|
-
Podívejme se ještě zevrubně na loňskou "PILOTNÍ" sezónu 2023:
-
Přišlo jaro. Na
stanovištích se opět objevila sdílená kola společnosti NEXT BIKE.
Podívejme se při této příležitosti zevrubněji na data
poskytnutá společností NEXT BIKE o loňské sezóně:
-
Celkový počet lidí, kteří si kolo NEXT BIKE vypůjčili je 1558,
tedy vysoké číslo, téměř 10% obyvatel města. Z toho si ovšem
270 lidí si kolo půjčilo jenom jednou, 187 lidí si kolo půjčilo
2x, 115 lidí si kolo půjčilo 3x. Tito lidé by se jistě bez
bikesharingu obešli, nemá pro ně význam platit registrační
poplatek. Celkem jich je 572. Počet skutečných uživatelů této
služby je pak menší než 1000, přesněji 986 osob.
-
Jací jsou naopak nejčastější uživatelé bikesharingu:
-
Více
než 200x si kolo půjčilo 5 lidí (nejvíce 282x pak 268 a třetí
260x). Více než 100x si kolo půjčilo 50 lidí, více než 50x pak
150 lidí. Celkem se těchto 150 lidí podílí na 13 957 výpůjčkách.
Celkový počet výpůjček je 28190. Z poloviny tedy sdílená kola
sloužila vlastně jen pro 150 osob, kteří si je půjčili
nejčastěji, tedy více než 50 x Na druhé polovině výpůjček se
pak podílí zbývajících 1408 lidí, kteří si kolo vypůjčili
alespoň 1x - 49x
-
Budeme-li uvažovat tak, že možnost výpůjčky má smysl tehdy, když
jsem si kolo půjčil během roku 20x, potom se na tom podílelo 386
lidí a počet lidí, kteří si kolo půjčili alespoň 10x je 633. V
tom jsou započteny i takové projížďky, kdy bylo půjčeno a zase
vráceno ve stejné stanici. Takových jízd bylo celkem 1628.
-
Jde o službu občanům, která má smysl, bude-li využívána.
-
Z celkového počtu registrovaných uživatelů i celkového počtu
výpůjček to vypadá, že zřízení bikesharingu byl dobrý tah.
Když však blíže analyzujeme data, která máme od provozovatele k
dispozici, tak zjistíme, že služba sloužila jen poměrně úzké
skupině a nesplnila všechna očekávání do služby vložené.
-
Ukážeme např. jak
sloužila např. "netřebovákům",
konkrétně studentům zdejší průmyslovky, dojíždějícím do školy
do České Třebové. Je to zřejmé z rozboru nejfrekventovanější
trasy Terminál -
Billa (VDA).
Z celkového počtu jízd Terminál -
Billa
vypůjčených během sezóny 2023 ve dnech pondělí - neděle
(705 výpůjček) jich přes 80% sloužilo v pracovní dny studentům
školy - v sobotu a neděli byl počet výpůjček minimální.
Podobně tomu bylo na méně frekventované trase Terminál - Skalka
a dalších tras využívaných studenty
VDA
(viz tabulka za textem)
-
Na tomto místě je třeba se věnovat i ekonomickému rozboru
bikesharingu v roce 2023 a výhledu na letošní rok 2024 při
předpokladu obdobného využití této služby. Vzdálenosti stanic
jsou takové, že se uživatel prakticky vejde do 15ti minutového
intervalu zdarma a platba tedy připadá v úvahu jen v mimořádných
případech a větších vzdálenostech. Počet výpůjček zdarma je tedy
odhadován (není doložen) na cca 95% a tabulka je zpracována
pro dvě varianty: 1) vše zdarma a 2) 90% zdarma. Loni město
získalo dotace od kraje a Nadace ČEZ a vlastní náklady na službu
z rozpočtu města činily pouze 347 700 Kč. V letošním roce máme
za stejnou službu platit cca o 150 tisíc více, dotace budou
menší. (viz tabulky)
-
-
Z toho vychází, že loni město dotovalo jednu jízdu (za kterou
uživatel nic neplatí) 12 - 13 korunami, letos to bude průměrně
19 korun. Služba bude dražší a nejsem si jist, že by se skladba
uživatelů služby podstatně změnila. Dotace tedy půjde za těmi,
kteří službu užívají nejčasněji. Ten nejaktivnější uživatel tak
např. získá od města cca 5200 korun. A možná ani není z našeho
města.
-
Z tabulky je zřejmé kdo a kdy využívá sdílená kola na této
930 metrů dlouhé trase Terminál - Billa:
-
-
Obdobné
tabulky lze vytvořit pro každou vybranou trasu v tabulce uvedené
v závěru textu.
-
No a připomeneme-li nejfrekventovanější trasy a jejich
předpokládané uživatele, pak to znamená, že 1 denní cestu
studenta z terminálu do školy a zpět dotuje město částkou 38
korun. Máme štědré město. Jsou tyto jízdy skutečně
důležité? Omezí se tím nějaký jiný druh dopravy, zmenší se
"uhlíková stopa"? Neomezí, naopak přibude noční převážení kol
na původní stanoviště tak, aby kola byla druhý den opět
rovnoměrně obsazena. I to lze vyčíst v tabulce. Jak jezdí
studenti v zimě, kdy kola odpočívají schovaná v hale v
Bezděkově? Nijak - chodí pěšky. Jistě by to šlo i na jaře či v
létě....
-
Nějaký závěr:
-
Letošní rok bude v České
Třebové s
bikesharingem ,
který bude méně ekonomický než ten loňský, bude menší dotace. A
pokud by měla skončit možnost 15 minut zdarma, tak bude četnost
jízd najednou velmi, velmi omezená.
Bikesharing
byl tedy spíše marketingový projekt, ukázka, co může udělat
město pro mladé, jinak dobře mobilní spoluobčany a dokonce i pro
příchozí odjinud. Pro mládež do 15 let
bikesharing
používat nelze - vyžadují povinnou přilbu. Kolik takových se pro
tuto službu registrovalo? Také komunikace města nejsou pro
cyklisty nijak komfortní a dobře připravené a pro zlepšení jsme
zatím nic neudělali. Připomeňme si také, že Česká Třebová není
cyklistické město na rovině (jako např. Chlumec nad Cidlinou,
Lysá nad Labem, Poděbrady a snad i Moravská Třebová....) a
využití vlastních kol před zavedením
bikesharingu
bylo velmi nízké. Jsem, zvědav na výsledky druhého roku se
sdílenými koly NEXT BIKE. Třeba nás překvapí....
-
Možná by ale bylo lépe se věnovat těm, jejichž pohyblivost je
omezená a zajistit obdobnou dotaci věnovanou vlastním občanům. V
sousedním Ústí nad Orlicí tak činí. Bikesharing neobjednali a
pomocí dotace z rozpočtu města zajišťují městskou hromadnou
dopravu, sloužící především těm méně pohyblivým a starším a to
celoročně. U nás jsme šli jiným "moderním směrem".
Sdílená kola jsou fajn, když jízdu nemusíte platit, kolo můžete
odložit a už se nestarat, ale mají i své stinné stránky. Sdílená kola by mohla získat na oblibě, pokud by šla odložit i v
sousedním městě nebo i v Rybníku. Tam právě vede přece
cyklostezka.
-
Milan Mikolecký
Tabulka
tras a jejich využití srovnaných sestupně
| |