Příloha Českotřebovského deníku   

                                               František Formánek - Třebovan s křídly 

 


Několik poznámek k životu umělce a vynálezce, od jehož úmrtí uplynulo v dubnu 2024 právě 60 let


Jméno Františka Formánka - sochaře, štukatéra, vynálezce, léčitele, spiritisty a Českotřebovana narozením a posléze i volbou – nebylo dosud zejména v kruzích pamětníků a patriotů zapomenuto, ačkoliv jeho nositel odešel už roku 1964. Není se co divit, vždyť  tento muž se rozhodně vymykal šedivému průměru. Jeho práce - ať umělecké, ať uměleckořemeslné - dodnes zdobí řadu domácností nejen v České Třebové, jeho ruka dotvořila nejednu fasádu. Jeho sny a vize měly doslova a do písmene křídla.
František Josef Formánek přišel na svět jako jediné dítě Františky a Jana Formánkových o Velikonocích 1. dubna 1888. Rodina, jejímž hlavním  zdrojem obživy bylo tkalcovství a malé hospodářství, žila skromně v domku čp. 294 v českotřebovské čtvrti Skalka. Školním žákem byl František patrně spíše průměrným, vysvědčení na propuštěnou z měšťanské školy obsahuje totiž vesměs dvojky. Zato byl – alespoň podle vlastních slov - zručný a tvořivý už jako chlapec, v deseti letech prý vyrobil housle, ve dvanácti pak model stavu, plachetnice a loutkové divadélko. Také prý už ve škole dobře kreslil, takže učitel Jan Vokál mu měl doporučit studium na pražské Uměleckoprůmyslové škole (UMPRUM).
Na přijímacích zkouškách roku 1902 ale neuspěl ani v malbě, ani v modelování, takže se zařadil do skupiny nepřijatých. Začal se učit štukatérem, a to u jistého pražského mistra Jindřicha Říhy, zároveň navštěvoval večerní přípravné kurzy pro další přijímací zkoušky na kýženou uměleckou školu (v letech 1902 - 1903 na Smíchově, v období 1903 - 1904  přímo na UMPRUM). Jistě také díky této přípravě je roku 1905 ke studiu skutečně přijat, a to do ateliéru Stanislava Suchardy. Zde absolvuje první ročník, další pak začal u Suchardova asistenta Josefa Drahoňovského, později dochází ještě na „akt“ k Ladislavu Šalounovi. Studia si financuje převážně sám, pracuje jako fasádní dekoratér a také navrhuje rozmanité předměty pro keramické závody.
Začátkem října 1908 vstupuje František Formánek do tzv. „Kloučkárny“, totiž  dekorativní speciálky Celdy Kloučka na UMPRUM.  Když roku 1911 speciálku absolvoval, mohl si konečně zřídit štukatérskou a dekoratérskou živnost a postavit se tak na vlastní nohy.
Roku 1913 uskutečnil Formánek cestu po Německu. To už se ale schylovalo k první světové válce. Náš František narukoval k 98. pěšímu pluku do Vysokého Mýta a s ním záhy odchází na frontu. Skutečné válečné vřavy ale mnoho neprožil, daří se mu kvůli opravdovým i předstíraným zdravotním potížím prožívat toto nebezpečné období v závětří rozličných nemocnic a lazaretů. Přízeň lékařů si udržuje namnoze díky svým sochařským dovednostem, modeluje totiž podobizny jejich i celých rodin, vytváří pro personál i rozmanité drobné předměty. Od posledního frontového nasazení v Itálii ho konečně osvobodí události 28. října 1918. Prvního ledna 1919 se ještě přihlásil do československé armády, narukoval ve Vysokém Mýtě, později pobyl v Duchcově, Moldavě i jinde, aby v listopadu 1919 byl definitivně demobilizován.  
Po válce se Formánek se vrací do rodného města. Brzy ale, snad přispěním Gustava Habrmana, odchází studovat na pražské akademii. Na podzim 1920 začal navštěvovat sochařské lekce Jana Štursy. V následujících třech školních rocích dělil svůj čas mezi práci studijní a výdělečnou. Pro další školní rok se zapsal do oddělení Otakara Španiela, ale sem docházel jen krátce. Otcova vážná nemoc jej  ještě roku 1923 přiměla k přerušení studií a návratu do České Třebové. Když otec skutečně 1. dubna 1924 zemřel, stal se tento návrat trvalým.
Ve dvacátých a třicátých letech vedl Formánek zřejmě dosti poklidný život. V srpnu 1930 umírá matka Františka, od té doby žil náš umělec v domku sám, osamělý se ale patrně necítil. Byl velmi aktivní, jeho práce i zájmy mu zřejmě zprostředkovávaly mnohé styky s lidmi, pěstoval řadu přátelských vztahů, dosti bohatou korespondenci, a to s muži i ženami. Staral se o dům, pokračoval v  práci na helikoptéře, se kterou začal ještě v Praze, a pracoval jako štukatér i sochař. Někdy  ve třicátých letech, při výletní cestě do Vysokého Mýta, utrpěl František vážný úraz následkem ošklivé nehody na jízdním kole. V této souvislosti prodělal operaci a následně se léčil několik týdnů v litomyšlské nemocnici. Od užívání bicyklu ho tento zážitek ale neodradil, v červnu roku 1949 si tak přivodil zranění další, které se ale patrně obešlo bez hospitalizace. V meziválečných dekádách působí náš umělec také krátce jako učitel. Ve  školním roce 1924/25 učí kreslení na českotřebovské reálce, v letech 1936-1938 působí na živnostenské  škole, která existovala v rámci Habrmanovy školy práce v České Třebové. V prosinci 1937 se vydává na další ze svých velkých cest, tentokrát do Paříže, Londýna, Marseille a dokonce i afrického Tunisu. Nejpozději v průběhu druhé světové války se František začal zabývat také spiritismem a léčitelstvím.
Po únorových událostech roku 1948 se tento činorodý tvůrce stává nežádoucím živnostníkem. Kdy přesně došlo k oficiálnímu zrušení jeho živnosti, nevíme. Bezesporu se tak stalo do poloviny padesátých let. Jisté je, že v následující době komunistického režimu nebyla jeho materiální situace záviděníhodná. O výši Formánkových skutečných příjmů v této době nevíme, starobní důchod měl ale patrně nízký, protože mu byly přiznány příspěvky na stravování. 5. dubna 1964 František Josef Formánek v České Třebové zemřel.  Zanechal po sobě opravdu rozsáhlé a také rozmanité dílo. Jde především o práce štukatérské, sochařské, případně uměleckořemeslné, v menší míře malířské. Zcela unikátní jsou Formánkovy aktivity na poli aviatiky. Ačkoliv nakonec nevedly ke kýženému výsledku - tedy zkonstruování funkčního létajícího stroje schopného kolmého vzletu a přistání -  představují pozoruhodnou etapu v dějinách české aviatiky.
František Formánek byl nade vše pochybnosti svérázným člověkem, který přes všechna protivenství dokázal celým svým životem pronést svůj okřídlený sen. Tento přemýšlivý vynálezce, trpělivý kutil, vyhledávaný dekoratér, oblíbený sochař, neúnavný léčitel i spiritista v mnoha směrech daleko překročil hranice regionu. Jednoznačně náleží k nejvýznamnějším českotřebovským osobnostem nejen dvacátého století.
(Autorsky upravený text L.Kesselgruberové a L. Duškové z  katalogu Leťte, křídla. Osobnost, život i dílo umělce a vynálezce Františka Formánka, Česká Třebová 2008.)
Článek o vernisáži této výstavy, na které hrál také Velký swingový orchestr, vystoupil  historik aviatiky Pavel Sviták, redaktor časopisu Letectví a kosmonautika  s mnoha obrázky najdete ZDE


Nejen o svém dětství píše Formánek ve vlastních strojopisných vzpomínkách


Ke školním létům tady poznamenává, že žákem byl dobrým, ne však výborným, ale “sedět jsem nezůstal v žádné třídě” (str. 4). Už jako dítě měl projevovat sklony ke kutilství (vyrobil prý model stavu, plachetnice ba i divadélko), ve škole dobře kreslil, takže učitel Jan Vokál doporučil studium na UMPRUM (tehdy střední škola). Na přijímacích zkouškách (1902) ale neuspěl ani na malbu, ani na modelování, a tak konstatuje, že : “ 15 zklamaných šlo pěkně zas dom” ( s. 10). Začal se tedy učit štukatérem, a to u pražského mistra Říhy (na něj si dosti stěžuje), zároveň navštěvuje večerní přípravné kursy pro další přijímací zkoušky na uměleckou školu. Roku 1904 je skutečně přijat , a to do ateliéru Stanislava Suchardy . Zde absolvuje 1. ročník, další započal u Suchardova asistenta Josefa Drahoňovského, později dochází na “akt” k Ladislavu Šalounovi. R. 1908 školu zakončuje. Na svá studia je Formánek nucen vydělávat vlastní prací, proto navrhuje rozličné dekorativní i užitkové předměty pro různé keramické závody , zejména kalamáře, vázy apod.
V letních prázdninách si dopřál delší cestu (cestuje rád a ne naposled), projel Jugoslávií až po Terst. Začátkem října 1908 vstupuje do tzv. “Kloučkárny”, totiž ornamentální a dekorativní speciálky Celdy Kloučka na UMPRUM (k práci tohoto typu má výborné předpoklady díky štukatérské průpravě). Nadále pracuje příležitostně pro výdělek, a to i jako štukatér (pro rozličné stavitele navrhuje ornamentální výzdobu činžovních domů, přímo pro Kloučka měl pracovat na dekoraci fasády kláštera křižovníků v Praze (u Karlova mostu). Pan profesor si ho měl vybrat, cituji: “poněvadž jsem byl nejschopnější” (s. 62). Roku 1911 absolvoval speciálku a začal se touto prací živit. Podle Pamětí se podílel na výzdobě řady architektonických realizací: obecné a měšťanské školy v Uherském Hradišti, školy v Nové Pace (blíže neurčené), spořitelny v Hlinsku a dalších. Pracuje pro různé architekty (a často si posteskne, že jej vesměs špatně a pozdě platí).Ve vlastním ateliéru v Náplavní ulici v Praze se navíc už v této době zabývá i konstrukcí helikoptéry s kolmým vzletem a jakýmsi plachtovým letadlem s mávavými křídly (jeho model se patrně nalézá v depozitáři našeho muzea). R. 1913 uskutečnil další náročnější cestu, tentokrát po Německu. Vypuknutí 1. sv. války pro Formánka znamená nástup k vysokomýtskému 96. pěšímu pluku a cestu na frontu . Mnoho desítek stran Pamětí následně věnuje expresivnímu líčení zážitků z fronty, píše o tom, jak onemocněl svrabem a léčil se. V rozličných souvislostech - většinou právě v obdobích své “léčby” (často předstíraných nemocí) se náš umělec dostává k sochařské práci a díky svým dovednostem získává přízeň lékařů, vojenských velitelů i úředníků. Vytváří totiž portréty jejich i celých rodin - ať v reliéfu, ať v plnoplastické bustě, dále i rozličné dekorativní předměty, nebo i návrhy odznaků . Díky tomu se mu daří - občas s jistým rizikem - unikat frontovému nasazení . Posléze je uznán schopným, jeho odjezd na italskou Piavu je ale definitivně zažehnán událostmi 28. 10. 1918. Roku 1919 ještě narukoval k 30. pěšímu pluku jako voják československé armády; pobyl několik měsíců v Košicích, aby v listopadu 1919 byl definitivně demobilizován.
Formánek se vrací do rodného města. Zde - alespoň podle Pamětí jej Gustav Habrman přesvědčí ke studiu na pražské akademii, což mu měl “zařídit” soudobý významný uměnovědec V. V. Štech. Na podzim 1920 začal tedy Formánek skutečně navštěvovat sochařské lekce Jana Štursy. Zde prožil dva školní roky (vedle studia pracuje pro svou obživu v různých návrzích pro stavebního radu Sakaře , stavitele Kořínka i jiné). Třetí rok se zapsal do oddělení O. Španiela, ale sem dochází jen krátce, otcova vážná nemoc jej přiměje roku 1923 k trvalému návratu do České Třebové.
Formánkovi je 36 let, vede poklidný život v domku se svou matkou. Dům udržuje , dále se věnuje práci na helikoptéře (ta mimo- chodem někdy počátkem roku 1929 skutečně vzlétla) a - jak sám píše - dělá i “do kumštu”, patrně spíše příležitostně získává zakázky na výzdobu některých staveb , vytváří keramické práce více dekorativní, ale i portrétní medailony , vázy a funerální předměty (smuteční vázy, reliéfy atd.). Portrétoval i rodinu kapelníka Malečka (znali se z válečného Mostaru), ti jej navštívili a při společném výletě do Vy- sokého Mýta utrpěl Formánek pád na kole. Dosti se potloukl, poranil si obličej a nos. Po operaci strávil 6 týdnů v nemocnici .(událost není datovaná, stala se ale ve 30. letech).
Ve třicátých letech učí krátce na českotřebovské reálce kreslení, ale pro neshody a snížení platu odchází a věnuje se dále vynálezectví a “kumštu”. V prosinci roku 1937 se vydává na další velkou cestu, tentokrát do Paříže, Marseille a dál do Tunisu. Líčení zážitků věnuje opět mnoho pozornosti a tímto bezesporu mimořádným zážitkem končí i své Paměti. Měly - li takto končit, či zůstaly -li nedopsány, těžko říct, absence jakéhokoliv závěru spíše nahrává druhé možnosti.
Jak prožíval František Formánek zbývající léta svého života ,se od něj samého už nedozvíme. Jisté je, že je trávil v rodném městě v relativním klidu, bez vlastní rodiny, ne však v odloučenosti od lidí. Když 5. 4. 1964 zemřel, odešel svérázný a pozoruhodný člověk, přemýšlivý vynálezce, trpělivý kutil , sochař, jehož ruka zafixovala podoby mnohých současníků a podílela se - byť drobně - na utváření vzhledu našeho města.

Nakonec slíbená klasifikace Formánkovy výtvarné práce. Rozpadá se do řady žánrů, náleží sem:


A/ Práce na výzdobě fasád - k tomu ho předurčovala průprava štukatéra i zkušenosti z ateliéru Celdy Kloučka, pokud lez vůbec usuzovat z přístupných nákresů, byl zručným tvůrcem florálních i geometrických ornamentů, které umísťoval na fasády dosti střídmě. Slohově byl poznamenán secesí.
B/ Práce kreslířské - můžeme je poznat jen ze školních studií aktů i portrétů. Jeho tahy jsou pevné a jisté, celky sochařsky cítěných, velmi plastických objemů, tváře živé, dobře individualizované
C/ Tvorba sochařská - Formánek je tvůrcem plastik, díla téměř důsledně modeluje, tedy buduje z vnitřku navenek, vytváří více žánrů a typů
1) plnoplastické, tedy trojrozměrné portrétní busty zjednodušených rysů, jak hlína vyžaduje, zájem přitom upírá k zvláštnostem tváří a jejich výrazu, nepřikrášluje
2) drobné figurky - zvířat (chrt- školní práce, dosti vydařená, lev zřejmě pro pomník), aktů - proporčně slušně zvládnutých, hutných a jadrných, těla neklidného povrchu, některé prozrazují vliv J. Štursy, jiné S. Suchardy
3) návrhy monumentálních objektů - pomníků, náhrobků, vyznačují se značnou dávkou patosu, reliéfní portrétní medailony - vznikají vesměs na objednávku, je pro ně charakteristický čistý obrys, jemná odstupňovanost objemů, ukázněnost a citová umírněnost, vidíme v nich portrétní realismus ,ale zřejmě i kapku idealizace
4) plakety - práce figurální i jiné, prozrazují smysl pro dekorativismus, občas i sklony k sentimentu, jistou míru robustnosti (matka s dítětem, ženské či dětské postavy atd.)
5) předměty z okruhu uměleckého řemesla či užitého umění. Formánek prokazatelné tvoří svícny a stojany k lampám, kalamáře i dózy , vázy dekorativní i náhrobní a snad i další předměty, které mu jednak zajišťovaly obživu při pražských studiích, jednak hojně vznikaly v průběhu jeho českotřebovské éry
Tolik pro tuto chvíli a toto shromáždění. Kontury lidské, vynálezecké a zejména umělecké stránky Formánkovy osobnosti zde mohly být jen nastíněny. Jejich zpřesnění by si vyžadovalo další bádání, které je však prozatím hudbou budoucnosti.
Ludmila Kesselgruberová - (Autorsky upravený text přednášky proslovené na setkání Muzejního spolku 24. 4. 2003)