|
-
TEXT PAVLA
STEJSKALA Z ROKU 2019
-
Prvního ledna 1849 byl bez veškerých oficialit zahájen provoz na
trati Brno – Česká Třebová. Právě skončil bouřlivý a revoluční rok
1848 a vláda ve Vídni se obávala, aby slavnostní zahájení provozu
spojené s přítomností občanstva přilehlých míst, nevyvolalo nové
pobouření a podpoření revolučních myšlenek. Původně se s tratí
počítalo jako spojnicí k Olomoucko-pražské dráze, ale brzy se z
trati stala trať hlavní. Historii trati jsem popsal pro
Českotřebovský zpravodaj v roce 1999 a nyní jsem byl vyzván, abych
shrnul historii posledních 20 let provozu na trati Brno – Česká
Třebová.
-
V
roce 1999 byla trať z Brna do České Třebové po dokončené
rekonstrukci a elektrifikaci zahrnuta do tzv. 2. koridoru. Rozsáhlé
opravy, výměna kolejí a výhybek, změna zabezpečovacího zařízení jak
staničního, tak traťového proběhly v letech 1996-98. Trať byla
modernizována a vybavena autoblokem, stanice vybavené jedním z
nejmodernějších zabezpečovacích systémů, který byl v té době k
dispozici. Elektrický provoz byl zahájen 24. ledna 1999. Část trati
z Brna po Svitavy byla elektrifikována střídavou napájecí soustavou
25 kV 50Hz, od Svitav do České Třebové je vybavena stejnosměrnou
soustavou 3 kV. Dělení soustav je mezi Březovou nad Svitavou a
Svitavami, nedaleko Svitav v km 228. V čele vlaků osobní a nákladní
dopravy nastoupily elektrické dvojsystémové lokomotivy řad 362 a
363. Na vlacích, které nebyly trasovány přes dělení napájecích
soustav u Svitav, nastoupily stroje jednosystémové. Z Brna do
Letovic a Březové nad Svitavou začaly jezdit stroje řad 210, 230,
242 a 560. Mezi Českou Třebovou pak s osobními i nákladními vlaky
převážně lokomotivy řady 130 a 163. V postrkové službě do Svitav se
objevovaly také stroje řady 181.
-
Od platnosti jízdního řádu 1999 – 2000 začaly po jubilantce jezdit
mezinárodní rychlíky kategorie Eurocity, které byly převážně vedeny
lokomotivami řady 350, patřícím Železniční společnosti Slovenska (ZSSK).
Provoz byl v dalších letech zhruba stejný, změny přinášely
jednotlivé jízdní řády hlavně v časových polohách. V roce 2005 byly
na trať nasazeny jednotky Pendolino, které spojovaly Prahu s Vídní a
Bratislavou. Ve vnitrostátní dopravě po jubilující trati byly pod
názvem "Brněnský expres" zavedeny přímé spoje mezi Prahou a Brnem,
které v podstatě zůstaly dodnes, jen názvy se během let změnily.
Jízdní řád těchto vlaků byl sklouben i s návaznosti na přípoje a
několik let jezdí vlaky v taktu. V současném jízdním řádu jsou tyto
oblíbené spoje vedeny pod komerčním "Svitava". V současnosti jsou
tyto vlaky vedeny novými jednotkami InterPanter řady 661.
-
Od
14. prosince 2008 se na jubilantce objevily nové lokomotivy z výroby
Siemens, rakouské stroje Taurus řady 1216. Ty byly nasazovány na
vlaky Eurocity, mezi Vídní a Prahou. V prosinci 2014 byly spoje EC
jezdící na jubilantce mezi Vídní a Prahou nahrazeny jednotkami
Railjet, z nichž část zakoupily České dráhy a společně s Rakouskými
drahami provozují linku spojující v současnosti Prahu přes Vídeň do
Grazu. Změny před 2 roky nastaly také v relaci Praha - Budapešť, kdy
byly vlaky v tomto směru dostaly komerční název Metropolitan.
-
Asi největší změnou nejen na jubilující trati, ale v celé železniční
síti České republiky přineslo v roce 2008 rozdělení Českých drah na
provozovatele a dopravce. Trať, budovy a zaměstnanci, zajišťující
provoz připadli pod státní organizaci Správa železniční dopravní
cesty (SŽDC). Segment zajišťující služby pro cestující, osobní a
rychlíkovou dopravu zůstal Českým drahám a nákladní doprava je
dceřinou společností ČD s názvem ČD Cargo. Na jubilantce se v
nákladní dopravě se začaly objevovat také soukromé dopravní
společnosti. Také do osobní dopravy na jubilantce vstoupila
konkurence. Společnost Regiojet v současnosti provozuje několik
spojů mezi Prahou, Bratislavou a Vídní.
-
Další a rovněž zásadní změny přineslo územní rozdělení a financování
regionální dopravy kraji. Trať je podle současného územního dělení
rozdělená mezi Pardubický a Jihomoravský kraj. Krajská hranice
prochází u zastávky s příznačným názvem Rozhraní. Přímé osobní vlaky
mezi Českou Třebovou a Brnem byly zrušeny a současná regionální
doprava zvláště na části trati, ležící v Pardubickém kraji je spíše
sporadická. Přestupy tak probíhají v Letovicích, které však nejsou
pro přestupy vyhovující. Jinak se k regionální dopravě postavil
Jihomoravský kraj, kde funguje taktová doprava z Brna do Letovic a
některé spoje jsou prodlouženy až do Březové nad Svitavou. V úseku z
Brna do Skalice nad Svitavou, popř. do Rájce Jestřebí jsou vedeny
další regionální vlaky.
-
V budoucích letech čekají jubilující trať i obě koncové stanice
velké změny. V Brně v roce 2019 budou probíhat rekonstrukční práce
na kolejišti hlavního nádraží, některé vlaky jsou převedeny na dolní
nádraží, které sloužilo hlavně pro nákladní dopravu a v minulosti
zde bylo i depo, ze kterého byly vystavovány lokomotivy pro vlaky na
jubilantku. Také Českou Třebovou čeká rekonstrukce nádraží, ale ta
byla zatím odložena na rok 2021. V plánu je také rozsáhlá
rekonstrukce trati mezi Brnem a Blanskem, zahájení je naplánováno po
roce 2020. Ta se zásadně dotkne expresní dopravy na trati. Další
změnou, kterou by však cestující neměli pocítit, bude zapojení trati
do centrálního dispečerského pracoviště, odkud bude pak řízen provoz
a celé trati. K tomuto kroku je však nutno provézt ještě celou řadu
úprav ve stanicích na trati a zřejmě k tomu dojde až po skončení
výluk mezi Brnem a Blanskem.
-
Za posledních 20 let se také změnilo nasazení lokomotiv i vlakových
souprav. Kromě těch, které jsem zmínil se na jubilantce objevují
nejnovější lokomotivy. Kromě nasazování lokomotiv řady 380 ČD od
výrobce Škoda na vlacích Metropolitan se jedná o stroje Traxx a
Vectron. Ty provozuje hned několik dopravců jak v osobní, tak hlavně
v nákladní dopravě. Skladba vlakových souprav pro osobní dopravu se
rověž změnila. Kromě již uvedených jednotek 661 InterPanter a
souprav pro Railjet jsou v soupravách zařazovány nové i
modernizované vozy s klimatizací, přípojkami na nooteboky a wifi. Na
části regionálních vlaků z Brna do Březové, či Letovic jsou
nasazovány jednotky RegioPanter.
-
PAVEL STEJSKAL, 2.1.2019
-
Na mapě lze vidět
kam všude jezdí soupravy Railjet. Také k nám do České Třebové....
-
|
|