|
CZ LOKO dokončilo
modernizaci čtrnácti lokomotiv řady 742 pro ČD
ČESKÁ TŘEBOVÁ, 1. února 2024
České dráhy mají již zpět všech 14 lokomotiv
řady 742, které daly ke kompletní modernizaci do společnosti CZ
LOKO. Stalo se tak prakticky o rok dříve, neboť kontrakt za více
než 684 milionů Kč předpokládal dokončení posledního vozidla až v
listopadu 2024.
„Zrychlení této série modernizací bylo prakticky
jedinou možností, jak alespoň částečně udržet ekonomiku projektu v
reálných mezích. V té době, těsně po podpisu smlouvy, začala válka
na Ukrajině a dodavatelské řetězce se rozpadly. Enormně se
zdražily ceny prakticky všech komponentů a nám hrozil
katastrofický scénář. Tímto jsme mu předešli. Bezesporu ke
spokojenosti zákazníka, který mohl vozidla dříve využívat,“
říká Jan Kutálek, člen představenstva a obchodní ředitel CZ LOKO.
V rekordním čase se firmě přitom podařilo zvládnout
změnu dodavatele systému ETCS, poté co Alstom nečekaně a
nekompromisně ukončil výrobu systému EBICAB, používaného v této
řadě. Proto CZ LOKO přešlo na nový systém AURIGA španělského
výrobce CAF.
„Veškerou
integraci a zkoušky jsme museli dělat úplně od začátku a to není
snadné. U sériových lokomotiv, kde španělský systém rovněž
nasazujeme, aktuálně plánujeme přepínání do režimu Switch-On,“
uvedl Jan Kutálek. Vozidlo je pak plně způsobilé k ostrému
komerčnímu provozu pod ETCS na tuzemské železniční síti.
„Komplexní modernizace lokomotiv řady 742 na
EffiShunter 1000M je součástí naší Strategie 2030, v níž obnovíme
významnou část vozidlového parku,“ říká Jiří Ješeta, člen
představenstva a náměstek generálního ředitele ČD pro osobní
dopravu. Oceňuje přitom, že CZ LOKO zvládlo zakázku ve
složitých vnějších podmínkách v původní ceně a s předstihem.
„Mezi našimi dodavateli je bohužel takové plnění zakázek zcela
ojedinělé,“ dodal.
Tyto lokomotivy České dráhy využijí pro výkony na
nezávislé trakci na koridorech vybavených evropským zabezpečovačem
ETCS. Pod jeho výhradním dohledem bude zajištěn provoz na vybrané
železniční síti od ledna 2025.
„Modernizace prodlužuje životnost lokomotiv při
zásadním zvýšení komfortu a bezpečnosti práce našich zaměstnanců,
zjednodušuje údržbu a snižuje emise,“
uvedl Jiří Ješeta.
Technologicky náročná modernizace řady 742 na řadu
743.2 pro níž CZ LOKO používá obchodní název EffiShunter 1000M, z
lokomotiv ČKD z let 1977 až 1988 dělá prakticky nové prvotřídní
stroje. Ty jsou také vybaveny online monitoringem a diagnostikou a
novou generací trakční a pomocné výzbroje. Původní zůstává jen
podvozek a hlavní rám, i tyto části ale procházejí hlavní opravou
a mnoha úpravami. Výkon spalovacího motoru 1000 kW umožňuje
maximální rychlost 100 km/h.
V minulosti už CZ LOKO se stejným projektem uspělo
u ČD Cargo, pro které v letech 2018 až 2022 zmodernizovalo 50
lokomotiv této řady, dalších 25 bude dodáno do konce roku 2024.
Probíhá také modernizace 20 strojů pro ZS Cargo Slovakia. Další
vozidla vlastní dopravci CER, Rail Cargo Carrier nebo ostravský
ODOS.
|
|