-
-
Za Ing. Dr. Karlem Ryšánem
-
Ve
skříňkách pohřební služby to je černé na bílém:
- V
sobotu 30. ledna 2024 zemřel ve věku 80 let Ing. Dr. Karel Ryšán. Osoba
v České Třebové velmi známá, třeba jen proto, že působil jako učitel na
českotřebovské železniční průmyslovce a jejích následných
mutacích, z nichž nejvíce zdomácněla zkratka VDA. Také patriot našeho
města, jistě i psycholog. Tím je vlastně každý učitel a u Karela Ryšána
bylo zvláštní, že se dovedl nadnést od aktuálních žabomyších problémů a
dívat se na řešené otázky s nadhledem. Navíc si také bral za své vlastní
i problémy životního prostředí. a hledání jejich řešení. Hodně by
se dalo napsat o jeho pedagogickém působení, ale to bych přenechal jeho
bývalým kolegům.
- Karel
Ryšán byl veřejnou osobou a život města, ale i státu mu ležel na srdci.
Veřejně přednášel.
- Jako
člen České sociální demokracie byl od roku 1994 po dva funkční období
zastupitelem měst a s nástupem nových krajů v roce 2000 se stal také
zastupitelem krajským. Veřejně vystupoval a byl také přispívatelem
Českotřebovského zpravodaje. Počítače mají dobrou paměť a tak "z doby
digitální", která u Českotřebovského zpravodaje nastala při přelomu
století., mám některé jeho texty k dispozici a můžeme se do nich
začíst, i po letech v nich najdeme jeho zájem o veřejné dění a to i v
době, když neměl mandát zastupitele. V posledních letech se z veřejného
dění odmlčel, ale jeho přínos ke kultivaci myšlení a dění v našem
městě je velká. Věřím, že některý z jeho kolegů ve škole nebo na radnici
mé řádky doplní.
- Čest
jeho památce!
-
Milan
Mikolecký
-
- Zalistujme nyní v archivu
Českotřebovského deníku.
- Vyhledal jsem pět
vybraných textů z let 2000 - 2008, můžeme si je po letech znovu
přečíst....
-
Zpráva o stavu české (nebo českotřebovské?) komunální
politiky (2000)
-
Uvádím po letech přetištěný článek
Karla Ryšána (kar). Původně vyšel v internetovém deníku Romana Rouna s
názvem "Alois", potom byl nedlouhým časovým odstupem ještě uveden také v
tehdejším internetovém vydání Českotřebovského zpravodaje. V té době
bylo ovšem na internetu daleko méně čtenářů. A tak neuškodí si vše po
tolika letech zopakovat a posoudit, zda tam jsou i prvky ze současné
doby.
-
(21.4.2000
kar) Strávit volební období v městském zastupitelstvu, to dá jednomu
zabrat. Ale také si vypracuje vlastní názor na spoustu věcí víc, než
kdyby žil dvěsta let na venkově. Říká se, že komunální politika je jiná
než ta parlamentní, že je taková praktičtější, řešení problému nečiní
rozdíly mezi stranami a protože se lidé znají, lépe dospějí k rozumnému
řešení než páni poslanci či senátoři. Asi ano, ale na věc je možno
nazírat i jinak. Zatímco politická příslušnost není až tak důležitá,
důležité jsou kontakty a známosti, které dávají jedněm možnost
rozhodovat se rovně a svobodně a druhým rovněji a svobodněji. Tím jsem
chtěl naznačit, že i na tom nejmenším městečku se dá na problém pohlížet
nejméně ze dvou zcela opačných stran. Někdy i ze čtyř, když bereme jen
ty hlavní světové. Podívejme se na problematiku poněkud podrobněji. A
začněme od hlavy.
-
Představitelem města je starosta. Měl by to být člověk schopný, zkušený,
vzdělaný, inteligentní, charakterní, příjemný a já nevím co ještě. Už
tento zkrácený výčet ukazuje, že tvrzení starosta = nejlepší je zcela
nesmyslné. Nejschopnější lidé dnes podnikají. A tak se vybírají jednoocí
mezi slepými. Lidé se o funkci příliš nederou. Proč? Podívejte, starosta
je volená funkce. Až přejde jeho volební období, je pravděpodobné, že
podruhé nebude zvolen a řekněte mně, myslíte, že na člověka středního
věku čekají všude s otevřenou náručí jen proto, že čtyři roky
starostoval? A tak jde o post pro člověka spíše staršího, který funkční
období přežije, případně proklimbá a pak.... sbohem, já jsem v penzi.
-
Také úroveň vzdělání není zrovna podmínkou. Úřady mají řadu skutečně
schopných a profesionálně zdatných úředníků. Ale který z nich by na sebe
upoutával pozornost, když za slušný plat může být ukryt v kanceláři (na
věčné časy) a dostatečnou kariérou může být funkce vedoucího referátu.
-
A když už se na starostování někdo uváže, pak musí počítat s jistotou,
že zanedlouho bude muset předat žezlo a snaží se získat kontakty, a
třeba i materiální výhody. To ovšem stěží může zůstat čistý jak lilie.
Přinejmenším se namočí do lobování, někdy do méně či více nápadných
úplatků , ne-li do něčeho horšího.
-
Úřednictvo je kapitolou samo pro sebe. Občané našeho města svorně říkají
(samozřejmě v ústraní), že hlavní snahou celého úřadu je pozdržet
vyřízení každé záležitosti co nejdéle. Nevyvíjet přílišnou aktivitu! Ono
je totiž nutné, aby úředník nenarazil. Přece jen plat není špatný,
pracovní úsilí přijatelné, a budoucnost více méně jistá. Jen kdyby ti
lidé neotravovali. To by se úřadovalo. Aby měli úředníci motivaci,
uvažuje se o jakési definitivě. Ach jo. Už vidím pány rady, vrchní rady,
oficiály a další jak přežívají ve stínu svých kanceláří až do penze.
Jenže zase na druhou stranu...
-
Nejmocnějším orgánem města je rada. Ono to na první pohled tak nevypadá,
ale je. Rada se odměňuje za svoji činnost, rozhoduje o mnohém, a mnohé
doporučuje zastupitelstvu ke schválení. Termín je správný, jak ještě
uvidíme, zastupitelstvo často nerozhoduje, a to ani kdyby mělo, ale
schvaluje. Je-li pracovní atmosféra v radě přátelská, t.j. jsou li členy
rady jen samí kamarádi, pak je rozhodování bezproblémové. Některým
občanům to vadí, některým to je fuk. Ti co jim to je fuk, jsou buď za
vodou, nebo bohémové, ti kterým to vadí se snaží vyšachovat stávající
radu a dostat se při volbách na její místo, aby mohli "ďobnout pizzu"
taky. Vše je tedy v pořádku, snad jen bravu moc a korýtek málo.
-
Zastupitelstvo je ve městě tím největším pánem. To ovšem nijak
nevylučuje to co už jsem napsal, protože v historii byli největší páni
taky jen pro parádu a vládli dvořané a úřadníci. Zastupitelstvo se čas
od času sejde, a odhlasuje to co je zapotřebí. V demokratické
společnosti je to snadné, protože když si zastupitelé vymyslí vyhlášku,
aby jejich město bylo bezpečné a krásnější, pak jim to právníci
zbourají, protože byl překročen zákon. Tak se vyhláška více či méně
opíše a demo vlk se nažral a právní koza zůstala celá. Mnozí zastupitelé
to brzy zjistí a tak jich asi čtvrtina (odhadem) tráví jednání s dobře
skrývaným nezájmem, další dvě čtvrtiny sice chápou o čem je řeč, ale
jsou na řešení osobně zaangažováni. Tedy pan ředitel školy zvedne ruku
pro stadion a předseda fotbalového klubu pro školní kotelnu. Lékaři si
prosadí zvýhodněný nájem pro své ordinace, divadelníci novou oponu a pan
starosta nové služební auto. Bude-li čistě náhodou v zastupitelstvu
místní kominík, budou se pravděpodobně stavět vyšší komíny a bude-li
majitel chovné stanice vzácných pejsků, budou místní psi nosit obojky se
znakem města. Zúčastění jsou spokojeni.
-
Veřejnost informuje místní tisk. Místní tisk, ač soukromý je poměrně
slušně dotován radnicí. Na jednu stranu je to dobře, protože kdyby mu
sem tam od majetných něco nekáplo, dávno by dotisknul. Na druhou stranu
to má ještě tu výhodu, že místní tisk prakticky nikdy nekritizuje
radnici. A když, tak jemně, aby ani slůvkem neublížil. Co mu také zbývá.
To je zase jeden rys demokracie po česku.
-
A co občan? Tomu je to, jak jsem už řekl, jedno. Jen zřídkakdy zavítá na
jednání zastupitelstva. Je to pochopitelné, protože pro normálního
občana to musí být značná otrava. Zastupitelé se neperou, hádají jen o
peníze a sem tam o nějaký názor, někteří jsou dohodnuti předem, tak o co
jde. Podniká se podle rozpočtových pravidel, rozpočty se dodržují, na
prodeje jsou odhady, záležitosti se vyřizují podle schváleného pořadí
důležitosti atd. A když je zapotřebí, tak se udělá rozpočtová změna, při
prodeji se sleví nebo přidá, změní pořadí důležitosti atd. Všechno je
jasné a průhledné. Platí zásada, že ten kdo vládne na radnici má pravdu,
a v případě že jí nemá, platí zásada číslo jedna. Občana to příliš
nezatěžuje, protože obecní kytky krade podle potřeby, odpadky hází kam
chce, a z problémů se nějak vždycky vykroutí. A to je ten správný
liberalismus.
-
Karel Ryšán 2000
-
Poznámka: Jaká by byla zpráva o stavu českotřebovské komunální politiky
dnes?
-
-
Město
pro život (2006)
-
Kůň
potřebuje k životu stáj a výběh, pták hnízdo a zahradu, člověk byt a
město. Tam si opatřuje živobytí, tráví svůj volný čas a stará se o svou
rodinu. Nemá-li vhodné podmínky, ztrácí jeho život na kvalitě. Spokojeně
prožitý den je cennější než řada dní bez radosti.
-
Přehlédněme všudypřítomnou psychickou masáž
s cílem přesvědčit lidi, že pracovat méně než šestnáct hodin denně je
opovrženíhodné, protože musíme nakupovat, spotřebovávat a hromadit
peníze. Je osobní věcí každého jak bude trávit svůj život, jak
hospodařit se svým majetkem a s kým se kamarádit. Ne všechno se ale dá
zvládnout vlastními silami a proto si lidé zřizují instituce, kterým
svěřují vybrané povinnosti a potřebné pravomoci. Proto platíme své
daně. Nejbližším takovým organizačním celkem nade mnou je město a jeho
řídící orgány. Naši předkové věděli že pánbůh je vysoko a císař daleko.
Nemá tedy cenu chtít aby mé denní problémy a přání řešila OSN nebo
Evropská unie. Také je poněkud alibistické tvrzení, že ryba smrdí od
hlavy. Užitečnější je zamést si nejen před vlastním prahem ale občas i
chodník. Problém je v tom, že musím přesně vědět co chci a brát ohled na
(často odlišná) přání svých spoluobčanů. Lépe řečeno, hledat kompromisy.
-
Město k životu by mělo být přiměřené. Rozměry,
čistotou, hladinou hluku atd. Aby solventnější spoluobčané neutíkali
bydlet do jeho okrajových částí. Mělo by dávat obživu. Ve větších
městech bývá obživa snazší a proto nic nenaděláme, mladí odcházejí
jinam. To není chyba vedení města. Město by mělo mít nadosah přírodu.
Naše město má nádherný park (co jen bylo protestů proti prvnímu zásahu
do jeho vzhledu a výsledek – skvost). Má ještě jeden, i ten býval
krásný, dnes je ukázkou že soukromé vlastnictví nemusí být to nejlepší
řešení. Město musí mít chodníky po kterých se dá jet s kočárkem i jít o
francouzských holích. To už je výhradně na bedrech města.
-
Přívětivé město by mělo dát prostor zábavě. Podporovat
rekreační sport (ostatní je věcí komerce a sponzorů). Třeba i na úkor
dospěláků podporovat hřiště, oddíly, trenéry pro sportovní vyžití
mládeže. Například využití pěkných běžeckých tratí v okolí by mohlo být
větší. Krytý plavecký bazén veřejnost vnímá jako jednu z nejlepších věcí
ve městě. Další je věc názoru a také uvážlivého investování peněz, které
město nevydělalo.
-
Dříve lidé „dělali“ muziku. Hře na nástroj se
učily stovky dětí, mnohé z nich dosáhly úspěchu, ty ostatní si rozšířily
své vzdělání. V současnosti záplava kvalitních nahrávek odsuzuje většinu
z nás do role užaslých posluchačů. Kino je beznadějně ztraceno mezi
četnými plazmovými obrazovkami připojenými na satelity a přehrávače.
Stejně tak málo přitažlivé i když ne neúspěšné je snažení o amatérské
divadlo.
-
Hodně se udělalo v péči o seniory. Především
díky dobrým kontaktům s poslanci kteří drží kasu. I když z vydělování
seniorů mimo zbytek populace mám rozporuplný pocit. Přijdu-li do
pečovatelského domu, otvírají se tiše dveře a některý z obyvatel škvírou
pozoruje, ke komu jde návštěva. Někdy jsou dveře otevřené, aby nic
z dění na chodbě neuniklo. Proč?
-
A mohli bychom pokračovat. Město
se stará o naši bezpečnost, snaží se řídit dopravu, musí odklízet odpad
a zajišťovat řadu dalších věcí, které jsme mu my občané za své peníze
svěřili do správy. Na řešení problémů je většinou shodný názor. Ne ale
vždycky.
-
Je samozřejmé, každý člověk má na konkrétní
věc vlastní pohled a zástupce občanů zastupuje především skupinu lidí se
stejnými názory. To je normální. Bylo by tedy dobré, kdyby zastoupení
občanů bylo pestré. V tom je ovšem kámen úrazu. Můžeme očekávat, že
pokud se filatelistům (omlouvám se, nechci se jich nijak dotknout)
podaří prosadit větší zastoupení ve věcech veřejných, pak město bude
budovat muzeum české známky a ucpané kanály mohou dál zaplavovat ulice.
Každý z nás má nějaké mezery ve vzdělání a občan se někdy nestačí divit,
co jedinci i kolektivní orgány vyplodí za pitomosti jen pro prosazení
svého zájmu. Někdy nevezmou v úvahu podstatné maličkosti. Jindy mají
zájem, který ostatním není po chuti. Řečeno jasněji: je skutečnost, že
ti, kteří jsou závislí na podpoře města budou v určitých směrech
manipulující i manipulovaní i když jejich přizpůsobivost bude dána
ušlechtilými motivy a ne osobním prospěchem. To je první a nejčastější
příčina pozdější nespokojenosti na všech úrovních společnosti.
-
Demokracie je jako příboj. Ti
dole musí umět své požadavky formulovat a zdůvodnit, ti nahoře je musí
umět splnit. Stále dokola. O nic jiného vlastně nejde. Bohužel, čas od
času, případ od případu se v obou směrech produkují kolize a zmetky.
Jediné co spolehlivě zůstává jsou nepřiměřené ambice a občas i touha po
osobním prospěchu. Celé dějiny nejsou o ničem jiném. A stejně se
nepoučíme.
-
Ing. Dr. Karel Ryšán 2006
-
-
Lehké
otázky, těžké odpovědi (úvodník Českotřebovského zpravodaje 2006)
-
Nemysli.
Když myslíš, tak nemluv. Když mluvíš, tak nepiš. A když už píšeš, tak se
nepodepisuj. Ignorujeme tuto lišáckou radu a mluvíme, píšeme a napsané
zveřejňujeme pod svým jménem. V naději, že když to dobře dopadne, bude
s námi nesouhlasit menší polovina čtenářů.
-
Otázky které dostávám, jsou o to méně zábavné
o co víc jsou ožehavé. Dvorní básníci píšící vládní prohlášení,
prezidentské projevy a podobné výlevy jsou předmětem ostré kritiky a
proto se před veřejností skrývají. To nemohu a proto mně nezbývá než se
věnovat našemu regionu v předvolebním čase.
-
V posledních letech jsem měl příležitost
sledovat metody řízení společnosti na všech úrovních a to nejen jako
přímý účastník ale především jako pozorovatel. Té druhé možnosti si
cením víc, protože mě zbavila podezření z osobního prospěchu. Na
základě svých zkušeností si dovolím tvrdit, že lidé nejsou spokojení
ani nespokojení. Vždy jsou spokojeni nebo nespokojeni s něčím
konkrétním. Rozumím, že podnikající člověk chce daňové úlevy ale
očekávám, že pochopí touhu důchodce po nezbytných jistotách. Jenže „není
člověk ten, aby se zavděčil lidem všem“. Jako komunální politik jsem
poznal, že to je příčina, proč probíhají hrátky s fakty. Je hloupost
hledat kdo s kým se spojí při hlasování. Žádný starosta ještě neodmítl
dotaci od ministra z konkurenční strany. Ale když se některá stanoviska
vylučují, pak se začne kličkovat.
-
V našem městě se rozvířila
problematika rychlostní komunikace. Řekl bych, že těch kteří jsou pro a
proti je tak napůl. Nerozum je stavět se za něco čemu nerozumím, co jsem
si možná ani neprostudoval. Už patnáct let konstatuji, že výkonný
aparát má mít větší pravomoc a samozřejmě odpovědnost, protože tam jsou
(mají být) specialisté. V zastupitelstvu každý rozumí jen něčemu. Při
rozhodování musí uvěřit vyjádření výboru nebo předkladateli, nebo
hlasovat podle „uměleckého dojmu“. Bohužel se občas ukáže, že některá
důležitá fakta nebyla řádně vyhodnocena nebo dokonce byla účelově
zatajena. A to je malér. Jestliže můj vážený kolega kritizuje že jižní
varianta je dražší o tři miliardy je to nesporně pravda, ovšem ne celá,
protože komunikace nižší třídy financuje kraj. Takže ve skutečnosti se
jedná o třímiliardový dar ministerstev dopravy a místního rozvoje našemu
kraji za podporu řešení celostátně katastrofální situace v dopravě. To
už bylo stokrát řečeno. Samozřejmě je možné tuto nabídku striktně
odmítnout a postavit si silnice za své, kdy a kde chceme. Naši sousedé
se asi budou velice zlobit a „dé jednička“ zkolabuje úplně.
-
Tvrzení o odporu dalších obcí je zbytečné
rozebírat. Jak jsem už naznačil, vždycky se najde někdo, kdo bude mít
výhrady. Chyba je, že nás liknavost donutí protestovat až když je
s křížkem po funuse. Přitom dobře víme, že všechno má svůj čas.
-
Nezakrývám, že mě odrazují velké proklamace,
které se nenaplňují. Bojujeme o mezinárodní tranzitní komunikaci a dříve
vychvalovaný železniční uzel stagnuje. Zdá se, že už jsem jediný ze
zastupitelů, který pravidelně využívá nevalných služeb Českých drah.
Podle vžitých praktik bych měl raději besedovat s železničáři a jezdit
autem. Bohužel, i ten nejmenší komunální politik se snaží zavděčit svým
voličům (špatné je, když ve svém vlastním zájmu, který není ani tak o
výhodách jako o pěstování vlastního pocitu důležitosti) a vymýšlí akce,
které jsou do značné míry problémové. Dovolíte-li, například sjezdovka
za padesát milionů. Na první pohled je v dobrém místě, na druhý bohužel,
v této nadmořské výšce by žádný podnikatel do podobné akce nešel(za
své). Pokud si vzpomínám, většina místních škol jezdila na lyžařské
výcviky jinam, prý kvůli jistějším sněhovým podmínkám. Mnozí Třebováci
jezdí do Čenkovic nebo i do Alp. Tento způsob investování není příliš
prozíravý. A nebuďme naivní, Evropská unie nedává nic zadarmo. Budeme
vracet. Navíc vzájemná rivalita vyvolává řetězec podobných projektů.
Hlinsko staví unikátní most pro sjezdovku přes silnici, Litomyšl nemá
krytý bazén. Jenže masový sport a kultura nejsou ani v tržní společnosti
komerční záležitostí. Jak se nedávno v tisku vyjádřily přední osobnosti
našeho veřejného života, jsme myšlením všichni socialisté, ale ještě si
to neuvědomujeme.
-
Jako důchodce bych měl mít radost, že
politické strany, které se prezentují jako pravicové jsou tak
socialistické, že levice už nemůže být víc socialistická. Jenže jako
občan který má zkušenost s omezenými rodinnými prostředky čekám kdy
dojde k nejhoršímu a já budu velkorysé akce platit omezením vlastního
příjmu. Pravicová politika je akciový fond. Lákavější možnosti a větší
rizika. Levicová má jiné nevýhody. Nezbohatnu, ale mám své jisté.
Extrémy lidi ohrožují. Nezbývá než hledat řešení v kompromisech. Což
nevylučuje, že mladí mají dostat svou šanci a možnost ukázat co dovedou,
zatímco ti starší přinejmenším jistotu, že mohou pracovat i po padesátce
a důchod jim umožní slušný život včetně potřebné zdravotní péče. Ale
všichni se v zásadě musíme rozhodnout, jestli nám jde víc o kvalitu
života nebo kapitál.
-
Doufám, že jsem alespoň u některých čtenářů
vyvolal vášnivou nevoli. Povinností novináře není psát pro ty kterým se
napsané líbí, povinností je pokusit se provokovat ty kteří přemýšlejí a
ty, kterým se přemýšlet nechce. Protože právě oni mohou tvořit
konstruktivní opozici do věcné diskuse. Prosím tedy: ne s kým, ale o
čem. Děkuji vám.
-
Ing. Dr. Karel Ryšán (2006)
-
-
Námět
-
Chtěl bych připomenout možnost dozvědět se z
povolaných úst něco víc k problému potřebného obchvatu města.
-
O akci samotné jste jistě informováni, proč
ji ovšem nevyužít. Karel Ryšán
-
Otázka k vedení
města: K
velké radosti všech lyžařů opět sněží. Doufejme, že sníh vydrží až do
soboty 11. února, kdy se na Horách u České Třebové uskuteční Přebor
Pardubického kraje - závod Českomoravského poháru (veřejný závod v běhu
na lyžích), který svou symbolickou účastí podpoří také ministr vlády
Radko Martínek. Nebylo by od věci, kdyby se na chvíli našel vhodný
koutek a panu ministru položila otázka, jak vidí možnost financování
obchvatu České Třebové jako přivaděče k zamýšlené rychlostní komunikaci.
Čí slovo by mohlo mít váhu když ne slovo ministra. Zvláště pokud by
všichni tři ministři, kterých se tento problém týká našli shodu. Odpadly
by nekonečné diskuse a mohlo by se začít stavět. Karel Ryšán
-
Zbytečná diskuze? (2008)
-
Příspěvky
na téma přivaděčů k R35 v pátém čísle Zpravodaje mě překvapily
racionalitou nejen předložených návrhů, ale i představou o dění
budoucím. Obávám se ale, že diskuse přichází opět zbytečně. Proto
stručně.
-
Trasa přivaděče jižně od
Třebové je skutečně zajímavá. Jenže stejně vhodné možná i vhodnější
mohlo být umístění R35 do stejného prostoru, protože se předpokládal
tunel, který by urychlil přechod přes hřeben a navíc zachoval přírodní
prostředí v okolí Kozlova. S předpokládaným připojením Ústí obchvatem
z Třebové a z přivaděče na Vamberk. Právě tato varianta byla zamítnuta
jako první a tudíž se o ní dál nejednalo. V každém případě tím byla
vyloučena jedna z možností. Dále je dobře připomenout, že toto zamítnutí
bylo zřejmě aktivováno lokálními námitkami. Některé důvody pro toto
rozhodnutí jsou známy, o některých se šušká. Fakt je, že když na tomto
místě neprošla čtyřproudá rychlostní komunikace nemusí projít ani
dvouproudá silnice první třídy.
-
Přivaděč přes Zhoř není
pro město vhodný. Stěží přijatelný je pro Ústí přivaděč přes Andrlův
Chlum a o mnoho lepší není ani třetí možnost. Zmíněný článek totiž jasně
ukazuje, že s jednotlivými navrženými variantami souhlasí všichni mimo
ty, kterých se to bezprostředně týká. Kompromisy neexistují.
-
Když vznikaly kraje, dali
zastupitelé za ČSSD slib, že v případě konfliktu zájmů budou preferovat
zájmy kraje jako celku. Proto také jiné návrhy nenapadali pokud to bylo
jen trochu možné. Bylo to poněkud naivní. Všichni přece dobře víme jak
každý občan touží po parkovišti pro své auto před vlastním domem nebo
provozovnou. Ovšem velice nerad připouští „smrad“ z auta sousedova.
-
Je těžké posoudit důvody
které vedou k tomu či onomu tvrzení. Na rozdíl od minulého direktivního
režimu, se kterým se příliš nediskutovalo je v současnosti nutné počítat
s možností co nejvíc kalit vodu. Nepřehlednost a zatajování skutečných
argumentů dává prostor pro lobbing, korupci, věčné dohadování, žaloby
atd. Viz Kaplického knihovna, radar, vedení dálnic, rušení lokálních
železničních tratí a další. V případě R35 se nakonec hledala varianta,
která by pomohla vyřešit nejen problémy D1, ale dopravní situaci
v průtahu republikou obecně. Proto výsledné, nejrychlejší řešení. A
s ním i slib stoprocentní podpory svižné výstavby přivaděčů ze strany
vlády.
-
Jenže to už by se s jejich
výstavbou muselo začít. Zatím to spíš vypadá na staronové průtahy. Státu
jde o hlavní komunikaci, neexistence přivaděčů bude pálit pouze region.
Obávám se, aby problém nakonec neřešila opravdová naftová krize nebo
třeba celosvětové prozření, že vozit zboží dále než tisíc kilometrů je
vlastně luxus. Pak by problémy s dopravou částečně odpadly.
-
Vývoj situace sleduji. Ale
v žádném případě bych si nedovolil prorokovat. Zdá se, že situace je
stále stejně nejasná, jen se vášně tentokrát přesunou do jednání o
přivaděčích. Ale možná, že mně jen chybí informace.
-
Karek
Ryšán, 2008
|