-
Článek vlastně už pro
pamětníky
-
Klobouk dolů před otevřenou
diskuzí, kterou vedlo tehdejší vedení města v čele se starostou Jiřím
Páskem se zastupiteli a veřejností. Je to obrovský rozdíl proti
současnosti, kdy ještě nyní v květnu nebyl předložen ani zásobník
investičních záměrů pro letošní rok, kde by byly jednak investice
finančně v rozpočtu zajištěné a odděleně pak tzv. "pod čarou" ty
investiční projekty, které jsou nyní ještě nejisté. Podívejme se tedy
na materiál zveřejněný o prosincovému jednání zastupitelstva města v
r. 2001.
Současně si přiblížíme, jaké starosti
mělo město v tomto období...
-
-
Sedm variant
výhledového plánu investičních akcí ve městě
-
Několik dnů před jednáním dostali zastupitelé materiály popisující
sedm variant plánu investičních akcí na léta 2022 – 2004. Plán
počítá jednak s běžnými výdaji nutnými na zajištění chodu města a dále
s finančním krytím různých kombinací připravovaných a uvažovaných
investičních akcí. Pro zajímavost uvádíme, že varianta,
která počítá s realizací všech uvažovaných investic by
ve svém souhrnu znamenala během třech let celkový náklad přes 1
miliardu korun a úvěr ve výši 180 mil. Kč. Přitom město
se svým hospodařením „unese“ jen úvěr max. sedmdesátimilionový. V úvodu
této části zasedání, která zabrala téměř 1,5 hodiny starosta hovořil o
tom, že město má nyní na dosah dvě na naše poměry obrovské dotace v celkové
výši 113,5 mil. Kč na stavbu Domova důchodců a Domu s pečovatelskou
službou, o které usiluje již řadu let. Dosud se připravovalo na
situaci, že může přijmout jen jednu z požadovaných dotací – tu která
přijde jako první. Nyní přicházejí obě prakticky současně a je třeba
schválit, zda je město schopné obě varianty dofinancovat. Proto bylo
nejvíce jednáno o variantě 7, která počítala s oběma
investicemi. Starosta informoval riziku tohoto návrhu,
které viděl ve čtyřech bodech:
-
A) Nikdo nemůže dát ruku do ohně, zda se
podaří za uvažované tři roky získat 25 mil Kč. Za prodej
městských bytů, nemáme s tím zkušenosti. Lze to realizovat jen
s velkým úsilím. Zatím je navrženo k prodeji 100 městských bytů,
uvažuje se o nabídce dalších pěti set. K dosažení uvedených příjmů by
stačilo prodat cca 250 bytů.
-
B) Návrh
počítá s tím, že bude trvale platit současný, pro Českou Třebovou
příznivý systém přerozdělení daní.
-
C) Situaci
může komplikovat zařízení pověřeného úřadu. Náklady na něj má stát
hradit jen z části, připravuje se sice nárůst prostředků, ale nárůst
agendy bude obrovský.
-
D) Není
uvažováno s rekonstrukcí polikliniky.
-
R. Budil pak hovořil o možném finančním zajištění a
případné regulaci investic po zahájení akcí. Odložením některé
z větších investic třeba jen o rok by pak šlo při nepříznivém vývoji
příjmů celou soustavu doregulovat. Bohužel právě u nejvíce
doporučované varianty 7 bude tato možnost velmi malá. Mimo stavby DPS
a Domova důchodců (DD) jsou další investice relativně malé. Co
vlastně tedy obsahuje investiční varianta 7?
-
Mimo stavby DPS a DD, které budou činit celkem 160 mil. Kč pak
varianta 7 zahrnuje běžnou údržbu základních a mateřských škol, ZUŠ,
památek, areálu Borek, běžné prostředky pro bytové hospodářství i
integrované obce. Počítá samozřejmě s dofinancováním započaté
rekonstrukce Kulturního centra ve výši 11,3 mil. Kč v r.
2002, kdy bude stavba dokončena a s následnou rekonstrukcí Malé scény
v rozsahu cca 6 mil. Kč v r. 2004.
-
V rámci této varianty bude provedena rekonstrukce budovy staré a nové
radnice (I. a II. etapa) v hodnotě cca 12 mil. Kč v r. 2002. Úplné
dokončení rekonstrukce (II. a II. podlaží nové radnice) bude možné po
obdržení státní dotace na pověřené obecní úřady, ohlášené ve výši 10
mil. Kč. Počítá se i se financováním rekonstrukce čp. 11 pro městské
muzeum ve výši 4,5 mil (2002) a 1 mil (2003 – vybavení a vnitřní
úpravy). Součástí varianty je i revitalizace sídliště Lhotka,
rozdělené na etapy v letech 2002 – 2004, která je také pokrytá 70%
státní dotací. Jde o náklady ve výši 4,2mil (2002) 5,5mil
(2003) + 9,1 mil. Kč (2004), z čehož by měla být celkem 13 mil Kč.
státní dotace a jen 5 mil městských prostředků. Za tyto peníze by měla
být zajištěna dopravní obslužnost sídliště Lhotka včetně obnovení
bývalého Beranova mostu směr Zacharovec. Rozšíří potřebu hřišť a
parkování a umožní i další výstavbu v lokalitě.
-
Problémem této varianty se ukázalo financování dostavby základní školy
v Nádražní ulici, která podle posledních požadavků hygieniků potřebuje
nově řešit kuchyň a její zázemí, jídelnu, šatny a kotelnu a jak nelze
samozřejmě přehlédnout také tělocvičnu. Celkové finanční
požadavky na celou akci jsou však takové, že se do
„varianty 7“ celá nevejde. Proto byla rozdělena na etapy. Stavba
tělocvičny za 28 mil. Kč byla označena až jako etapa III. a zatím do
tohoto období zařazena nebyla. To bylo ovšem řadě zastupitelů velmi
líto a hledaly se proto cesty, jak to udělat, aby se vzala v úvahu
tak důležitá věc. Ing. J. Žáčková se velmi podivovala nad tím, jak se
během necelého roku mohla cena stavby vyšplhat o třetinu nákladu
z objemové studie, a považovala takto určenou ceny za velmi
problematickou.
-
Podle odpovědi Fr. Čecha jde o kombinaci dvou vlivů: povýšení ceny
tělocvičny (špatný odhad projektanta?) a rozšíření akce o nutnost
přestavby celé školní kuchyně, což se předtím nevědělo. Další dotazy
se týkaly potřebnosti regenerace sídliště Lhotka, otázky zda se podaří
prodat městské byty, možnosti zda se dá sehnat dotace na výstavbu
tělocvičny, potřeby zařadit výstavbu koncertního sálu pro ZUŠ. Velká
většina (snad možná všichni diskutující) se však shodovala v tom, že
nelze odmítnout velké státní dotace. Luboš Vašina a Jiří
Bruna však prosazovali možnost žádný plán investic nepřijímat, pouze
odsouhlasit souhlas s přijetím investic pro DD + DPS a ostatní zatím
ponechat otevřené. Nakonec bylo řečeno, že předložený plán není dogma,
které nelze měnit. Situace se nakonec může změnit tak, že bude třeba přijatý
plán upravit. Pro hlasování byla předložena varianta 7 počítající s výstavbou
Domova důchodců a Domu s pečovatelskou službou (za podmínky schválení
státní dotace) s tím, že ostatní investice budou
upřesněny při zpracování rozpočtu města. Pro návrh hlasovalo 22
zastupitelů, proti 0, hlasování se zdrželi Ing. Žáčková, J. Kyncl a L.
Vašina.
-
Rozpočtové
provizórium
-
Pro překlenutí období do schválení městského rozpočtu bude město
hospodařit prole schváleného rozpočtového provizória, které umožňuje
nejen běžnou činnost městského úřadu, ale také plynulou přípravu
vybraných investičních akcí tak, aby nedocházelo ke zbytečnému
zdržení. Do usnesení připraveného radou města byly
dodatečně zařazeny ještě dvě části:týkající se příspěvku města na
dopravní obslužnost okresu ve stejné výši jako loni a potřebu
rekonstrukce kotelny v ZUŠ.
-
Z městského rozpočtu budou hrazeny běžné výdaje, související
s plynulým provozem městského úřadu, města a organizací městem
založených či zřízených. S výjimkou havarijních situací budou
financovány pouze drobné akce oprav a údržby v jednotlivých případech
nepřevyšující částku 40000,- Kč a nedokončené smluvně sjednané akce
oprav a údržby z roku 2001. V případě nevyčerpání
finančních prostředků v r. 2001 na výdaje schválené v rozpočtu města
na rok 2001, mohou být tyto výdaje realizovány v r. 2002 do výše
rozdílu schváleného rozpočtu a skutečného čerpání v r.2001.
-
Starosta města může na žádost statutárního orgánu MěÚ nebo
statutárních orgánů organizací městem založených či zřízených udělit
souhlas s realizací nové akce investičního nebo neinvestičního
charakteru, nebo navýšení jmenovitých výdajů v hodnotě do 60000,- Kč
v jednotlivém případě. Suma takto realizovaných výdajů nesmí překročit
240000,-Kč.
-
Rada města může na žádost statutárního orgánu MěÚ nebo statutárních
orgánů organizací městem založených nebo zřízených udělit souhlas s realizací
nové akce investičního nebo neinvestičního charakteru, nebo navýšení
jmenovitých výdajů v hodnotě do 100000,- Kč v jednotlivém případě.
Suma takto realizovaných výdajů nesmí překročit 300000,- Kč.
-
Kromě výše uvedených výdajů mohou být vynaloženy finanční prostředky
na tyto účely :
-
- pokračování přestavby Dělnického domu a ZUŠ dle smluv
uzavřených v r. 2001,
-
- pokračování přestavby budovy MěÚ. a staré radnice dle
smluv uzavřených v r. 2001,
-
změna územního plánu města v hodnotě do
60000,- Kč,
-
- zpracování inventarizace a odborného posouzení
březové aleje památného stromořadí v hodnotě do 50000,- Kč,
-
zpracování projektové dokumentace vybudování plynové kotelny MŠ U Stadionu v hodnotě
do 50000,- Kč,
-
zpracování projektové dokumentace signalizačního
zařízení u ZŠ Ústecká v hodnotě do 50 000,- Kč,
-
zpracování projektové dokumentace na rekonstrukci
šaten, jídelny a vybudování tělocvičny ZŠ Nádražní v hodnotě do 35
0000,- Kč,
-
vybudování nového objektu Domova důchodců, v případě
potvrzení státní dotace na tuto akci v r. 2002, v
hodnotě rovnající se výši potvrzené této státní dotace v r. 2002,
-
rekonstrukce budovy městského muzea v hodnotě do
1000000,- Kč,
-
zpracování projektové dokumentace pokračování
regenerace sídliště Lhotka v hodnotě do 150000,- Kč,
-
zpracování znaleckých posudků památkových objektů
v hodnotě do 50000,- Kč,
-
zpracování strategického plánu rozvoje města v hodnotě
do 500000,- Kč,
-
pokračování v realizaci půdních
vestaveb bytů v ul. Masarykova č.p. 1102, č.p.1103,
č.p.1108 a č.p.1109 dle smluv uzavřených v r, 2001,
-
zpracování projektové dokumentace půdních vestaveb čtyř bytů v
ul. Masarykova č.p.1105 a č.p.1106 v hodnotě do
100000,- Kč,
-
zpracování projektové dokumentace výstavby sedmi bytů vč. jejich vybavenosti v ul.
Palackého č.p. 353, č.p.354 a č.p.355 v hodnotě do 370000,- Kč.
-
výkupy nemovitostí odsouhlasené zastupitelstvem města
nezahrnuté do rozpočtu roku 2001 v hodnotě
do 150000,- Kč.
|