Nové
video Českotřebovského deníku:
Na
návštěvě u cestovatele Honzy Šimůnka
Kalendáři
vládne leden a to je nejlepší doba pro
bilancování předešlého roku, tedy roku 2023.
V případě Honzy Šimůnka jde o rok vyplněný
zahraničními cestami. Jako by Honza doháněl
výpadky, které vznikly v době covidu s
omezenými možnostmi…. Ptám se tedy Honzy
Šimůnka: Jaký byl cestovatelský rok 2023?
Odpovědí mně jsou pečlivě zpracované v šesti
fotoknihách, které systematicky popisují 6
zahraničních cest - první na Austrálii a
Tasmánii, druhou na Šalamounovy ostrovy.
Třetí cesta zavedla Honzu a Zdenu Šimůnkovy
na Maledivy, čtvrtá pak Honzu s kamarády na
komplexní červencový průzkum Mongolska - V
září se Honza dočkal premiéry - své první
cesty do USA, konkrétně do národních parků
středozápadu. A ještě to není všechno - v
listopadu se podruhé vypravila na expedici
Madagaskar. Tím je výčet cest roku 2023
vyplněn. Ale protože sedm je lepší než šest,
tak přidáváme bonus - sedmou cestu již z
letošního ledna do středozápadní Afriky, kde
Honza prozkoumal Středoafrickou republiku,
Republiku Kongo a Kamerun. Pak se ve videu
vrátíme domů do Svinné na prohlídku
zajímavých artefaktů z cest po všech
světadílech. Prohlídka skutečně stojí za to,
je to takové "malé muzeum", které bude třeba
ještě navštívit znovu a postupně přiřadit
exponáty k jednotlivým zemím odkud
pocházejí. Děkuji Honzovi za spolupráci při
výrobě pořadu, budeme v ní pokračovat.
Společně ještě připravujeme "Cestovatelskou
mapu roku 23". Bude rozhodně zajímavá! (mm)
Video si můžete pustit také na videoportálu
Českotřebovského deníku na facebooku zde
Proběhlo jednání s novým ředitelem SUS
Pardubického kraje.
Mělo
ovšem řešit i jiné věci než jen Kubelkovu ulici
!
Na
webu a FB města jsme si mohli přečíst
článek, který ve
stejném znění
přetiskuji pro ty,
co takové věci
nesledují.
Vidím zde zejména
rozpor mezi nadpisem
a obsahem článku.
Jak zjistíte, tak
nadpisu se píše o
údržbě a v obsahu o
připravovaných
investicích.
To je téma zdánlivě
neproblémové, neboť
je to ukázka, jak se
na nás myslí, jakých
nových investic se
dočkáme. Sliby a
vzdušné zámky. Až
přijde na realizaci,
bude hůř.
Podle zveřejněného
textu se při
jednání problémy města
neřešily, možná ani žádné nejsou. Jenže ono
to tak není, problémů je spousta a ze zveřejněného textu vyplývá, že o nich na
radnici snad ani nevědí. Protože příležitostí jak by měla Správa a údržba
Pardubického kraje v České Třebové působit
je řada. Možná by bylo dobře poslechnout
každoroční hlášení
policajta Franze na Jabkancové pouti,
aby se na radnici
dozvěděli, jaká to je na
Lidické ulici (v
majetku kraje) katastrofa.
Frekvence roste,
donedávna tudy přece
vedla při
rekonstrukci II/315
objížďková trasa,
jsou úzké chodníky
kudy maminka s
kočárkem po nich
neprojede, dokonce
má na chodnících s
nepevným povrchem v
cestě sloupy
elektrického vedení
a tak musí do
vozovky mezi
zaparkovaná auta.
Moc bezpečné to
není!
Rekonstrukce slíbená
na rok 2021 (po
dokončení mostu)
byla odvolána,
důležitější je ulice
Kubelkova. I
ta má být v pořádku,
samozřejmě. Jenže město
si přece si
v předstihu
připravilo projekty
rekonstrukcí sítí a
dokonce vysoutěžilo
dodavatele na
dešťovou kanalizaci.
Pak se rekonstrukce
odložila, zatím na
neurčito. Je
jasné, že to nešlo dělat
v době, kdy se
opravovala silnice
ze Skuhrova na
Knapovec. Zde se
oprava protáhla, ale
nyní je
hotovo. Vypadá
to, že na
rekonstrukci Lidické
máme zapomenout.
Zatím zde bylo
alespoň v předstihu
vybudováno nové
veřejné osvětlení. Jde
zde hlavně o ty
chodníky - potřebují
rozšířit. Vozovka by
se zúžit dala, jenže
to je akce SÚS, ale
ta to zas nemá v
plánu, bude
pokračovat
modernizace
komunikace Kubelkova
Pod Jelenicí...
A nejde jen o ulici
Lidickou.
Na fotografiích
zavedu čtenáře
nahoru do lokality
nad Skuhrovem. Zde
už rekonstruovaný
úsek silnice končí a
komunikace se zužuje
do úzké trasy se
zatáčkami lemované
se stromy
zasahujícími do
vozovky. Úsek
silnice je nerovný,
plný louží, vyžaduje
nutně opravu. Právě
tudy vedla objížďková
trasa, která
zvýšeným zatížením
"dostala na frak" a
podle toho vypadá.
Bylo by správné, aby
Pardubický kraj jako
investor nyní
zafinancoval opravu
a to třeba z prostředků na
rekonstrukci silnice Skuhrov - Knapovec -
Ústí. Toto měl
starosta města na
panu Vlašákovi
vyžadovat, kdo jiný
má mít takové
potřeby zmapované ?
!
Připomeňme ještě rok
2017, kdy při
rekonstrukci tzv.
"tunelů" vedla
objížďka po kamiony
po nevhodné trase
Semanín - Zádolka .
Třebovice,
nařízené krajem,
nikoliv městem. Za
zničenou objížďku
Pardubický kraj
požadoval na městu 2
miliony korun a ty
mu pak byly také v
roce 2018 z rozpočtu
města vyplaceny. Teď
právě vznikla doba,
kdy by měl
Pardubický kraj tyto
peníze v nějaké
formě (povýšené o
inflaci) vrátit,
např. formou opravy
neudržovaného a
poničeného
objížďkového úseku
silnice nad
Skuhrovem. Vždyť ORP
Česká Třebová
patří v kraji k těm
ekonomicky
problematickým a to
by byl vhodný způsob
podpory, ne? A kraj
by přitom opravoval
svůj vlastní
majetek...
Právě tudy jezdí
každé léto
mezinárodní
cyklistický závod
Regionem Orlicka.
Mám starost, aby
tímto nebezpečným
úsekem, o který se
nikdo nestará,
projeli.
Fotografie z tohoto
úseku jsem byl
pořídit dnes
odpoledne. Snad si
jich někdo všimne a
někdo s tím něco
udělá. Jenže už jsem
na to upozorňoval
několikrát a jak je
vidět, bez úspěchu.
Je na to sice
pořekadlo o házení
hrachu na zeď, ale
já se držím spíše
jiných: "opakování
je matka moudrosti"
nebo "trpělivost
růže přináší".
A tak čekám, že z
krajských uspořených
prostředků za rok
2023 se najdou
peníze na opravu
poškozeného úseku u Skuhrova!
Zásadní také bude
provedení
dendrologického
posouzení stromů u
silnice, též
hlediska
bezpečnosti!
Nebezpečné
stromořadí v tělese
silnice na prakticky
lesním úseku přece
ztrácí svůj smysl,
ne?
Škoda také, že schůzce nebyl dle fotografie
přítomen jednatel Eko Bi, která zajišťuje
údržbu komunikací městských. Mohl by ukázat
zimní fotografie ukazující na to, jak sněhové pluhy SUS ničí práci Eko Bi,
která udržuje přilehlé chodníky. Možná
by stačilo, aby sněhové pluhy jezdily přes
město pomaleji. Milan Mikolecký 1.
února 2024
A
ještě Lidická - to jsou chodníky, jedna
radost, že? A bez rekonstrukce silnice je
nelze změnit!
Zajímavý workshop v Litomyšli může být i pro
nás
Patříte k lidem, kteří si už podesáté pořídili
nádherný sešit, aby si vedli deník, ale neví,
jak vlastně začít? Napadlo vás někdy vytvořit
vlastní povídku, nebo pohádku pro děti, ale
nemáte nikoho, kdo by vám poradil a dal
zpětnou vazbu? Během dvoudenního
workshopu Píšu, kreslím. Záznamy
každodennosti se v Městské galerii Litomyšl
vše naučíte! Techniku kreativního psaní Vám
přiblíží spisovatelka Markéta Pilátová a se
základy ilustrace Vás seznámí
ilustrátorka Andrea Tachezy.
Program
workshopu:
Pátek 8. března, 16.00–20.00, Dílna
kreativního psaní s Markétou Pilátovou
Sobota 9. března, 9.00–13.00, Dílna ilustrace
s Andreou Tachezy
Cena
workshopu: 1200,- (v ceně je zahrnut materiál
a občerstvení).
Máte-li o workshop zájem, registrujte se
prosím na
edukace@galerie.litomysl.cz
Workshop bude součástí doprovodného programu
výstavy Kapky na kameni.
Místo konání: Městská galerie Litomyšl, dům U
Rytířů, Smetanovo nám. 110.
Lektorky:
Markéta Pilátová je spisovatelka,
překladatelka a novinářka. Je autorkou řady
románů, povídkových knih, básní a třinácti
dětských knih. K nejznámějším románům patří
Žluté oči vedou domů (2007), Tsunami blues
(2014) nebo S Baťou v džungli (2017). Zatím
posledním autorčiným dílem je román Senzibil
(2020) a dětské knihy Bába Bedla a Arnoštova
cesta.
Andrea Tachezy vystudovala ateliér textilu
a alternativních technik a ateliér animovaného
filmu na Vysoké škole uměleckoprůmyslové. Jako
ilustrátorka je podepsána pod mnoha tituly. Za
knihu Ferdinade!, Bořivoj a blecha Fló a Dům
číslo 226 dostala ocenění Zlatá stuha. Kniha O
čem sní byla nominována na cenu Czech grand
design 2016. Těšíme se na Vás!
Další
rozvoj Orlickoústecké nemocnice by mohl začít
vybudováním nového stravovacího provozu
Vedle dokončování pavilonu centrálního
příjmu v Pardubické nemocnici a rozvoje areálu
Svitavské nemocnice řeší Pardubický kraj ve
spolupráci s Nemocnicí Pardubického kraje také
generel rozvoje Orlickoústecké nemocnice, ve
které byl v roce 2023 dobudován pavilon
centrálního příjmu. Prioritu v rámci dalšího
rozvoje nemocnice má nyní především zahájení
přípravy vybudování
nového stravovacího provozu.
„Naší prioritou v oblasti zdravotnictví je
po dokončení centrálních příjmů v Orlickoústecké
a Pardubické nemocnici jednoznačně nová
lůžková část Svitavské nemocnice. V květnu
loňského roku jsme schválili aktualizovaný
investiční záměr. Ten především slučuje dvě
dříve oddělené investiční etapy a zahrnuje
také dílčí změny v projektu, a to na základě
detailního projednání a zkušeností posledních
let. Aktuální náklady investičního záměru
včetně projektové dokumentace a souvisejících
služeb činí necelých 1,112 miliardy korun
včetně DPH. Pro letošní rok máme v krajském
rozpočtu připraveno 25 milionů korun na
projektování stavby, což je podle mého názoru
jednoznačný signál, že s projektem počítáme a
budeme dělat maximum proto, abychom byli
připraveni na potenciální čerpání vhodných
evropských fondů,“ uvedl hejtman Martin
Netolický, podle kterého je však dobré již
nyní přemýšlet nad potenciálním rozvojem
Orlickoústecké nemocnice v rámci stávajícího
areálu. „První myšlenky směřující k dalšímu
rozvoji areálu jsou spojené s budováním
centrálního příjmu, protože nám bylo jasné, že
dojde k přesunu některých odborností a
vyprázdnění pavilonů. Jejich stavba v průběhu
času od vzniku nemocnice probíhala relativně
živelně, což je patrné na napojování budov či
obslužných komunikacích a z dnešního pohledu
není vše vždy provozně přívětivé,“ řekl
hejtman Netolický.
Podle náměstkyně Matouškové se v tuto
chvíli jedná o zahájení debat tak, aby byl
kraj do budoucna připraven a měl stanovený
směr, jakým by se mohla Orlickoústecká
nemocnice ubírat. „Naším cílem je zanalyzovat
celý areál včetně technického stavu budov,
efektivnosti využití volných ploch či řešení
dopravy uvnitř nemocnice. Vše souvisí také
s proměnou fungování a struktury zdravotní
péče proti době, kdy nemocnice vznikala.
V tuto chvíli si určitě nedáváme žádné pevné
konkrétní termíny, ale chceme mít vizi
podloženou konkrétními návrhy tak, aby se
podle nich mohlo v případě příznivé ekonomické
situace postupovat,“ řekla Michaela
Matoušková.
Jedním z prvních kroků, by mělo být
zpracování projektové dokumentace na
vybudování objektu stravovacího provozu.
„Stravovací provoz by se měl nacházet ve
spodní části areálu v těsném sousedství
pavilonu F v prostorách, kde se dnes nachází
mimo jiné lékárna. Chceme v nejbližší době
zpracovat investiční záměr a zahájit přípravy
na zpracování projektové dokumentace na celý
objekt, kde by se kromě stravovacího provozu
měly nacházet také garáže, dílny či energo a
datacentrum. Kromě toho řešíme také způsob
zajištění ubytování, a to jak dočasného
v rámci ubytovny, tak trvalejšího
prostřednictvím malometrážních bytových
jednotek, o čemž budeme jednat s vedením
města,“ řekl hejtman Netolický.
|