámci provozu na trati 238 Pardubice – Hlinsko
– Havlíčkův Brod jej nepotřebují. Místo těchto
vozidel nasadí dočasně České dráhy na některé spoje vozidla 814
Regionova. Z mého pohledu je zcela
neakceptovatelné, aby byla na těchto úsecích, byť jen dočasně, zaváděna
náhradní autobusová doprava. Proto jsme chtěli znát jasné záruky, že České
dráhy dělají maximum, aby byl dopad na cestující co nejmenší,“ uvedl
hejtman Martin Netolický.
Z jednání se zástupci Českých drah vyplynulo, že je v zájmu národního
dopravce vše zajistit co nejdříve. „České dráhy budou provozovat vozidla,
která s námi nemají zasmluvněná a proto budeme nucení uplatnit sankce
z důvodu neplnění smlouvy. Očekávám, že také tím pak bude v zájmu dopravce
dělat maximum pro rychlou nápravu, aby na jednotlivých tratích jezdily vozy
v kvalitě a vybavení, které zde potřebujeme. Předpoklad pak je, že již
v průběhu února dojde k nasazení těch souprav, které mají být dle smlouvy,“ řekl
náměstek hejtmana Ladislav Valtr.
Dočasná změna jízdního řádu na trati mezi Českou a
Moravskou Třebovou
V
souvislosti se zahájením výhradního provozu a dočasným nedostatkem vozidel
pro provoz na tratích s výhradním provozem pod ETCS bude na období do
červnové změny jízdního řádu 2025 nutné asi ve dvou třetinách případů
přestupovat v Třebovici v Čechách při cestách mezi Českou a Moravskou
Třebovou na vlaky/z vlaků jedoucí z/do Lanškrouna.
|