Elektrická vozítka jsou v ČR stále
novým fenoménem. V návaznosti na dotazy shrnujeme základní pravidla pro
jejich používání na silnicích a přikládáme ke stažení Stanovisko
Ministerstva dopravy.
1.
Definice jízdního kola:
Jízdní
kolo může být i koloběžka nebo jízdní kolo s pedály, které je vybaveno
elektrickým motorem, tříkolka a vícekolka, stejně jako vícesedadlové
jízdní kolo a jim podobné vozidlo poháněné lidskou silou. Pokud jsou kolo
či koloběžka dodatečně vybaveny motorkem, musí splňovat následující
podmínky:
-
Zachovává nadále
charakter jízdního kola nebo koloběžky:
-
musí být možné se
běžně pohybovat pomocí šlapání do pedálů
-
v případě koloběžky
se pohybovat pomocí odrážení.
-
Pokud toto není
zachováno, jedná se o motocykl nebo o vozidlo kategorie Z.
-
Výkon nepřesáhne 1 kW
-
Pokud používá spalovací
motor, objem válce nesmí být větší než 50 cm3
-
Maximální konstrukční
rychlost nesmí být vyšší než 25 km/h
-
Vozidlo je možné
provozovat i bez dodatečně namontovaného pomocného motorku
-
Montáž motoru, nádrže
paliva nebo akumulátoru na kolo nesmí vyžadovat zásah na nosných
částech.
2. Kategorizace
a) Jízdní
kolo s přídavným elektrickým motorem:
-
šlapací kolo s motorem
do 250 W, který se vypne, pokud cyklista přestane šlapat
-
a jinak je jeho výkon
postupně snižován až do vypnutí motoru, dokud rychlost nedosáhne 25 km/h.
-
nepodléhá schválení
technické způsobilosti a nepodléhá registraci
b) Jízdní
kolo s dodatečně namontovaným motorkem:
-
kolo s dodatečně
namontovaným motorkem do 1 kW
-
nebo objemem válců je
do 50 cm3,
-
maximální konstrukční
rychlost 25 km/h
-
montáž pohonu si
nevyžádá zásah do nosních částí jízdního kola
-
nepodléhá schválení
technické způsobilosti a nepodléhá registraci
c) Motocykl:
-
vozidlo, které
převyšuje parametry jízdního kolo, ale splňuje požadavky
evropského nařízení o schvalování dvoukolových nebo tříkolových vozidel
a čtyřkolek (EU 168/2013)
-
maximální konstrukční
rychlost vyšší než 25 km/h v jakémkoliv režimu
-
bez šlapání motor
dále funguje a jeho výkon není postupně snižován až do vypnutí motoru,
dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h
-
pokud je v jakémkoliv
jízdním režimu výkon motoru vyšší než 1 kW nebo objem válce či válců
motoru větší než 50 cm3 nebo výkon motoru přesáhne 250 W a není
vyřazen z činnosti bez šlapání nebo dosažení rychlosti 25 km/h
-
je-li předmětné
vozidlo vybaveno jakýmkoliv přepínačem režimu jízdy, nezáleží na tom,
zda manuálním nebo elektronickým, a jakýkoliv z jízdních režimů
nesplňuje požadavky jízdního kola - není podstatné jaký režim v daném
okamžiku je spuštěn.
-
vozidlo podléhá
schválení technické způsobilosti a registraci v registru silničních
vozidel; podle výkonu musím mít patřičné řidičské oprávnění
d) Vozidlo kategorie Z:
-
vozidlo, které
nesplňuje požadavky pro kategorie jízdního kola ani nesplňuje nařízení o
dvoukolových, tříkolových vozidlech a čtyřkolek
-
maximální konstrukční
rychlost vyšší než 25 km/h v jakémkoliv režimu
-
bez šlapání motor
dále funguje a jeho výkon není postupně snižován až do vypnutí motoru,
dokud rychlost vozidla nedosáhne 25 km/h
-
pokud je v jakémkoliv
jízdním režimu výkon motoru vyšší než 1 kW nebo objem válce či válců
motoru větší než 50 cm3 nebo výkon motoru přesáhne 250 W a není
vyřazen z činnosti bez šlapání nebo dosažení rychlosti 25 km/h
-
je-li předmětné
vozidlo vybaveno jakýmkoliv přepínačem režimu jízdy, nezáleží na tom,
zda manuálním nebo elektronickým, a jakýkoliv z jízdních režimů
nesplňuje požadavky jízdního kola - není podstatné jaký režim v daném
okamžiku je spuštěn.
-
vozidlo podléhá
schválení technické způsobilosti, ale nepodléhá registraci; opět
potřebuji k řízení příslušné ŘO.
|