|
Ředitelem českotřebovské Lidové školy umění se stal v r. 1958
vlastně za trest!
18.
ledna 2014 jsme si připomněli již 109. výročí narození Antonína
Šimečka, významné osobnosti ústeckého a českotřebovského hudebního
života. Ačkoli se narodil v Praze, spojil celý svůj profesní i
soukromý život s oblastí Podorlicka. Poté co v roce 1937
absolvoval houslové oddělení Pražské konzervatoře, kde byl žákem
významných pedagogů Jana Mařáka a Jindřicha Bastaře, se stal
členem Symfonického orchestru hl. m. Prahy FOK. Zde jej na počátku
roku 1939 zastihla zpráva o tom, že v Ústí nad Orlicí se chystá
založení hudební školy a že je vypsán konkurz na jejího ředitele.
Nabídka nového pracovního uplatnění byla pro něho lákavá hned
z několika důvodů. K Ústecku měl vztah již od dětství, protože
jedna z jeho babiček pocházela z Českých Libchav, a ze svých
návštěv tedy tuto oblast znal. Dále jej přitahovala mimořádná
hudební tradice i současnost města, spjatého s Cecilskou hudební
jednotou, Orchestrálním sdružením, pěveckým spolkem Lukes či
osobností houslového virtuoza Jaroslava Kociana. Především se mu
však nabídla možnost jít za hlasem jeho srdce – v nedalekém
Brandýse nad Orlicí totiž žila jeho láska, Amálie Balcárková,
s níž se seznámil o letních prázdninách na táboře v Koutech.
Přestože měl minimální pedagogické a organizační zkušenosti,
vybralo družstvo pro zřízení hudební školy na místo ředitele ze
čtyř uchazečů právě jeho, mj. také díky tomu, že se za něho
zaručil Vojtěch Bořivoj Aim, Šimečkův učitel sborového dirigování
na konzervatoři, který v té době zastával místo zemského
inspektora pro hudební školy. Šimeček se tak na podzim roku 1939
stal v pouhých 24 letech druhým nejmladším ředitelem hudební školy
v Čechách. Jsa finančně zajištěn, mohl se již v roce 1940 oženit.
(Z manželství vzešly tři děti: Antonín – 1943, Eva – 1946 a Arnošt
– 1957).
Počátky budování hudební školy byly velmi obtížné. Nejen že
chyběly důstojné prostory, že se obtížně sháněli kvalifikovaní
učitelé, ale především z důvodu politické situace v zemi, která
prožívala první rok německé okupace. Šimeček se však pustil do
práce s vervou a během několika let se mu podařilo vybudovat po
Pardubicích druhou nejstarší hudební školu ve východních Čechách,
a plnit tak hlavní úkol, který byl před něho zřizovatelem školy
postaven, tj. vychovávat mladé hudebníky pro potřeby
orchestrálních a pěveckých souborů ve městě. Pro jejich praktickou
přípravu proto také založil školní orchestr, který se z původního
smyčcového souboru rozrostl až do symfonického obsazení.
Šimeček se zapojil do hudebního života města nejen jako ředitel
školy a učitel houslí. Spolupracoval s Orchestrálním sdružením,
Lukesem, Cecilskou jednotou i divadelním spolkem Vicena. Po 15
letech existence v provizorních prostorách získala škola
reprezentativní sídlo v secesní Hernychově vile, kde se začalo
vyučovat od školního roku 1955/1956. K úspěchům Šimečkovy práce
patří i zřízení detašovaných pracovišť (Litomyšl, Brandýs nad
Orlicí, Kyšperk, Sopotnice, Dolní Dobrouč), přičemž v průběhu let
vznikly z některých samostatné školy.
Šimečkova záslužná a úspěšná práce byla náhle přerušena v roce
1958. Jako záminka k tažení proti němu posloužila jeho spolupráce
s Cecilskou jednotou při provozování hudby na kůru kostela
Nanebevzetí Panny Marie. Zásadní roli však sehrála obyčejná lidská
závist a nenaplněná ctižádost. Z příkazu Okresního výboru KSČ byl
Šimeček přinucen odstoupit z ředitelského místa, na něž byl
dosazen jeho bývalý žák Václav Šmerda, a Šimečkovi bylo pod
pohrůžkou, že „jinak si už ani nevrzne“, uloženo převzít vedení
školy v České Třebové po jejím prvním řediteli Jaroslavu
Vaníčkovi.
Tak se ne zcela dobrovolně započala druhá éra v Šimečkově
profesním životě. Do Třebové nejprve řadu let dojížděl, poté zde
našel i s rodinou trvalé bydliště v domě neoficiálně zvaném „U tří
housliček.“ (Bydlely zde totiž i rodiny učitelů hudební školy
Eduarda Vaníčka a Františka Kajetána Zedínka.) Škola se pod
Šimečkovým vedením brzy konsolidovala a rozrostla z původně pouze
hudebního oddělení o obory taneční, výtvarný a literárně
dramatický. Také ve svém novém působišti se Šimeček angažoval
v hudebním životě města. Dirigoval orchestrální sdružení Smetana,
založil a vedl Komorní pěvecký soubor českotřebovských učitelek,
hrál na violu v Českotřebovském kvartetu, dlouhá léta pracoval
v kulturní komisi Městského národního výboru.
Jeho pojetí výuky na hudebních školách (LŠU, později ZUŠ) se
zásadně lišilo od toho, jak je, hlavně ve velkých městech,
pojímána dnes. Šlo mu nejen o přípravu budoucích hudebních
profesionálů, ale především o výchovu zdatných amatérů, kteří
hudbu provozují pro radost, a také posluchačů, pravidelných
návštěvníků koncertů. Také v Třebové se za Šimečkova ředitelování
aktivně a s chutí muzicírovalo – existoval zde školní orchestr (po
Šimečkovi převzal jeho vedení F. K. Zedínek), vznikly zde dva
pěvecké soubory, které vedli J. Vaníčková (mladší žáci) a F. K.
Zedínek (starší žáci). Do výuky se také ve větší míře začala
zařazovat komorní hra, která se později stala nedílnou součástí
osnov.
V roce 1967 se Šimeček spolupodílel na založení Komorního
orchestru Jaroslava Kociana a po mnoho následujících let stál
v jeho čele. Orchestr působil nejprve při LŠU v Ústí nad Orlicí,
později přesídlil do České Třebové. Do Ústí se Šimeček také po 30
let pravidelně vracel jako člen poroty Kocianovy houslové soutěže.
Šimečkova profesionální kariéra dosáhla vrcholu po roce 1975, kdy
předal ředitelský post Eduardu Vaníčkovi a nastoupil na místo
krajského školního inspektora pro LŠU. Ve své nové funkci mohl
v bohaté míře využít svých celoživotních pedagogických, uměleckých
i organizačních zkušeností a přenášet je na hudební školy v celém
tehdejším Východočeském kraji.
V roce 1983 se Antonín Šimeček přestěhoval zpátky do Ústí nad
Orlicí, kde strávil spolu se svou druhou manželkou posledních
deset let života a kde také roku 1993 zemřel. Za celoživotní
práci se mu nedostalo mnoha ocenění a uznání; pouze město Ústí nad
Orlicí na něj nezapomnělo, když ho u příležitosti 75. narozenin
jmenovalo čestným občanem. Přesto žije v paměti nejen svých
potomků, ale i bývalých spolupracovníků a žáků jako člověk
mimořádných osobních i profesionálních kvalit, který se nebývalou
měrou zasloužil o rozvoj hudebního školství ve východočeském
regionu.
Ústí nad Orlicí si připomnělo Šimečkovo 100. výročí narození 16. 1. 2015
odhalením pamětní desky v nové budově ZUŠ a následujícím
slavnostním koncertem Komorního koncertu Jaroslava Kociana.
Stanislav Pecháček
|
|