30
let od ukončení těžebních prací v areálu českotřebovské akciové cihelny
-
V roce1978 jsem o českotřebovské cihelně uvedl do publikace k 700.
výročí první zmínky o existenci České Třebové jako obydleného
sídla text, který nyní znovu uvádím na levé straně.
Zdrojem byla informace tehdejšího vedení tohoto závodu.
-
Fotodokumentace z té doby nebyla poskytnuta. Tehdy se z cihelně těžilo
i vyrábělo, zejména v novém provozu panelárna.
-
-
V letošním roce 2023 si pak již můžeme
připomenout 30. výročí ukončení těžebních prací v hliništi
u bývalé cihelny, za nádražím, jižně od Semanínské ulice. V době největší slávy se zde těžilo až
10 000 m3 jílu ročně a z něj se za rok vyrobilo až 4 000 000 cihel.
-
S rozvojem tržního hospodářství v
devadesátých letech cihelna přestávala vyhovovat kvalitou svých
výrobků oproti konkurenci a zanikla. Objekt cihelny byl odprodám
dalším zájemcům o působení v průmyslové zóně města, především
společnost CZ LOKO a IMS Drašnar, s.r.o.
-
Postupně byl zbourán, ale
těžební jáma zůstala doposud a postupně zarostla bujnou vegetací, jež
překryla původní obnažené jílové svahy. Až do přelomu století byl
tento prostor veden jako plocha pro důlní činnost a byl takto vyznačen
v územním plánu města. Dnes již takto označen není.
-
Podle katastru je nyní tato cca
dvouhektarová plocha v soukromém vlastnictví stále v přírodním stavu i
s mokřady.
-
Situaci zmapoval Petr Vomáčka a
publikoval na svém facebookovém profilu zajímavé obrázky. Některé z
nich uvádím a díky Martinu Šebelovi porovnat s fotografiemi ze staré
doby, kdy se zde těžilo a cihelna vyráběla. Pamatuji tu dobu a jednu
exkurzi do výroby jsem absolvoval.
-
-
Z historie cihelny je
možná zajímavá informace, že v roce 1945 zde naši osvoboditelé
využili uzavřenou cihelnu je shromažďování všeho, co se jim
podařilo vyrabovat v německých rodinách určených k odsunu.
V kronice odsunutých Němců z Rybníka je tato doba velmi dobře
popsána, je zde výčet všeho co museli osvoboditelům odevzdat a je zde
popsáno i jejich chování a skutečnost, že Němci museli tyto
svoje věci v rámci pracovní povinnosti odvozit svými povozy právě sem
do objektu uzavřené cihelny , aby se s nimi už vícekrát nesetkali.
Bohužel jim u toho aktivně pomáhali také někteří Českotřebováci. I
jejich jména jsou v této kronice, ne tak dávno vystavené na rybnickém
obecním úřadě, napsána. Není to kronika oficiální, ale i tak ukazuje,
že si tato doba zasluhuje ještě důkladné zhodnocení. Cihelna tak ve
své historii plnila i tuto úlohu.
-
Poslední etapou života cihelny
pak bylo
využití pro sběr a třídění kovového odpadu a ekologické likvidaci
vraků automobilů.
-
Fotografie Petra Vomáčky popisují stav hliniště
Českotřebovské cihelny dnes:
-
-
-
Fotografie z archivu Martina Šebely
-
-
Jak skončila cihelna svůj život (Českotřebovský
deník 5. únor 2016)
-
V
druhé polovině roku 2015 ukončila v České Třebové na
Semanínské
ulici 1547 činnost společnost
Ekoline
Group,
s.r.o., která se zabývala výkupem železa a dalších kovů, likvidovala
vraky osobních automobilů respektive vozy, které dosloužily. Sídlila
v bývalé cihelně, jejíž vnitřní prostory vlastně nevyužívala a
zdejší tovární komín byl jen reklamou s nápisem "Sběrna",
orientačním bodem, podle kterého bylo možné sběrnu najít. Svým
umístěním do průmyslové zóny život města nerušila, rozhodně méně,
než sběrna kovů "vhodně" umístěná do Benátek. Výkup kovů přestal
mezi tím tak lukrativní záležitostí a tak sběrna zmizela.
-
Pozemek a stavby se staly předmětem prodeje, který se podařilo
poměrně rychle domluvit a uskutečnit. Nyní nevyužitý pozemek si mezi
sebou rozdělí společnost IMS - Drašnar (nástrojárna a zpracování
plastů), která již nějakou dobu hledá prostor pro své rozšíření a
společnost CZ LOKO, která již vlastní další pozemky na jih od
pozemku cihelny a která zde realizuje svůj rozvojový program. IMS -
Drašnar získává pozemky a stavby až po nyní bouraný komín bývalé
cihelny (včetně komína a budovy bývalé cihelny s pecí), CZ LOKO pak
další pozemky až ke svému současnému areálu. Zatím není nijak
řešen pozemek přilehlého bývalého dobývacího prostoru cihelny. Firma
IMS Drašnar tak má před sebou nemalý úkol: realizovat demolici
vysokého továrního komína a celé budovy cihelny. Byla sice snaha
budovu cihelny využít, zachránit, ale po prohlídce objektu statikem
bylo konstatováno, že vybouráním pece by se podstatně změnila
statika budovy a využití objektu by bylo velmi, velmi drahé, přitom
by vznikla řada omezení pro využití budovy. Demolice bude tedy
podstatně levnější a umožní vyřešit celý získaný prostor efektivně
právě dle potřeb rozvíjející se společnosti. Zimní období je pro
demolice velmi vhodně a tak můžeme nyní sledovat, jak rychle je
komín cihelny odbouráván. Na komíně pracují dva komínáři, se kterými
by jejich práci asi každý nevyměnil. Cihly z komína odhazují z výšky
dolů, v okolí komína postupně narůstá vrstva vybouraného materiálu.
Ve výšce se každý necítí dobře a určitě tam pěkně fouká. Kolik z
komína chybí můžeme sledovat na ubývajícím nápisu "Sběrna". Demolici
zajišťuje firma Davida Skalického, která vlastní také také zařízení
na zpracování a drcení vybouraného stavebního materiálu, takže
neskončí bez užitku na skládce. Objekt k demolici je však velký a
demolicí komína tedy práce nekončí. Na pozemku, který získala
společnost CZ LOKO je demoličních prací mnohem méně, ale i tam se
již začalo s likvidací bývalé váhy a dalších zařízení.
-
Pozemky
bývalé cihelny odděluje od silnice (Semanínské ulice) železniční
vlečka, která je stále využívána a může být pro rozvoj průmyslové
zóny užitečná i v budoucnu. Její poloha však současně znamená
poměrně velké šířkové omezení vozovky, která by si v průmyslové zóně
zasloužila větší šířku umožňující bezkolizní míjení nákladních
vozidel. Jenže není kam se rozšířit. S vlečkou se hnout nedá a na
druhé straně je silnice těsně kolem plotu areálu CZ LOKO. Jediným
ovšem asi nerealizovatelným řešením by tedy byla integrace vlečky s
občasným provozem do tělesa silnice, což však vzhledem ke dvěma
různým majitelům není možné. Průjezd velkých vozidel směrem k
Národnímu domu a kolem Javorky není ale aní žádoucí, protože by
přivedl nákladní dopravu do míst, kde si ji nepřejeme a odkud ji
vyháníme. Díky rekonstrukcí silnice v tzv. tunelech musí nákladní
vozy využívat tuto trasu přes průmyslovou oblast přímo vedoucí na
I/14.
-
Z panoramatu města tedy
definitivně zmizela bývalá českotřebovská cihelna, která dříve
patřila pod Východočeské cihelny n. p. Hrochův Týnec. Malých
cihelen v České Třebové však bývalo více, např. Plašilova cihelna
za na Trubech, v Hliníkách, nebo cihelna v prostoru za tzv. tunely.
-
Připomeňme si stručně osud této poslední mizející cihelny za
areálem železničních dílen: Již v dřívějších dobách bylo o
svazích směřujících ke Kozlovskému lesu známo, že obsahují kvalitní
keramickou hlínu. V roce 1928 se zde Akciová společnost cihelen
rozhodla postavit cihelnu. Počáteční kapacita závodu byla 2,5 mil.
cihelných jednotek ročně, vyráběla se široká paleta výrobků. V
průběhu okupace byl závod uzavřen a k novému otevření došlo opět
roku 1946. Po znárodnění přešel závod pod n. p. Hodonínské cihelny,
od roku 1950 je součástí n. p. Východočeské cihelny s podnikovým
ředitelstvím v Hrochově Týnci. V roce 1968 došlo k zahájení
rekonstrukce závodu — k přestavění lisovny a pece, byla zavedena
mechanizovaná vyvážka a navážka. V roce 1972 byla dokončena
panelárna na keramickou prefabrikaci s kapacitou 7500 m3 za
rok. Původní kapacita závodu se rekonstrukcí zvýšila čtyřikrát.
Sortiment cihelny je rozdělen mezi klasický zdicí materiál (bloky
CDK) a tvarovky BK pro potřeby panelárny. Perspektiva závodu
spočívala v rozšíření keramické prefabrikace. Cihelna byla v provozu
do roku 1989, potom je další její osud spojen s firmou Jevisport,
která zde provozovala tamní panelárnu..
-
Fotografie bourání komína s
nápisem SBĚRNA z 5. února 2016
|