SDÍLENÁ KOLA SE ZNOVU ROZJÍŽDÍ  


Podívejme se ještě zevrubně na loňskou "PILOTNÍ" sezónu 2023:

Přišlo jaro. Na stanovištích se opět objevila sdílená kola společnosti NEXT BIKE. Podívejme se při této příležitosti zevrubněji na data poskytnutá společností NEXT BIKE  o loňské sezóně:
Celkový počet lidí, kteří si kolo NEXT BIKE vypůjčili  je 1558, tedy vysoké číslo, téměř 10% obyvatel města.   Z toho si ovšem 270 lidí si kolo půjčilo jenom jednou, 187 lidí si kolo půjčilo 2x, 115 lidí si kolo půjčilo 3x. Tito lidé by se jistě bez bikesharingu obešli,  nemá pro ně význam platit registrační poplatek. Celkem jich je 572.  Počet  skutečných uživatelů této služby je pak menší než 1000, přesněji  986 osob.
Jací jsou naopak nejčastější uživatelé bikesharingu:
Více než 200x si kolo půjčilo 5 lidí (nejvíce  282x pak 268 a třetí 260x).  Více než 100x si kolo půjčilo 50 lidí, více než 50x  pak 150 lidí. Celkem se těchto 150 lidí podílí na 13 957 výpůjčkách. Celkový počet výpůjček je 28190.  Z poloviny tedy sdílená kola sloužila vlastně jen pro 150 osob, kteří si je půjčili nejčastěji, tedy více než 50 x  Na druhé polovině výpůjček se pak podílí  zbývajících 1408 lidí, kteří si kolo vypůjčili alespoň 1x - 49x
Budeme-li uvažovat tak, že možnost výpůjčky má smysl tehdy, když jsem si kolo půjčil během roku 20x, potom se na tom podílelo 386 lidí  a počet lidí, kteří si kolo půjčili alespoň 10x je 633. V tom jsou započteny i takové projížďky, kdy bylo půjčeno a zase vráceno ve stejné stanici. Takových jízd bylo celkem 1628.
Jde o službu občanům, která má smysl, bude-li využívána.
Z celkového počtu registrovaných uživatelů i celkového počtu výpůjček  to vypadá, že zřízení bikesharingu byl dobrý  tah. Když však blíže analyzujeme data, která máme od provozovatele k dispozici, tak zjistíme, že služba sloužila jen poměrně úzké skupině a nesplnila všechna očekávání do služby vložené. 
Ukážeme např. jak sloužila např. "netřebovákům", konkrétně studentům  zdejší průmyslovky, dojíždějícím do školy do České Třebové.  Je to zřejmé z rozboru nejfrekventovanější trasy Terminál - Billa (VDA).  Z celkového počtu jízd Terminál - Billa vypůjčených během sezóny 2023 ve dnech pondělí - neděle  (705 výpůjček) jich přes 80%  sloužilo v pracovní dny studentům školy - v sobotu a neděli  byl počet výpůjček minimální.  Podobně tomu bylo na méně frekventované trase Terminál - Skalka a dalších tras využívaných studenty VDA (viz tabulka za textem)
Na tomto místě je třeba se věnovat i ekonomickému rozboru bikesharingu v roce 2023 a výhledu na letošní rok 2024 při předpokladu obdobného využití této služby. Vzdálenosti stanic jsou takové, že se uživatel prakticky vejde do 15ti minutového intervalu zdarma a platba tedy připadá v úvahu jen v mimořádných případech a větších vzdálenostech. Počet výpůjček zdarma je tedy odhadován (není doložen)  na cca 95%  a tabulka je zpracována pro dvě varianty: 1) vše zdarma a 2) 90% zdarma.  Loni město získalo dotace od kraje a Nadace ČEZ a vlastní náklady na službu z rozpočtu města činily pouze 347 700 Kč.  V letošním roce máme za stejnou službu platit cca o 150 tisíc více, dotace budou menší. (viz tabulky) 
Z toho vychází, že loni město dotovalo jednu jízdu  (za kterou uživatel nic neplatí) 12 - 13 korunami, letos to  bude průměrně 19 korun.  Služba bude dražší a nejsem si jist, že by se skladba uživatelů služby podstatně změnila.  Dotace tedy půjde za těmi, kteří službu užívají nejčasněji. Ten nejaktivnější uživatel tak např. získá od města cca 5200 korun. A možná ani není z našeho města.
Z tabulky je zřejmé kdo a kdy využívá sdílená kola na této 930 metrů dlouhé trase Terminál - Billa:
Obdobné tabulky lze vytvořit pro každou vybranou trasu v tabulce uvedené v závěru textu.
No a připomeneme-li nejfrekventovanější trasy a jejich předpokládané uživatele, pak to znamená, že 1 denní cestu studenta  z terminálu do školy a zpět dotuje město částkou 38 korun.  Máme štědré město. Jsou tyto jízdy skutečně důležité?  Omezí se tím nějaký jiný druh dopravy, zmenší se "uhlíková stopa"?   Neomezí, naopak přibude noční převážení kol  na původní stanoviště tak, aby kola byla druhý den opět rovnoměrně obsazena. I to lze vyčíst v tabulce.  Jak jezdí studenti v zimě, kdy kola odpočívají schovaná  v hale v Bezděkově?  Nijak - chodí pěšky. Jistě by to šlo i na jaře či v létě....
Nějaký závěr:
Letošní rok bude v České Třebové s bikesharingem , který bude méně ekonomický než ten loňský, bude menší dotace.  A pokud by měla skončit možnost 15 minut zdarma, tak bude četnost jízd najednou velmi, velmi omezená. Bikesharing byl tedy spíše marketingový projekt, ukázka, co může udělat město pro mladé, jinak dobře mobilní spoluobčany a dokonce i pro příchozí odjinud. Pro  mládež do 15 let bikesharing používat nelze - vyžadují povinnou přilbu. Kolik takových se pro tuto službu registrovalo? Také  komunikace města nejsou pro cyklisty nijak  komfortní a dobře připravené a pro zlepšení jsme zatím nic neudělali. Připomeňme si také, že Česká Třebová není cyklistické město na rovině (jako např. Chlumec nad Cidlinou, Lysá nad Labem, Poděbrady a snad i Moravská Třebová....) a využití vlastních kol před zavedením bikesharingu bylo velmi nízké.  Jsem, zvědav na výsledky druhého roku se sdílenými koly NEXT BIKE. Třeba nás překvapí....
Možná by ale bylo lépe se věnovat těm, jejichž pohyblivost je omezená a zajistit obdobnou dotaci věnovanou vlastním občanům. V sousedním Ústí nad Orlicí tak činí. Bikesharing neobjednali a pomocí dotace z rozpočtu města zajišťují městskou hromadnou dopravu, sloužící  především těm méně pohyblivým a starším a to celoročně.  U nás jsme šli jiným "moderním směrem".  Sdílená kola jsou fajn, když jízdu nemusíte platit, kolo můžete odložit a už se nestarat, ale mají i své stinné stránky. Sdílená kola by mohla získat na oblibě, pokud by šla odložit i v sousedním městě nebo i v Rybníku. Tam právě vede přece cyklostezka. 
Milan Mikolecký

 Tabulka tras  a jejich využití srovnaných sestupně