Příloha Českotřebovského deníku   

                                                        GARÁŽE - Otevřený dopis z Austrálie  



OTEVŘENÝ DOPIS DO ČESKÉ TŘEBOVÉ aneb projekt garáží v ulici U Stadionu
Milý pane Mikolecký,
obracím se na vás s prosbou o názor/radu jako na člověka, který ví, co se v České Třebové šustne. A jedno šustnutí mně trošku rozhýbalo žlučové kameny, ne snad proto, že šustí u mého rodného domu, ale proto, že mi šustění připadá značně nelogické. Třeba pro mě budete mít ze Třebové uspokojivé vysvětlení a moje kameny i já budeme zase klidně spát.
Dne 16. 5. 2024 obdržel můj bratr jako majitel nemovitosti Na Milíři 400 email se žádostí o odsouhlasení (ne posouzení, ne vyjádření, ale prostě podepsání) rozvedení ČEZ pro garáže AGILE. Jedná se o výstavbu 40 (slovy čtyřiceti) garáží na pozemku bývalé vlečky n. p. Primona v prostoru mezi ulicí U Stadionu a Na Milíři. Oba nás tento záměr zaskočil, protože víme, kolik lidí tudy denně prochází. Dá se napsat, že půlka Třebové, která je ještě schopná a ochotná chodit či jezdit na kole, si tudy zkracuje cestu do bazénu, do Tesca, Kauflandu, ze Lhotky do práce, na nádraží a podobně. Ono není divu, protože jediná další varianta pro pěší je procházka kolem hlavního silničního tahu, který je, jak každý ví, dost frekventovaný, vyuzený zplodinami z aut a s chodníky jen pro štíhlé lidi a suché počasí. Turistický masochista to ovšem může vzít okolo Jelenice nebo Benátkama a udělat si okružní túru. Snad už ani největší snílek nevyhlíží silniční obchvat města, plánovaný v minulém tisíciletí a uskutečněný asi v tisíciletí příštím.
Když jsme ty davy viděli procházet či na kole projíždět před okny naší maminky, vždy jsme ve své ekologické naivitě očekávali, že tam jednou město vybuduje alespoň osvětlený chodník, cyklostezku, zelení lemovanou cestu nebo zkrátka pro pěšáky propojení jednoho konce města s druhým, jako alternativu místo výletu kolem hlavní silnice.
Úplně stejná situace je s navazující cestičkou přes kopec od ulice U Stadionu podél trati směr Na Trubech. Jakoby byla úřady a údržbou města mlčky trpěna a ignorována, zatímco opěšalí Třebovák ji rád a často využije.
Člověk míní, město mění. Pěší odvážlivci a sebevražední cyklisté budou chodit a jezdit okolo garáží. Ono taky co s touto neziskovou skupinou obyvatel - daň z auta to neplatí, z benzínu taky ne, autoservis to nepotřebuje, a ještě si ti rošťáci zlepšují fyzičku. Možná je to i skvělý nápad na využití plynových masek ze zásob bývalé civilní obrany, protože ty budou potřeba obzvlášť v zimě při míjení startujících, vyjíždějících či vjíždějících aut. A tento módní doplněk lze použít i při výšlapu cesty okolo hlavní silnice, když kamión supí do kopečka směr Skalka.
Slabší jedinci to vzdají, prostě začnou používat auto taky. No co výfukových plynů už je i tak všude dost, parkovacích míst přece fůra a jednou za něj u nákupního centra i rádi zaplatí, protože na co jsou nohy, už si nikdo nevzpomene, a toho velké konglomeráty rády využijí.
Přiznám se, že projekt má podle mě alespoň tři P - Pohádkovou Představu Projektanta, na které je spousta zeleně (vypadá, že se o její údržbu město vzorně stará) a jakýsi chodníček, předpokládám pro chodce. I když na jiném obrázku se mladý pár vede za ruce mezi garážemi, což je asi reálnější. Viz odkaz v příloze.
Rozhodnutí bylo vyvěšeno na úřední desce do 13.5.2024, takže pokud je to přání obyvatel, bratr nebude bránit čtyřiceti rodinám v tom, mít svoje motorové miláčky pod střechou. Ale je mně ho líto. Brácha vloni rád a nezištně věnoval městu smrk z jeho zahrady na vánoční výzdobu Starého náměstí. Z něho mu zbyl, sice ústy zástupce EKO BI, s.r.o. dávno odstraněný, ale fyzicky stále přítomný pařez a nařízení provést náhradní výsadbu. Ano, tu opět rád a s láskou provede, zatímco se bude dívat, jak mu před okny mizí zeleň a nahrazuje ji asfalt a beton.
Vím, že pláču sice upřímně, ovšem na špatném hrobě. Ale nejspíš nemá význam prolévat slzy nad hrobkou Českotřebovského zpravodaje, jehož vydavatelem je město. Firma AGILE spol. s r.o. je zkušená a jistě si důsledně zařídila všechna potřebná povolení. Ostatně garáže už jsou k prodeji, viz odkaz v příloze. Jenže stejně ten kus neodbytného ekologa ve mně tohle prostě napsat musí.
Jsem si vědoma, že ve Třebové už nebydlím a nemám do jejího šustění co kecat, ale tohle rodné město vždycky zůstane mým domovem. Smutné je, že pokud tam ty betonové budky pro auta vyrostou, tak budu poprvé ráda, že se toho moje maminka, bojovnice za každý kousíček zeleně, nedožila.
Budu vám vděčná, když mně napíšete názor svůj nebo postoj Třebováků a já pochopím, že garáže jsou nutné, jinde není místo, pěšky se prostě chodit nemá, kolo patří do sklepa a já budu zase dobře spát, uklidním maminku, že se nemá v urně hrůzou obracet, až začnou kácet stromy, které jí dělaly radost, vše bude v pořádku a svět se bude točit dál.
Ještě jednou se omlouvám, že jsem si vás vybrala jako hromosvod a zpovědní vrbu,  ale nevěděla jsem, kam takhle na dálku sáhnout pro nezaujatý názor.
S pozdravem a přáním krásných jarních dní
Ing. Marta Pelikánová

Přílohy a odkazy:

https://www.ceska-trebova.cz/rozhodnuti-schvaleni-stavebniho-zameru-quot-vystavba-radovych-garazi-quot-u-stadionu-ceska-trebova/d-40760
zde je uvedeno garáží 40 stejně jako nakresleno v polohopise, který přikládám
https://www.bytyagile.cz/garaze-ceska-trebova/ zde se uvádí 37 garáží, ale tři sem, tři tam to je šuma fuk
https://www.bytyagile.cz/garaze-ceska-trebova/projekt/
https://www.bytyagile.cz/garaze-ceska-trebova/aktuality/ a pohádková představa projektanta
https://www.bytyagile.cz/garaze-ceska-trebova/fotogalerie/