-
Sdružení místních samospráv zásadně nesouhlasí se
změnou zdroje dat o počtu obyvatel z bilance obyvatel ČR
zpracované ČSÚ na údaje vedené v Registru obyvatel. Tato změna prý
poškodí až 5800 malých obcí a novela, která primárně cílí na
kraje, s sebou přináší skryté nebezpečí pro obce.
-
Návrh zákona, kterým se mění zákon č. 243/2000 Sb., o rozpočtovém
určení výnosů některých daní územním samosprávným celkům a
některým státním fondům (zákon o rozpočtovém určení daní), ve
znění pozdějších předpisů (sněmovní
tisk č. 572)
-
Ministerstvo financí předkládá novelu zákona o
rozpočtovém určení daní (RUD), jejímž cílem je nejen posílení
daňových příjmů krajů, ale hlavně vyšší transparentnost při
přerozdělování sdílených daní. Parametry jejich nového propočtu
mezi jednotlivé kraje respektují návrh Asociace krajů ČR, který
byl akceptován výraznou většinou členů. Novela sjednocuje hlavní
funkční principy, podle kterých jsou sdílené daně přerozdělovány
mezi kraje, se zavedenými principy jejich přerozdělování mezi
obce. Dílčí podíly jednotlivých krajů budou vypočítávány na
základě kritérií a vah daných zákonem a každoročně aktualizovaných
vyhláškou Ministerstva financí.
-
Celkový dopad na státní rozpočet rozložený mezi roky 2025-2027
činí celkem 11,2 mld. Kč. Novela zákona také akceptuje zvýšení
podílu krajů z daňových výnosů ze stávajících 9,78 % na 10,26 % ze
sdílených daní a jejich dislokaci dle nových kritérií. Pro hl. m.
Prahu bude nastaven dodatečný podíl na sdílených daních ve výši
0,1 %.
-
Sdružení
místních samospráv zásadně nesouhlasí se změnou zdroje dat o počtu
obyvatel pro účely výpočtu podílu obcí
-
Tato změna prý poškodí až 5800 malých obcí. SMS
ČR podporuje spravedlivou změnu parametrů pro přerozdělení
daňových příjmů mezi kraje, která zajistí každoroční
aktualizaci dílčích podílů jednotlivých krajů na základě
objektivních kritérií.
-
ALE:
NESOUHLASÍ s tím, že návrh také mění zdroj dat o počtu obyvatel
pro účely výpočtu podílů obcí a nově krajů na sdílených daních
z bilance obyvatel ČR zpracované ČSÚ na údaje vedené v Registru
obyvatel (ROB).
-
„V žádném případě nemůžeme akceptovat přesun
cca 3,5 mld. Kč z malých a středních měst ve prospěch těch
největších, nad 100 000 obyvatel. Je zřejmé, že tato změna poškodí
až 5800 obcí. Z návrhu zároveň není známo, zda výpočty změny RUD
krajů pracovaly s daty ČSÚ nebo ROB. Výše uvedená změna není
projednaná, nemá své opodstatnění s ohledem na Programové
prohlášení vlády a plány s RUD obcí, vnáší do problematiky výpočtů
zmatek a ohrožuje hladký průběh přijetí změny RUD krajů, kterou
za SMS ČR maximálně podporujeme,“ říká předsedkyně Sdružení
místních samospráv Eliška Olšáková.
-
-
Jedním
z argumentů pro změnu zdroje dat je, že bylo vyhověno dlouhodobému
požadavku obcí a ČSÚ. Přechod
z výpočtu z dat ČSÚ na ROB nebyl předem prodiskutován se zástupci
obcí a krajů. Pokud se obce vyjadřovaly k výpočtům
dle ČSÚ a ROB, tak tomu bylo z důvodu rozdílných počtů obyvatel,
a to například ve věci tzv. třídící slevy na občana v rámci
odpadového hospodářství. SMS ČR v meziresortním připomínkovém
řízení tuto změnu bez předchozí diskuze jednoznačně odmítlo.
-
Skutečnost, že bilance obyvatel je zdrojem dat
pro výpočet dle zákona o RUD neznamená pro ČSÚ žádnou
administrativní zátěž navíc. Je nutné zdůraznit, že rozdíl
celkového počtu obyvatel mezi oběma registry je značný, podle
důvodové zprávy k návrhu činí více než 450 000 obyvatel.
-
V důvodové zprávě je také uvedeno, že dopad změny
bude pozitivní především pro největší města v kategoriích
nad 100000 obyvatel, a to v rozsahu přerozdělení jednotek miliard
korun oproti současnému stavu.
-
„Do budoucna se nebráníme změně zdroje dat
na registr obyvatel, pokud budou předem vyčísleny konkrétní dopady
na všechny obce a na základě toho budou případně upraveny
parametry RUD obcí,“ doplňuje Eliška Olšáková.
-
-
Další rána malým obcím,
obešli nás, zní ze Svazu měst a obcí ČR (SMO ČR)
-
Počet obyvatel zamíchá s výší přerozdělení daní (RUD) pro kraje i
města. Novela rozpočtového určení daní, která primárně cílí na
kraje, s sebou přináší skryté nebezpečí pro obce.
-
Svaz měst a obcí ČR již několikrát potvrdil svou
podporu pro spravedlivější rozdělení daní krajům. Bohužel nad
rámec této domluvené změny novela mění skrytě, avšak zásadním
způsobem výpočet přerozdělení daní mezi obce. Ministerstvo financí
hovoří o pouhé technické změně.
-
Počet obyvatel je základním faktorem pro stanovení
výše příjmů jednotlivých obcí. Do současnosti se za zdroj počtu
obyvatel brala data Českého statistického úřadu (ČSÚ) ze sčítání
obyvatel. Nyní se navrhuje přejít na registr obyvatel. Tato drobná
změna však bez dalších úprav kritérií přerozdělení daní ochudí
více než 90 procent obcí ČR.
-
Menší obce a města získávají z RUD přibližně 20
tisíc korun na jednoho obyvatele ročně. Oproti tomu největší
města, např. Praha, získají 60 tisíc korun ročně. Pokud se občan
přestěhuje do hlavního města, to obdrží zmiňovaných 60 tisíc
korun. Rozdíl 40 tisíc se musí vzít z celkového balíku pro všechny
obce, čímž dojde k ponížení částky na jednoho obyvatele v
ostatních obcích. Dojde k dalšímu rozevírání nůžek ve prospěch 3
vybraných měst. Nejvíce však bude benefitovat Praha, které příjmy
z RUD porostou rychleji, než rostly doposud, a příjmy ostatních
obcí budou klesat.
-
„Tento podvod na obce dehonestuje práci
všech starostů a vysílá jasný signál ministerstva, jak vnímá
jejich každodenní činnost,“ říká předseda SMO ČR a starosta města
Kyjov František Lukl.
-
„Chtěli jsme podpořit spravedlivější
rozdělení daní pro kraje, ale tato úprava nahrává pouze 5
procentům velkých měst, kde se již nyní bojuje s přílivem
obyvatel. Malé obce se naopak vylidňují, nemají peníze na veřejné
služby. Touto nepropracovanou změnou vzroste nespokojenost na
všech stranách,“ pokračuje František Lukl, „opětovně nám nezbývá
nic jiného než vyvolat jednání přímo s panem premiérem a požádat
také o pomoc pana prezidenta, který je zájmům samospráv nakloněn.“
-
Z jakých podkladů vychází návrhy na slučování obcí?
Konkrétní data SMS ČR v odpovědi od NERV neobdrželo
-
-
Předsedkyně SMS ČR Eliška Olšáková se v dubnu obrátila dopisem na
premiéra Petra Fialu, aby se ho dotázala, z jakých podkladů
vychází Národní ekonomická rada vlády (NERV) při návrzích, které
zmiňují slučování obcí jako jedno z úsporných či prorůstových
opatření.
-
SMS
ČR by rádo k takovým materiálům zaujalo odborný postoj. Nicméně
v odpovědi, kterou sdružení obdrželo od koordinátora NERV Davida
Havlíčka, konkrétní podklady uvedeny nejsou.
-
Debatu o návrzích na nucené slučování obcí v Česku
sleduje SMS ČR dlouhodobě se znepokojením. Ve veřejném prostoru
často zaznívají útržkovité či zkratkovité informace a není zřejmé,
o jaké podklady se opírají například zmiňované úspory ve výši
miliard korun, které by slučování obcí mělo údajně přinést.
-
-
„Náměty vycházejí z praxe, výzkumu či
z odbornosti členů NERV, detailnější materiály, než publikujeme
po jednáních NERVu s vládou, k dispozici nejsou. Výstupem je pouze
to, co bylo zveřejněno,“ uvádí David Havlíček ve své
odpovědi, jejíž celé znění najdete přiložené níže, stejně jako
dopis adresovaný předsedovi vlády.
-
-
Konkrétní data, ke kterým by mohlo SMS ČR a jeho
pracovní skupiny zaujmout stanovisko, odpověď bohužel neobsahuje.
Zmínku, že „ČR patří mezi evropské státy s největším počtem
obcí v přepočtu na obyvatele“ SMS ČR nepovažuje za dostatečný
argument, který by měl hovořit pro slučování obcí. Hustou síť obcí
a činnost jejich přímo volených představitelů, kteří se starají
o svěřené území, naopak SMS ČR považuje za nezpochybnitelný přínos
pro Českou republiku a rozvoj jejích regionů.
-
-
Tématu a kritickému postoji SMS ČR se věnoval
například server Echo 24 ve článku Samosprávy
ostře kritizují NERV kvůli slučování obcí. Server vedle Elišky
Olšákové cituje i mluvčí vlády Lucii Ješátkovou, která uvádí
pozitivní informaci, že slučování obcí není součástí aktuální
debaty o prorůstových opatření.
-
-
SMS ČR, které sdružuje již téměř 2 500 členů,
zejména menších obcí, bude situaci nadále pečlivě sledovat a je
připraveno zapojit se do jakékoliv debaty na toto téma a být díky
své detailní znalosti území nadále spolehlivým partnerem vlády
pro posuzování opatření, která mají dopad na samosprávy.
|
|
|