NOVELA ZÁKONA
O SILNIČNÍM PROVOZU
-
Od 1. 1. 2024 máme
přehlednější bodový systém. Jsou v něm jasně daná pásma pokut a bodů,
zavádí preventivní opatření pro začínající řidiče. Zpřísňují se
postihy pro řidiče, kteří dělají přestupky vědomě a ohrožují většinu
slušných účastníků silničního provozu, za bagatelní přestupky budou
mírnější tresty.
-
L17: Možnost řídit auto
od 17 let pod dohledem zkušeného mentora.
-
Řidičák na zkoušku: po
dobu 2 let od získání prvního řidičského oprávnění nehledě na věk
řidiče.
PŮJDE TO I BEZ
ŘIDIČSKÉHO A TECHNICKÉHO PRŮKAZU
-
Od 1. 1. 2024 řidiči
nemusejí při cestách po ČR mít u sebe řidičský průkaz a technický
průkaz, oboje však musí mít platné.
-
Od 1. 1. 2024 také bude
místo 2 technických průkazů jen jeden. Výměna TP proběhne při první
návštěvě úřadu v jiné záležitosti, není třeba speciální návštěva. V
novém dokladu budou základní potřebné informace, zbytek bude dostupný
elektronicky.
JEDNODUŠŠÍ
ADMINISTRATIVA
-
V průběhu ledna zavádíme
elektronické podání žádostí o změny v Registru silničních vozidel. Je
to další rozšíření funkcionalit Portálu dopravy. Jde mj. o
zjednodušení procesu zápisu změny vlastníka či provozovatele
vozidla. Již i nové vozidlo půjde registrovat on-line.
-
Zrušení povinnosti
předkládat protokol o evidenční kontrole vozidla při žádosti o zápis
vozidla do registru silničních vozidel, nebo žádosti o zápis změny
vlastníka či provozovatele vozidla v registru silničních vozidel.
-
Možnost vedení průkazu
žáka autoškoly v elektronické podobě – nyní je jen ve fyzické podobě.
Přinese to zjednodušení administrace a větší uživatelskou přívětivost
pro žáky autoškol.
-
Vypuštění minimálního
odstupu 5 pracovních dnů mezi neúspěšnou zkouškou a opakovanou
zkouškou z odborné způsobilosti nebo z profesní způsobilosti v oblasti
řízení motorových vozidel. Změna umožní žadateli zkusit složit zkoušku
dříve, než za 5 dní od neúspěšného pokusu.
DIGITALIZACE –
PORTÁL DOPRAVY
• Od 1. 1. 2024 bude možné na Portálu dopravy požádat o to, aby řidič
byl automaticky informovaný o každém záznamu bodů, tedy změně svého
bodového konta, a to prostřednictvím SMS, e-mailu nebo i v portálech
veřejné správy.
NOVÉ DOPRAVNÍ
ZNAČKY
Od 1. 1. 2024 bude možné setkat se s novými značkami:
-
Bezpečný odstup –
srozumitelnější značka pro řidiče – 2s – 2 šipky – 2 auta.
-
Sdílené zóny – možnost
optimálně využít veřejný prostor v dopravních uzlech.
-
P + D – parkoviště pro
ty, kteří zaparkují vůz a pokračují jako spolujezdci v jiném autě
-
Sanitace hygienického
zařízení obytných automobilů a obytných přívěsů.
-
Piktogram e-auta a
e-koloběžky: může být značka označení nabíječky, parkování.
-
Nedostatečný průjezdný
profil vozovky.
-
Nové označení aut
terénních soc. služeb, kterým se rozšiřují parkovací možnosti.
DÁLNIČNÍ
ZNÁMKY 2024
-
Od 1. 3. 2024 se po mnoha
letech změní cena dálničních známek, zároveň bude k dispozici
jednodenní dálniční známka.
-
Jen mezi lety 2012 až
2022 přibylo na dálniční síti celkem 226,5 km dálnic. V roce 2023 to
je 15,4 kilometrů, v roce 2024 se plánuje otevřít k provozu rekordních
více než 100 kilometrů. Veškeré peníze z dálničních známek poputují do
výstavby a údržby dálnic.
-
Cena ročních kuponů
stoupne na 2 300 Kč, což odpovídá navýšení o inflaci za deset let, kdy
se poplatek neměnil.
-
Výše poplatku vychází z
evropské směrnice podle povinných stropovaných poměrů, pro jednodenní
kupón to bude 200 korun.
DOPRAVNÍ A
ENERGETICKÝ STAVEBNÍ ÚŘAD (DESÚ)
-
Od 1. 1. 2024 začíná
pracovat tento jeden úřad pro územní řízení a povolování staveb (tj.
dnešní územní a stavební řízení); bude odvolacím správním orgánem
proti rozhodnutím krajských stavebních úřadů pro nevyhrazené stavby
dopravní a energetické infrastruktury, od samospráv převezme
vyvlastňovací řízení a od krajských hygienických stanic posuzování
ochrany veřejného zdraví u staveb.
TRANSFORMACE
ŘSD NA STÁTNÍ PODNIK
-
Forma státního podniku je
osvědčená pro zajištění činností důležitých pro stát, umožňuje
samostatnou obchodní činnost a na druhé straně ponechává široké řídicí
pravomoci v rukách zakladatele, tj. MD.
-
Chceme takto umožnit
lepší dlouhodobé plánování správy dálnic a silnic I. třídy a možnost
ještě efektivněji využít finanční prostředky či zlepšit pozici na trhu
práce.
EURO 7
-
Návrh nové emisní normy
EURO 7 výrazně přijatelnější a realističtější – finální kompromisní
dohoda mezi Evropskou komisí, Evropským parlamentem a Radou.
-
Znění normy nebude
představovat riziko pro konkurenceschopnost evropského automobilového
průmyslu a neohrozí přístup k osobním automobilům.
-
-
ZDROJ: Svaz měst a obcí České
republiky
|