-
OTEVŘENÝ DOPIS DO ČESKÉ TŘEBOVÉ aneb projekt
garáží v ulici U Stadionu
-
Milý
pane Mikolecký,
-
obracím se
na vás s prosbou o názor/radu jako na člověka, který ví, co se v České
Třebové šustne. A jedno šustnutí mně trošku rozhýbalo žlučové kameny, ne
snad proto, že šustí u mého rodného domu, ale proto, že mi šustění připadá
značně nelogické. Třeba pro mě budete mít ze Třebové uspokojivé vysvětlení a
moje kameny i já budeme zase klidně spát.
-
Dne 16.
5. 2024 obdržel můj bratr jako majitel nemovitosti Na Milíři 400 email
se žádostí o odsouhlasení (ne posouzení, ne vyjádření, ale prostě podepsání)
rozvedení ČEZ pro garáže AGILE. Jedná se o výstavbu 40 (slovy čtyřiceti)
garáží na pozemku bývalé vlečky n. p. Primona v prostoru mezi ulicí U
Stadionu a Na Milíři. Oba nás tento záměr zaskočil, protože víme, kolik lidí
tudy denně prochází. Dá se napsat, že půlka Třebové, která je ještě schopná
a ochotná chodit či jezdit na kole, si tudy zkracuje cestu do bazénu, do
Tesca, Kauflandu, ze Lhotky do práce, na nádraží a podobně. Ono není divu,
protože jediná další varianta pro pěší je procházka kolem hlavního
silničního tahu, který je, jak každý ví, dost frekventovaný, vyuzený
zplodinami z aut a s chodníky jen pro štíhlé lidi a suché počasí. Turistický
masochista to ovšem může vzít okolo Jelenice nebo Benátkama a udělat si
okružní túru. Snad už ani největší snílek nevyhlíží silniční obchvat města,
plánovaný v minulém tisíciletí a uskutečněný asi v tisíciletí příštím.
-
Když jsme
ty davy viděli procházet či na kole projíždět před okny naší maminky, vždy
jsme ve své ekologické naivitě očekávali, že tam jednou město vybuduje
alespoň osvětlený chodník, cyklostezku, zelení lemovanou cestu nebo zkrátka
pro pěšáky propojení jednoho konce města s druhým, jako alternativu místo
výletu kolem hlavní silnice.
-
Úplně
stejná situace je s navazující cestičkou přes kopec od ulice U Stadionu
podél trati směr Na Trubech. Jakoby byla úřady a údržbou města mlčky trpěna
a ignorována, zatímco opěšalí Třebovák ji rád a často využije.
-
Člověk
míní, město mění. Pěší odvážlivci a sebevražední cyklisté budou chodit a
jezdit okolo garáží. Ono taky co s touto neziskovou skupinou obyvatel - daň
z auta to neplatí, z benzínu taky ne, autoservis to nepotřebuje, a ještě si
ti rošťáci zlepšují fyzičku. Možná je to i skvělý nápad na využití plynových
masek ze zásob bývalé civilní obrany, protože ty budou potřeba obzvlášť
v zimě při míjení startujících, vyjíždějících či vjíždějících aut. A tento
módní doplněk lze použít i při výšlapu cesty okolo hlavní silnice, když
kamión supí do kopečka směr Skalka.
-
Slabší
jedinci to vzdají, prostě začnou používat auto taky. No co výfukových plynů
už je i tak všude dost, parkovacích míst přece fůra a jednou za něj u
nákupního centra i rádi zaplatí, protože na co jsou nohy, už si nikdo
nevzpomene, a toho velké konglomeráty rády využijí.
-
Přiznám
se, že projekt má podle mě alespoň tři P - Pohádkovou Představu Projektanta,
na které je spousta zeleně (vypadá, že se o její údržbu město vzorně stará)
a jakýsi chodníček, předpokládám pro chodce. I když na jiném obrázku se
mladý pár vede za ruce mezi garážemi, což je asi reálnější. Viz odkaz
v příloze.
-
Rozhodnutí
bylo vyvěšeno na úřední desce do 13.5.2024, takže pokud je to přání
obyvatel, bratr nebude bránit čtyřiceti rodinám v tom, mít svoje motorové
miláčky pod střechou. Ale je mně ho líto. Brácha vloni rád a nezištně
věnoval městu smrk z jeho zahrady na vánoční výzdobu Starého náměstí. Z něho
mu zbyl, sice ústy zástupce EKO BI, s.r.o. dávno odstraněný, ale fyzicky
stále přítomný pařez a nařízení provést náhradní výsadbu. Ano, tu opět rád a
s láskou provede, zatímco se bude dívat, jak mu před okny mizí zeleň a
nahrazuje ji asfalt a beton.
-
Vím, že
pláču sice upřímně, ovšem na špatném hrobě. Ale nejspíš nemá význam prolévat
slzy nad hrobkou Českotřebovského zpravodaje, jehož vydavatelem je město.
Firma AGILE spol. s r.o. je zkušená a jistě si důsledně zařídila všechna
potřebná povolení. Ostatně garáže už jsou k prodeji, viz odkaz v příloze.
Jenže stejně ten kus neodbytného ekologa ve mně tohle prostě napsat musí.
-
Jsem si
vědoma, že ve Třebové už nebydlím a nemám do jejího šustění co kecat, ale
tohle rodné město vždycky zůstane mým domovem. Smutné je, že pokud tam ty
betonové budky pro auta vyrostou, tak budu poprvé ráda, že se toho moje
maminka, bojovnice za každý kousíček zeleně, nedožila.
-
Budu vám
vděčná, když mně napíšete názor svůj nebo postoj Třebováků a já pochopím, že
garáže jsou nutné, jinde není místo, pěšky se prostě chodit nemá, kolo patří
do sklepa a já budu zase dobře spát, uklidním maminku, že se nemá v urně
hrůzou obracet, až začnou kácet stromy, které jí dělaly radost, vše bude v
pořádku a svět se bude točit dál.
-
Ještě
jednou se omlouvám, že jsem si vás vybrala jako hromosvod a zpovědní vrbu,
ale nevěděla jsem, kam takhle na dálku sáhnout pro nezaujatý názor.
-
S pozdravem a přáním krásných jarních dní
-
Ing. Marta Pelikánová
-
Přílohy
a odkazy:
-
https://www.ceska-trebova.cz/rozhodnuti-schvaleni-stavebniho-zameru-quot-vystavba-radovych-garazi-quot-u-stadionu-ceska-trebova/d-40760
-
zde je
uvedeno garáží 40 stejně jako nakresleno v polohopise,
který přikládám
-
https://www.bytyagile.cz/garaze-ceska-trebova/
zde se
uvádí 37 garáží, ale tři sem, tři tam to je šuma fuk
-
https://www.bytyagile.cz/garaze-ceska-trebova/projekt/
-
https://www.bytyagile.cz/garaze-ceska-trebova/aktuality/
a
pohádková představa projektanta
-
https://www.bytyagile.cz/garaze-ceska-trebova/fotogalerie/
-
-
-
-
|