|
-
Maximální
počet hodin výuky financovaný ze státního rozpočtu by
se měl snížit v průměru o pět procent. Změna by se
měla týkat základních i středních škol a konzervatoří.
Ministr Bek včera zahájil veřejnou konzultaci k novému
RVP pro školy. Ten by podle ministra měl přispět ke
snižování nerovností ve vzdělávání a posílit výuku
zaměřenou na dovednosti.
-
Vláda schválila nařízení o regulaci
PHmax
pro základní a střední školy
-
Vláda dnes na
návrh Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy
rozhodla o úpravě maximálního počtu vyučovacích hodin
hrazených ze státního rozpočtu na základních a
středních školách a konzervatořích na 95 % původních
hodnot. Jde o první významnou revizi systému
financování regionálního školství, která v
následujících letech zpomalí nárůst počtu učitelských
míst a zároveň umožní zajistit adekvátní platy pro
stávající učitele. Změny se podle propočtů
MŠMT
přímo dotknou pouze necelé třetiny základních a
desetiny středních škol a budou účinné od září.
-
„Cílem úpravy tzv. PHmax je zpomalit tempo růstu
celkového počtu učitelů v regionálním školství. Je
nutné ustálit poměr počtu žáků na jednoho učitele tak,
aby byla v rovnováze efektivita výuky a její
nákladovost, a to při dobrém finančním ohodnocení
učitelů,“ uvedl ministr školství Mikuláš Bek.
-
Posunutí maximální hranice o pět procent je průměrné,
u základních škol jde o snížení o nula až osm procent
podle typu a velikosti školy. Při jeho
stanovení se vycházelo z průměrného stavu čerpání
PHmax od zavedení reformy financování regionálního
školství v roce 2020, který je u základních škol na
úrovni přibližně 93 % a u středních škol na úrovni
necelých 82 %. Výsledná regulace je také výsledem
kompromisu v rámci připomínkového řízení, kdy bylo
zohledněno specifické postavení některých škol ve
vzdělávacím systému ČR.
-
Stanovení upravených hodnot koeficientů bylo vedeno
úsilím, aby i po úpravě bylo možné naplňovat rámcové
vzdělávací programy, a byla zachována kvalita
vzdělávání. Bude nadále možné v potřebné míře dělit
třídy na skupiny i využívat tandemovou výuku. Pro
školy s rozšířeným vzdělávacím programem bude
nastavena adekvátní finanční podpora.
-
Přijaté opatření nebude mít žádný vliv na rozsah přímé
pedagogické činnosti, která zůstane zachována ve
stávajícím rozsahu.
-
Na schválené nařízení vlády o regulaci PHmax navazuje
také připravovaná novela školského zákona, která by
měla přispět k efektivnější alokaci lidských a
finančních zdrojů ve školství. Podstatou navržené
úpravy je zmocnění k cílenému navýšení PHmax pro ty
školy, které pracují v náročnějších podmínkách,
projevujících se například zvýšeným počtem žáků ze
znevýhodněného socioekonomického prostředí,
talentovaných žáků nebo cizinců. „Tímto krokem
chceme snižovat přetrvávající nerovnosti v přístupu ke
kvalitnímu vzdělávání,” dodal ministr Bek.
-
NPI ČR
spouští veřejnou konzultaci k revizi RVP
-
Národní pedagogický institut předkládá k veřejné
konzultaci výsledky práce odborných pracovních skupin,
které se zabývaly revizí Rámcového vzdělávacího
programu pro předškolní a základní vzdělávání (RVP PV
a ZV). Veřejná konzultace, do které se může zapojit
každý, začíná 2. dubna a bude otevřena do 31. května
2024. Samotná veřejná konzultace je důležitou částí
tvorby revize RVP PV a ZV, ale není součástí
schvalovacího procesu revize, který proběhne po
předání finálního dokumentu na Ministerstvu školství,
mládeže a tělovýchovy (MŠMT) v září tohoto roku.
-
Předškolní, základní a střední školství v České
republice čeká reforma tzv. rámcových vzdělávacích
programů (RVP), která se promítne nejen do života
pedagogů a žáků, ale celé společnosti. Hlavním cílem
revize RVP je poskytnout mateřským, základním a
středním školám jasný rámec toho, co se mají děti ve
škole učit a jak je má vzdělávání připravit na život v
dnešním proměnlivém světě. Plánovanou součástí tvorby
takto zásadního dokumentu je získání zpětné vazby z
řad rodičů, pedagogů a odborné veřejnosti.
-
Jako první
připravil Národní pedagogický institut (NPI
ČR) návrh revidovaného
RVP
pro předškolní a základní vzdělávání, stalo se tak na
základě zadání
MŠMT
a ve spolupráci se stovkami učitelů a učitelek z
praxe, dalších odborníků z oblasti vzdělávání,
zástupců oborových asociací a neziskových organizací.
Následovat bude příprava revize
RVP
pro střední školy.
-
„Samotná revize RVP není revolucí, ale evolucí v
rámci modernizace našeho vzdělávacího systému. Díky
veřejné konzultaci získáme důležité podněty a názory
pedagogů i široké veřejnosti spolu se zjištěním jejich
postojů a preferencí k dokumentu revize. Je nutné
sesbírat širokou paletu pohledů, protože jsme si
vědomi, že jediné správné a jednoznačné odborné
stanovisko na úpravu rámcových vzdělávacích programů
vlastně neexistuje,“ řekl ke spuštěné veřejné
konzultaci ministr školství, mládeže a tělovýchovy
Mikuláš Bek.
-
Každý zájemce může od 2. dubna zanechat svou zpětnou
vazbu k dokumentu revize RVP PV a ZV. K dispozici jsou
webové stránky Veřejná
konzultace | revize.rvp.cz, kde
nalezne nejen detailnější informace o potřebě revize,
kdo a jak na ní pracoval a jak se má promítnout do
výuky. Také si na nich může prostudovat samotný návrh
revize a ve strukturovaném dotazníku se k němu
vyjádřit.
-
Obdržené podněty a připomínky poté vyhodnotí odborní
garanti a zapracují je do finálního dokumentu návrhu
revize RVP PV a ZV, který NPI ČR v září 2024 předá
ministerstvu školství.
-
„Chceme, aby celý proces tvorby revize kurikula
byl maximálně srozumitelný a transparentní. Proto jsme
se veřejnou konzultací rozhodli pro otevřenou
komunikaci, kdy se snažíme do chystané změny napřímo
„vtáhnout“ každého, komu není osud vzdělávání v této
zemi lhostejný. Ať už jste tedy rodičem, učitelem,
ředitelem školy nebo odborníkem na vzdělávání, tak teď
máte prostor sdělit nám svoje názory nebo připomínky a
my je zohledníme při finalizaci dokumentu revize,“ uvedl
ředitel NPI ČR Ivo Jupa.
-
“Zájemci, kteří se chtějí zapojit do veřejné
konzultace, se nemusí obávat, že jejich podněty a
zpětná vazba z dotazníku propadnou. Získaná data
pečlivě vyhodnotíme, odborní garanti je posoudí a
promítnou do finálního dokumentu revize RVP, který
následně předložíme ministerstvu školství,“ doplnil
Matěj Bulant, ředitel odboru Kurikula odborného
vzdělávání, kariérového poradenství a dalšího
vzdělávání na NPI ČR.
-
Dokument návrhu revize RVP PV a ZV je výsledkem
spolupráce nejen s učiteli a učitelkami z praxe, ale
také s řadou odborných oborových asociací a organizací
z neziskového sektoru, které se dlouhodobě snaží o
proměnu českého školství. Ať už jde o oblast zapojení
rodičů žáků, o téma odstraňování bariér ve vzdělávání,
duševního zdraví žáků, témat jako je klima školy,
atmosféra ve třídě a mnohé další. Od října 2023
zároveň probíhá iniciativa „Měníme osnovy“, ve které
jsou zapojeny oborové asociace, nadace nebo sdružení
typu Unie rodičů, Society for All (SOFA) nebo Stálé
konference asociací ve vzdělávání (SKAV) a společně s
NPI ČR se snaží komunikovat směrem k veřejnosti
zásadní témata, která revizi kurikula provázejí.
-
“Veřejnou konzultaci, do které bude vtažena nejen
odborná, ale i laická veřejnost, vnímáme určitě jako
krok správným směrem a této otevřenosti si vážíme.
Proměna obsahu vzdělávání je z našeho pohledu
potřebná, ale aby mohla uspět, měli by jejímu smyslu
rozumět všichni, kterých se týká, tedy nejen vedení
škol, vyučující, ale i děti a rodiče. Pokud dáme
rodičům prostor k vyjádření a budeme zároveň
vysvětlovat, co revize RVP pro jejich děti znamená,
můžeme tak ošetřit jejich případné obavy a získat
podporu pro to, aby se vzdělávání v českých školách
skutečně proměnilo,” uvedla Angelika Gergelová,
předsedkyně Unie rodičů.
-
“Možnost seznámit se s navrhovanou revizí a
vyjádřit se k jejímu obsahu vítáme. Změnu kurikula
vnímáme jako příležitost k větší podpoře rozvoje
kompetencí dětí, které jim pomohou uspět v jejich
dospělém životě. O tom, v jakém světě budou žít, víme
jen málo. Víme ale, že když jim pomůžeme posílit
odolnost, tvořivost a schopnost adaptovat se na změny
a spolupracovat s ostatními, budou připravené na
výzvy, které je čekají,” řekla ke spouštěné
veřejné konzultaci Lenka Felcmanová, předsedkyně
neziskové organizace Society for All (SOFA).
-
Po
zapracování podnětů z veřejné konzultace proběhne ve
druhé polovině roku 2024 schvalovací proces revize na
úrovni MŠMT. Od školního roku 2025/26 by měl být
dokument revize používán dobrovolně a od školního roku
2027/28 povinně.
-
V rámci
zavádění revidovaných RVP PV a ZV bude školám
poskytnuta komplexní podpora. NPI ČR vytvoří Modelové
školní vzdělávací programy, které mají sloužit jako
vzor a inspirace pro jednotlivé školy. Poskytne
školním týmům cílenou podporu v oblasti tvorby nebo
úprav školních vzdělávacích programů. Připraví přehled
zdrojů učebních materiálů dostupných online a
vypracuje metodiky pro učitele, pracovní listy pro
žáky a mnoho dalšího. S kroky zavádění revize RVP PV a
ZV do škol bude NPI ČR ve spolupráci s MŠMT pravidelně
informovat širokou odbornou i laickou veřejnost.
-
Zdroj:
Svaz měst a obcí ČR
| |