Příloha Českotřebovského deníku

                                                      OD 15. PROSINCE BUDE NOVÝ JÍZDNÍ ŘÁD


Vše potřebné najdete na idos.cz, ale připomeňme si dobu, kdy bylo účel mít při sobě  sešitový nebo knižní jízdní řád.  Autobusové řády se nijak vlastně nemění, zajímají nás ty vlakové. Tyto linkové jízdní řády jsou nyní k dispozici na internetu na webové stránce Správy železnic. Odkazy na tratě, které nás zajímají v našem okolí uvádím zejména poroto, že tam jsou změny, které nebyly, zejména se jedná o to, že v Třebovici je třeba přesedat na vlak směr Moravská Třebová a podobně další přesedání je nachystáno u některých spojů  i v Rudolticích, kde jezdí nyní přímě vlaky do Lanškouna některé regionální spoje směr Zábřeh startují v Rudolticích. Připomeňme si přitom dobu, kdy jezdily osobní vlaky Pardubice - Česká Třebová - Přerov. 
Přehled vlakových tabulkových jízdních řádů, které nás mohou zajímat:
Instalace ETCS do některých vozidel bude zpožděná. Náhradní autobusová oprava je podle kraje nepřijatelná
 
Od 1. ledna 2025 bude na koridorových tratích zaveden výhradní provoz pod zabezpečovacím zařízením ETCS. Bohužel se však ukazuje, že ne všechna vozidla, která mají na těchto tratích zajišťovat regionální dopravu, jsou na nový režim provozu připravena. Primárně se problematika dotýká vozidel, která mají být provozována v úsecích České Třebová – Lanškroun a Česká Třebová – Zábřeh na Moravě. Hejtman Martin Netolický a náměstek pro dopravu Ladislav Valtr proto na toto téma v pátek jednali se zástupci Českých drah, které pro kraj zajišťují většinu regionální železniční dopravy.
„Byl jsem informován o problémech s legalizací nasazení systému ETCS do vozidel řady 841 RegioSpider od 1. ledna, kdy je na koridorových tratích zaveden výhradní provoz pod tímto jednotným evropským zabezpečovacím systémem. V našem případě se jedná primárně o úseky Česká Třebová – Lanškroun a Česká Třebová – Zábřeh na Moravě. České dráhy podle slov jejich zástupců dělají maximum proto, aby byl dopad na cestující pokud možno minimální, a to i například přesunem jiných jednotek do depa v České Třebové. Jedná se například o vozidla řady 844 z Pardubic, která ETCS mají, ale v rámci provozu na trati 238 Pardubice – Hlinsko – Havlíčkův Brod jej nepotřebují. Místo těchto vozidel nasadí dočasně České dráhy na některé spoje vozidla 814 Regionova. Z mého pohledu je zcela neakceptovatelné, aby byla na těchto úsecích, byť jen dočasně, zaváděna náhradní autobusová doprava. Proto jsme chtěli znát jasné záruky, že České dráhy dělají maximum, aby byl dopad na cestující co nejmenší,“ uvedl hejtman Martin Netolický.
Z jednání se zástupci Českých drah vyplynulo, že je v zájmu národního dopravce vše zajistit co nejdříve. „České dráhy budou provozovat vozidla, která s námi nemají zasmluvněná a proto budeme nucení uplatnit sankce z důvodu neplnění smlouvy. Očekávám, že také tím pak bude v zájmu dopravce dělat maximum pro rychlou nápravu, aby na jednotlivých tratích jezdily vozy v kvalitě a vybavení, které zde potřebujeme. Předpoklad pak je, že již v průběhu února dojde k nasazení těch souprav, které mají být dle smlouvy,“ řekl náměstek hejtmana Ladislav Valtr.
Dočasná změna jízdního řádu na trati mezi Českou a Moravskou Třebovou
V souvislosti se zahájením výhradního provozu a dočasným nedostatkem vozidel pro provoz na tratích s výhradním provozem pod ETCS bude na období do červnové změny jízdního řádu 2025 nutné asi ve dvou třetinách případů přestupovat v Třebovici v Čechách při cestách mezi Českou a Moravskou Třebovou na vlaky/z vlaků jedoucí z/do Lanškrouna.