O čem bude seminář Pavla Stejskala 



Téma únorového Semináře o železnici s názvem „Elektrifikované tratě ve Slezsku 1914-1945“ se trochu vymyká z dosud uskutečněných seminářů. Téma bylo pro mě výzvou, v roce 2022 jsem měl seminář o ozubnicové trati z Tanvaldu do Kořenova a zmínil jsem se o elektrifikaci v Kořenově. Po semináři se rozběhla diskuze o jakou elektrifikaci tam šlo, rozhodl jsem se vypracovat seminář o elektrifikaci horských tratí za hranicí současné České republiky.
O tratě na druhé straně Krkonoš a Jizerských hor jsem se zajímal už dříve, nicméně jsem nyní využil strýčka Googla, historických materiálů a obrázků ve své sbírce, ale také poznatků a archivních materiálů kamaráda, spolužáka z učení, který se problematikou elektrifikace tratí ve Slezsku dlouhodobě zabýval.
V roce 1914 se za severní hranicí tehdejší Monarchie nacházelo Prusko, železniční síť patřila Pruským královským železnicích (KPEV). Společnost elektrifikovala v některých oblastech Německa několik tratí a jednou ze zvolených oblastí pro elektrifikaci staly tratě v podhůří Slezska. První tratí, kde se v roce 1914 rozjely vlaky s elektrickými lokomotivami byla trať Nieder Salzbrunn – Bad Salzbrunn – Fellhammer – Halbstadt / Meziměstí. Tak se stalo, že do Meziměstí dospěla elektrifikace. V roce 1923 dosáhla elektrifikace na území Československa, kdy byl spuštěn provoz na trti Hirschberg – Polubný (dnešní Kořenov). Elektrifikace tratí ve Slezsku pokračovala až do roku 1938 a dosáhla délky více jak 390 kilometrů. Mimo jiné byly elektrickým provozem spojené Görlitz s Breslau. Elektrické vlaky jezdily na německé straně Krkonoš do roku 1945. Po skončení 2.světové války byla na základě rozhodnutí vítězných mocností překreslena mapa Německa a Polska a oblasti Slezska připadly tak Polsku. Troleje byly sneseny, zařízení elektrárny, napájení a část lokomotivního parku se stalo válečnou kořistí Sovětského svazu. Tím byla ukončena kapitola elektrického provozu ve Slezsku. V současnosti sice na některých tratích někdejšího Slezska opět jezdí elektrické vlaky, jiné tratě, kde do roku 1945 jezdily elektrické vlaky, jsou bez provozu vůbec.
Pakliže Vás zaujala kapitola elektrifikace železnic za severní hranicí našeho státu, máte zájem něco více se o této historii dozvědět srdečně Vás zvu na Seminář o železnici, který bude dne 20. února v 17. hodin v zasedací místnosti Městského muzea v České Třebové.
Možná budou zajímavá také čísla o Seminářích o železnici, které probíhají v Městském muzeu Česká Třebová. První ze Seminářů se uskutečnil v roce 2022 a od té doby se uskutečnilo 21 Seminářů,  z toho byly dvě komentované prohlídky železniční expozice Městského muzea a 2 večery s promítáním filmů ve spolupráci s Letohradským železničním klubem. Seminář o železnici „Elektrifikované tratě ve Slezsku 1914-1945“ bude tak již 22 seminářem. Další tři Semináře jsou téměř dokončeny, na dalších se pracuje.
Pavel Stejskal, lektor Seminářů o železnici.
 
Doprovodný obrázek: Kresba znázorňující provoz ve stanici Kořenov ve 30 letech minulého století. Uprostřed je elektrický vůz ET 89, vedle je parní lokomotiva 404.0. Kreslil Kamil Brož.