ČtD 32/2024   pátek 2.2.2024


Nové video Českotřebovského deníku:

Na návštěvě u cestovatele Honzy Šimůnka


Kalendáři vládne leden a to je nejlepší doba pro bilancování předešlého roku, tedy roku 2023. V případě Honzy Šimůnka jde o rok vyplněný zahraničními cestami. Jako by Honza doháněl výpadky, které vznikly v době covidu s omezenými možnostmi…. Ptám se tedy Honzy Šimůnka: Jaký byl cestovatelský rok 2023? Odpovědí mně jsou pečlivě zpracované v šesti fotoknihách, které systematicky popisují 6 zahraničních cest - první na Austrálii a Tasmánii, druhou na Šalamounovy ostrovy. Třetí cesta zavedla Honzu a Zdenu Šimůnkovy na Maledivy, čtvrtá pak Honzu s kamarády na komplexní červencový průzkum Mongolska - V září se Honza dočkal premiéry - své první cesty do USA, konkrétně do národních parků středozápadu. A ještě to není všechno - v listopadu se podruhé vypravila na expedici Madagaskar. Tím je výčet cest roku 2023 vyplněn. Ale protože sedm je lepší než šest, tak přidáváme bonus - sedmou cestu již z letošního ledna do středozápadní Afriky, kde Honza prozkoumal Středoafrickou republiku, Republiku Kongo a Kamerun. Pak se ve videu vrátíme domů do Svinné na prohlídku zajímavých artefaktů z cest po všech světadílech. Prohlídka skutečně stojí za to, je to takové "malé muzeum", které bude třeba ještě navštívit znovu a postupně přiřadit exponáty k jednotlivým zemím odkud pocházejí. Děkuji Honzovi za spolupráci při výrobě pořadu, budeme v ní pokračovat. Společně ještě připravujeme "Cestovatelskou mapu roku 23". Bude rozhodně zajímavá!  (mm)
Video si můžete pustit také na videoportálu Českotřebovského deníku na facebooku zde

Proběhlo jednání s novým ředitelem SUS Pardubického kraje.

Mělo ovšem řešit i jiné věci než jen Kubelkovu ulici !


Na webu a FB města jsme si mohli přečíst článek, který ve stejném znění přetiskuji pro ty, co takové věci nesledují.   Vidím zde zejména rozpor mezi nadpisem a obsahem článku. 
Jak zjistíte, tak nadpisu se píše o údržbě a v obsahu o připravovaných investicích. To je téma zdánlivě neproblémové, neboť je to ukázka, jak se na nás myslí, jakých nových investic se dočkáme. Sliby a vzdušné zámky. Až přijde na realizaci, bude hůř.
Podle zveřejněného textu se při jednání problémy města neřešily, možná ani žádné nejsou. Jenže ono to tak není, problémů je spousta a ze zveřejněného textu vyplývá, že o nich na radnici snad ani nevědí.  Protože příležitostí jak by měla Správa a údržba Pardubického kraje v České Třebové působit je řada. Možná by bylo dobře poslechnout každoroční hlášení policajta Franze na Jabkancové pouti, aby se na radnici dozvěděli, jaká to je na Lidické ulici (v majetku kraje) katastrofa.  Frekvence roste, donedávna tudy přece vedla při rekonstrukci II/315 objížďková trasa, jsou úzké chodníky kudy maminka s kočárkem po nich neprojede, dokonce má na chodnících s nepevným povrchem v cestě sloupy elektrického vedení a tak musí do vozovky mezi zaparkovaná auta. Moc bezpečné to není!
Rekonstrukce slíbená na rok 2021 (po dokončení mostu) byla odvolána, důležitější je ulice Kubelkova.  I ta má být v pořádku, samozřejmě. Jenže město si přece si v předstihu připravilo projekty rekonstrukcí sítí a dokonce vysoutěžilo dodavatele na dešťovou kanalizaci. Pak se rekonstrukce odložila, zatím na neurčito. Je jasné, že to nešlo dělat v době, kdy se opravovala silnice ze Skuhrova na Knapovec. Zde se oprava protáhla, ale nyní je hotovo. Vypadá to, že na rekonstrukci Lidické máme zapomenout. Zatím zde bylo alespoň v předstihu vybudováno nové veřejné osvětlení. Jde zde hlavně o ty chodníky - potřebují rozšířit. Vozovka by se zúžit dala, jenže to je akce SÚS, ale ta to zas nemá v plánu, bude pokračovat modernizace komunikace Kubelkova Pod Jelenicí...
A nejde jen o ulici Lidickou. Na fotografiích zavedu čtenáře nahoru do lokality nad Skuhrovem. Zde už rekonstruovaný úsek silnice končí a komunikace se zužuje do úzké trasy se zatáčkami lemované se stromy zasahujícími do vozovky. Úsek silnice je nerovný, plný louží, vyžaduje nutně opravu. Právě tudy vedla objížďková trasa, která  zvýšeným zatížením "dostala na frak" a podle toho vypadá.
Bylo by správné, aby Pardubický kraj jako investor nyní zafinancoval opravu a to třeba z prostředků na rekonstrukci silnice Skuhrov - Knapovec - Ústí. Toto měl starosta města na panu Vlašákovi vyžadovat, kdo jiný má mít takové potřeby zmapované ? !
Připomeňme ještě rok 2017, kdy při rekonstrukci tzv. "tunelů" vedla objížďka po kamiony po nevhodné trase Semanín - Zádolka . Třebovice, nařízené krajem, nikoliv městem. Za zničenou objížďku Pardubický kraj požadoval na městu 2 miliony korun a ty mu pak byly také v roce 2018 z rozpočtu města vyplaceny. Teď právě vznikla doba, kdy by měl Pardubický kraj tyto peníze v nějaké formě (povýšené o inflaci) vrátit, např. formou opravy neudržovaného a poničeného objížďkového úseku silnice nad Skuhrovem. Vždyť ORP Česká Třebová  patří v kraji k těm ekonomicky problematickým a to by byl vhodný způsob podpory, ne? A kraj by přitom opravoval svůj vlastní majetek...
Právě tudy jezdí každé léto mezinárodní cyklistický závod Regionem Orlicka. Mám starost, aby tímto nebezpečným úsekem, o který se nikdo nestará, projeli.  Fotografie z tohoto úseku jsem byl pořídit dnes odpoledne. Snad si jich někdo všimne a někdo s tím něco udělá. Jenže už jsem na to upozorňoval několikrát a jak je vidět, bez úspěchu. Je na to sice pořekadlo o házení hrachu na zeď, ale já se držím spíše jiných: "opakování je matka moudrosti" nebo "trpělivost růže přináší".
A tak čekám, že z krajských uspořených prostředků za rok 2023 se najdou peníze na opravu  poškozeného úseku u Skuhrova!  Zásadní také bude provedení dendrologického posouzení stromů u silnice, též hlediska bezpečnosti! Nebezpečné stromořadí v tělese silnice na prakticky lesním úseku přece ztrácí svůj smysl, ne?
Škoda také, že schůzce nebyl dle fotografie přítomen jednatel Eko Bi, která zajišťuje údržbu komunikací městských. Mohl by ukázat zimní  fotografie ukazující na to, jak sněhové pluhy SUS ničí práci Eko Bi, která udržuje přilehlé chodníky. Možná by stačilo, aby sněhové pluhy jezdily přes město pomaleji.  Milan Mikolecký 1. února 2024

A ještě Lidická - to jsou chodníky, jedna radost, že? A bez rekonstrukce silnice je nelze změnit!

Zajímavý workshop v Litomyšli může být i pro nás


Patříte k lidem, kteří si už podesáté pořídili nádherný sešit, aby si vedli deník, ale neví, jak vlastně začít? Napadlo vás někdy vytvořit vlastní povídku, nebo pohádku pro děti, ale nemáte nikoho, kdo by vám poradil a dal zpětnou vazbu? ​Během dvoudenního workshopu Píšu, kreslím. Záznamy každodennosti se v Městské galerii Litomyšl vše naučíte! Techniku kreativního psaní Vám přiblíží spisovatelka Markéta Pilátová a se základy ilustrace Vás seznámí ilustrátorka Andrea Tachezy. 

Program workshopu: 

Pátek 8. března, 16.00–20.00, Dílna kreativního psaní s Markétou Pilátovou

Sobota 9. března, 9.00–13.00, Dílna ilustrace s Andreou Tachezy

​Cena workshopu: 1200,- (v ceně je zahrnut materiál a občerstvení).

Máte-li o workshop zájem, registrujte se prosím na edukace@galerie.litomysl.cz

Workshop bude součástí doprovodného programu výstavy Kapky na kameni.

​Místo konání: Městská galerie Litomyšl, dům U Rytířů, Smetanovo nám. 110.

Lektorky: 

Markéta Pilátová je spisovatelka, překladatelka a novinářka. Je autorkou řady románů, povídkových knih, básní a třinácti dětských knih. K nejznámějším románům patří Žluté oči vedou domů (2007), Tsunami blues (2014) nebo S Baťou v džungli (2017). Zatím posledním autorčiným dílem je román Senzibil (2020) a dětské knihy Bába Bedla a Arnoštova cesta.

Andrea Tachezy vystudovala ateliér textilu a alternativních technik a ateliér animovaného filmu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Jako ilustrátorka je podepsána pod mnoha tituly. Za knihu Ferdinade!, Bořivoj a blecha Fló a Dům číslo 226 dostala ocenění Zlatá stuha. Kniha O čem sní byla nominována na cenu Czech grand design 2016.  ​Těšíme se na Vás!



Další rozvoj Orlickoústecké nemocnice by mohl začít vybudováním nového stravovacího provozu

Vedle dokončování pavilonu centrálního příjmu v Pardubické nemocnici a rozvoje areálu Svitavské nemocnice řeší Pardubický kraj ve spolupráci s Nemocnicí Pardubického kraje také generel rozvoje Orlickoústecké nemocnice, ve které byl v roce 2023 dobudován pavilon centrálního příjmu. Prioritu v rámci dalšího rozvoje nemocnice má nyní především zahájení přípravy vybudování nového stravovacího provozu.
„Naší prioritou v oblasti zdravotnictví je po dokončení centrálních příjmů v Orlickoústecké a Pardubické nemocnici jednoznačně nová lůžková část Svitavské nemocnice. V květnu loňského roku jsme schválili aktualizovaný investiční záměr. Ten především slučuje dvě dříve oddělené investiční etapy a zahrnuje také dílčí změny v projektu, a to na základě detailního projednání a zkušeností posledních let. Aktuální náklady investičního záměru včetně projektové dokumentace a souvisejících služeb činí necelých 1,112 miliardy korun včetně DPH. Pro letošní rok máme v krajském rozpočtu připraveno 25 milionů korun na projektování stavby, což je podle mého názoru jednoznačný signál, že s projektem počítáme a budeme dělat maximum proto, abychom byli připraveni na potenciální čerpání vhodných evropských fondů,“ uvedl hejtman Martin Netolický, podle kterého je však dobré již nyní přemýšlet nad potenciálním rozvojem Orlickoústecké nemocnice v rámci stávajícího areálu. „První myšlenky směřující k dalšímu rozvoji areálu jsou spojené s budováním centrálního příjmu, protože nám bylo jasné, že dojde k přesunu některých odborností a vyprázdnění pavilonů. Jejich stavba v průběhu času od vzniku nemocnice probíhala relativně živelně, což je patrné na napojování budov či obslužných komunikacích a z dnešního pohledu není vše vždy provozně přívětivé,“ řekl hejtman Netolický.
Podle náměstkyně Matouškové se v tuto chvíli jedná o zahájení debat tak, aby byl kraj do budoucna připraven a měl stanovený směr, jakým by se mohla Orlickoústecká nemocnice ubírat. „Naším cílem je zanalyzovat celý areál včetně technického stavu budov, efektivnosti využití volných ploch či řešení dopravy uvnitř nemocnice. Vše souvisí také s proměnou fungování a struktury zdravotní péče proti době, kdy nemocnice vznikala. V tuto chvíli si určitě nedáváme žádné pevné konkrétní termíny, ale chceme mít vizi podloženou konkrétními návrhy tak, aby se podle nich mohlo v případě příznivé ekonomické situace postupovat,“ řekla Michaela Matoušková.
Jedním z prvních kroků, by mělo být zpracování projektové dokumentace na vybudování objektu stravovacího provozu. „Stravovací provoz by se měl nacházet ve spodní části areálu v těsném sousedství pavilonu F v prostorách, kde se dnes nachází mimo jiné lékárna. Chceme v nejbližší době zpracovat investiční záměr a zahájit přípravy na zpracování projektové dokumentace na celý objekt, kde by se kromě stravovacího provozu měly nacházet také garáže, dílny či energo a datacentrum. Kromě toho řešíme také způsob zajištění ubytování, a to jak dočasného v rámci ubytovny, tak trvalejšího prostřednictvím malometrážních bytových jednotek, o čemž budeme jednat s vedením města,“ řekl hejtman Netolický.