V úterý 16.
dubna
byla v Galerii
Kulturního
centra zahájena
nová výstava.
Je to výstava
fotografií
autora Karla
Ševčíka z
Otrokovic ,
který se věnuje
speciálně
černobílé
fotografii.
Postupně měnil
témata svých
prací,
(makrofotografie,
příroda) nyní
se zaměřuje na
architekturu a
akty.
Ačkoliv (jako
dnes snad
všichni) fotí i
Karel Ševčík
digitálním
fotoaparátem
(Nikon), tak
využívá staré
fotografické
techniky z
doby, kdy se o
digitalizaci
ještě ani
netušilo.
Jeho
snímky jsou
černobílé,
protože tak
nejlépe dokáže
předat svoje
pocity, které
má fotografie
inspirovat.
Na výstavě je
vystaveno 25
jeho prací.
V hudebním
programu
vernisáže
vystoupilo trio
Jitka Nováková,
Pavlína Kempná
a Milada
Hamplová, ve
vernisážové
řeči představil
autora ředitel
Kulturního
centra Josef
Kopecký.
Jeho
vernisážový
projev a fotky
z vernisáže mám
tu čest
interpretovat v
následujícím
textu
Jako na
každé
vernisáži, tak
i nyní pořídil
Českotřebovský
deník video,
které aktuálně
uvádím.
Navíc k tomu
dávám pár
fotografií....
Karel Ševčík
-
narozen
v Gottwaldově/ve
Zlíně 12. 9.
1983.
Vyrůstal a
doposud žije
v malém
průmyslově
zaměřeném
městě
Zlínského
kraje
Otrokovicích.
Vystudoval
gymnázium
(1997-2003)
blízko svého
bydliště a
přírodovědeckou
fakultu
Ostravské
univerzity v
Ostravě obor
systematická
biologie a
ekologie
(2003-2009).
Rok pracoval
v managementu
chemické
výroby. V
současnosti
pracuje jako
úředník na
odboru
ochrany
životního
prostředí
městského
úřadu
Otrokovice.
Fotografování
se občasně
věnoval už v
dětství,
naplno se
věnuje ale až
digitální
fotografii s
aparátem
Nikon od
podzimu roku
2009.
Je členem
Otrokovického
fotoklubu
Beseda
(2010-*) a
dálkově se
vzdělával v
tříletém
kurzu v oboru
výtvarné
fotografie.
Nejvřelejší
vztah v
počátcích
získal k
makrofotografii,
detailům a k
abstrakci a
případně
focení
zvířat. Tato
témata fotí
dnes již jen
rekreačně.
V poslední
době se
nejintenzivněji
věnuje
architektuře
a pak
především
portrétu a
aktu,
respektive
ucelenějším
tematickým
projektům
zaměřeným z
velké části
na detaily
těla,
experimenty s
vícenásobnou
expozicí nebo
dlouhým
časem.
Kurátorské
slovo Michala
Bycka, PhD.,
k výstavě
fotografií
Karla Ševčíka
v Muzeu
moderního
umění Andy
Warhola v
Medzilaborcích
"Chci říci,
že každý
člověk,
každý z nás
je
v podstatě
schizofrenik,
žije dva
životy.
Jeden je
ten, kterým
nás nutí
žít a druhý
je náš
vnitřní
svět, a
přestože se
celé své
plodné
období
věnuji
percepci
uměleckého
díla
z pohledu
estetické
percepce,
hledám
v obrazech
jistou
paralelu
anebo
podobnost
tohoto díla
s autorem.
Člověk
nikdy
nemůže
soudit
žádné
umělecké
dílo, pokud
nepozná
autora. My
jsme se
naučili
filozofovat,
naučili
jsme se
povídat
o umění…
Vzpomínám
si, jak
profesor
Šafranko
vystavoval
obrazy
a kurátorka,
která
výstavu
kurátorsky
připravila,
začala pět
různé ódy
na jeho
dílo…, a
Šafranko se
mě zeptal:
„To o kom
hovorí?“
Dílo
výtvarníka,
ať už je to
fotka,
socha anebo
nové
médium…,
musí v sobě
nést jisté
geneticky
pestré
znaky
autora.
Autenticitu.
V případě
Karla
Ševčíka
platí jedno
velké
pravidlo,
které platí
možná od
Gogha až po
Musorgského
a ještě
dál, že je
umělec
v podstatě
samouk, a
je patrné,
že je
zbaven
všech
akademických
zábran,
které trápí
nás, kteří
jsme do
těchto škol
chodili,
protože
žádná škola
vám nedá
talent,
jednoduše
ho máte
anebo
nemáte.
Škola ho
může jen
rozvíjet
anebo
pokazit.
U Karla
sleduji
jednu věc,
že je to
člověk
čistý,
nezatížený,
a jeho
komunikace
za pomoci
jistých
výrazových
prostředků
a
prostřednictvím
fotoaparátu
vytváří
výraz,
který dnes
není příliš
v módě… –
vytvářet
černobílou
fotografii,
která má
duši.
Dnešní
fotka je
o něčem
jiném a
často
ztrácí
duši, sílu
výpovědi.
Bezduchý
obraz potom
vypadá,
jako kdyby
byl koupený
někde
v běžném
obchodě
s nábytkem
apod. Na
Ševčíkově
fotce je
cítit jak
lidské
„přebolení“
života, tak
názorový
úhel na
život a na
všechno,
s čím se
autor
střetává,
co žije.
Všiml jsem
si, že
téměř žádná
ze
zobrazovaných
postav,
modelek,
lidí se
neusmívá.
Je smutná.
Napadla mě
slova
maminky
Andy
Warhola,
když se jí
Andy ptal:
„Ktoré moje
obrazy máš
rada?“,
jeho
maminka
odpověděla:
„…tie
smutné“.
Andy se
ptal: „Prečo?“,
a Júlia
odpověděla:
„…pretože
v smútku je
pravda… V smútku
hľadaj
pravdu."
Platí to
jako to:
Nesuďte mě,
pokud jste
neprožili
můj život.
A tak to je
i ve
výtvarném
umění, že
dokud si
člověk,
umělec
všechno
nevytrpí,
aby došel k
cíli,
nepotřebuje
mít metály,
tituly a
nějaké
uznání,
prostě to
potřebuje
jen přežít.
Nezbývá mi,
než Karlovi
poblahopřát,
že na jeho
trnité
cestě
životem se
mu podařilo
přežít a
dostat se
díky
fotografii
tam, kde se
absolutně
nemusí
stydět, mít
trému,
protože
vytváří
výborné
fotky.
A kdyby vám
kdokoli
říkal, že
to tak
není,
pošlete ho
za mnou.
Michal
Bycko,
PhD.,
Medzilaborce
8. 11. 2018
|