-
Několik
otázek
pro
generálního
ředitele
České
filharmonie
Davida
Marečka
-
před
květnovým
koncertem
Kruhu
přátel
hudby
Česká
Třebová
-
1. Jak se
s odstupem
díváte na
prodloužení
Vašeho
mandátu
generálního
ředitele
České
filharmonie
na dobu
neurčitou od
ministra Baxy?
Jak moc je to
pro Vás
zavazující,
popř.
svazující?
-
Prodloužení
mandátu mi
dává spíše
svobodu a
větší jistotu
v plánování
s orchestrem
i
administrativním
týmem České
filharmonie.
Symfonický
orchestr
pracuje vždy
s tří až
pětiletým
předstihem a
delší mandát
nám umožňuje
uskutečnit
projekty,
které
vyžadují
větší
přípravu a
jsou hudebně
zajímavé pro
orchestr i
pro naše
posluchače.
-
2. V čem se
projevuje,
jak jste se
vloni
vyjádřil, že
má Česká
filharmonie v
současnosti
„největší
sílu“?
-
Je to
především
umělecká
kondice
orchestru.
Současné
muzikantské
složení České
filharmonie
je mimořádně
silné a díky
tomu, že máme
nyní vedle
podpory
zřizovatele
ČF, tedy
ministerstva
kultury, také
velkou
podporu od
našich
sponzorů
v čele se
skupinami ČEZ
a PPF, můžeme
si dovolit
koncertní
projekty se
stejným
sólistickým
či
dirigentským
obsazením
jako jiné
špičkové
evropské
orchestry.
-
3. Jste
generálním
ředitelem
České
filharmonie a
ředitelem
Pražského
filharmonického
sboru. K tomu
koncertujete
jako
klavírista.
Máte čas i na
soukromý
život a
koníčky?
-
Naštěstí mi
zbývá dost
času na
pravidelné
aktivity
s mými třemi
syny, z nichž
dva jsou už
dospělí a
nejmladšímu
budou v létě
čtyři roky.
Nejstarší syn
pracuje
v Rakousku
jako klavírní
technik a
prostřední
syn studuje
na Brněnské
konzervatoři
violoncello.
Oba tedy mají
blízko
k hudbě,
takže snadno
hledáme
společná
témata. Moje
žena hraje
v České
filharmonii a
díky tomu
můžeme i část
pracovního
času trávit
společně.
-
4. Daří se
Vám ve Vašem
jistě nabitém
dni najít čas
i na cvičení
hry na klavír?
-
Na klavír
cvičím každý
den. Je to
z jedné
strany
profesní
nutnost,
abych mohl
veřejně
vystupovat a
natáčet, ale
především se
bez živého
kontaktu
s hudbou
neobejdu.
Umělecká
činnost
vytváří
ideální
protiváhu
manažerské
práci a dá se
říct, že je
to taky můj
největší
koníček. U
klavíru mohu
odložit
telefon a
dovolit si
jednu či dvě
hodiny plného
a klidného
soustředění.
-
5. Portál
www.klasikaplus.cz,
jmenovitě
Milan Bátor,
napsal velmi
pozitivní
kritiku
koncertu,
který
přivezete i k
nám do České
Třebové.
(Její text
uvádíme bez
úprav níže.)
Jak se Vám
taková
kritika čte?
-
Pozitivní
kritika se
čte vždycky
dobře, ale
snažím se
spíš řídit
vlastním
úsudkem.
Dirigent Petr
Altrichter mi
kdysi řekl:
„Když Tě
budou moc
chválit, tak
tomu úplně
nevěř, a když
Ti budou moc
nadávat, tak
tomu nevěř
taky.“
Recenze na
koncerty si
čtu, když
jsou napsané
dobře, je to
cenná zpětná
vazba. I
nepříznivá
recenze vám
může ukázat,
na čem
pracovat.
Nicméně
jediným
skutečně
objektivním
zrcadlem je
nahrávka, kde
ihned
slyšíte, co
se povedlo a
co ne. A také
hodnocení
několika
nejbližších
lidí z oboru,
kterým
věříte.
-
6. Dozvědí se
návštěvníci
koncertu
nějaké nové
informace ze
života
Antonína
Dvořáka?
-
Myslím, že
nic zásadně
nového se
návštěvníci
nedozvědí,
protože
Dvořák patří
k našim
nejoblíbenějším
autorům a
těžko se dá o
něm dnes
objevit
cokoli
překvapivého.
Při koncertu
se spíš
snažíme
zasadit
skladby do
kontextu
Dvořákova
života a
tvorby, aby
měli
posluchači
dojem, že
jsou takřka u
Dvořáka
v pracovně.
Průvodní
slovo je
krátké, aby
nám zbylo co
nejvíce
prostoru na
hudbu.
-
7. Účinkoval
jste někdy v
České
Třebové,
popř. víte
něco o našem
městě?
-
Z České
Třebové
pochází můj
dlouholetý
kamarád a
vynikající
houslista
Jiří Němeček,
s nímž jsem
tady za
studií trávil
poměrně dost
času při
společném
nácviku
houslových
sonát
Brahmse,
Francka,
Janáčka nebo
Martinů, ale
taky při
procházkách a
zanícených
debatách o
hudbě.
Přestože jsem
v Třebové od
té doby
mockrát
nebyl, mám ji
už napořád
spojenou
s krásnými
studijními
roky.
-
8. Chtěl
byste něco
vzkázat
českotřebovskému
publiku?
-
Moc se na vás
s Jiřím
Vodičkou
těšíme!
Dvořákovský
program je
naším
nejoblíbenějším
a každý
koncert je
trochu jiný,
protože jeho
atmosféru
pokaždé
dotváří
místní
publikum.
Doufáme, že
si Dvořáka
s námi
užijete se
stejnou
radostí,
s jakou ho už
téměř dva
roky hrajeme.
-
Děkuji za
rozhovor.
Jaroslav Plocek
-
Koncert
houslisty
Jiřího
Vodičky a
klavíristy
Davida
Marečka
Dva
mušketýři
na život
a na
smrt.
Koncert
Jiřího
Vodičky
a Davida
Marečka
vzbudil
mimořádný
ohlas
-
„Vodička
má pro
dětskou
duši
pochopení.
Dokáže
ztvárnit
bezstarostnou
melodii
s patřičnou
rozpustilostí
a žertovnou
nadsázkou.“
-
„S
pianistou
Marečkem si
rozumí
podvědomě,
muzikantská
alchymie
u obou
funguje
naprosto
neomylně.
Pánové
hrají
intuitivně,
jsou
v každém
okamžiku
spolu,
nikdy každý
sám za
sebe.“
-
„Dvořákovo
dílo by
pánové
mohli
předložit
lidem
napříč
všemi
kontinenty.
Věřím, že
jejich
podání by
oslovilo
bez
znalosti
kontextu.“
-
Houslista
Jiří
Vodička
s klavíristou
Davidem
Marečkem
zahráli
na
Klavírních
kurzech
Mikulov.
Jejich
nový
projekt
se
zaměřuje
na
skladatele
Antonína
Dvořáka.
Koncert
se konal
v Zámeckém
sále
a jeho
ohlas byl
mimořádný.
Dvořákova
hudba
v podání
obou
interpretů
vyzněla
se zřídka
slyšenou
vitalitou
a emocionální
pestrostí.
-
Jiří
Vodička pochází
z Ostravy
a bývá
řazen
k nejvýraznějším
českým
houslistům
současnosti.
Jeho
temperamentní
i procítěná
hra se
opírá
o suverénní
technickou
brilanci,
které
nechybí
čitelný
názor
a smysl pro
psychologickou
kresbu. David
Mareček je
znám
spoluprací
s velkými
osobnostmi
klasické
hudby.
V minulosti
se podílel
na
nahrávkách
s violoncellistkou Alisou
Weilerstein,
basistou Janem
Martiníkem či
violoncellistkou Michaelou
Fukačovou.
Nový
projekt
Vodičky
a Marečka,
který
dostane
v blízké
budoucnosti
podobu na
albu
hudebního
vydavatelství
Supraphon,
zacílil na
dílo Antonína
Dvořáka.
Živé
provedení
si přišli
poslechnout
mladí
klavíristé,
rodiče
i široká
veřejnost,
která
zaplnila
sál
mikulovského
zámku.
-
Nejprve
zazněly Romantické
kusy, op.
75.
Čtyři
přímočaré
skladby
jsou
koncipovány
jako sdílné
žánrové
obrázky,
plné
kontrastních
emocí.
Úvodní Allegro
moderato je
vlastně Cavatina,
lyrická
miniatura,
kterou
Vodička
zahrál
něžně
a vábivě,
přesto však
bez okatého
sentimentu.
Následující Capriccio ukázalo
odlišnou
polohu
Vodičkovy
hry: přímo
explozivní
muzikalitu,
která se
neopájí
sama sebou,
ale jde
nekompromisně
a exaktně
po ideálním
zvuku
a výrazu.
Zdařilé
bylo také
romantické
a elegické
vyústění
dalších
dvou Romantických
kusů,
kde
vyniknul
také
elegantní
a ohleduplný
klavírní
part Davida
Marečka.
-
Následující Sonáta
pro housle
a klavír byla
k předešlé
kompozici
v dokonalé
opozici.
Jako by si
zde Dvořák
chtěl
namísto
relaxace
dát pořádně
do těla,
napsal
dílo, které
po formální
stránce zní
s trochou
nadsázky
jako
velkoryse
koncipovaná
architektura.
Sonáta
pochází
z roku
1880, kdy
skladatel
napsal
také Cikánské
melodie, Symfonii
č. 6 D dur a Koncert
pro housle
a orchestr
a moll,
tedy díla,
která svou
emocionální
stránku
spojují
s rafinovanou
kompoziční
výstavbou.
-
Dlužno
říct, že
tato
kompozice
si vyžádala
od obou
interpretů
daleko více
sil.
Zejména
první
a třetí
větu, které
jsou
koncipovány
v osobitě
strukturované
sonátové
formě,
zahráli oba
umělci
s koncentrovanou
pozorností
k spolehlivé
souhře. Asi
největší
úkol – aby
sonáta
vyzněla
nikoli jako
konstrukt,
ale
srozumitelně
vystavěné
dílo – se
jim
podařilo
naplnit
bezezbytku.
Místy bylo
trochu
cítit, že
pánové
jedou
nadoraz
a stačila
by malá
nepozornost,
aby se do
jejich hry
dostal
nesoulad.
Naštěstí se
tak
nestalo.
-
Po
přestávce
se
rozezněla
půvabná Sonatina
pro housle
a klavír, op.
100,
která
vznikla
v roce 1893
v New Yorku
během
druhého
školního
roku
Dvořákova
působení na
tamější
konzervatoři.
Mistr
nepochybně
vnímal
jubilejní
opusové
číslo jako
výzvu,
kterou
naplnil
nejen
láskyplnou
osobní
dedikací
„mým
dítkům“,
ale také
svěží
a radostnou
hudbou.
Jiří
Vodička má
pro dětskou
duši
pochopení.
Dokáže
ztvárnit
bezstarostnou
melodii
s patřičnou
rozpustilostí
a žertovnou
nadsázkou.
Umí
vystihnout
jemné
nuance
a odstupňovat
emoce,
které vedou
od lehkého
úsměvu na
rtech
k smíchu
z plných
plic. To
vše mohli
posluchači
číst v jeho
průzračném
houslovém
podání,
které
klavírista
Mareček
podpořil
svým
promyšleným
klavírním
doprovodem
a doslova
mazlivým
úhozem.
-
Skoro by se
chtělo
napsat, že
po Sonatině už
zazněly
pouze
obligátní
a drobnější
kusy, které
vhodně
dekorovaly
program
obou
umělců, ale
není tomu
tak.
Vrcholným
okamžikem
koncertu
pro mě
osobně byly
následující
dvě
skladby Romance
pro housle
a klavír, op.
11 a Mazurek
pro housle
a klavír
op. 49. Romance z roku
1873
pochází ze
zajímavého
myšlenkového
okruhu,
v kterém
vznikla
i pozoruhodná Symfonie
č. 3 Es
dur a
dva
smyčcové
kvartety f
moll a a
moll.
Slyšel jsem
Vodičku
hrát Romanci před
několika
lety za
doprovodu
symfonického
orchestru
(dílo,
podobně
jako
některá
další,
existuje ve
dvou
variantách)
a byl jsem
překvapen,
jak jeho
interpretace
vyzrála,
zvnitřněla
a zpokorněla.
To, co
ostravský
rodák
přednesl,
byl pravý
opak
balastu.
Přesně
vyprávěná,
vědomá
a nesmírně
citlivá
konverzace
s hudbou,
která má
zvláštní
myšlenkový
náboj. Jako
by se zpoza
tónů
prodírala
slova
neviditelného,
ale přesto
téměř
postřehnutelného
dialogu.
Vodička
v tomto
podivuhodném
díle
ukázal, že
hudba je
prostor
naplněný
komunikací.
Vesmír plný
oslovení
a sdílení
vzájemných
identit
i odlišností.
-
Závěrečný
turbulentní Mazurek byl
skvělou
tečkou za
koncertem,
který
přijali
posluchači
Zámeckého
sálu
s neskrývaným
nadšením.
Už během
předchozích
skladeb se
museli
interpreti
mnohokrát
vracet
k děkovačkám.
Dvořákova
hudba ve
spalujícím,
vášnivém
a introspektivním
provedení
vyvolala
v sále
bezmála
euforii,
která vedla
ještě
k přídavku.
Co jiného
mohlo
zaznít než Humoreska?
Vodička
jako jeden
z mála
houslistů
vystihl
přesně
distinkce
jejího
názvu.
Humor
dávkovaný
asertivně,
neokázale,
ale
s náležitou
vehemencí
a smyslem
pro postřeh
a překvapení
by
geniálního
skladatele
jistě
potěšil.
Zcela
určitě
nadchnul
posluchače,
kteří
odcházeli
domů
s úsměvem.
Co víc si
přát?
-
Jiří
Vodička má
jedinečný
dar: V jeho
hře je
osobní
kouzlo
a velké
emoce.
Existují
houslisté,
kteří na
svém
temperamentu
a extravaganci
staví
kariéru
a zastírají
tak
nedostatky
v celé řadě
podstatných
aspektů.
Podobná
obezřetnost
ovšem
u tohoto
výjimečného
umělce není
na místě.
Jeho
interpretační
projev je
vyvážený
a má
racionální
základ.
Neopájí se
technikou
a neexhibuje
tam, kam
entuziasmus
nepatří. Má
naprosto
neomylný
instinkt
pro cit
a míru.
Dokáže se
pro
posluchače
rozdat;
člověk má
dojem, jako
by se pro
pódium
narodil.
S pianistou
Marečkem si
rozumí
podvědomě,
muzikantská
alchymie
funguje
naprosto
neomylně.
Pánové
hrají
intuitivně,
v každém okamžiku
spolu,
nikoli
každý sám
za sebe.
Dva
mušketýři
na život
a na smrt!
Spolu
s Marečkem
by
Dvořákovo
dílo mohli
předložit
lidem
napříč
všemi
kontinenty.
Věřím, že
jejich
podání by
oslovilo
každého
člověka
i bez
znalosti
kontextu.
|