Jak město chystalo investice na r. 2002


Článek vlastně už pro pamětníky
Klobouk dolů před otevřenou diskuzí, kterou vedlo tehdejší vedení města v čele se starostou Jiřím Páskem se zastupiteli a veřejností. Je to obrovský rozdíl proti současnosti, kdy ještě nyní v květnu nebyl předložen ani zásobník investičních záměrů pro letošní rok, kde by byly jednak investice finančně v rozpočtu zajištěné a odděleně pak tzv. "pod čarou" ty investiční projekty, které jsou nyní ještě nejisté. Podívejme se tedy na materiál zveřejněný o prosincovému jednání zastupitelstva města v r. 2001. Současně si přiblížíme, jaké starosti mělo město v tomto období...
 
Sedm variant výhledového plánu  investičních akcí ve městě
Několik dnů před jednáním dostali zastupitelé materiály popisující sedm variant plánu investičních akcí na léta 2022 – 2004.  Plán počítá jednak s běžnými výdaji nutnými na zajištění chodu města a  dále s finančním krytím různých kombinací připravovaných a uvažovaných investičních akcí.  Pro zajímavost uvádíme, že varianta, která počítá s realizací  všech uvažovaných investic by ve svém souhrnu znamenala během třech let celkový náklad přes 1 miliardu korun a úvěr ve výši 180 mil. Kč.  Přitom město se svým hospodařením „unese“ jen úvěr max. sedmdesátimilionový.  V úvodu této části zasedání, která zabrala téměř 1,5 hodiny starosta hovořil o tom, že město má nyní na dosah dvě na naše poměry obrovské dotace  v celkové výši 113,5 mil. Kč na stavbu Domova důchodců a Domu s pečovatelskou službou, o které usiluje již řadu let. Dosud se připravovalo na situaci, že může přijmout jen jednu z požadovaných dotací – tu která přijde jako první. Nyní přicházejí obě prakticky současně a je třeba schválit, zda je město schopné obě varianty dofinancovat. Proto bylo nejvíce  jednáno o variantě 7, která počítala s oběma investicemi.  Starosta informoval riziku tohoto návrhu, které viděl ve čtyřech bodech:
A)     Nikdo nemůže dát ruku do ohně, zda se podaří  za uvažované tři roky získat 25 mil Kč. Za prodej městských bytů, nemáme s tím zkušenosti. Lze to realizovat jen s velkým úsilím. Zatím je navrženo k prodeji 100 městských bytů, uvažuje se o nabídce dalších pěti set. K dosažení uvedených příjmů by stačilo prodat cca 250 bytů.
B)     Návrh počítá s tím, že bude trvale platit současný, pro Českou Třebovou příznivý systém přerozdělení daní.
C)    Situaci může komplikovat zařízení pověřeného úřadu. Náklady na něj má stát hradit jen z části, připravuje se sice nárůst prostředků, ale nárůst agendy bude obrovský.
D)    Není uvažováno s rekonstrukcí polikliniky.
R. Budil pak hovořil o možném finančním zajištění  a případné regulaci investic po zahájení akcí. Odložením některé z větších investic třeba jen o rok by pak šlo při nepříznivém vývoji příjmů celou soustavu doregulovat. Bohužel právě u nejvíce doporučované varianty 7 bude tato možnost velmi malá. Mimo stavby DPS a Domova důchodců (DD) jsou další investice relativně malé.   Co vlastně tedy obsahuje investiční varianta 7?
Mimo stavby DPS a DD, které budou činit celkem 160 mil. Kč pak varianta 7 zahrnuje běžnou údržbu základních a mateřských škol, ZUŠ, památek, areálu Borek, běžné prostředky pro bytové hospodářství i integrované obce. Počítá samozřejmě s dofinancováním započaté rekonstrukce Kulturního centra  ve výši 11,3 mil. Kč v r. 2002, kdy bude stavba dokončena a s následnou rekonstrukcí Malé scény v rozsahu cca 6 mil. Kč v r. 2004.  
V rámci této varianty bude provedena rekonstrukce budovy staré a nové radnice (I. a II. etapa) v hodnotě cca 12 mil. Kč v r. 2002. Úplné dokončení rekonstrukce (II. a II. podlaží nové radnice) bude možné po obdržení státní dotace na pověřené obecní úřady, ohlášené ve výši 10 mil. Kč. Počítá se i se financováním rekonstrukce čp. 11 pro městské muzeum ve výši 4,5 mil (2002) a 1 mil (2003 – vybavení a vnitřní úpravy). Součástí varianty je i revitalizace sídliště Lhotka, rozdělené na etapy v letech 2002 – 2004, která je také pokrytá 70% státní dotací. Jde o náklady ve výši 4,2mil (2002)  5,5mil (2003) + 9,1 mil. Kč (2004), z čehož by měla být celkem 13 mil Kč. státní dotace a jen 5 mil městských prostředků. Za tyto peníze by měla být zajištěna dopravní obslužnost sídliště Lhotka včetně obnovení bývalého Beranova mostu směr Zacharovec. Rozšíří potřebu hřišť a parkování a umožní i další výstavbu v lokalitě.
Problémem této varianty se ukázalo financování dostavby základní školy v Nádražní ulici, která podle posledních požadavků hygieniků potřebuje nově řešit kuchyň a její zázemí, jídelnu, šatny a kotelnu a jak nelze samozřejmě přehlédnout  také tělocvičnu. Celkové finanční požadavky na celou akci jsou však takové, že  se do „varianty 7“ celá nevejde. Proto byla rozdělena na etapy. Stavba tělocvičny za 28 mil. Kč byla označena až jako etapa III. a zatím do tohoto období zařazena nebyla. To bylo ovšem řadě zastupitelů velmi líto a hledaly se proto cesty, jak to udělat, aby se vzala  v úvahu tak důležitá věc. Ing. J. Žáčková se velmi podivovala nad tím, jak se během necelého roku mohla cena stavby vyšplhat o třetinu nákladu z objemové studie, a považovala takto určenou ceny za velmi problematickou.
Podle odpovědi Fr. Čecha jde o kombinaci dvou vlivů: povýšení ceny tělocvičny (špatný odhad projektanta?) a rozšíření akce o nutnost přestavby celé školní kuchyně, což se předtím nevědělo. Další dotazy se týkaly potřebnosti regenerace sídliště Lhotka, otázky zda se podaří prodat městské byty, možnosti zda se dá sehnat dotace na výstavbu tělocvičny, potřeby zařadit výstavbu koncertního sálu pro ZUŠ. Velká většina (snad možná všichni diskutující) se však shodovala v tom, že nelze odmítnout  velké státní dotace. Luboš Vašina a Jiří Bruna však prosazovali možnost žádný plán investic nepřijímat, pouze odsouhlasit souhlas s přijetím investic pro DD + DPS a ostatní zatím ponechat otevřené. Nakonec bylo řečeno, že předložený plán není dogma, které nelze měnit. Situace se nakonec může změnit tak, že bude třeba  přijatý plán upravit. Pro hlasování byla předložena varianta 7 počítající  s výstavbou Domova důchodců a Domu s pečovatelskou službou (za podmínky schválení státní dotace)  s tím, že ostatní investice budou upřesněny při zpracování rozpočtu města. Pro návrh hlasovalo 22 zastupitelů, proti 0, hlasování se zdrželi Ing. Žáčková, J. Kyncl a L. Vašina.
Rozpočtové provizórium
Pro překlenutí období do schválení městského rozpočtu bude město hospodařit prole schváleného rozpočtového provizória, které umožňuje nejen běžnou činnost městského úřadu, ale také plynulou přípravu vybraných investičních akcí tak, aby nedocházelo ke zbytečnému zdržení.  Do usnesení připraveného radou města byly dodatečně zařazeny ještě dvě části:týkající se příspěvku města na dopravní obslužnost okresu ve stejné výši jako loni a potřebu rekonstrukce kotelny v ZUŠ.
Z městského rozpočtu budou hrazeny běžné výdaje, související s plynulým provozem městského úřadu, města a organizací městem založených či zřízených. S výjimkou havarijních situací budou financovány pouze drobné akce oprav a údržby v jednotlivých případech nepřevyšující částku 40000,- Kč a nedokončené smluvně sjednané akce oprav a údržby z roku  2001. V případě nevyčerpání finančních prostředků v r. 2001 na výdaje schválené v rozpočtu města na rok 2001, mohou být tyto výdaje realizovány v r. 2002 do výše rozdílu schváleného rozpočtu a skutečného čerpání v r.2001.
Starosta města může na žádost statutárního orgánu MěÚ nebo statutárních orgánů organizací městem založených či zřízených udělit souhlas s realizací nové akce investičního nebo neinvestičního charakteru, nebo navýšení jmenovitých výdajů v hodnotě do 60000,- Kč v jednotlivém případě. Suma takto realizovaných výdajů nesmí překročit 240000,-Kč.
Rada města může na žádost statutárního orgánu MěÚ nebo statutárních orgánů organizací městem založených nebo zřízených udělit souhlas  s realizací nové akce investičního nebo neinvestičního charakteru, nebo navýšení jmenovitých výdajů v hodnotě do 100000,- Kč v jednotlivém případě. Suma takto realizovaných výdajů nesmí překročit 300000,- Kč.
Kromě výše uvedených výdajů mohou být vynaloženy finanční prostředky na tyto účely :
- pokračování přestavby Dělnického domu a ZUŠ dle smluv uzavřených v r. 2001,
- pokračování přestavby budovy MěÚ. a staré radnice dle smluv uzavřených v r. 2001,
 změna  územního plánu města v hodnotě do 60000,- Kč,
- zpracování inventarizace a odborného posouzení březové aleje památného stromořadí v hodnotě do 50000,- Kč,
zpracování   projektové dokumentace  vybudování  plynové  kotelny  MŠ   Stadionu  v hodnotě do 50000,- Kč,
zpracování projektové dokumentace signalizačního zařízení u ZŠ Ústecká v hodnotě do  50 000,- Kč,
zpracování projektové dokumentace na rekonstrukci šaten, jídelny a vybudování tělocvičny ZŠ Nádražní v hodnotě do 35 0000,- Kč,
vybudování nového objektu Domova důchodců, v případě potvrzení státní dotace  na tuto akci v r. 2002, v hodnotě rovnající se výši potvrzené této státní dotace v r. 2002,
rekonstrukce budovy městského muzea v hodnotě do 1000000,- Kč,
zpracování projektové dokumentace pokračování regenerace sídliště Lhotka v hodnotě   do 150000,- Kč,
zpracování znaleckých posudků památkových objektů v hodnotě do 50000,- Kč,
zpracování strategického plánu rozvoje města v hodnotě do 500000,- Kč,
pokračování  v realizaci   půdních vestaveb bytů v ul. Masarykova  č.p. 1102, č.p.1103, č.p.1108 a č.p.1109 dle smluv uzavřených v r, 2001,
zpracování  projektové  dokumentace  půdních  vestaveb  čtyř  bytů  v  ul. Masarykova   č.p.1105 a č.p.1106 v hodnotě do 100000,- Kč,
zpracování  projektové   dokumentace   výstavby   sedmi   bytů   vč.  jejich  vybavenosti    v ul. Palackého č.p. 353, č.p.354 a č.p.355 v hodnotě do 370000,- Kč.
výkupy nemovitostí odsouhlasené zastupitelstvem města nezahrnuté do rozpočtu roku   2001 v  hodnotě do 150000,- Kč.