|
Téma únorového Semináře o
železnici s názvem „Elektrifikované tratě
ve Slezsku 1914-1945“ se trochu vymyká z dosud uskutečněných
seminářů. Téma bylo pro mě výzvou, v roce 2022 jsem měl seminář o
ozubnicové trati z Tanvaldu do Kořenova a zmínil jsem se o
elektrifikaci v Kořenově. Po semináři se rozběhla diskuze o jakou
elektrifikaci tam šlo, rozhodl jsem se vypracovat seminář o
elektrifikaci horských tratí za hranicí současné České republiky.
O tratě na druhé straně Krkonoš a Jizerských hor jsem se zajímal
už dříve, nicméně jsem nyní využil strýčka Googla, historických
materiálů a obrázků ve své sbírce, ale také poznatků a archivních
materiálů kamaráda, spolužáka z učení, který se problematikou
elektrifikace tratí ve Slezsku dlouhodobě zabýval.
V roce 1914 se za severní
hranicí tehdejší Monarchie nacházelo Prusko, železniční síť
patřila Pruským královským železnicích (KPEV). Společnost
elektrifikovala v některých oblastech Německa několik tratí a
jednou ze zvolených oblastí pro elektrifikaci staly tratě v
podhůří Slezska. První tratí, kde se v roce 1914 rozjely vlaky
s elektrickými lokomotivami byla trať Nieder Salzbrunn – Bad
Salzbrunn – Fellhammer – Halbstadt / Meziměstí. Tak se stalo, že
do Meziměstí dospěla elektrifikace. V roce 1923 dosáhla
elektrifikace na území Československa, kdy byl spuštěn provoz na
trti Hirschberg – Polubný (dnešní Kořenov). Elektrifikace tratí ve
Slezsku pokračovala až do roku 1938 a dosáhla délky více jak 390
kilometrů. Mimo jiné byly elektrickým provozem spojené Görlitz s Breslau.
Elektrické vlaky jezdily na německé straně Krkonoš do roku 1945.
Po skončení 2.světové války byla na základě rozhodnutí vítězných
mocností překreslena mapa Německa a Polska a oblasti Slezska
připadly tak Polsku. Troleje byly sneseny, zařízení elektrárny,
napájení a část lokomotivního parku se stalo válečnou kořistí
Sovětského svazu. Tím byla ukončena kapitola elektrického provozu
ve Slezsku. V současnosti sice na některých tratích někdejšího
Slezska opět jezdí elektrické vlaky, jiné tratě, kde do roku 1945
jezdily elektrické vlaky, jsou bez provozu vůbec.
Pakliže Vás
zaujala kapitola elektrifikace železnic za severní hranicí našeho
státu, máte zájem něco více se o této historii dozvědět srdečně
Vás zvu na Seminář o železnici, který bude dne 20. února v 17.
hodin v zasedací místnosti Městského muzea v České Třebové.
Možná budou
zajímavá také čísla o Seminářích o železnici, které probíhají
v Městském muzeu Česká Třebová. První ze Seminářů se uskutečnil
v roce 2022 a od té doby se uskutečnilo 21 Seminářů, z toho byly
dvě komentované prohlídky železniční expozice Městského muzea a 2
večery s promítáním filmů ve spolupráci s Letohradským železničním
klubem. Seminář o železnici „Elektrifikované tratě ve Slezsku
1914-1945“ bude tak již 22 seminářem. Další tři Semináře jsou
téměř dokončeny, na dalších se pracuje.
Pavel Stejskal, lektor Seminářů o železnici.
Doprovodný obrázek: Kresba
znázorňující provoz ve stanici Kořenov ve 30 letech minulého
století. Uprostřed je elektrický vůz ET 89, vedle je parní
lokomotiva 404.0. Kreslil Kamil Brož.
|
|